Teen työkseni työhaastatteluja
Kommentit (25)
Onko paremmat mahdollisudet päästä töihin kuin esim. lapsettomalla parsuhteessa elävällä?
Aion siis siihen asti olla kotona. eli 1,5 vuotta vielä.
En ole ap, mutta erittäin paljon haastatteluja tehnyt ihminen kuitenkin.
Pahin virhe on valehdella hakemuksessa jotain, mikä ei pidä paikkaansa. En yleensä edes katso koulutodistuksia, mutta jos ihminen hakemuksessa hehkuttaa olleensa loistava oppilas, niin sen tarkistan. Ja jos siinä kohtaa paljastuu, että arvosanat ovatkin ihan tavanomaisia, voidaan unohtaa koko juttu. Maku on mennyt.
Toinen asia on hakemuksessa uhota osaavansa sitä ja tätä ja että on kokemusta siitä ja tästä hommasta. Sit kun alkaa lukemaan cv:tä niin on ollut kaksi kuukautta kesätöissä tuolla ja kolme viikkoa harjoittelussa täällä jne. Eli kokemus on samaa tasoa kuin nolla. On hyvä merkki, että on tehnyt töitä, mutta kahden kuukauden kokemuksella ei kannata uhota osaavansa jotain hommaa, siitä tietää siinä vaiheessa periaatteen.
Eli palaan alkuperäisen kanssa samaan asiaan; rehellisyys se on mikä kannattaa.
Ja tälle yhdelle kaunottarelle; en ikinä palkkaisi ihmistä tuolla asenteella ja olen sentään tal. hallinnon ammattilaisena palkannut monta kaunista naista teollisuuden ja miesvaltaisen alan pariin. Muista, että jokainen vasta-alkaja on vasta-alkaja, olipa sinulla kuinka monta tutkintoa vaan. Ja mitäs jos siitä toisesta tutkinnosta ei katsota olevan mitään iloa hakemaasi hommaan ja vastassa on ollutkin oikealla asenteella oleva vasta-alkaja myös. En usko, että sinua on jätetty ulkonäön vuoksi palkkaamatta. Koskaan kauneus ei mielestäni ole este, jos pystyy muuten osoittamaan olevansa oikealla, nöyrällä asenteella töitä hakemassa ja muuten alalle pätevä. Tyhmä sinäkään tuskin olet, kun kerran parikin tutkintoa olet lukenut, mutta muista että vaatimattomuus kaunistaa:)
Itse olen ollut keskinkertainen oppilas, mutta opin käytännön kautta ihan mitä tahansa ja helposti.
Tässä on suuri ero!
Muistan, kun eräs rekryihminen katsoi todistustani ja jollain tapaa moitti kielinumeroitani. Olen kirjoittanut yo:ksi -91. Olen ollut au-pairina Jenkeissä, olen saanut stipendiaatin saksasta, matkustanut Saksassa lukuisina vuosina ja asunut siellä hetken. Olen asunut parissa muussa maassa ja käynyt niissä paikallista koulua. Käytän englantia työssäni päivittäin.
Se, mitä todistuksessani lukee, ei ole tänä päivänä mitään merkitystä. Varmasti todistus jotain kertoo, enhän todella ole mikään L:n oppilas, mutta ei se myöskään koko totuutta kerro.
Jokainen tietää, että lukiossa on joutunut opettelemaan monia asioita, joilla ei ole mitään merkitystä tässä elämässä. Kielissä on joutunut opettelemaan mitä ihmeellisimpiä sanoja. Käytännön kieli on jotain aivan muuta. Töissä tarvitsemansa sanaston oppii työn kautta.
-vastavalmistuneelta odottaisin vain aulista ja innokasta mieltä, ei sellaiselta kauheasti osaamista odota, paitsi jos työkokemus näyttää toista. Ja nöyrää mieltä.
- 45:selta odotan pitkää kokemusta, rautaista ammattitaitoa, ja edelleen sitä nöyrää mieltä uudessa paikassa ja uusissa tehtävissä.
- ylipaino tai kauneus ei minua haittaa (näissä miesvaltaisissa töissä) jos ihminen on selkeästi tarmokas, pätevä ja siisti- uskottavuus on aika tärkeää ulkoasussa. Ei rasvaisia hiuksia tai minihameita.
- " kaunotarta" en minäkään palkkaisi, huom. aiemmin mainitsemani " nöyrä"
jos menet esitteleen vaan kauneuttasi niin kyllä työnhakija sen huomaa eikä töitä tule. Sinä olet liian itserakas.
En ole se haastattelija mutta kuitenkin.
Tunnen syvää myötähäpeää kirjoittelustasi...
ohis
kun ne on laiskoja ja aina sairaana. Ainakin meillä on näin.. Mihin se haastattelija hävis?
