Opitko helposti lukemaan?
Aina näin loppuvuodesta tulee mieleen miten vaikeaa oli oppia lukemaan. En osannut lukea kouluun mennessä, joten se taito tuli opeteltavaksi 7-vuotiaana 1. luokalla syyslukukaudella. Kyllä oli hankalaa, muistan vieläkin miten itkin, kun oli niin vaikeaa. En muista enää miksi se oppiminen oli vaikeaa. Nykyään huomaan, että tekstit jotenkin pomppivat silmissä ja se hankaloittaa lukemista tänäkin päivänä
Kommentit (24)
Opin helposti nelivuotiaana, kuten myös kolme lastani. Sittemmin yhdellä heistä todettiin lukihäiriö.
Kyllä. Luin sujuvasti sarjakuvia esikoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Av lapsinerot oppi tottakai 4 vuotiaana
5 vuotiaana differentaaliyhtälöt
Lukemaan oppiminen riippuu hyvin paljon kielellisestä kehityksestä sekä kyseisen taidon herkkyyskaudesta. Moni oppii lukemaan ihan itsekseen 4-5-vuotiaana, eikä edes itse huomaa sitä. Loppujen lopuksi sillä iällä itsessään milloin on oppinut lukemaan, ei ole niinkään merkitystä.
Pyysin alle kouluikäisenä äitiäni opettamaan minut lukemaan, mutta ei hän osannut kun hän oli oppinut alle kuouluikäisenä lukemaan kun isommat sisaruksensa olivat tietysti jo koulussa. Äiti oppi vissiin jostain aku ankka-lehdistä lukemaan. Minäkin "luin" akuja, ja olin katkera että en oppinut lukemaan.
Kun menin kouluun 6-vuotiaana, ja siellä kerrottiin miten eri kirjaimet äännetään, se oli se oivallus, ja opin helposti lukemaan. Äitini ei ollut älynnyt kertoa minulle miten kirjaimet äännetään.