hammastahna etoo, vinkkejä hampaiden pesuun?
mulla tää pahoinvointi pahenee tuttuun tapaan. mutta tää viimenen vitsaus on hammastahna... miten te muut olette selvinneet hampaiden pesusta samassa tilanteessa? mulla kun tahna aiheuttaa kauheat yökkimiset ja etovan olon kurkkuun pitkäksi aikaa. että onpa mukava mennä aina illalla nukkumaan...hampaiden aamupesun jätin suosiolla pois. lasten hammastahnalla ei tule niin kovia reaktiota(sillä colgaten mintun makuisella), mutta tarpeeksi inhottavia kuitenkin. voisko vaikka pestä vedellä ja imeskellä sellaisen happohyökkäyksen katkaisevan pastillin ja vielä perään fluoritabletin, vai mitä? onneks tää on väliaikaista...
Kommentit (10)
kun mun taas on tehnyt mieli tehdä aloitus siitä, että onko jollain muulla himo raskauden myötä lisääntynyt hampaidenpesuun, hammastahnaan ja eritoten hampaidenhoitoon. Mä olen aivan hulluna just nyt mintun makuun, eritoten sapearminttiin. Voisin pestä päivät pitkät hampaita ja syödä purkkaa. Purkkaakin tosiaan maussutan hirmusesti, tai imen maun ja sitten uutta tilalle.
Iltasin ja aamusin hampaidenpesun menee ainakin 20 minuuttia sähköhammasharjalla ja hammastahnaa pistän ainakin 3 kertaa lisää :). Lopuksi tietty suuvedellä purskutus, mitä en ole IKINÄ aiemmin tehnyt. Ja mikä ihana maku...tekis mieli oikein juoda suuvettä, mutta sepä ei taida olla terveellistä :).
No joo anteeksi tää hehkutus, mutta minusta hauskaa miten voi olla näin erilailla.
Kokeileppa jotain todella miedon makuista tahnaa kuten elmex tai sit just niitä lasten juttuja. Yks mikä vois auttaa on jääpalojen syönti päälle (sekin mun himo). Mulla kun on kans välillä aivan kaamea pahoinvointia, niin mulle kaikkiin auttaa jääpalat, kun on niin raikkaita. Ja ehkä kaupoista löytyy jotain hedelmänmakuista tahnaa.
Jaksamisia! Ei ne hampaat nyt hieman huonommalla hoidolla heti pilaantumaan pääse :)
että on näin erilailla. mulla tökkii siinä just se mintun maku ja se tietty jälkimaku mikä jää kaikista tahnoista tuonne kurkkuun... ja mun on ollu pakko syödä yölläkin, jos lapset valvottaa, ehtii tulla itelle eto olo valvoessa. ja hankalinta siinä on se, että jos syön yöllä, mun ois pakko pestä sen jälkeen hampaat, kun mulla on purentakisko suussa öisin... ja minttu- tai hedelmäxylitolipastillin ajatteleminenkaan ei tee herkkua. joten ainoa, mitä oon keksiny, ois se wrigleys extra drops lakritsin makuinen dental pastilli. lakritsi ja salmiakki kyllä maistuu...
oksettaa hammastahna (ei oksentelua kuitenkaan, sellasta kyökkimistä vaan). muuten ei ole mitään pahoinvointia ollu.
mulla autto tahnan vaihto toiseen ja se, että laitan sitä vaan TOSI vähän. pesin pelkeällä vedelläkin viikon kun koitin, että johtuuko se tosiaan just tahnasta. ei ainakaan pelkästä mausta (minttu tms) kun purkkaa voin hyvin syödä kyllä.
uskoisin pärjääväni vesipesulla ja purkalla, jos vielä pahenee tästä.
