Yle: Hyväksyisitkö muslimien halal-lihan ruokakauppoihin?
Yli 50% vastaajista vastustaa muslimien halal-lihaa Suomessa.
---
Onko islamofobiaa vastustaa halal-lihaa? Vai pitäisikö meidänkin alkaa syömään muslimien halal-lihaa? M28
Kommentit (335)
Seuraavaksi varmaan nuollaan mu sli mi en varpaatkin puhtaaksi. Miksi he ovat ainoa maa ha n muu tta ja ryhmä jonka kanssa aina ongelmia ja yhteentörmäyksiä?? Eivät sopeudu. Vi t t uun täältä jos ei osaa elää maassa maan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan halalia Suomeen sitten, kun islamilaisissa maissa saa sianlihaa joka paikasta. Heidänkin tulisi oppia suvaitsemaan vieraita kulttuureja maassaan.
Possuhan ei ole ihan kosher luvatussa maassa, mutta silti siellä on (ihan vain tutkimustarkoituksiin) sikafarmi, josta maassa olevat expatit saavat joka-aamuisen pekoninsaä.
Maassa maan tavalla: Moses is Moses but business is business, kuten on tapana sanoa...
Vierailija kirjoitti:
Turkistuotantoa ollaan taas palauttamassa Pohjanmaalle. Se jos mikä on eläinrääkkäystä.
Palauttamassa, missä välissä se on muka saatu sieltä pois?
Se että meillä on jo eläinrääkkäystä Suomessa, ei tarkoita että meidän pitäisi lisäksi hyväksyä islamistien brutaali mielipuolinen maailma tänne. Johonkin on raja vedettävä. Yksi vääryys ei voi olla lupa rahdata tänne lisää luokattomia tapoja ja julmuutta. Islamissa julmuus kohdistuu eläinten lisäksi naisiin, joilta myös vaivatta viilletään kurkut auki, niin että yleensä koko pää irtoaa.
En. Hyväksyn vain riistan ja pulttipyssyllä tainnutetut lihat. Halal teurastus on kidutusta verrattuna pulttipyssyyn.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään eroa tavalliseen lihaan. Ihmisillä on ihan ihmeellisiä käsityksiä ja sitä vastustetaan ainoastaan perustuen näihin rasistisiin mielikuviin jostain barbaarisesta kulttuurista. Teurastus tehdään samalla tavalla kuin Suomen lainsäädännössä sanotaan, mutta siinä välissä lausutaan rukous. Siinä se. Eläin ei kärsi siinä yhtään sen enempää tai vähempää.
Henkilökohtaisesti en haluaisi mitään lihaan mihinkään kauppaan, koska jokaisen riekaleen takana on hirvittävä määrä kärsimystä, ja se myös tuottaa kärsimystä lisää.
Onneksi halal-kultti on vege-kulttia ylempänä uhriasteikossa, joten sinulla ei ole mitään keinoa estää lihansyöntiä. Minäkin vedän nautaa ja lammasta napa rutisten, ihan sama mitä värssyjä on veisattu teurastamossa.
Vierailija kirjoitti:
...eikä minua ainakaan haitannut kun NYC reissulla hotellin lähikauppa oli joku tuollainen halal tai vastaava, mitä väliä sillä miten teurastettu.
Sitä sinun pitäisi kysyä juutalaisilta ja muslimeilta -- nehän tätä ovat päällimmäisinä säätämässä.
Nykyään näkee kauppojen pakastealtaissa possulogolla varustettuja lihapaketteja ohjaamassa oikeauskoisia pois synnin poluilta. Luvatussa maassa useimmat kriittiset elintarvikkeet on merkitty ne kosheriksi julistaneen rabbin tiedoilla.
Vastaavalla tavalla Suomessa myytävässä lihassa pitäisi olla asianmukaiset tiedot muiden alkuperämerkintöjen joukossa. Lisäksi tieto olisi oltava ravintoloiden ruolalistoissa tai tarvittaessa jo ovella.
