Sairaanhoitaja katosi kesken työpäivän, löytyi nukkumasta tutkimuspöydältä. Sai potkut.
Lappilaisen kunnan terveyskeskuksessa työskennellyt lääkäri yritti tavoittaa aluehoitajana työskennellyttä sairaanhoitajaa. Kuusi soittoyritystä työpuhelimeen ei kuitenkaan tuottanut tulosta.
Lääkäri pyysi terveyskeskuksessa työskennelleitä muita sairaanhoitajia etsimään kadonnut sairaanhoitaja. Lopulta sairaanhoitaja löytyi nukkumasta lääkärin vastaanottohuoneen tutkimuspöydältä.
Työnantajana toiminut kunta irtisanoi viikkoa myöhemmin sairaanhoitajan työsuhteen. Irtisanomisilmoituksen mukaan irtisanomisen syynä oli potilasturvallisuuden vaarantaminen ja työtehtävien laiminlyönti.
Kuntalehti
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ollut mistään pelkästä väsymyksestä kyse jos nukkuu lääkärin tutkimuspöydällä. Jonkinlainen sekoilu taustalla myös. Ilmeisesti huumeiden, tai huumavien lääkkeiden kanssa ongelma.
Saattoi olla ihan vaan sairas.
Itse taistelin töissä vaikean uupumukseen kanssa vuosikaudet ennenkuin ymmärsin ottaa ongelman työterveydessä puheeksi. Minulla on MS-tauti, ja uupumus ainoa päällepäin näkyvä oire.
Järjestettiin kolmikantakeskustelu, jossa kerroin sairaudestani ja uupumuksesta työnantajalle. Sen seurauksena sain lepohuoneen työpaikalle ja luvan olla pois töistä omalla ilmoituksella tavallista pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kännissä olevia miehiä ei saa potkittua töistä vaikka olisi annettu useita varoituksia.
Onko jossain sanottu, että tämä sairaanhoitaja ei ollut mies?
No on kyllä törkeetä jos ei saa töissä nukkua!
Mikä v*ttu teitä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kännissä olevia miehiä ei saa potkittua töistä vaikka olisi annettu useita varoituksia.
Onko jossain sanottu, että tämä sairaanhoitaja ei ollut mies?
Niimpä, kyllä ne naisetkin on siellä kännissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, oliko yövuoro. Monet nukkuu välillä salaa yövuorossa, jos on monta hoitajaa töissä niin vuorotellen, ja myös lääkäritkin nukkuvat välillä yöllä päivystysvuoroissa. Pitkät työvuorot ilman lepoa lisäävät virheitten määrää, väsyneenä tulee enemmän virheitä. Kun nukkuu niin jaksaa vähän paremmin. Tämä on ihan maailmanlaajuinen tapa.
On varmaan, yleismaailmallinen riesa hoitoalalla ja vuorotyössä yleensäkin. Niin ei silti saa tehdä.
Ihan päivävuoro oli.
Nää on taas höpöjuttuja Ei kerrssata potkuja saa ensin suulinnen varoitus Sitten kirjallinenvaroitus joka on voimassa 2.vuotta Jos sinä aikana tulee sanomista oikeus purkaa työsuhde
Vierailija kirjoitti:
Kamala työpaikka. Hoitaja irtisanottiin väsymyksen vuoksi.
Paremmalla työpaikalla olisi mietitty miten hoitajan jaksamista voitaisiin tukea paremmin.
Juu. Mun työpaikka on sellanen parempi. Mietittiin sitten yhdessä miten mun jaksamista tuetaan. Nykyään mä teen vaan yövuoroa ja nukun koko ajan. Joku muu tekee ne työt. Jaksan nyt paremmin ja voin käyttää vapaa-ajan muuhun.
Ja sitten väitetään, että suOmEssA iRtiSanOmiNen oN hAnkALaa
Ei ole ihme jos on yksi hoitaja, jonka mielestä on ihan ok nukkua päivävuorossa. Kaikenlaisia hulluja poikkeusyksilöitä nyt on joka alalla. Täältä kommenteista saa kuitenkin sen käsityksen että kyseessä on ihan maan tapa. Mm. osoittaa huonoa yhteishenkeä jos tällaista ei peitellä. Eipä ihme että verovarat ei riitä, jos niillä palkataan ihmisiä töihin nukkumaan. Ja selvästi irtisanomista pitää helpottaa, jos ei ole itsestään selvää, että työnteon sijasta työajan nukkumiseen käyttävää ei saa irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Väsytti reppanaa
Reppana läski. Usein.
Vierailija kirjoitti:
Väsytti reppanaa
Reppana läski. Usein!
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien mustamaalaajat ovat taas liikkeellä kuten Marin ex viiskko hallinnon yllyttämänä 2020-2022 ja näitä harmittaa kovasti jos kaikki eivät lähde mukaan hoitajien mustamaalaukseen...
Omasta puolestani suuret kiitokset hoitajille teette upeaa ja tärkeää työtä ja aina ollessani sairaalassa olen saanut upeasti teiltä tukea...
kyllä on ollut hyviä hoitajia aina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsytti reppanaa
Reppana läski. Usein!
Juuri näin. 2/3 miehistä on, joten todennäköisyydet on sen puolella.
Olen hoitaja ja minun työpaikalla helsingissä hoitajat oli usein todella väsyneitä koska oli pitänyt tehdä 12-14 tuntisia päiviä. Itse lopetin hoitajan työt koska en vaan jaksanut. Monet tuurasi sairaslomalla olleita ja sitä ei pidetty potilasturvallisuuden vaarantamisena kun monet kuten myös minä tehtiin väsyneinä töitä. Lopetin ne työt korona aikana v 2022 syyskuussa kun kiire oli pahimmillaan silloin ja pyydettiin myös ylitöihin koko ajan. Minulla onneksi työsopimus loppui ja en tehnyt uutta vaikka tarjottiin vakityöpaikkaa.
Seuraavassa kuvassa ko. hoitsu tekee samoja hommia vuokrafirman kautta 30% isommalla liksalla ja 2,5 kertaa isommalla kustannuksella kunnalle.
Eikö varoitus pitäis eka antaa? Mielestäni ylimitoitettua antaa potkut moisesta
Vierailija kirjoitti:
Eikö varoitus pitäis eka antaa? Mielestäni ylimitoitettua antaa potkut moisesta
Mistä sä tiedät että ei jo ollut annettu varoituksia?
Toki, mutta kuten tuossa aiemminkin sanottiin, niin ei tämä mikä yksin hoitajia koskettava tapa ole. Ihan jokaisessa työpaikassa missä on yövuoroa tehty, niin kyllä jos sen vaan mitenkään on hommat sallineet, niin kyllä siellä porukka on nukkunut silloin tällöin.
-eri