Poikkeaako suomenruotsalaisten hautajaiset jotenkin suomalaisten hautajaisista?
Kommentit (13)
Mun mielestä ne on ollut paljon rennompia..
Siellä nautitaan rapuja ja snapseja ja lauletaan snapsilauluja.
Mielestäni menevät muuten aika lailla saman kaavan mukaan, mutta oman kokemukseni perusteella suomenruotsalaisissa hautajaisissa muistotilaisuudessa tarjoillaan enemmänkin "kakkukahvit", sisältäen esim. voileipäkakkua ja/tai suolaista piirasta sekä makeaa kakkua (esim. täytekakkua) ja muita makeita leivonnaisia, kun taas suomalaisissa hautajaisissa on tarjoiltu ihan ruokaa. En tiedä onko tässä vain oman sukuni ja mieheni suvun eroja, vai päteekö tämä myös yleisesti. Mieheni sukujuuret ovat Karjalassa, joten on tietysti mahdollista että ruokakonsepti tulee sieltä. En myöskään voi laittaa päätäni panttiin siitä etteikö suomenruotsalaisissa hautajaisissa voisi olla tarjolla myös ruokaa, vaan perustan tämän kommenttini vain ja ainoastaan omaan kokemukseeni.
Luulin että he ovat ruotsinkielisiä suomalaisia.
Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia, tollo.
Koronan aikana suomenruotsalainen setäni kuoli, mutta ei kutsuttu hautajaisiin, joten en tiedä. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Siellä nautitaan rapuja ja snapseja ja lauletaan snapsilauluja.
Ja maksetaan arkut sun muut itse.
Olen ollut enemmän suomenruotsalaisissa kuin suomalaisissa hautajaisissa, mutta kokemukseni mukaan ovat hyvin saman tyyppisiä. Joissain enemmän "kirkollista" sisältöä kuin toisissa, mutta tällä ei ole ollut mitään tekemistä vainajan tai sukulaisten kielitaustan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ovat iloisempia
Syystäkin kun perintö on vähintään 6 numeroinen.
Arkku ei ainakaan ole halvimmasta päästä valittu. Ja saattoväessä näkyy vähemmän tatuointeja ja epämuodikkaita asuja.
Ja vist, vi prata bara svenska och sjunja också.