Synttäreiden järjestäminen maksaa 30€ per lapsi + tarjoilut, onko lapsen ok viedä 3€ lahja
Itse aina yrittänyt miettiä että vie sen arvoisen mitä juhlan järjestäminen maksaa. Olisi omasta mielestäni vähän noloa viedä 5-15€ lahja. Suurin osa toi omalle lapselle kyllä 30€ lahjan mutta yksi toi n. 5€ arvoisen. Ei siis itselleni ole väliä mut huolehdin et oma lapsi vie juhlan arvoisen lahjan.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hoplop tms edulliset vaan spessua ohjelmaa
Jos haluaa järjestää lapselleen eritys-spessut synttärit, pitää olla valmis maksamaan niistä. Ne lapsen kaverit eivät ole "maksuvelvollisia" kalliiden lahjojen muodossa mitenkään.
Ok eli ihmiset on just niin juntteja kun epäilinkin.
se kelle opetettu juhlan arvon mukainen lahja periaate jo lapsena.
Onko tuo arvo mitattu juhlan kustannuksien vai juhlan tason mukaan? Häät on esimerkiksi minusta arvokkaampi tilaisuus kuin vaikka tavalliset synttärit. Tasavuosikymmenet taas arvokkaammat synttärit kuin ne yhdeksän muuta synttäriä vuosikymmenessä.
Jos keskustelua luit niin kyllä, häät on yleens
Eli lasket sen juhlan arvon sisällön mukaan. Minulle kaikki häät ovat yhtä arvokkaita riippumatta miten juhlapari on rahallisesti tilaisuuteen panostanut. Vien siis häihin kalliimman lahjan kuin kaverin synttäreille. Mikäli kaveri täyttää tasavuosikymmeniä, niin vien kalliimman lahjan kuin muille synttäreille. Tähän ei vaikuta, jos kaveri joku vuosi haluaa panostaa ja tilaa suosikkiartistinsa esiintymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta jos pitää liian kalliit synttärit.
Juu itse valittu ohjelma. Mietin vaan et eikö ihmiset mieti yhtään juhlan arvoa? Esim. itselle opetettu jo lapsena et juhlan arvoinen lahja viedän eli esim häälahjan mietin paljonko minun osuus on vuokrasta, ruuista ja juomista. Eli ihan pientä häälahjaa en vie vaan mietin kuin menisin hienoon ravintolaan kolmen ruokalajin illallisrlle viinipaketteineen ja siihen lasken vielä paljon lisää ajatellen tilavuokraa, ohjelmaa ja juomia.
Mikset samantien kysy paljonko sun osuus on? Ihan pöljä ajattelutapa.
Sankari järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa ja vieraat vie sellaiset lahjat kuin haluavat. Ei niiden tarvitse olla kytköksissä toisiinsa. Vai pitääkö vähävaraisen jäädä juhl
No lapsen kaverilla oli varaa 3€:n lahjaan, mutta moukkana ei osannut sanoa sitä ääneen eikä olla pahoillaan... Ap on sosiaalisesti idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa järjestää lapselleen eritys-spessut synttärit, pitää olla valmis maksamaan niistä. Ne lapsen kaverit eivät ole "maksuvelvollisia" kalliiden lahjojen muodossa mitenkään.
Onko tuo arvo mitattu juhlan kustannuksien vai juhlan tason mukaan? Häät on esimerkiksi minusta arvokkaampi tilaisuus kuin vaikka tavalliset synttärit. Tasavuosikymmenet taas arvokkaammat synttärit kuin ne yhdeksän muuta synttäriä vuosikymmenessä.
Jos keskustelua luit niin kyllä, häät on yleens
Eli sulla pitää olla häihin muutama vaihtoehtoinen lahja mukana ja jätät niistä jonkun sitten sen mukaan miten arvioit bändin, paikan, koristelun ja ruuan tason??? Eihän tuollaisia voi etukäteen arvata miten kiva ilta oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle asia on tärkeä, niin laita ihmeessä kutsuun kunkin osuus kuluista ja pyydä tuomaan sen hintainen lahja. Kuulostaa tökeröltä, koska sitähän se on. Ihan yhtä tökeröä pitää sitä jonkinlaisena sanattomana sopimuksena.
Huomaa kyllä että palstalle kertyneet ne huonolahjaisimmat, tökeröt ihmiset jotka ei osaa käytöstapoja. Onneksi oikeassa elämässä suurin osa osaa käytöstavat ja kunnioittaa toisten järjestämiä juhlia. Jätän palstalaisten mielipiteet omaan arvoonsa ja nautin oikeiden fiksujen ihmisten seurasta.
Fiksu ihminen ei kuvittele vieraiden maksavan juhlan lahjoilla.
