Työhakemuksen jälkeen soittaminen
Pitääkö soittaa kun hakee työpaikkaa? Voisin soittaa, mutta kun ei mulla varsinaisesti ole mitään kysyttävää, pelkään että puhelusta tulee kiusallisen lyhyt ja jää huono kuva. Mitä te sanotte jotka soitatte? Mulla ei ole työnkuvassa mitään epäselvää mitä haluaisin tässä vaiheessa saada tietooni, ainoa mitä haluaisin kysyä saanko töitä :D
Kommentit (38)
Mielellään s-postilla vapaamuotoista hakemusta menemään
Oon aina ihmetelly tuota. Noloa puhelimeen hönkimistä.
Tätä itekki mietin. Muiden vastauksia odotellessa.
Yhdessä ketjussa aiemin tätä pohdin ja sain paskat niskaani kun kuulemma olen jämähtänyt 80-luvulle ja missään nimessä ei saa soittaa. Työnhakuvalmennuksessakin itseasiassa sanottiin, ettei toinna soitella jos ei ole oikeaa asiaa.
Aika monessa soittoaikakin vain pari tuntia tiettyinä päivinä. Eikä sillonkaan vastata eli riippuen työpaikasta soittaminen tosiaan menneisyyttä.
Toki aina näin ei ole
Up!
Mites työnantajat, mitä sanotte? Pitääkö soittaa? Parantaako työtön työnhakija näin asemaansa ja onko ihan yhtä tyhjän kanssa?
Mä laitoin eilen illalla yhen hyvän hakemuksen. Pitäskö soittaa? Sen takia en viitti vaan soittaa et jäisin mieleen, kun olen varmaan ainoa nainen joka hakee.
Onko siinä ilmoituksessa sanottu kaikki oleellinen? Palkka, lomat, etuudet ym.?
Niistä ainakin saisi kysyttävää
Vierailija kirjoitti:
Tätä itekki mietin. Muiden vastauksia odotellessa.
Yhdessä ketjussa aiemin tätä pohdin ja sain paskat niskaani kun kuulemma olen jämähtänyt 80-luvulle ja missään nimessä ei saa soittaa. Työnhakuvalmennuksessakin itseasiassa sanottiin, ettei toinna soitella jos ei ole oikeaa asiaa.
Ehdottomasti samaa mieltä, moniin paikkoihin on kymmeniä ellei satoja hakijoita. Entä jos kaikki soittelisi? Jäisikö kaikki mieleen? Välttämättä työpaikkailmoituksessa ilmoitettu henkilö ei edes ole se henkilö joka haastattelee/palkkaa sinut. Vaan voi olla joku ulkopuolinen rekry/hr ihminen.. Jonka tehtävänä on vain ottaa ne "rusinat pullasta" etkä tule tapaamaan tätä henkilöä välttämättä ikinä.
Enemmän painottaisin hyvän hakemuksen tekemiseen. Lukisin huolella mitä sanoja työpaikkailmoituksessa on käytetty, ja toistaisin ne samat asiat omassa hakemuksessa. (Mikäli ne olisi kohdallani relevantteja) Kääntäisin hakemuksen sanat "minä muotoon" siis.. Jos on vaikka ilmoituksessa on mainittu "etsimme monipuolista asiakaspalvelijaa monikulttuuriseen asiakaspalvelu tehtävään" Niin kirjottaisin että "Olen monipuolinen asiakaspalvelun ammattilainen, ja minulla on monipuolista kokemusta monikulttuurillisen asiakaspalvelun alalta" tms.
Näin hakemukset sanoittamalla olen päässyt useisiin haastatteluihin, ja työllistynyt aina nopeasti.
Tsemppiä sinne! Toivottavasti löydät sopivan työn. :) <3
Muutama vuosi sitten soitin erääseen paikkaan johon olin hakenut niin siellä oli niin töykeen ja ylimielisen oloinen mies että rupesin katumaan koko hakemuksen lähettämistä,onneksi en päässyt edes haastatteluun.Tämä tietysti varmasti johtuu siitä että minua suututti niin paljon hänen asenteensa että huomautin siitä hänelle.
