HS: Diplomi-insinöörien työttömyys kovassa kasvussa
Huutava työvoimapula! Pakko tuoda massoittain ulkomailta hippuosaajia!
Samalla diplomi-insinöörien työttömyys kasvanut 29% vuodessa, eli lähes kolmanneksella.
Erityistä tässä on se, että DI koulutus perinteisesti suojannut hyvin työttömyydeltä.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/hs-diplomi-insinoorien-tyottomyy…
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Persuja ja kokoomusta äänestäneet miehet puetaan mekkoon ja laitetaan bordelliin myymään persettä ja ottamaan suihin setämiehiltä.
se taitaa olla enemmän teidän amis-vasemmistolaismiesten hommia. Tehän äänestätte sdp:tä joka pitää sukupuolivähemmistöjen asiaa tärkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa nyt, että meillä on oikeistohallitus = eli työnantajien asialla oleva. Irtisanomisia tullaan tosiaankin helpottamaan ja saadaan pihalle se suomalainen osaaja, jonka palkka on 5000e/kk. Sitten kun on tuo työtekijä pihalle saatu, niin sitten palkataan Intiasta tai jostakin muualta ulkomailta uusi osaaja, joka tekee saman työn hintaan 3000e/kk. Tällä hetkellähän ei käsittääkseni saa palkata uutta henkilöä samaan pestiin ilman painavaa syytä, vaan tämäkin tulevaisuudessa muuttuu.
Tuo intialainen (tai jostakin muualta ulkomailta palkattu uusi osaaja) ei varmastikaan (heti) ole ay-liikkeen ihmisiä, joten tyytyy osaansa. Menee sitten muutamia vuosia tai vuosikymmeniä, niin Suomikin tulee olemaan todella kahtiajakautunut yhteiskunta. Tämänhetkiset hyväpalkkaiset ovat keskipalkkaisia. Hoitoala, lähinnä eriasteiset hoitajat tulevat suurelta osin ulkomailta (Filippiinit, Thaimaa, Afrikan valtiot) ja palkkaus tulee pysähtymään niin heikoksi, että
Valitettavasti ei nykyhallituksen toimet saa talouskasvua aikaan. Verojen korotus syö aina talouskasvua eli ALV:n nosto oli vikatikki. Kannattaisiko katsoa mallia Irlannista kun siellä bruttokansantuote henkeä kohti on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa kun Suomessa ollaan samoissa lukemissa. Jotain voisi ehkä oppia heidän tekemisistään kun maiden erot eivät ihan joka asiassa ole kovin suuret.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaan joukolla kaikki inssit kouluttautumaan lähihoitajaksi. Eikös se ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin? Ja palkasta ei sitten saa valittaa.
Mikseivät saa siirtyä seuraavaan omanalan työhön? Lähihoitajaksi kouluttautuminen kestää sen 2 vuotta ja kuka tahansa, jolla on päässä muutakin kuin sahajauhoja löytää uuden duunin tuossa ajassa.
Sinä kuitnekin jatkat palstalla länkyttämistä, kun osaaminen rajoittuu tasan siihen.
Ei taida olla ihan äkkiä talouskasvua tiedossa. DI:t ovat täystyöllistettyjä siinä vaiheessa kun vientiteollisuudelle alkaa tulemaan tilauksia.
Vastaavasti heitä irtisanotaan silloin kun tilausten määrä vähenee eikä tulevaisuudessa näy merkkejä talouden vilkastumisesta.
Hallituksen lupaamaa talouskasvua jae"toimien näkymistä työllisyydessä" saadaan odottaa vielä pitkään.
Saisivat tukea edes sisämarkkinoita kun viennille ei ole näköpiirissä mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Moni DI nauttii aivan järjettömiä palkkoja, tienaavat paremmin kuin lääkärit. Onkin aika herätä, että onko järkeä maksaa 15000e kk palkkoja
Ei se palkkoja vähennä jos työ ulkoistetaan vaikka Ruotsiin tai Intiaan tai mihin tahansa.
Näitähän tehdään joka päivä, työ loppuu suomalaisilta, mutta sama työ jatkuu jonkun muun maan kansalaisen tekemänä.
Juuri tämän takia myös se työperäinen ja jopa korkeasti koulutettu työperäinen tuleminen on erittäin haitallista, koska se vie meiltä työpaikat ja kasvattaa työttömien määrää, joka tulee veronmaksajille kalliiksi, eli näkyy mm tuloverojen ja alv-verojen ym korotuksina.
Uskon, että kohta Venäjällä tai Pohjois-Koreassa meille kaikille riittää töitä..
Nykyisin amk sama mitä 1990 luvulla oli ammattikoulu. Mitä diplomi insinöörit tekee työkseen?
Ihmiset ei ymmärrä sitä että suomen taantuma ja heikko talouskasvu johtuu siitä että euroalue on taantumassa ja siitä että venäjän kanssa ei käydä kauppaa eikä venäläiset turistit tule suomeen. Venäjän kauppa kun meni jäihin niin suomessa puun hinta lähti nousuun ja nyt paperitehtaat on hätää kärsimässä.
Suomi lähti kohti taantumaa vuonna 2022, silloin rakennusala luisui "kriisiin" mikä on nyt päällä.
Koulutetaanko ulkomailla jotenkin eri tavalla, kun sieltä vaan saadaan huippuosaajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaan joukolla kaikki inssit kouluttautumaan lähihoitajaksi. Eikös se ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin? Ja palkasta ei sitten saa valittaa.
Mikseivät saa siirtyä seuraavaan omanalan työhön? Lähihoitajaksi kouluttautuminen kestää sen 2 vuotta ja kuka tahansa, jolla on päässä muutakin kuin sahajauhoja löytää uuden duunin tuossa ajassa.
