Käytkö kirjastossa?
Vieläkö joku käy kirjastossa?Lainaa sieltä kirjoja ja lukee niitä.
Kommentit (79)
Tottakai. En juuri osta kirjoja. Hyvä rahansäästövinkki kaikille.
Totta kai. kirjaston käyttö menee vaiheittain. lapsena käytin todella paljon ja luin olin ahmimalla. opiskeluaikana siiirryin romaaneista tiedokirjoihin kun lainasin tenttikirjoja. opiskelun jälkeen luin vähemmän mutta kun lapsi syntyy aloin taas arvostaa kirjaston lainausmahdollisuutta sekä itselle että lapselle.
Juu, tällä viikolla olen saanut Bestsellereinä eli pikalainoina kaksi kolmesta varatuimmasta kaunokirjasta ja tuli käytyä kahdessa kirjastossa, joissa en ole ennen käynyt (olin näihin kirjoihin jonossa mutta jossain tuhansien lainaajien takana).
Pari hukkareissuakin tuli, kun kirja oli jossain tiskin alla ja toisen kerran eksyin kevyen liikenteen väylän ikuisen tietyön takia reitiltä ja en olisi ehtinyt ajoissa, ja sekin kirja oli jo lainattu sillä aikaa kun olin matkalla.
En kyllä juuri oleksi kirjastoissa, täsmäisku vain.
Vierailija kirjoitti:
Amazon Kindle on kätevämpi. Ei tarvitse tuhlata aikaa ja vaivaa kirjastoreissuihin ja saa aina sen kirjan minkä haluaa lainata. Kirjaston kirjat myös likaisia, ties missä pyörineet.
Ruuan tekoonkaan ei kannata tuhlata aikaa ja vaivaa. Sen kun kurvaa vaan pikaruokaketjun autokaistalle ja odotellessaan tuijottelee puhelintaan, että pysyy ajan tasalla, mitä muut hörhöt tekee, syö, juo tai huhkii salilla.
En enää. Ostan kirjani. Korona sulku opetti ostamaan lainaamisen sijaan.
Käyn ja lainaan paperikirjoja. Korona-aika totutti mut hakemaan kiinnostavat kirjat kirjaston tietokannasta ja varaamaan aineistoa, joten harvemmin enää kuljeksin hyllyjen välissä. Niinpä pystyin siirtämään kirjastoasiointini pieneen lähikirjastoon. Se on mukavan kävelymatkan päässä, ja kirjasto tuo varaamani kirjat sinne odottamaan. Kätevää.
Joo, parin viikon välein tulee käytyä lainaamassa varaukset ja palauttamassa luetut. Lapsille tulee myös lainattua paljon samalla. Aiemmin luin 3-5 kirjaa viikossa, mut nyt kun on lapsia, jää 1-3 kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
En enää. Ostan kirjani. Korona sulku opetti ostamaan lainaamisen sijaan.
Olen myös ostanut kirjoja koko elämäni ajan. Liikaa. Nyt mulla on oikeen kirjastohuone, jonne on rakennettu hyllyt jopa ovien päälle. Ehkä jo tämän ikäisenä pitäisi miettiä, että niistä saattaa tulla ongelma perikunnalle siinä vaiheessa, kun kuolen.
Käyn joka viikko. Nyt kun kevään uutuuskirjaluettelot tuli ja syksyllä ilmestyviä on vielä tulossa varauksesta, mulla on nyt 40 kirjaa varauksessa. Käyn siis hakemas varauksesta tulleita, katon uutuus- ja palautushyllyt ja haen, jos joku kirja oli mielessä. Käyn siis yleensä pikaisesti kauppareissun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt enää muutamaan vuoteen kun muuttuivat liikaa nuorisotaloiksi, hengauspaikoiksi ja sosiaalitoimen päiväkeskuksiksi. Vetivät puoleensa erittäin outoja tyyppejä, eikä tila ollut enää turvallinen tai hiljainen. Työntekijät eivät myöskään uskaltaneet puuttua mihinkään.
Käyn kirjastossa lähinnä arkiaamuisin. Rauhallista ja mukavaa oli, kuten ennenkin. Erehdyin kerran menemään eräänä arki-iltana ja järkytyin. Siellä muualta tulleet lapset juoksivat käytävillä ja huusivat. Järkytyin, kun n. 11-vuotias poika huusi n. 9-vuotiaalle pojalle haista ittua ja mäpanensua p rseeseen tyylisiä kommentteja. Ihan suomeksi siis huusivat. En käsitä, missä vaiheessa meno on mennyt tällaiseksi.
Käyn joka viikko, haetaan lapselle usein kirjoja. Ennen kävin useammin, kun kirjastossamme oli omatoimiaika ja kortilla pääsi sisään aamusta iltaan. Sittemmin paikalliset teinit sotkivat kirjastoa niin, että nykyisin kirjastoon pääsee vain arkipäivisin ja silloinkin vuoropäivinä joko aamulla/päivällä tai iltapäivällä/alkuillasta. Todella vaikea päästä kirjastoon, jos se on joku arkipäivä avoinna klo 10-16.
Lainailen keittokirjoja, tietokirjoja ja lapsille totta kai luettavaa ja pelattavaa, mutta oman kertomakirjallisuuteni käytän nykyään kyllä Storytelin kautta. En ole koskaan aikuisiälläni lukenut/kuunnellut näin ennakkoluulottomasti esim. vähemmän tunnettuja suomalaisia kirjailijoita, koska teokset tavoittaa helposti ja nopeasti, ja lenkillä ja kaupassa voi kuunnella jotain vähän oudompaakin. Kirjastosta jaksaisin ja ehtisin kantaa vain taattuja lemppareita.
Käyn parin, kolmen kuukauden välein lainaamassa kirjoja. Uusin lainat netissä. Minulla on aina joku kirja menossa, mutta koska lukemisaikani on rajallinen, joten yhden kirjan lukemiseen menee vähintään viikko tai kaksi.
En osta kirjoja kuin erityisissä tapauksissa, koska kirjahylly on täynnä ja toiseksi on turha maksaa kirjasta yhden lukukerran vuoksi. Matkalukemiseksi ostan pokkareita.
Viimeksi kun kävin niin huomasin että siellä on aivan naurettavan pieni valikoima sitä tärkeintä eli kirjoja. Mihin lie kirjaston määrärahat helsingissä katosi (oodiin ja muihin vasemmiston kulttuuriprojekteihin) kun kirjoja ei näemmä ole enää varaa hommata hyllyyn.
Juuri nyt olen lähdössä kirjastoon. Palautan lukemani kirjan, lainaan uuden ja yhden oman kirjan vien kierrätyshyllyyn.
Käyn melkein joka päivä, kun niin lähellä kotia on. Joskus saatan lähteä kotoa pelkästään käydäkseni kirjastossa, harvemmin tulee oltua kodin ulkopuolella niin, etten ulos lähtiessä tai kotiin palatessa tule käytyä kirjastosa. Rakastan kirjojen energiaa! Kyllähän se nykynuoriso tosiaankin häiritsee - ikävä on niitä aikoja, kun nutturapäiset kirjaston tädit hyssytteli joka aivastuksen ja jopa huokauksen kuullessaan!
Käyn lainaamassa harrastekirjoja ja muutaman kerran vuodessa hakemassa varaamani ja pitkään jonottamani uutuuskirjan. Bestseller-hyllystä tarttuu silloin myös monesti jotain mukaan. On sen verran ikää, että klassikot on luettu jo kauan sitten.
Onko siellä muka viime vuosituhannen kirjojakin?