Esihenkilöna sanon, että älä soita, jos ei sinulla oikeasti ole jotain oleellista kysyttävää. Jos soitat, niin sen asia olisi hyvä olla sellainen, että se vastaus määrittelee, haetko paikkaa ollenkaan. Turhat liibalaaba soitot saa yleensä hakemuksenkin lentämään mappii ö:hön. Rekryihin tulee oikeasti kymmeniä hakemuksia, ja turhiin puheluihin en todellakaan halua vastata
Ei ainakaan meidän työpaikalla soittamisella ole mitään merkitystä. Pomot tekevät itsekin asiakaspalvelua, joten ei heillä olisi oikein aikaakaan lätistä puhelimessa, ellei oikeasti ole jotain kysyttävää.
Yhteen paikkaan voi tulla 200 hakemusta. Ja jokaisella (myös rekryhenkilöllä) on töissä nykyään kova kiire. Niin enpä usko, että perään soittamisella kovin positiivisesti erottuu, ainoana poikkeuksena puhelinaspat yms, joihin puhelinrohkeus ja hyvä ulosanti ovat juuri ne, joita haetaan. En ole koskaan soittanut muiden paikkojen perään ja toisaalta puhelinduunihakemusten perään olen, ja haastattelukutsuja ja töitä on aina löytynyt.
Monessa työssä olennaisinta on kyky hahmottaa tehtävät asiat nopeasti, itseohjautuvuus sekä kirjallisen ilmaisun taidot, jolloin "tässä lukee palkkaus tes niin mitä se oikeen tarkoittaa" tai muu vastaava puhtaasti tikusta asiaa- kysymys vain heikentää asemia.
Soittelu pelkän soittamisen vuoksi on yhtä turhaa hapen tuhlausta kuin työhakemuksen laittaminen sen vuoksi että joku käski tai koska Kelan etuudet on siitä kiinni. Jos olet aidosti kiinnostunut ja sinulla on oikeasti kysyttävää, soita ihmeessä. Kyllä sen huomaa jos joku soittaa vain ja ainoastaan sen takia että luulee parantavansa sillä jotenkin omaa asemaansa.
Olen soittanut vain jos on oikeasti kysyttävää. Sama sähköpostin perään laittamisessa. Niitä hakemuksia tulee kymmeniä/satoja eikä ne pomot jotka on yhteyshenkilöitä, yleensä edes valitse haastateltavia, vaan joku muu. Yksilöity, hyvä työhakemus on kaiken a ja o. Ja suhteet.
Tämä olisi erikoista. Ethän sinä voi isossa yrityksessä edes tietää, kuka päättää palkkamisestasi? Jos työpaikka on vaikka pieni leipomo maaseudulla, voi soittaminen auttaa jäämään mieleen. Toisessa kuviossa soittelu voisi vaikuttaa stalkkerimaiselta.
Tuo on jo vanhentunut neuvo samoin kuin se, että kävele suoraan yritykseen kysymään töitä. Toimi joskus 70-luvulla, mutta ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo vanhentunut neuvo samoin kuin se, että kävele suoraan yritykseen kysymään töitä. Toimi joskus 70-luvulla, mutta ei enää.
Eli nykyään pitää "räätälöidä" hakemus copypastettamalla ilmoituksen fraasit ja hiomalla cv jollainen kryptisella tavalla ja sitten sormet ristiin ja toivotaan toivotaan. Erityisesti sitten jos oot työtön työnhakija, niin ei toivoakaan.
Hankalata on.
Vierailija kirjoitti:
Aina sitä kysyttävää keksii. Ole kiinnostunut vaikka yrityksen tulevaisuudennäkymistä. Jäät sitten paremmin mieleen.
Kannattaa ensin googlettaa yrityksen taloustiedot muutamalta vuodelta. Jos näyttää heikolta, kannattaa ainakin siitä kysyä, onko näköpiirissä parannusta vai onko vaarana jopa konkurssi.
Esim. R-kioskin tulevaisuuden näkymät on jopa huolestuttavan heikot.
https://www.finder.fi/Kioski/R-kioski+Oy/Espoo/yhteystiedot/2618875
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä ilmoituksessa sanottu kaikki oleellinen? Palkka, lomat, etuudet ym.?
Niistä ainakin saisi kysyttävää
Siis älkää nyt ainakaan noista alkako ensimmäiseksi kysymään!!!!!!!!!!!!!!!!
Aina sitä kysyttävää keksii. Ole kiinnostunut vaikka yrityksen tulevaisuudennäkymistä. Jäät sitten paremmin mieleen.