Näin köyhänä itkettää ja turhauttaa joulu ja joululahjat jo valmiiksi
Ärsyttää ostaa mitään vähistä rahoistaan kenellekään kun ei ole rahaa mihinkään hienoon eikä niitä kuitenkaan arvosteta minkään vertaa.
Joudut sitten olemaan loppukuun syömättä kun olet pistänyt ne viimeiset vähäiset roposet johonkin halvimpaan lahjaan.
Onneksi ei ole omia lapsia, on vain minä, mies ja lemmikki.
Mutta perheenjäsenten lapsille pitäisi ostaa jotain ja perheelle.
Mietin jo sanonko suoraan etten osta mitään kenellekään tänä vuonna, vai antaisiko vain jonkun romun omasta huushollista-samapa tuo kun sitä ostettua ravaraakaan ei kuitenkaan arvosteta.
Itkettää :(
Kavereille olen sanonut ettei nyt lahjoja tipu.
Kommentit (86)
Olen jo ajat sitten päättänyt etten osta lapsille enkä kaikille aikuisillekkaan mitään. Ostan sille joka tekee kinkut ja jouluherkut. Edes vähän palkkiota ruuan laittamisesta. Kaikille joulu ei ole ostamisen juhlaa. Ymmärrän kyllä aloittajaa. Nyt vaan raaka päätös että ostelu loppuu.
Ei taas tätä !!! Joka ikinen vuosi samaa skeidaa, joulu on joka vuosi ja on ollut aikaa 365 päivää aikaa säästää ! Ja ei kun yllätyksenä se taas tulee
Maailma on täynnä vaihtoehtoja. Yhtenä vuotena hain kierrätyskeskuksen ilmaisisastolta neuleen, oli teollisesti kudottu pörrölangalla. Purin, neuloin huivin siitä. Kustannus 0.
Saajan äiti oli vinksnnyt tästä tykkäisi. Menihän siinä aikaa, mutta aikaa oli silloin.
Aika outoa alkaa marraskuussa valittaa joulun kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Ei taas tätä !!! Joka ikinen vuosi samaa skeidaa, joulu on joka vuosi ja on ollut aikaa 365 päivää aikaa säästää ! Ja ei kun yllätyksenä se taas tulee
Juu, niinkuin talvirenkaitten vaihto.
"Joulu yllätti köyhät."
Tästä vois tehdä Iltalehteen jutun.
Ilmoitat, että tänä vuonna et aio ostaa kenellekkään lahjoja, etkä myöskään itse odota lahjoja keneltäkään. Sanot suoraan, että taloudellinen tilanteesi ei anna myöten. Siinä ei ole mitään kummallista eikä väärää.
Jos eivät ole aiemmin arvostaneet antamiasi lahjoja niin sehän on selvä viesti siitä että turhaan lahjot, eivät niitä halua eivätkä kaipaa. Voit hyvällä omallatunnolla lopettaa lahjomisen. Jos kysyvät ja ihmettelevät niin sanot että tänä vuonna lahjot vuorostaan itseäsi kun vuosien ajan rahat on mennyt muiden lahjoihin. Saa olla itsekäs jos rahat on vähissä!
Vierailija kirjoitti:
"Joulu yllätti köyhät."
Yllättää se aatto monet rikkaatkin kun viime hetkellä tekevät ostoksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi kyllä varaa ostaa lahjoja, olemme sopineet, että jokainen ostaa 20 € lahjan joka sitten arvotaan. Mummolle ostetaan yöpaita, kun pappa ei enää osta.
Lisään vielä, että meitä on kolme sisarusta perheineen, isovanhemmat ja isoisoäiti=mummo ja vaihtelevasti puolisoiden vanhempia mukana joulun vietossa, lapset saavat muutaman lahjan. Aikaisemmin joulukuussa sovitaan kuka tuo mitäkin jouluaaton pöytään, vielä ei olla päästy siihen että ruokaa ei olisi aivan liian paljon. Hirvittävästi vähentää joulustressiä kun ei tarvitse miettiä kuin mitä kaloja syödään. Ja jokaiselle riittää kyllä kotiin vietävää joulun miksi päiviksi jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Sano ajoissa että tänä vuonna sinulla ei ole mahdollisuutta ostaa mitään.
Älä hyvä ihminen vähiä rahojasi toisten lahjoihin käytä!
Minä aloin yli 10 vuotta linjan, jossa sanoin etten anna enkä halua joululahjoja. Joulurauha- ja mieli ovat tärkeintä. Muutamassa vuodessa oppivat kunnioittamaan mielipidettäni. Toki yksi antaa joka vuosi vieläkin marttyyrin elein minulle joululahjan.
Aikuisella ihmisellä on yleensä kaikki tarvimansa. Jos on pakko saada jotain uutta niin miksei voi järjestää kaverien kesken vaatteidenkierrätyspäivää? Jokainen ottaa ne vaatteet ja asusteet esiin ja mukaan, jotka haluavat vaihtaa johonkin toiseen. Säännöllä yksi yhtä on hyvä aloittaa vaatteidenvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varakkaat sisarukset. Itse olen keskituloinen. Olemme päättäneet jo vuosia sitten, ettemme osta mitään joululahjoja toisillemme. Enkä osta kenellekään muullekaan. Kukkia vien ja saan vierailujen yhteydessä.
