Suojaako korkeakoulutus ihmistä muiden ilkeältä käytökseltä?
Kun alemmin koulutettuna koen nykyään jatkuvasti aliarvostusta muiden taholta, niin yksityishenkilöiden kuin viranomaistenkin. Amista ja ylioppilasta pidetään vähän tyhmänä ja mielipiteeni on pakko olla jotain mölinää jota ei tarvitse vaivautua kuuntelemaan.
Olen kai heidän mielestään perusasioissakin vähän tyhmä ja viranomaiset keksivät tekemisistäni jotain pahaa. Vähintään täytyy ihmetellä ja sääliä. Aina ei tässä yhteiskunnassa ollut näin vaan ymmärrettiin vielä perus amista tai yo:ta.
Tuntuu, että on pakko kouluttautua ja sillä ei ole työllistymisen tai minkään muunkaan kanssa mitään tekemistä vaan haluaisin vain olla rauhassa ilman jatkuvaa ylenkatsetta tai sanomisteni vähättelyä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Osta Temusta itsetunto.
En koskaan ostaisi Temusta mitään kun en arvosta halpatyötä, pitkiä logistiikkaketjuja, ala-arvoista tuoteturvallisuutta, epäekologisuutta jne. Ostaisin Torista ennemmin käytetyn itsetunnon jos sillä olisi hieman päiväystä jäljellä. ap
Korkeakoulutetut ovat ilkeitä muita kohtaan siinä missä kaikki muutkin.
Kyllä se ikävä kyllä noin menee. Kun tekee talkoolaisena jotain duunarihommia satunnaisesti kädet paskassa, niin kyllä sen eron huomaa käytöksessä heti jos jollekin selviää, että on oikeesti juristi/lääkäri.
Toki menee myös toiseen suuntaan, osalle se on syy alkaa käyttäytymään ikävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suojaa. Harva lääketieteen tai tekniikan tohtoria vähättelee.
Kyllä elämänkoululaiset vähättelee moniakin korkeammin koulutettuja.
Vapaa-aikaa ei tarvitse viettää päättäri pubissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi ei ole koulutus vaan se että omanarvontuntosi riippuu muiden mielipiteistä ja käytöksestä. Oletko sinä ylipäätään tekemisissä muidenkin kuin viranomaisten kanssa?
Ystävät ja jotkut muut läheisetkin ovat vuosien mittaan säälineet ja lytänneet minua. Enää heidän ei tarvitse edes suoraan osoittaa näitä asioita. Pilkkaa tulee kuitenkin tasaisin väliajoin. En enää viitsi edes iloita asioista jotka ovat hyvin kun nekin ammutaan alas. Olen sitten hiljaa kuoressani. Jotkut harvat eivät tätä tee. ap
Ja silti olet yhä tekemisissä tällaisten ihmisten kanssa?
Ei, koulutustaso ei todellakaan ole sinun ongelmasi vaan se, että sinulla on ilmeisesti niin huono itsetunto, että annat kenen tahansa kohdella sinua miten lystäävät.
Ei suojaa. Olen opettaja ja jotkut työkaverit suhtautuu ilkeästi. Heidän puhetavastaan saa käsityksen, että pitävät minua hiukan yksinkertaisena.
Millaisten viranomaistahojen kanssa olet tekemisissä? Sossut ja muut vapisevat vain lääkärien ja lakimiesten edessä. Kaikki muut ovat heille alempaa kastia, joillekin eivät nuokaan. Ammatti mitä he harjoittavat on "paha" ja ihmisyyden vastainen, ja se tuhoaa heidän sielunsa. Tämä paha olo purkautuu keneen tahansa, joka suostuu sen vastaanottamaan
Koulutus ei sinällään tuohon auta. Koska muitakaan ihmisiä ei pysty muuttamaan, pitäisi jotenkin pystyä muuttamaan omaa käytöstään. Niin tylsää kuin se onkin, hyökkäys on monesti paras puolustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi ei ole koulutus vaan se että omanarvontuntosi riippuu muiden mielipiteistä ja käytöksestä. Oletko sinä ylipäätään tekemisissä muidenkin kuin viranomaisten kanssa?
Ystävät ja jotkut muut läheisetkin ovat vuosien mittaan säälineet ja lytänneet minua. Enää heidän ei tarvitse edes suoraan osoittaa näitä asioita. Pilkkaa tulee kuitenkin tasaisin väliajoin. En enää viitsi edes iloita asioista jotka ovat hyvin kun nekin ammutaan alas. Olen sitten hiljaa kuoressani. Jotkut harvat eivät tätä tee. ap
Ei, koulutustaso ei todellakaan ole sinun ongelmasi vaan se, että sinulla on ilmeisesti niin huono itsetunto, että annat kenen tahansa kohdella sinua miten lystäävät.
Olenkin nykyään samanlainen heille takaisin. Ei lähipiiriään voi aina valita. Se kyllä rahoittaa vähän ilkeilyä kun on itse yhtä ilkeä takaisin. Suurin osa lähipiiristä ei tosin ole ilkeitä.