On ihan ok viedä 3€ lahja. Jos joku järjestää 30€ per nuppi maksavat juhlat, niin se on täysin hänen oma asiansa, eikä siitä kuulu "veloittaa" juhliin tulijoilta. Jo pelkästään tuollainen ajattelutapa on hyvä syy käydä nuppi-tohtorilla.
Me järjestettiin juuri hoplop-synttärit lapsen luokkakavereille, enkä edes tiedä mitä kukakin toi lahjaksi. Muutama lapsi vielä kuskattiin edes takaisin, että pääsivät tulemaan, se oli lapsellekin tärkeintä. Saivat viettää mukavan hetken yhdessä.
Ei kai kukaan aikuinen oikeasti mieti jotakin lahjoja tai niiden arvoa?
Täällä meillä ollut tapana että tytöt kutsuu tytöt ja pojat kutsuvat pojat synttäreille. Tyttären luokalla on 11 tyttöä ja pojan luokalla 10 poikaa + omat lapseni. Lapseni ovat aika sosiaalisia, joten 1-3 luokalla tuli oikeasti kutsut kaikille synttäreille. Myös niille minne kutsuttiin vain muutama lapsi. Me kutsuttiin kaikki meille + muutama perhetuttu eri luokilta koska kohtalaisen iso talo ja vieraita mahtuu. Ei mitenkään realistista osa-aikatyöllisenä olisi ostaa vuodessa 20kpl 20-30€ lahjaa. Eniten kai lapset ainakin meillä ilahtuu esim. pienestä karkkipussista.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoja ajattelutapoja. Itse en ole ikinä kuullut, että lahjan pitäisi jotenkin liittyä juhlien kustannuksiin. Ja kaikkein vähiten nyt lasten synttäreillä. Eivätkö lapset ihmettelisi, jos saa kutsun johonkin kalliimmille synttäreille ja vie sinne kalliin lahjan. Sitten toinen paras kaveri pitää synttärit kotonaan ja saa jonkun ihan halvan lahjan. Eikö kaverit olekaan samanarvoisia? Ja mistä sitä edes etukäteen tietää jonkun kotiin mennessä, vaikka siellä olisi poniajelua, ilotulitus ja taikuri palkattu, ja sitten on se vitosen paketti mukana.
Minulle taas on opetettu, että lasten synttäreille lähipiiri ostaa sitten jotain arvokkaampaa, ja lasten tuomat lahjat ovat ihan pieniä. En ikinä kehtaisi äitinä mennä toivomaan lapselle jotain yhteislahjaa lasten kavereilta. Eiköhän lahjan antaja saa päättää, mitä tuo, ja lapsiakin voi ohjata itse ideoimaan, kun tietävät, mistä kaveri voisi pitää.
Muistan aina, kun la
"En ikinä kehtaisi mennä äitinä toivomaan yhteislahjaa lasten kavereilta.". Mikset? Kun sitä lahjatoivetta kuitenkin kysytään. Meillä on kaikilla tapana tehdä whatsapp-ryhmä ja sitä kautta lähtee kutsu vanhemmille. Vanhemmat vastaa, että kiitos, tullaan synttäreille. Sitten kysytään lahjatoivetta. Tähän vastaan että ei ole pakko tuoda mitään, mutta jos haluatte yhteisesti ostaa jotain, niin sitten vaikka sitä tai tätä. Ja tähän joku Minna kuittaa, että minä hoidan, laittakaa mulle viestiä. Kaikille helpompaa. Lapsi askartelee omat kutsut kavereille.
Synttärit oli tärkeitä n. 8-11-vuotiaina.
Lähiostarin pikku kirjakaupasta mentiin valitsemaan lahja jonka sai 2 tai 3 markalla. Siihen meni sen viikon viikkoraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo kalliit ole. Tarjoiluun varattu 30€. Jos tulee 10 henkilöä, niin vaan tuo 3€/lapsi kuten AP kertoi.
30e per lapsi oli aloituksessa!
