Onko täällä muit tsunamista selvinneitä?
Vuoden 2004 Kaakkois-Aasian. Missä olitte ja mitä tapahtui? Me Khao Lakissa. Kukaan meidän porukasta ei loukkaantunut vakavasti jotkut meistä oli rannalla mutta lähdettiin muut oli matkalla.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin Vantaalla. Selvisin täysin ilman seurauksia.
Minä olin Oulussa, vielä kauempana tuolta kuin sinä. Ei käynyt kuinkaan.
Nämä on muka hauskaa. Ihan ärsyttää
Otsikon asettelu on sellainen, että se kannustaa tämmöiseen päättelyyn. Ei millään pahalla.
Vierailija kirjoitti:
olin lentämässä phukettiin, mutta tsunami iski juuri päivää ennen lentoa ja lento peruttiin. Näin Jeesus suojeli minua vaikka oli varoittanut koko syksyn Raamatusta, että Phuket tulee olemaan tuhottu maa, en uskonut ja ostin lennon. Silti pelastuin täräpästi-.
Olisin voinut olla juuri tuolla päin. En usko Jeesuksen liittyvän ainakaan suoraan tähän asiaan, etten ollut tuhansia kilometrejä lähempänä. Siellä oli tosi täysinä matkat silloin eikä äkkilähtöjä saanut.
Olisin halunnut mennä luontokohteeseen lähelle Khao Lakia. En tiedä miten se paikka selvisi.
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut mennä luontokohteeseen lähelle Khao Lakia. En tiedä miten se paikka selvisi.
Mikä paikka siellä? Khao Lak on aika laaja alue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin Vantaalla. Selvisin täysin ilman seurauksia.
Minäkin Helsingissä.
Minä Vantaalla, sitten myöhemmin muualla vähän kauempana eikä Thaimaahan olisi enää päässytkään.
Ei siitä kukaan itse ja omin avuin selvinnyt, vaan selvinneet saivat apua ja heillä oli ihan vaan onnea, useammassakin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kaverin perheenjäseniä kuoli siellä.
Meidän koulussa oli yksi jonka perheenjäseniäni oli kadonnut tsunamissa. Tietenkään hän ei ollut koulussa aluksi mutta meitä kiellettiin kyselemästä häneltä siitä mitään. Jotenkin typerää, koska totta kai kaikkia lapsia ja nuoria kiinnosti ja tuo salamyhkäisyys aiheutti vain spekulaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krabi.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä kukaan itse ja omin avuin selvinnyt, vaan selvinneet saivat apua ja heillä oli ihan vaan onnea, useammassakin tilanteessa.
Turistit käyttäytyi todella törkeästi paikallisia kohtaan esimerkiksi sairaaloissa, vaikka siellä priorisoitiin turistien hoito etusijalle. Ei suostuttu ymmärtämään että esimerkiksi eräs pieni kyläsairaala joka vastasi lähinnä terveyskeskusta olikin yhtäkkiä ihan tukossa ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krabi.
Krabi ei ole lähelläkään Khao Lakia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tsunamia aina liioitellaan? Ok, se kosketti myös suomalaisia, mutta suomalaisia kuolee myös ihan täällä Suomessa.
Eikö ihmiset saa surra? Tsunami on koskettanut monia ja siinä on symboliikkaa. Se oli osoitus siitä, että on meitä suurempia voimia olemassa. Ihminen ei ole luonnon yläpuolella. Luonto on meidän yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krabi.
Krabi ei ole lähelläkään Khao Lakia.
Niinkö, maantieto ei ole vahvuus ja aikaahan on jo yli 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tsunamia aina liioitellaan? Ok, se kosketti myös suomalaisia, mutta suomalaisia kuolee myös ihan täällä Suomessa.
Eikö ihmiset saa surra? Tsunami on koskettanut monia ja siinä on symboliikkaa. Se oli osoitus siitä, että on meitä suurempia voimia olemassa. Ihminen ei ole luonnon yläpuolella. Luonto on meidän yläpuolella.
Toki saa surra, mutta onhan se melko erikoista millaiset mittasuhteet tsunami sai täällä. Kuolleet tuotiin Suomeen kuin sankarivainajat ja suurin elkein lähdettiin tunnistamaan.
Tiedän kyllä tarkasti missä myöhemmin olin 😉 Miksi sen koulukaverin olis pitänyt puhua kuolleista perheenjäsenistä. Itse hän voi kertoa halutessaan. Lapsilla ei ole kunnollista ymmärrystä empatiasta, mitä opettajilla on enemmän varmasti ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saa surra, mutta onhan se melko erikoista millaiset mittasuhteet tsunami sai täällä. Kuolleet tuotiin Suomeen kuin sankarivainajat ja suurin elkein lähdettiin tunnistamaan.
Valivali
Vierailija kirjoitti:
olin lentämässä phukettiin, mutta tsunami iski juuri päivää ennen lentoa ja lento peruttiin. Näin Jeesus suojeli minua vaikka oli varoittanut koko syksyn Raamatusta, että Phuket tulee olemaan tuhottu maa, en uskonut ja ostin lennon. Silti pelastuin täräpästi-.
Mitä täpärää siinä oli? Olisit ollut turvassa vaikka se lento olisi mennyt perille.
No mitä siellä muualla kävi, paikoissa kuten Krabissa? Khao Lak ilmeisesti pahin.
No lähinnä tuo että erikseen kiellettiin kyselemästä totta kai aiheutti entistä suuremman uteliaisuuden. Onhan se nyt muiden lasten mielestä aika kysymyksiä herättävää jos jonkun perhe vaan katoaa loman aikana. Mielestäni asiaa olisi pitänyt käydä läpi lasten kanssa enemmän. Mutta ei, meille vaan tokaistiin että asiasta ei tältä perheensä kadottaneelta sitten kysellä, tai tulee jälki-istuntoa.
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä tuo että erikseen kiellettiin kyselemästä totta kai aiheutti entistä suuremman uteliaisuuden. Onhan se nyt muiden lasten mielestä aika kysymyksiä herättävää jos jonkun perhe vaan katoaa loman aikana. Mielestäni asiaa olisi pitänyt käydä läpi lasten kanssa enemmän. Mutta ei, meille vaan tokaistiin että asiasta ei tältä perheensä kadottaneelta sitten kysellä, tai tulee jälki-istuntoa.
Niin, tässä olisi pitänyt ajatella teidän tunteita eikä sen perheensä menettäneen. Varmasti hyvä päätös tuo. Ihan tarpeeksi te muut lapset olette siitä puhuneet, sen uskon.