Tuli (tulee) iso perintö ja valtavat perintöverot
Jep, lapseton lähisukulainen kuoli. Eilen käytiin lakimiehellä perittävän omaisuuden arvo n.450-500 tuhatta josta maksan perintöveroa n. 127-142000 euroa. Käteisvaroja jonkun verran ja rahastoja sekä hankalasti realisoitavissa olevaa omaisuutta loput.
En meinaa kyllä luopua perinnöstä mutta mahtavaa ottaa varmaan lähemmäs sata tonnia lainaa että saan perinnön kuitattua. On metsää, peltoa, omakotitaloa
Olo on kuin halolla päähän lyöty. Tavallaan olisin kohta varakas mutta totuus on toinen
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Miten noin paljon?
Veljeni peri mummonsa omaisuudesta 900k ja perintöveroa oli noin 100k.
Tuossahan on vero arviolta alkaen 127 eurosta eli ei yhtään huono.
Vierailija kirjoitti:
Monelle tulee perintöverot 10 vuoden sisällä. Jos leski elossa niin asuntoa ei voi myydä. Leskellä on asumisoikeus koko loppuelämänsä.
Aika harvalla on se tilanne, että vain toinen puoliso omistaa yksin asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle tulee perintöverot 10 vuoden sisällä. Jos leski elossa niin asuntoa ei voi myydä. Leskellä on asumisoikeus koko loppuelämänsä.
Aika harvalla on se tilanne, että vain toinen puoliso omistaa yksin asunnon.
Asumisoikeus säilyy joka tapauksessa. Käytännössä perintövero lankeaa maksettavaksi kymmenen vuoden sisään.
Mikä tän tarkoitus on? Henkseleiden paukuttelu? Kitinää perintöverosta? Ongelma jostain lainasta perintöveroon?
Jos sillä metsällä on hoitosuunnitelma ja hakkuita tulossa. Pelto tuottaa jotain. Tms. Mikä tuossa on ongelma. Katto pään päällä ja tuottava Metsä.
Mikä menee pieleen, kun sieltä mistä tullaan. Nähdään pelkkä raha. Moni sikatila meni kiinni. Kun lasten olisi pitänyt ottaa lainaa jatkaakseen vanhempien työtä. Possu kuitenkin tuottaa vähemmän lantteja, kuin Metsä. Liian iso riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee maatalousomaisuutta ja joudut maksamaan täydet perintöverot on joku jossain joskus mokannut todella pahasti.
Miten niin? Jos tila ei ole tuotantokäytössä eli on se omakotitalo (ei tilan päärakennus), metsää ja peltoa, mutta ei tuotantoon tarvittavia koneita ja laitteita eikä perijä aio jatkaa maatalouden harjoittamista (mitä ei voi tehdä, koska tilaa ei ole itse viljelty), niin ei siinä mitään vähennyksiä perintöveroon tule.
No tässähän se moka juuri on. Tilan olisi pitänyt vaihtaa omistajaa ennen viljelyn loppumista.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kerroit tästä meille. Miten olisimme selvinneet ilman tätä tietopläjäystä?
Sanopa se! Pitäisikö meidän olla nyt kateellisia suuresta varallisuudestasi vai sääliä suuren veron vuoksi?
Perintövero on kyllä hauska jos saa vaikka metsää perinnöksi niin heti joutuu laittaan metsää matalaksi että saa veron maksettua ellei saa vain jotain muutamaa hehtaaria joista ei tule veroa mutta yleensä tulee kyllä 10-100 hehtaarin väliltä metsää perinnöksi eli siinä saa koneet käydä pyörimässä jotta vero tulee maksetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on kyllä hauska jos saa vaikka metsää perinnöksi niin heti joutuu laittaan metsää matalaksi että saa veron maksettua ellei saa vain jotain muutamaa hehtaaria joista ei tule veroa mutta yleensä tulee kyllä 10-100 hehtaarin väliltä metsää perinnöksi eli siinä saa koneet käydä pyörimässä jotta vero tulee maksetuksi.
Myös koko metsän voi myydä.
Jos pariskunta on naimisissa niin puolisolla on asumisoikeus koko loppuelämänsä.
Yhyy, ihan kauheeta, kyllä minäkin itkisin jos saisin puolen miljoonan omaisuuden 150.000:lla eurolla.... Metsät ja pellot vaiketa myytäviä?
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen saman kokoinen perintö, mutta rintaperillinen niin perintövero mulla vain noin 15000 euroa.
Ei ole totta. Minäkin sain samansuuruisen perinnön (rintalapsena) ja verot olivat jotain 50 000 luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minä tein. Ei se kivaa ollut, iso tontti järven rannalla mutta pakko oli ja olinkin sitten tyytyväinen, helpotti elämää huomattavasti.
Muista sitten, että saat maksettavaksi myös kiinteistöveron tulevana vuonna.
Lakimiehesi osaa kyllä imeä perintösi kuiviin, älä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän on valtavasti järkeä että vanhempi joka elämänsä aikana tehnyt työtä ja kerännyt omaisuutta haluaa luovuttaa sen lapselleen/lapsilleen jotka sitten joutuu myydään kaiken kun verottaja hyökkää kimppuun. Suomalaisten omaisuus valuu kokoajan yhä pienemmän porukan käsiin eli tälläkin tavalla toteutuu "et omista mitään olet onnellinen" agenda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen saman kokoinen perintö, mutta rintaperillinen niin perintövero mulla vain noin 15000 euroa.
MInä vuonna? Perintövero lähisukulaiselle 500 000 eurosta on lähes 70 000 e. Jos selvisit 15 000 eurolla, niin perit noin 150 000 e. Suunnilleen samankokoinen perintö?
Niinpä, ihan täyttä bullshittiä että perintöveroa menisi vain 15000e 500000e perinnöstä.
Kova on vero. Et siis ole rintaperillinen. Tuttava sai 1,4 miljoonan perinnön ja siitä vero suunnilleen tuo sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minä tein. Ei se kivaa ollut, iso tontti järven rannalla mutta pakko oli ja olinkin sitten tyytyväinen, helpotti elämää huomattavasti.
Minä myin myös. Ja oli ihan ok. Olen täysin eri alalta, metsänhoito tai - hoidattaminen ei kiinnosta, eikö metsä sijoituksena. Yhtään ei tuntunut pahalta. Meillä kukaan ei myöskään ollut *kerryttänyt omaisuutta*, vaan yksinkertaisesti myin tilaan kuuluneen pläntin.
Miten niin? Jos tila ei ole tuotantokäytössä eli on se omakotitalo (ei tilan päärakennus), metsää ja peltoa, mutta ei tuotantoon tarvittavia koneita ja laitteita eikä perijä aio jatkaa maatalouden harjoittamista (mitä ei voi tehdä, koska tilaa ei ole itse viljelty), niin ei siinä mitään vähennyksiä perintöveroon tule.