Meillä on päätetty, ettemme ala sisustamaan toisten koteja lahjoilla ja kukkiakaan emme lahjoita, koska on useampi siitepölyallergikko. Aidosti sydämestä tuleva hyvän joulun ja onnellisen uuden vuoden toivotus on kyllä aikuisten kesken paras lahja.
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok ilmoittaa, että ei ole varaa ostaa lahjoja. Jos jotain haluat tehdä, kutsu lapset luoksesi yökylään tai tee jotain niiden kanssa.
Tai sitten jos on varaa, niin ensi vuonna varaudut aikaisemmin ja ostat pitkin vuotta alesta lahjoja.
Lapsille on tavaraa parempi lahja elämys. Se, että saavat vaikka leipoa yhdessä aikuisen kanssa. Jopa teinikin lähtee tuollaiseen lahjaan mukaan. Teinin kanssa leivoin ihan hänen ohjeensa mukaan vegaanista piirakkaa, joimme teetä sekä paransimme maailmaa yhdessä. Halasimme perusteellisesti ja sanoin, että voimme leipoa ilman lähestyviä juhlapyhiäkin jatkossa. Olen hänen kanssaan aikaista läheisemmässä suhteessa.
Kyllä se on niin, että suurin osa lapsena saaduista lahjoista unohtuu mutta ne kerrat kun leivotaan aikuissensuuria kanssa yhdessä muistuvat kyllä mieleen. Siksi suosittelen leivontalahjakorttia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä mieltä itsekin olen, että ei kai aikuiset lahjontaa tarvitse kun kukin voi ostaa itse omilla rahoillaan mitä haluaa varojensa mukaan.
Kiitos, oli vain pakko avautua :)
-ap
Avauduit tärkeästä asiasta. Kannattaa erottaa joulunakin halu ja tarve toisistaan. Jopa lapset ahdistuvat siitä, että heillä on liikaa leluja. Nykyajan materialismi häriinnyttää heitä, koska miltein jatkuvalla syötöllä aikuiset olettavat heidän haluavan uuden lahjan muuttuvan heti lempilelukseen. Tuohan opettaa lapselle kertakäyttökulttuuria. Lapsi voi itkeä yöllä siksi, ettei hän saisi enää leikkiä vanhalla malleillaan tehdäkseen aikuiset tyytyväisiksi. Ei sekään ole hyvä asia laisinkaan!
Mitä ihmettä! Sun perheenjäsenesi on puoliso eikä muille, koko suvulle tarvitse ostaa mitään.
Meidän suvuissa kaikki ostavat vain oman perheensä lahjat. Osa ei vietä joulua ollenkaan. Meillä menee rahaa vain herkkuihin ja juomiin vähän enemmän mitä arkena eikä tuhlata mihinkään muuhun. Joulun jälkeen ihana olo kun ei ole tuhlannut vaan ihan tuhlaamisen pakkomielteessä.
Pystyt sukulaisillekkin sanomaan että lahja joulut sitten lopetetaan kokonaan. Jos se on vaikeeta niin sano että ette enää vietä kaupallista joulua ollenkaan.
Jos kylään mennään ja on kutsuttu niin silloin tietenkin viedään tuliaisia mutta muuten ei jaeta lahjoja.
Lahja perinne toimi pula-aikoina kun kaikilla oli kaikesta pulaa mutta nykyään se on käynyt ihan tarpeettomaksi ja pakkomielteiseksi tuhlaamiseksi. Ja vielä ikävämpää ja ihan älytöntä jos pitää joulun jälkeen kärvistellä rahattomana. Sille pitää itse tehdä stoppi.
Älä osta! Jos eivät ole kummilapsia, niin ei tarvitse ostaa lahjoja.
Ei lahjoja kenellekään. Hyvin aikuisen poikani tilille laitan tietyn summan syntymä-, joulu- ja kiitos kaikesta käytännön avusta -lahja -tunnuksella. Emme vietä joulua miesystävänkään kanssa. Syömme hyvin, mutta emme jouluruokia. Olemme pienituloisia, nuukia ja käteviä. ;)
Älä osta mitään ns.turhaa ja halpaa vaan esim.Normal saa 5e alkaen lahjakortteja. Niillä lapset voi itse käydä valitsemassa jotain pientä mieluisaa. Meillä ainakin lapset olis niihin paljon tyytyväisempiä kun et tulis 5e suklaarasia. Jos lapset ovat pieniä ja itsellä kunto riittää anna vanhemmilke lahjaksi vaikka lasten hoitoa 3h kortti..eli itse tarjoudut hoitajaksi, tuota minä arvostaisin kun en kehtaa kysyä ketään eikä oikein ole tukiverkostoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joulu yllätti köyhät."
Yllättää se aatto monet rikkaatkin kun viime hetkellä tekevät ostoksiaan.
Kun rikkaat tekee töitä, ei kerkeä aiemmin. Harva köyhä tekee töitä, joten aikaa on . Suomessa köyhyysrajan alapuolella elää noin 13,4% ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Kakilla ei ole varaa säästää, hyvä kun ruuat saa ostettua.
Minä ostan joka joulu s-marketista suklaa tonttu pussit siskonlapsille , kannattaa ostaa heti kun näkee , ne menee nopeasti ja loppuvat.