Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alavatsakivut vs. kohdun ulkoinen raskaus

12.10.2007 |

Olen kuukautisten mukaan raskaana tasan viikolla 6. Kuukautiskipumaisia alavatsakipuja on ollut oikeastaan jo viikkoa ennenkuin normaalisti kuukautiset olisi pitänyt alkaa eli nyt siis noin 3 viikkoa. Mitään vuotoja ei ole. Olen ollut 4 kertaa raskaana ja kolmen lapsen äiti. 8 vuotta sitten ekaa odottaessa kivut oli alavatsassa välillä ihan kauheat ja silloinkin epäiltiin kohdunulkoista vaan eipä ollut. Kovien kipujen syy ei selvinnyt. Mielestäni muissa raskauksissa ei ole näitä kipuja tällalailla ollut (ei ainakaan tuulimunaraskaudessa joka kaavittiin nyt maaliskuussa), kahta aiempaa en niin tarkkaan muista, ekan raskauden kaltaisia, polvilleen pudottavia tuskia ei kuitenkaan.

Nyt siis alavatsakouristuksia taas, ihan kestettäviä mutta silti kivuliaita. Jomotuksiin liittyy myös monesti pahoinvointiaalto. Lieviä ylävatsakipuja myös mikä liittynee suolistoon (mulla siis yleensä liittyy).

Nyt siis olen alkanut miettimään että voisiko tämä olla kohdun ulkoinen raskaus? Voisiko se esim. ärsyttää jotenkin suolistoa ja onko siinä aina vuotoja? Kipu ei ainakaan vielä liity mitenkään erityisesti jompaan kumpaan puoleen. Millaisia muita oireita teillä on ollut jotka mahdollisesti olette kohdun ulkoisen raskauden kokeneet ja missä vaiheessa kivut tulivat? Ultraakaan en ole vielä viitsinyt varata kun tuskin muutoin vielä näkee mitään ihmeellista. Tuulimunakin kun on taustalla niin haluaisi samalla ultralla varmistaa että sikiö on edes olemassa (mikäli aiempiin raskauksiin on luottamista, siirtyy laskettu aika kuitenkin joten viikkoja tuskin on oikeasti vielä edes kuutta).

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin viikko sitten kohdunulkoinen raskaus rv 6+5 (tai siis suunnilleen, kun kaikki laskee tuon eri tavalla).

Raskaus ei oireillut käsittääkseni mitenkään poikkeavasti normaaliin raskauteen verrattuna (tosin kokemusta normaalista ei siis ole). Itselläni oli jonkinlaisia alavatsatuntemuksia, nippailua ja jomottelua sekä tuhruttelua koko raskauden ajan, mutta en edelleenkään yhdistäisi niitä siihen, että alkio kasvoi väärässä paikassa. Mitään selvää toispuoleista kipuilua ei ollut ja jos olikin, se tuntui eri puolella kuin missä alkio oli!

Kohdunulkoinen raskaushan ei välttämättä anna sen kummempia merkkejä itsestään ennen, kuin selvät oireet (kovat kivut jne) alkavat. Itse halusin aikaistaa alkuraskauden ultraa suunnitellusta 8+0 viikosta ja näin jälkeenpäin ajatellen se oli hyvä, sillä nyt selvisin varmaan vähän vähemmillä fyysisillä vaivoilla kaiken kaikkiaan.

Killa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla