Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnöstä tietäviä?

Vierailija
17.11.2024 |

Omaiseni suunnittelee, että antaisi testamentilla metsäpalstan yhdelle sukulaiselleen. Loput menisi kolmelle lapselle tasan. Loppuihin kuuluu rahavarat ja talo. Taloa yritetään jo myydä, mutta on alueella, jossa ei ole oikein kysyntää. Mitä jos omaiseni kuolee ennan talon myyntiä? Pesää ei voida varmaankaan jakaa ennenkuin talo on myyty? ( kukaan ei halua osuuteenaan taloa). Onko testamentti jotenkin erilainen asia? Voiko testamentilla metsäpalstan saaja saada metsäpalstan ennen pesän jakoa?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan palstan saada jos omistaja antaa sen ennen kuolemaa. Isäni antoi minulle kesämökkinsä eikä isäni ole kuollut vielä mutta on jo 84 v eikä jaksanut hoitaa mökkiä joten antoi sen minulle. Antoi minulle rahaakin käteisenä 250 000 euroa josta osa meni kesämökin remontoimiseen. Ei siis antanut kaikkia rahoja kerralla vaan 2 vuoden aikana ja antoi käteistä jotta vältytään veroilta, isäni idea.

Joopa 250 000  käteisellä mihin ihmeeseen tuollaisen käteisenn käyttää.

Elämiseen, mökin remontiin meni 45000 euroa. Ostin veneen 15000 eurolla. Laitoin tililleni 70000 pikkuhiljaa. Kotona on käteistä ja olen sitä käyttänyt 7 vuoden aikana.

Kyllä verottaja niistä kuitenkin kiinnostuu.

Vierailija
22/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: niin kauan kun mitään pätevästi laadittua testamenttia ei viel ole, niin omaisuus jaetaan tasan rintaperillisten eli teidän kolmen lapsen kesken. Sukulainen, jolle palstaa on vain suunniteltu, ei saa yhtään mitään. 

Vasta kun pätevä testamentti on tehty, metsäpalsta on lasten ulottumattomissa. Sillä ei ole mitään merkitystä onko talo perinnönjättäjän kuolinhetkellä myyty vai ei. Toki helpottaa perillisiä jos talo on myyty jo perinnönjättäjän eläessä ja jaettavaksi jää pelkkää rahaa eikä tarvi enää myynnistä huolehtia.

TÄRKEIN: Kuolinpesästä ei kukaan ota eikä saa mitään, ennen kuin perunkirjoitus on tehty. Perunkirjoituksessa listataan vainajan varat ja velat. Mitään jakoa ei siinä vielä tehdä. Kun perukirja on tehty, voidaan aloittaa perinnönjako. Testamentti kirjataan perukirjaan ja laitetaan sen liitteeksi.

Testamentin perusteella myös mainitsemasi sukulainen on kuolinpesän osakas palstan osalta. Riippuu teistä lapsista miten haluatte pesän jaon tehdä. Voitte luovuttaa palstan saajalle ja jättää halutessanne muun pesän vielä jakamatta. Tai sitten tehdä koko jaon samalla kertaa niin selviätte yhden perinnönjakokirjan teolla. Jos lapsille jäi jaettavaksi pelkkää rahaa, niin jaatte sen kolmeen.

Jos talo on myymättä, niin kuolinpesä voi myydä talon tai sopia, että joku lapsista saa sen omistukseensa vaikka hintaan 20 000€ ( jos joku vanha rintamamiestalo esim.) Muut saavat jaossa sitten sitten sen edestä enemmän rahaa 10 t per naama, jos teitä 3 oli. 

Eli jos vaikka rahaa jäi kaikkiaan 60 000€ ja talo, jonka arvo on 20 000€, jaettavaa on 80 000€:n arvosta. Kunkin osakkaan perintöosuus on siis 26 666€.  Jos yksi haluaa talon, hän saa sen ja lisäksi rahaa 6 666€. Kaksi muuta saa rahana 26 666€.

Kukaan ei voi vaatia eikä kenellekään makseta pesän varoista killinkiäkään ennen perunkirjoitusta. Jos joku vie jotakin talosta tai vainajan käteisvaroja tai tililtä, syyllistyy kuolinpesän kavallukseen.

Auttoiko tämä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kuuluu vähintään puolet perinnöstä rintaperillisinä. Perunkirjassa talo täytyy hinnoitella reaalisesti. Jos kauppa ei käy, arvo on sen mukainen. Tällöin metsäpalstan perijä voi joutua maksamaan lapsille saadakseen palstan kokonaisuudessaan haltuunsa.

Vierailija
24/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan palstan saada jos omistaja antaa sen ennen kuolemaa. Isäni antoi minulle kesämökkinsä eikä isäni ole kuollut vielä mutta on jo 84 v eikä jaksanut hoitaa mökkiä joten antoi sen minulle. Antoi minulle rahaakin käteisenä 250 000 euroa josta osa meni kesämökin remontoimiseen. Ei siis antanut kaikkia rahoja kerralla vaan 2 vuoden aikana ja antoi käteistä jotta vältytään veroilta, isäni idea.

Ilmoitin sinut poliisille, kyseessä on veropetos. Lähetin tuon viestitti heille myös. 

Vierailija
25/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisen, joka myi yrityksensä ulkomailla. Rahat tulevat tilille, tulivat, 5 v aikana, tietty summa per kk. Oli ulkomainen visa ja kerran kk kävi automaatilta nostamassa summan.

Maksoi bensan, ruuan jne käteisellä ja talletti aina välillä tilille jotain. Aina oli nettimyyntejä, kun joskus tuli s kaupassa kysely rahojen alkuperästä.

Nyt on rahat saatu ja edelleen käyttää käteistään

Vierailija
26/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämiseen, mökin remontiin meni 45000 euroa. Ostin veneen 15000 eurolla. Laitoin tililleni 70000 pikkuhiljaa. Kotona on käteistä ja olen sitä käyttänyt 7 vuoden aikana.

Ja isäsi nosti pankista, eikä kukaan kysynyt, että mihin on raha menossa? Älä nyt viitsi puhua paskaa, aikuinen ihminen 

Vierailija
27/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesä on jaettava, jos  yksi osakas vaatii. Testamentin saanut voi vaatia jakamista ja silloin hänen osuutensa on erotettava. Loppuosa kuolinpesästä voi jäädä jakamattomaksi iankaikkisuuteen saakka.

Vierailija
28/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on jaettava, jos  yksi osakas vaatii. Testamentin saanut voi vaatia jakamista ja silloin hänen osuutensa on erotettava. Loppuosa kuolinpesästä voi jäädä jakamattomaksi iankaikkisuuteen saakka.

Kyllä, mutta omaisuus täytyy arvostaa käypään arvoon. Ilmeisesti tässä oli huolena, ettei talo mene kaupaksi, ja metsäpalsta menee testamentin perusteella. Talo täytyy arvostaa siihen hintaan jolla riitä varmasti pääsee eroon, ja perintö saadaan jaettua. Toki perinnön jako ei edellytä talon myyntiä, mutta rahaa on helpompi jakaa. Silloin myös selviää mikä palstan arvo on verrattuna muuhun perintöön? Lapsille kuuluu vähintään lakiosa - eli puolet, sitä ei voi testamentilla sivuuttaa.

Vierailija
29/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnön voi jakaa myös osittain. Eli voitte jakaa metsäpalstan sen saajalle ja rahavarat lasten kesken (tosin suosittelen jättämään osan rahoista niihin kustannuksiin, joita talosta vielä ennen sen myyntiä) ja jättää talon jakamatta. Sitten, kun talo on myyty, viette perinnönjaon loppuun ja jaatte talosta saadut rahat.

Vierailija
30/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnön voi jakaa myös osittain. Eli voitte jakaa metsäpalstan sen saajalle ja rahavarat lasten kesken (tosin suosittelen jättämään osan rahoista niihin kustannuksiin, joita talosta vielä ennen sen myyntiä) ja jättää talon jakamatta. Sitten, kun talo on myyty, viette perinnönjaon loppuun ja jaatte talosta saadut rahat.

Tein itse näin muutama kuukausi sitten, kun lapseton veljeni kuoli. Hän oli osakkaana isämme kuolinpesässä, joka on vielä jakamatta. Jaoimme veljeni perinnön muuten, mutta jätimme vielä hänen osuutensa isän kuolinpesästä jakamatta. Se on tarkoitus jakaa siinä vaiheessa, kun 89-vuotias äitimme kuolee.