Kai minulla ateistina on oikeus saada ilman poppamiehiä tai taikamenoja teurastettua lihaa siinä missä taikauskoisilla on oikeus saada omaansa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua mitä _haittaa_ kenellekään voisi olla jos ruokakaupassa myytäisiin halal-lihaa. En minä sitä ostaisi, mutta on siellä vaikka kuinka hemmetisti muitakin tuotteita joita en osta enkä tarvitse.
Nou hätä niin kauan kun pakkausten sisältömerkinnät ovat kunnossa.
Lihatiskissä voi olla enemmän ongelmia, jos pitää olla kahdet systeemit. Mutta pitäväthän juutalaisetkin yllä kahta keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Yalla ruokakauppa tuli lähistölle, niin olen ostanut kaikki lihat ja leipomoasiat sieltä.
Tuoretta, hyvää ja edullista.
Tiesithän että kansainvälisessä turistislangissa yalla, yalla (kiireessä yleensä pelkkä jalla) tarkoittaa ripulia.
Muista opetella arabi-intialaiset numerot ja tsekata päiväykset. Täällä paikallinen market tuntuu suhtautuvan niihin varsin joustavasti.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut muslimeita ja juutalaisia iän kaiken ja nytkö heidän tavoistaan ja kulttuuristaan nostetaan meteli?
Kyse on kriittisestä massasta.
Muistan kun itse olin ensimmäinen suomalainen työntekijä pienessä irkkufirmassa. Kaikki meni mukavasti kolmanteen finniin asti, mutta jostain syystä tunnelma muuttui, kun kahvihuoneeseen ilmestyi neljäs suomalslnen. Istuttiin samassa pöydässä ja mikä pahinta, puhuttiin suomea joskus kovaankin ääneen. Irkut reagoivat alkamalla naljailla the Finnish Mafiasta
Suomessa on ollut pääosin pääkaupunkiseudulla vajaa 3000 paikalliseen elämänmenoon sopeutunutta tataaria ja juutalaista, mikä ei ole voinut paljon suomalaista yhteiskuntarauhaa heilauttaa.
Muslimien kohdalla tilanne alkaa olla toinen. Ja seuraavan vaiheenhan me olemme nähneet jo pitkään Ruotsissa ja ympäri länsieurooppaa.
En hyväksy ja jos jokin kauppa ottaa myyntiin niin ikuisesti menee boikottiin kyseinen kauppa.
Vierailija kirjoitti:
En hyväksy ja jos jokin kauppa ottaa myyntiin niin ikuisesti menee boikottiin kyseinen kauppa.
Kukin tyylillään. Kaipa tuo on yhtä hyvä syy boikotoida jotain kauppaa kuin joku muukin. Halalin/kosherin tarjoaminen houkutellee tilallesi niistä kiinnostuneita asiakkaita.
Minua häiritsee tällä hetkellä eniten kauppojen uusi tapa sotkea kaiken maailman iguaani, leguaani- ja vegaanìtuötteita samoille hyllyille oikean ruoan kanssa. Nykyään saa olla todella tarkkana sen suhteen mitä kärryynsä laittaa.
Halalin/kosherin kanssa elämä on karvan verran helpompaa -- näillä naudanlihan hinnoilla alkuperäisasukkaiden on yhä useammin tyytyminen possuun niin ruokakaupassa kuin ravintolassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yalla ruokakauppa tuli lähistölle, niin olen ostanut kaikki lihat ja leipomoasiat sieltä.
Tuoretta, hyvää ja edullista.
Yök.
Stressilihaa. Sen takia varmaan niitten seuduilla on aina sotia ja kriisejä. Väkivaltaa. Ei ikinä Suomeen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole kauppiaan valinta mitä myy.
Just. Eli Tokmanni voisi alkaa myymään viidakkoveitsiä ja miekkoja?
Myy jo, eli kyllä.
Tero pois palstalta. Tehkää jotain.