Aikuisille edullinen tai ilmainen lahja voi vaikuttaa halvalta. Lapselle se voi olla mittaamattoman arvokas. Oma poika oli kadottanut lempilelunsa. Se oli erään yrityksen minikokoinen muutaman sentin kokoinen maskotti, ja myynnissä vain yrityksen tiloissa. Olimme ostaneet sen kauan aikaisemmin. Malli oli vanha, tuskin enää saatavilla. Hintakin vain muutaman euron. Vaikka maskottia olikin jokseenkin mahdotonta enää saada, päätin yrittää. Otin yhteyttä yritykseen. Eivät tienneet, mistä vanhentuneen mallin maskotin löytäisi mutta lupasivat selvittää asiaa. Muutaman päivän päästä tuli vastaus. Olivat onnistuneet löytämään täsmälleen saman maskotin toisesta toimipisteestä. Lähettivät sen meille ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin! Toivat lahjoja tai eivät, tärkeintä synttärisankarille on, että tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoja ajattelutapoja. Itse en ole ikinä kuullut, että lahjan pitäisi jotenkin liittyä juhlien kustannuksiin. Ja kaikkein vähiten nyt lasten synttäreillä. Eivätkö lapset ihmettelisi, jos saa kutsun johonkin kalliimmille synttäreille ja vie sinne kalliin lahjan. Sitten toinen paras kaveri pitää synttärit kotonaan ja saa jonkun ihan halvan lahjan. Eikö kaverit olekaan samanarvoisia? Ja mistä sitä edes etukäteen tietää jonkun kotiin mennessä, vaikka siellä olisi poniajelua, ilotulitus ja taikuri palkattu, ja sitten on se vitosen paketti mukana.
Minulle taas on opetettu, että lasten synttäreille lähipiiri ostaa sitten jotain arvokkaampaa, ja lasten tuomat lahjat ovat ihan pieniä. En ikinä kehtaisi äitinä mennä toivomaan lapselle jotain yhteislahjaa lasten kavereilta. Eiköhän lahjan antaja saa päättää, mitä tuo, ja lapsiakin voi ohjata itse ideoimaan, kun tietävät, mistä kaveri
Ei ole kyllä yhtäkään lahjatoivetta kysytty vanhemmalta lapsen kaverisynttäreille.
Siinä vaiheessa, kun lapsi oli teini, niin kaverit sopivat keskenään jonkun yhteislahjan, johon pystyi maltillisella summalla osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo kalliit ole. Tarjoiluun varattu 30€. Jos tulee 10 henkilöä, niin vaan tuo 3€/lapsi kuten AP kertoi.
Luepa uudelleen. 30€ + tarjoilut.
En ymmärrä tätä näkemystä että vierailijoiden tulisi maksaa kutsut. Noloa maksattaa vierailla itse vapaaehtoisesti järjestämänsä juhlat. Jokainen saa ihan itse päättää millaiset synttärit, häät tms haluavat järjestää, eikä vierailla ole velvollisuutta kustantaa niitä edes symbolisesti tuomalla jotain vastaavanarvoista.
30 e lahjat ovat kalliita, päiväkoti-ikäisille joku 10e lahjakin on todella arvokas. Tärkeintä juhlissa että saa juhlia itselleen tärkeiden vieraiden kanssa, surullista että juhlia järjestetään taloudellisen hyödyn takia. Eli näin kuin ap ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas on opetettu, että lasten synttäreille lähipiiri ostaa sitten jotain arvokkaampaa, ja lasten tuomat lahjat ovat ihan pieniä. En ikinä kehtaisi äitinä mennä toivomaan lapselle jotain yhteislahjaa lasten kavereilta. Eiköhän lahjan antaja saa päättää, mitä tuo, ja lapsiakin voi ohjata itse ideoimaan, kun tietävät, mistä kaveri
Minä olen tuo, joka ei kehtaisi. En ole tehnyt whatsapp-ryhmiä synttäreitä varten, ja uskon, että se vastaanottajista tuntuisi kummalliseltakin. Lasten synttärivieraat koostuvat naapurilapsista, luokkakavereista, harrastuskavereista, sukulaislapsista jne. En lähde onkimaan selville kaikkien huoltajien yhteystietoja, lapsen antamassa kutsussa on ollut minun numeroni, jos joku haluaa kysyä etukäteen jotain tai ilmoittaa, ettei tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu itse valittu ohjelma. Mietin vaan et eikö ihmiset mieti yhtään juhlan arvoa? Esim. itselle opetettu jo lapsena et juhlan arvoinen lahja viedän eli esim häälahjan mietin paljonko minun osuus on vuokrasta, ruuista ja juomista. Eli ihan pientä häälahjaa en vie vaan mietin kuin menisin hienoon ravintolaan kolmen ruokalajin illallisrlle viinipaketteineen ja siihen lasken vielä paljon lisää ajatellen tilavuokraa, ohjelmaa ja juomia.
Nykyään niin häihin kuin ristiäisiinkin, vanhammat esittävät kutsutuille netissä listan, josta voi valita sen minkä haluaa lahjaksi ostaa/ antaa. Jakaa mielipiteitä mutta turhat krääsät jäävät näin ollen kauppoihin.
Pitää kärjestää synttärit niin, että niihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
wt piireissä opetetaan tuollaista ahneutta. samat mammat loukkaantuvat, jos eivät saa häälahjaksi riittävän arvokasta "pääsymaksua", joka kattaa häihin haaskatun rahan
Juhliin on kutsuttu lapsen kaverit eli ei ole sukua kutsuttu tai äidin/isän kavereita.