Kyllä minä olen palkannut monia ihanan näköisiä ihmisiä ja monia ei niin viehättäviä... En ole sinulle kateellinen, mutta en voi myöskään vastata kysymykseesi tämän syvemmin, johtuen juuri tuosta sinun asenteestasi.
Ja mitä lihaviin nuoriin naisiin tulee, niin ei se ole pelkästään syy jättää palkkaamatta, kyllä se työntekijä valitaan ihan monen asian perusteella. Useimmista ihmisistä saa melko hyvän kuvan jo ihan puolessa tunnissa, tosin joskus tulee tehtyä virhearvioita suuntaan jos toiseenkin. Toistaiseksi ei mitään katastrofaalista tilannetta ole tullut, kuten esim. se kuollut vauva kun opiskelija passitti kotiin :( .
Minulla on tietty haastattelupohja, joka vie mukanaan aina eritavalla, riippuen ihmisestä ja työstä. Harva tulee ajatelleeksi, että tälläkin alalla vaaditaan aika kovaa vastuuntuntoa. Ap
Siis miten saisi tuoreet paperit eduksi? ja miten voi välttää vastavalmistuneille tyypillisiä mokia?
Nainen on naiselle susi ja kateellinen, joten tässä se taas kulminoituu hyvin!!!!!
" moka" on mielestäni liiat odotukset. Monet ovat sillä asenteella, että nyt kun on ammatti niin on varaa olla kranttu. Itse arvostan jälleen kerran rehellisyyttä tässäkin asiassa. Kuitenkin jos työnantaja ei ole erikseen toivonut jo työkokemusta omaavaa ihmistä niin alasta riippuen vastavalmistuneet ovat ihan samalla viivalla jo pidempään ammatissa olleiden kanssa.
Ja nyt jatkan salkkareiden katsomista, palataan kohta asiaan ;)
Jopa paljon vanhempiakin, riippuu täysin työstä.
Ap
" paras" huono puoli minkä itsestään voi sanoa? Vai onko vaan tärkeintä että tuntee itsensä niin hyvin että osaa jonkun huonon puolen nimetä ja sen, miten sitä kehittää?
(Ei palkkaisi yli 45 v)
Yli 45v:n pitää myös elää jostain, ja kun satoja ihmisiä laitetaan pois syystä " poor management decisions" niin ei paljo naurata.
Yllämainittu tarkoitta sitä, että ei olla sopeutettu henkilöstöä pehmein keinoin, strategiaa, tai tavoitteita ajoissa. Eli huonoa johtamista. Potkittavat ovat sinänsä ehkä tehneet työnsä tavoitteiden mukaisesti tai asetetut tavoitteet ylittäen.
Kiva kuulla että tuon kynnyksellä joku viisastelee.
terv. 42v
Tai ulkomailla saatuun koulutukseen?
Miksi yleensä aina kysytään lapsista/mahdollisesta raskaudesta/raskauden yrityksestä kun on kyseessä alle 30-vuotias nainen? Varsinkin kun periaatteessa ei ole oikeutta kysyä sitä - tai ainakaan ei tarvitse rehellisesti vastata.
kun olen huomenna menossa haastatteluun jossa myös ammattirekryfirman ihminen paikalla kyselemässä johtoryhmän lisäksi. ilmoittivat jo etukäteen että paljon kysymyksiä, vähän aikaa. mutta minkä tyyppistä?
kiitos, jos vastaat
Olen tosi nuori, kaunis ja kaksi tutkintoa miesvaltaiselle alalle. Tuntuu, että haastattelijoita oikein ärsyttää kun näyttää niin nuorelta tytöltä eikä joltain vanhalta kurpalta ja on pätevä, miksi???
rehellistä vastausta. Kaikissa huonompia puolia kuitenkin on.. Eräs hyvä epärehellinen vastaus on jäänyt mieleeni: sairastan vapaapäivinä ja siihen höysteeksi ironista hymyä..
Raskaan oleva nainen ei ole kannattava rekrytointi, myös pienen lapsen äitiä palkattaessa on aina suurempi riski, että poissaoloja tulee huommattavasti enemmän. Toistaiseksi olen kuitenkin jättänyt kysymättä näitä asioita..
Ammattirekrytoija on luultavasti paikalla siksi, että hänellä on ammattitaitoa valita ihminen kyseiseen työhön, toinen vaihtoehto on, että työ tulee henkilöstövuokrausyrityksen kautta. On mahdotonta sanoa mitä sinulta kysytään, koska se riippuu niin monesta tekijästä(esim. työn laadusta). Menet sinne vaan rennon asiallisella mielellä.
Itse en ole huomannut, että kauneus olisi este työnsaannille. Ehkä sinun pitäisi nyt tehdä asennekatsaus itsesi kanssa... En minäkään palkkaisi noin ylpeän olista ja liian itsevarmaa ihmistä työhön...
jos ap olisi linjoilla taas..