Sinä kuitnekin jatkat palstalla länkyttämistä, kun osaaminen rajoittuu tasan siihen.
Ilmeisesti työllistyminen sille omalle alalle ei kuitenkaan enää ole niin varmaa. Uutisesta voisi päätellä, että ei se suunta ainakaan parempaan päin ole. Varsinkin jos et ole sieltä nuorimmasta päästä. Ja mitä palstaa ja asenteita on uskominen niin jo muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen olet pohjasakkaa ja lähihoitajan työt on se ainoa tie ulos. Usein nämä huutelijat ovat niitä joilla on pyyhkii hyvin ja ymmärrys siitä kuinka nopeasti tilanteet voivat muuttua on mennyt yli ymmäryksen. Osa varmaan inssejä hyvällä palkalla. Siksi teki mieli vähän kuittailla. Lapsellista ehkä, mutta joskus on pakko. Ja todellakin jatkan länkyttämistä asioista jotka näyttävät minusta epäreilulta.
Ja tiedoksi, että en ole DI, lähihoitaja enkä työtön. Ärsyttää vai joidenkin asenne, että heillä on joku oikeus lyödä lyötyä. Ja kommentillani en halunnut väheksyä lähihoitajia, koska tiedän, että kaikista ei ole siihen työhön (kuten minä esim.). On vain ihan naurettavaa olla tarjoamassa sitä aina ratkaisuksi kaikkeen. Eikö sama ohje nyt pädekkään työttömään insinööriin, jos tilanne on päässyt pitkittymään?
Itse olen lego-insinööri. Teen töitä viiden euron viikkorahalla. Syön myös paljon karkkia, sipejä ja juon colaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen työvoimapula on hätävalhe halpatyövoiman otolle ulkomailta.
Sekin on jännä veto nykysin, kun sille halpatyövoimallekkaan ei riitä töitä
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei ymmärrä sitä että suomen taantuma ja heikko talouskasvu johtuu siitä että euroalue on taantumassa ja siitä että venäjän kanssa ei käydä kauppaa eikä venäläiset turistit tule suomeen. Venäjän kauppa kun meni jäihin niin suomessa puun hinta lähti nousuun ja nyt paperitehtaat on hätää kärsimässä.
Suomi lähti kohti taantumaa vuonna 2022, silloin rakennusala luisui "kriisiin" mikä on nyt päällä.
Miten heevatissa euroalue voi olla taantumassa jo kohta 20. vuotta putkeen ja vain suomen osalta?
Eli suomeksi sanottuna koitahan keksiä joku realistisempi selitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen työvoimapula on hätävalhe halpatyövoiman otolle ulkomailta.
Sekin on jännä veto nykysin, kun sille halpatyövoimallekkaan ei riitä töitä
Eli sinäkin tajusit vihdoin että tuo on vaan jatketta sille neuvostoliiton aikanaan käynnistämälle projektille jossa suomen yhteiskunta sotketaan tuomalla ulkomailta porukkaa joka elää sosiaaliturvalla. Ja vasemmisto toteuttaa tuota edelleen kun ei näytä järki riittävän muuhun.
Sitä en tiedä miksi kokoomus tuota samaa toteuttaa mutta eipä näiltä nykybroilereilta (kuten kokoomuksessakin suurin osa) voi ilmeisesti odottaa mitään monimutkaisempaa pohdintaa asioista. Eli nuo vaan toistelee populistisesti sitä samaa mitä kaikki muukin eikä mieti asiaa ollenkaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni DI nauttii aivan järjettömiä palkkoja, tienaavat paremmin kuin lääkärit. Onkin aika herätä, että onko järkeä maksaa 15000e kk palkkoja
Olen DI ja palkkani 4100. Perus asiantuntijatehtävä IT alalla. Ei alaisia. 8v työkokemus.
Itse olen rividuunari teollisuudessa, kolmivuoroa, palkka n. 3400 ennen veroja. Ei tarvinnut koulutusta ja tuuman paksuista CVtä + todistuksia + ties mitä muuta.
Tälleen vaan vertailuna
Vierailija kirjoitti:
Jep, diplomi-insinöörien ja arkkitehtien työttömyysaste on kivunnut jopa 4,6 prosenttiin. Kyllä kannattaa jättää koulut käymättä ja siirtyä suoraan vasemmistolaiseksi. 2-3 prosentin työttömyysaste tarkoittaa käytännössä täystyöllisyyttä, koska osa porukasta nyt ei vain ole työllisestettäviä koulutuksesta huolimatta, minkä lisäksi osa on vapaaehtoisesti lomalla jne jne
DI on miesten aatelia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen DI ja palkkani 4100. Perus asiantuntijatehtävä IT alalla. Ei alaisia. 8v työkokemus.
Itse olen rividuunari teollisuudessa, kolmivuoroa, palkka n. 3400 ennen veroja. Ei tarvinnut koulutusta ja tuuman paksuista CVtä + todistuksia + ties mitä muuta.
Tälleen vaan vertailuna
Joo joo. Sinä teet kolmivuoroa. DI tulee töihin, kun tullee - jos tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälleen vaan vertailuna
Ei suurta eroa elintasossa verojen jälkeen.
Se on sitten koko Suomelle kylmää kyytiä jos DI:t eivät ole työelämässä kehittelemässä uusia laitteita, ohjelmistoja jne. Meilläkin tuotteiden elinkaari on +10 vuotta. Ts. kun uusi laite saadaan suunniteltua ja vietyä tuotantoon, takaa se töitä Suomessa sijaitsevalla tehtaalla työtekijöille pitkäksi aikaa.
Sä et kommarina ja vaan ammattikoulun käyneenä rasvakourana tietenkään tiedä, että diplomi-insinööreistä Tekkiin kuuluu vaan joku 20%