Vierailija
31/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitin sinut poliisille, kyseessä on veropetos. Lähetin tuon viestitti heille myös. 

Et sitten tajunnut että se on provo. Ei kukaan ota 250 tonnia käteistä.

Vierailija
32/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan maksatte veroja perinnöstä kun rahaa voi nostaa pankista ja antaa ne lapsen käteen.

Vierailija
33/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan maksatte veroja perinnöstä kun rahaa voi nostaa pankista ja antaa ne lapsen käteen.

Jos summat ovat sellaisia, että niistä menisi perintöveroja, niin ei sellaisia rahoja helposti nosteta pankista, ja vielä vaikeampi lapsen on käyttää niitä järkevästi käteisenä.

Vierailija
34/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos summat ovat sellaisia, että niistä menisi perintöveroja, niin ei sellaisia rahoja helposti nosteta pankista, ja vielä vaikeampi lapsen on käyttää niitä järkevästi käteisenä.

Ilmoittaisiko pankki suurista tilisiirroista verottajalle? Rahojen siirrossa itsessään ei liene ongelmaa, ja alkuperäselvitykseen voi todeta että ne on vanhemmilta - mikä on todenmukaista.

Vierailija
35/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on vasta suunnitteluvaiheessa eikä koskaan toteudu, silloin kaikki pesän omaisuus menee kaikkien 4 kesken tasan. 

Jos tuo yksi ei ole perittävän lapsi niin hän ei saa ilman testamenttia mitään. Aloittaja puhui hänestä ympäripyöreästi sukulaisena.

Vierailija
36/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni lahjasta menee isompi vero kuin perinnöstä... ja omaiseni puhui testamentista. Haluaa ilmeisesti pitää palstan itsellään kuolemaansa saakka...

Älä nyt tuolta veropetoksen tekijältä neuvoja ota.

Henkilö voi tehdä lahjakirjan, jossa lahja nimetään ennakkoperinnöksi. Tämä huomioidaan sitten aikanaan perukirjassa ja perinnönjaossa.

Lahjanantaja voi pidättää itsellään

Lahjaveron maksaa. Ennakkoperintö on lahjaveron alainen. 

Vierailija
37/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille kuuluu vähintään puolet perinnöstä rintaperillisinä. Perunkirjassa talo täytyy hinnoitella reaalisesti. Jos kauppa ei käy, arvo on sen mukainen. Tällöin metsäpalstan perijä voi joutua maksamaan lapsille saadakseen palstan kokonaisuudessaan haltuunsa.

Lakiosaa tulee vaatia (jos vaikka testamentattu kaikki jollekin ei-rintaperilliselle). 

Vierailija
38/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lakimiehen ominaisuudessa totean, että vaikka keskustelussa muutama osallistuja on osittain oikeilla jäljillä, huomattava valikoima osatotuuksia ja väärinkäsityksiä on myös lueteltu.

Älkää täällä kyselkö mitään ja pilatko asioitanne. En toimi asianajoalalla, joten oma lehmä ei ole ojassa.

Vierailija
39/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on edelleen käypää valuuttaa kaupoissa 

Vierailija
40/63 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin lakimiehen ominaisuudessa totean, että vaikka keskustelussa muutama osallistuja on osittain oikeilla jäljillä, huomattava valikoima osatotuuksia ja väärinkäsityksiä on myös lueteltu.

Älkää täällä kyselkö mitään ja pilatko asioitanne. En toimi asianajoalalla, joten oma lehmä ei ole ojassa.

Vastauksen 29 kirjoittaneena haluaisin tietää, millä tavalla olin muka vain "osittain" oikeilla jäljillä. Mielestäni vastaukseni oli oikein kokonaan eikä vain osittain.

Toki en lyhyessä vastauksessa luetellut kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. En esimerkiksi puhunut siitä mahdollisuudesta, että metsäpalstan meneminen yhdelle perilliselle voi aiheuttaa sen, että loppuperintö on pienempi kuin lasten lakiosa, koska tästä oli jo puhuttu muissa vastauksissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän