Lapsella on oksennustauti ja lapsi pelkää oksentaa
Miten auttaa? Olen yrittänyt olla tukena, silittää selkää, puhua, mutta lapsi itkee eikä oksennusta tule, vaikka itkee pahaa oloa. Oksentaminen auttaisi, mutta lapsi ei uskalla. Aamulla tuli vähän ja sen jälkeen ei ole uskaltanut. Mun lapsi on kohta 5v.
Kommentit (22)
Kyllä se yrjö sieltä väkisin lentää jos on lentääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi valttaa oksennuksen?
En tiedä. Laitoin hänet katsomaan lastenohjelmia sohvalle viltin alle ja ämpärin sohvan viereen. Toivon, että kun rentoutuu tuossa niin oksennus tulee. Kamalaa katsoa vierestä, kun toisella on niin huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä - tunnen niin tuskan. Olen itse samanlainen. Oksentaminen on kamalinta, mitä tiedän ja olen viimeeksi oksentanut n. 10 vuoden ikäisenä. Sen jälkeen vaan pantannut tätä hommaa - sillä seurauksella, että mahataudit muuttuvat armottomaksi ripuliksi ja kestävät kyllä ikävän pitkään. Inhottavia juttuja!
:D Ei se ripuloiminen tai mahataudin kesto johdu siitä että pidätät oksennusta. Hitto miten tyhmiä ihmisiä täällä pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Laitoin hänet katsomaan lastenohjelmia sohvalle viltin alle ja ämpärin sohvan viereen. Toivon, että kun rentoutuu tuossa niin oksennus tulee. Kamalaa katsoa vierestä, kun toisella on niin huono olo.
Hyvä juuri noin. Suorittaminen ja stressi pois. Nyt vaan silitystä ja ohjelmia. Voi olla, että kohta tulee oksennus tai sitten huono olo menee itsekseen pois. Olet hyvä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi jestas. Se on ohimenevä vatsatauti eikä mikään syöpä.
Kukapa oksentamisesta tykkäisi.
Mutta jos sen pystyy estämään tahdonvoimalla niin silloin ei ole yrjötauti.
Kurjaa. Mulle jäi lapsuuden mahataudista vuosien oksennuspelko.
Vierailija kirjoitti:
Emetofobiassa ei ole kyse tykkäämättömyydestä vaan lamaannuttavasta pelosta. Olen ollut tällainen lapsuudesta asti, ja tahdonvoima pärjää refleksille yllättävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emetofobiassa ei ole kyse tykkäämättömyydestä vaan lamaannuttavasta pelosta. Olen ollut tällainen lapsuudesta asti, ja tahdonvoima pärjää refleksille yllättävän hyvin.
Täytyy toivoa ettei elämässäsi tapahdu mitään oikeasti hirveää. Voit sitten keskittyä pelkäämään oksentamista.
Lupaa lapselle jokin mukava "palkkio" oksentamisesta. Oksennusta on kyllä hemmetin vaikea pidättää kovin pitkään. Jos juo nopeasti jotain helposti oksennettavaa, niin saattaisi helpottaa oksentamista.
Mulla on yleensä mahataudit sellaisia, että oksennan yhden kerran ja sen jälkeen tulee aina kamalia kuvotus- ja oksetusoloja puolen tunnin välein mutta en oksenna. En varsinaisesti pidättele oksennusta, mutta en myöskään yöki, joten mitään ei tule. Ei tällä ole vaikutusta mahataudin kestoon tai siihen, tuleeko ripulia. On ollut sellainenkin mahatauti, etten ole oksentanut kertaakaan, vaikka oksetusolo on ollut.
Jos oksennus on tullakseen niin kyllä se lentää kaaressa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä tykkään niinä harvoina kertoina kun on paha krapula. Litra vettä mahaan, pari minuuttia odotusta, sormet kurkkuun ja johan helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä - tunnen niin tuskan. Olen itse samanlainen. Oksentaminen on kamalinta, mitä tiedän ja olen viimeeksi oksentanut n. 10 vuoden ikäisenä. Sen jälkeen vaan pantannut tätä hommaa - sillä seurauksella, että mahataudit muuttuvat armottomaksi ripuliksi ja kestävät kyllä ikävän pitkään. Inhottavia juttuja!
:D Ei se ripuloiminen tai mahataudin kesto johdu siitä että pidätät oksennusta. Hitto miten tyhmiä ihmisiä täällä pyörii.
No ei se normi oksennustaudissa, mutta jos oksentaminen johtuu siitä että on syönyt jotain sopimatonta, niin voi johtuakin. Oksentamisen tarkoitus kun on poistaa kehosta pilaantunut tai muuten haitallinen syöty ruoka, ja jos ei sitä poista ja se pääsee jatkamaan suolistoon, niin voi ne bakteerit yms. siellä myös harmeja aiheuttaa.
Miten lapsesi voi nyt AP? Oksensiko lopulta lisää ja onko nyt parempi olo? Voimia teille!
Vierailija kirjoitti:
Lupaa lapselle jokin mukava "palkkio" oksentamisesta. Oksennusta on kyllä hemmetin vaikea pidättää kovin pitkään. Jos juo nopeasti jotain helposti oksennettavaa, niin saattaisi helpottaa oksentamista.
Juu, ja ei sitten Jaffaa! Se on hapollisena kitkerää oksennettavaa ja polttaa ruokatorvea ja nielua vieä sappinesteen lisäksi. Makeita marjakeittoja ja laimeita mehuja, suola-sokerivettä, laimeaa kylmää teetä.
Oksennus kyllä tulee kun on tullakseen, ei sitä voi estää. Sellainen kakominen kuuluu siihen etovaan oloon. Ole itse rauhallinen, sano että ei ole mitään hätää, oot nyt kipeä ja se menee ohi. Älä suutu vaikka oksennusta tulisi sänkyyn tai muualle ja sotkisi paikkoja, koska lapset harvemmin ehtii mitää suojaa siihen hetkeen pyytää, kun se refleksi tulee heille niin äkkiä. Muista nesteytys ja lepo on tärkeimmät asiat. Anna katsoa vaikka piirrettyjä jos ei saa unta.