Siinä kuitenkin menee samalla tietty ilo elämästä. Kohdallani se kiusaaminen alkoi kuitenkin jo tarhasta ja varmaan päättyy vanhainkotiin. Varmaan jossain kohtaa on ihossani sellainen kiusaamisen leima joka ei lähde koskaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Ei suojaa. Olen opettaja ja jotkut työkaverit suhtautuu ilkeästi. Heidän puhetavastaan saa käsityksen, että pitävät minua hiukan yksinkertaisena.
Mitä ainetta opetat ja millä tasolla?
Luulin nuorena, että koulutus ja älykkyys tekee ihmisistä "parempia" ihmisiä. Osa on oikeasti täysiä sikoja. Kenellä on eniten itsekkyyttä ja eniten narsistimaisia piirteitä, raivaavat tiensä organisaation huipulle. Minulla on 30 vuotta kokemusta. Joskus 40 vuotta sitten oli herrasmies sääntö, että asiat sovitaan kädenpudistuksella. Nyt kaikki pitää laittaa paperille, kun keneenkään ei voi luottaa.
Eräs kollega, DI ja erikseen johtaja koulutuksen käynyt mies, totesi "saunan takana on tilaa, jos homma ei ala kiinnostamaan" eli ei mitään älyä hipova motivointipuhe. Minulle esimies on sanonut haluatko turpiin? Minua syytetty pomon omista epäonnistumisista, manipuloitu ja savustettu. Pomoni on erikseen nähnyt vaivaa minun mustamaalaamiseksi. Ehkä minä olin kaikkea sitä, mitä hän ei ollut ja siksi koki minut hänen suurimmaksi uhaksi hänen omalla urallaan. Aika monet ihmiset ovat sanoneet minulle ilkeästi, vaikka en ole itse koskaan tehnyt sitä heille. Olen jopa auttanut heitä pulassa.
Koulutus ja älykkyys ei tee ihmisistä ns parempia ihmisiä, jotka kohtelisi muita ihmisiä paremmin.
Mun oma älykkyys ja koulutus ei ole suojannut minua yhtään. Koska olen ollut mukava ja auttavainen ja älykäs, kaikki p*skiaiset ovatkin löytäneet ympärilleni tarkoituksena käyttää minua vain hyväksi. Uskoin pitkään ihmisten rehellisyyteen ja kykyyn ymmärtää toisten ihmisten tunteita. Näitä hyviä ihmisiä on harvassa ja haluan kuulua heidän joukkoon jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä ei ole huono itsetunto, se on saattanut olla hyvin vahvakin, mutta liiallinen joustavuus ja muiden auttamiset kerää ympärilleen näitä hyväksikäyttäjiä. Eri. Minut opetettiin lapsena olemaan joustava ja ottamaan aina muut huomioon. Minulla oli raudanluja itsetunto. Olin omissa urheilulajeissa ykkönen. Et voi voittaa, jos et usko itseesi. Samalla tavalla olen suhtautunut elämässä muuhunkin. Joustavuus ja empaattisuus koitui minun turmioksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ainetta opetat ja millä tasolla?
Opetan suomea toisena kielenä alakoulussa. Nämä kyseiset työkaverit on luokanopettajia.
Mulla se meni niin, että koin itse jatkuvaa alemmuudentunnetta. Ei muilta tullut ilkeää kommentointia, mutta itse olin ns. itseni tiellä. Opiskelin ja ylenin. Nyt huomaan, että jotkut alemminkoulutetut dissaavat, siis naiset. Ovat niin pirun kateellisia, että joku pääsee eteenpäin urallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koulutustaso ei todellakaan ole sinun ongelmasi vaan se, että sinulla on ilmeisesti niin huono itsetunto, että annat kenen tahansa kohdella sinua miten lystäävät. &nb
Ehdottomuutta tuo on eikä joustavuutta. Aina, joka kerta, tietysti, ehdottomasti. Ja ties miten monella muulla tavalla sanottuna.
Mustavalkoisuus koituu monen kohtaloksi, kun ei ole muuta kuin joustava ja jäykkä vaihtoehto. Kun sävyt puuttuvat alkaa ehdottomuus, josta seuraa muodin mukaan joko joustavuus tai jämäkkyys. Nämä puetaan muotoon joka saa ne näyttämään hyviltä, vaikka ollaan oikeasti vain kahta mieltä jostakin ilman mitään vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koulutustaso ei todellakaan ole sinun ongelmasi vaan se, että sinulla on ilmeisesti niin huono itsetunto, että annat kenen tahansa kohdella sinua miten lystäävät. &nb
Thäh? Ykkönen mutta kiusattu? Mitenkäs se sellainen on mahdollista, että voitat mutta joku tulee silti eteesi? Olet ykkönen eli ainut eli ainoa mahdollisuus mutta silti joustava?
Monissa piireissä "kirjanoppineita" ei arvosteta lainkaan, ja toiset koulutetut ne vasta ilkeitä ovatkin. Yliopistomaailmassa olen tavannut pahimmat mollaajat.