Tiina ja muksis rv 27
karieksen ehkäisyssä. Suosittelisin huolellista harjaamista vaikka ihan vedellä ja sen jälkeen Fludent fluoritabletti. Saa apteekista. Eri makuja on, ainakin minttu, anis (oma suosikkini) ja banaani. Ksylitoli pastillitkin on hyvä lisä, niistä ei vaan saa fluoria joka on tärkeää koska se vahvistaa kiillettä.
juuri spearmintin makuisella hammastahnalla myös pepsodent vihreä purkka ja pirkan spearmintilla höystetyt magnesiumtabletit on nannaa! kyl on hassua kun kaikilla on niin eri juttuja mitkä ällöttää ja mitkä maistuu hyvälle! tsemppiä sulle hampaiden pesuun, kokeile muita tahnoja mun mielestä ainakin apteekista vois saada jotain aika mautonta tahnaa!!
Mies sanoikin, kun ruvettiin tätä kakkosta odottamaan, että pese nyt varovasti hampaat... Mutta tässä raskaudessa ei hampaidenpesu ole vaikuttanut mitenkään!
Aiemmin oli niin, että lähes joka kerta kun harjasin illalla hampaat, oksensin perään. Kysyin sitten tutulta suuhygienistiltä mitä kannattaisi tehdä, kumpi on pahempi hampaille jatkuva oksentelu vai vähäinen harjaus. Sain sitten neuvot että pesin hampaat ihan mihin aikaan päivästä tahansa (jostain syystä kesken päivän ei oksennus välttämättä tullut, kun illalla tuli aina) ja söin purkkaa pitkin päivää ja illalla viimeisenä. Itse en noita fluoritabletteja hoksannut enkä niistä kuullut ystävältänikään, mutta varmaan tosi hyvä lisä olisi! Lisäksi minulla auttoi se, että hammastahnaa laitoin ihan minimaalisen vähän ja pesin vain lyhyen aikaa, välttäen koskemasta harjalla kieleen/kitalakeen tms. Sekin auttoi, että syljin vaahdot ja huuhdoin suun pesun jälkeen mahdollisimman pystyasennossa (kumartuessa oksennus tuli helpommin).
Tsemppiä sinulle!
pahimmassa vaiheessa oksetti kauheasti hammastahna. Itsellä helpottui, kun vaihdoin hammastahnan makua laimeampaan ja vähensin käyttämääni hammastahnan määrää. Joitain purkkia pystyin syömään, mutta en esimerkiksi Rainbown sinistä, ärhäkkää purkkaa :) Hedelmäpurkat oli ja ovat edelleen mulla myös hyvänä apuna kävelymatkoilla kouluun. Suu kun kuivuu kävellessä aika paljon ja se sitten aiheuttaa pahaa oloa.
Myös fluoritablettien ja ksylitolipastillien käyttö voi olla helpompaa pahimpana aikana, niin kuin yllä onkin jo mainittu.
Tsemppiä, kyllä se pahoinvointi pikkuhiljaa loppuu tai vähintäänkin laimenee!
-(Edelleen oksentava) Weatherby rv 19+3 ;)
Itse en ole vuosiin voinut vaahtoavia ja aivan liian maistuvia hammastahnoja käyttää niistä saamani pahoinvoinnin takia, mutta Elmexiä käytän olen sitten raskaana tai en...
teille kaikille. harmi, että tuo purkan pureskelu on mulla kiellettyjen listalla(leukanivelten takia), se ois muuten ollu tosi hyvä. täytyy kokeilla tahnan vähentämistä ja tuota elmexiä, fluoritabletteja. nyt olen parina iltana kokeillut hampaiden pesun jälkeen juoda kulauksen vissyvettä, se laimentaa sitä " hammastahnaoloa" kurkussa. en tiiä onko tuosta jotain haittaa hampaille...puhdasta vettähän se on+mineraaleja. tsemppiä myös teille kaikille samasta ongelmasta kärsiville ja muillekin eto-oloisille! mennään päivä kerrallaan...
Mä varmaan yrittäisin noilla xylipastilleilla ja tietty pesu ilman tahnaa. Kyllä ne hampaat varmaan sen raskausajan kestää heikompaakin hoitoa. Monethan syö yölläkin pahaanoloon ja nälkään...
Mulla raskausinhokeista pahin on ruisleipä :D En voi yhtään haistaa ruisleipää, meinaa oksennus tulla ihan heti. Muuten olen suuri ruisleivän ystävä...