Lapseni sai kaksi vuotta sitten vakavan aivovamman
Kommentit (33)
Tiedän tunteen. Meillä näin kävi 4 vuotta sitten. Ja nyt sitten toinen lapseni makaa teholla. Ei tähän ikinä totu. Se sattuu ja syvälle kun oma lapsi sairastaa.
Voimia sinulle
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtui?
Lapsi ajoi pyörällä kaverin kanssa alamäessä kun jostain syystä kaveri koukkasi lapseni eteen. Lapsi lensi maahan pää edellä ilmeisesti aika kovasta vauhdista. Kypärä ei ollut päässä vaan roikkui repusta onnettomuushetkellä... Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtui?
Lapi sai kaksi vuotta sitten vakavan aivovamman
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein sulle.
Olet todella alhainen ihmisscheisse. Toivottavasti Karma kuittaa sulle.
Halauksia ja jaksamista. Lapseni luokkakaverille kävi samoin vuosia sitten, ja riipaisee minuakin yhä, vaikka ei ollut läheinen kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä nyt menee?
Tilanteeseen nähden ihan hyvin. Poika on tällä hetkellä koulussa. Toki oppiminen on paljon vaikeampaa nyt kuin ennen aivovamman seurauksena ja hän unohtelee jatkuvasti tuttujakin sanoja. Poika kärsii voimakkaista päänsäryistä usein ja sen seurauksena on usein poissa koulusta. Lisäksi hänellä on voimakasta vapinaa mikä vaikeuttaa ihan arkistenkin askareiden suorittamista. Vamman jälkeen hän oli puoli vuotta poissa koulusta ja sen jälkeen hän palasi omasta tahdostaan kouluun pariksi tunniksi kerrallaan vaikka se oli vaikeaa oireiden vuoksi. Pelkäsin kiusaamista, mutta onneksi ihan turhaan. Toki hän kertasi yhden vuosiluokan ja siirtyi pienryhmään erityisen tuen päätöksen ansiosta seuraavan vuoden elokuussa, joten hän ei ole enää vanhojen kavereiden kanssa samalla luokalla. Se oli aluksi kova paikka, mutta hänen voimavaransa eivät olisi riittäneet siihen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Meillä näin kävi 4 vuotta sitten. Ja nyt sitten toinen lapseni makaa teholla. Ei tähän ikinä totu. Se sattuu ja syvälle kun oma lapsi sairastaa.
Voimia sinulle
Samoin sinulle. Toivon teille kaikkea hyvää! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein sulle.
Olet todella alhainen ihmisscheisse. Toivottavasti Karma kuittaa sulle.
Ei kuittaa. Voin paksusti.
Vierailija kirjoitti:
onko kypärä vielä eteisessä
Tuollehan ei enää mitään voi. Luulin, että hän käytti kypärää, kun näin hänen joka kerran lähtevän kouluun kypärä päässä. Ja kyllä, olen kokenut syvän huolen ja pelon lisäksi myös vihan tunteita, että miksi se kypärä ei ollut päässä. Toki en sitä silloin sairaalassa makaavalle lapselleni kertonut... Mietin vain koko ajan, että miksi....
Nykyään meillä kaikki käyttää kypärää. Se voi todella pelastaa hengen ja säästää monelta kivulta ja tuskalta. Tiedän omasta kokemuksesta, että sen tärkeyttä voi olla todella vaikea perustella (esi)teineille, mutta tätä sanomaa saa levittää. Eihän sekään tietenkään aina auta. Nyt kun olen jutellut oman lapseni kanssa tuosta ja kysyin, että miksi hänellä ei ollut kypärä päässä, hän sanoi, että tiesi osaavansa ajaa pyörällä niin luuli, ettei mitään sattuisi. Rakas. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollehan ei enää mitään voi. Luulin, että hän käytti kypärää, kun näin hänen joka kerran lähtevän kouluun kypärä päässä. Ja kyllä, olen kokenut syvän huolen ja pelon lisäksi myös vihan tunteita, että miksi se kypärä ei ollut päässä. Toki en sitä silloin sairaalassa makaavalle lapselleni kertonut... Mietin vain koko ajan, että miksi....
Nykyään meillä kaikki käyttää kypärää. Se voi todella pelastaa hengen ja säästää monelta kivulta ja tuskalta. Tiedän omasta kokemuksesta, että sen tärkeyttä voi olla todella vaikea perustella (esi)teineille, mutta tätä sanomaa saa levittää. Eihän sekään tietenkään aina auta. Nyt kun olen jutellut oman lapseni kanssa tuosta ja kysyin, että miksi hänellä ei ollut kypärä päässä, hän sanoi, että tiesi osaavansa ajaa pyörällä niin luuli, ettei mitään sattuisi. Rakas.
Olen pahoillani. Kaikkea ei voi estää, vaikka kuinka haluaisi.
Vaikeita tilanteita. Jaksamisia teille.
Ikävä tilanne. Mitä lapsi itse ajattelee onnettomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään meillä kaikki käyttää kypärää. Se voi todella pelastaa hengen ja säästää monelta kivulta ja tuskalta. Tiedän omasta kokemuksesta, että sen tärkeyttä voi olla todella vaikea perustella (esi)teineille, mutta tätä sanomaa saa levittää. Eihän sekään tietenkään aina auta. Nyt kun olen jutellut oman lapseni kanssa tuosta ja kysyin, että miksi hänellä ei ollut kypärä päässä, hän sanoi, että tiesi osaavansa ajaa pyörällä niin luuli, ettei mitään sattuisi. Rakas.
Koululaisilla pyöräilykypärä roikkuu usein ohjaustangosta. Kotoa lähtiessä laitetaan päähän, huijataan vanhempia, ja otetaan kypärä pois päästä koulumatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään meillä kaikki käyttää kypärää. Se voi todella pelastaa hengen ja säästää monelta kivulta ja tuskalta. Tiedän omasta kokemuksesta, että sen tärkeyttä voi olla todella vaikea perustella (esi)teineille, mutta tätä sanomaa saa levittää. Eihän sekään tietenkään aina auta. Nyt kun olen jutellut oman lapseni kanssa tuosta ja kysyin, että miksi hänellä ei ollut kypärä päässä, hän sanoi, että tiesi osaavansa ajaa pyö
En ole itse tällaista nähnyt, että se olisi vain ohjaustangossa. Jos ei ole täysin varma, että lapsi pitää kypärää niin pyöräily pitää tapahtua vain aikuisen valvonnassa ja jos tuota tapahtuu niin pyörä menee varastoon. Lapselle pitää tulla selvä sanktio, esim. karkkipäivä tai pyörä pois, jos tuota tekee. Lisäksi kannattaa opettaa kavereita kertomaan vanhemmille, jos joku ei pidä kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne. Mitä lapsi itse ajattelee onnettomuudesta?
On hänelläkin ollut monia ajatuksia. Pahinta oli silloin sairaalassa, kun hän alkoi ymmärtämään mitä oli tapahtunut. Hän voi aluksi todella huonosti koko ajan ja lääkitykset oli melkoiset ja sittemmin hän on sanonut mulle, että olisi ollut helpompaa kuolla silloin. Mutta tosiaan eteenpäin on menty hurjasti ja edelleen säännöllisesti käydään fysioterapiassa. Täysin hän ei tuosta koskaan toivu, mutta toiveena olisi, että vapina vieläkin vähenisi. Se on hänelle todella hankala oire, sillä mitään hienomotorista hän ei kykene tekemään. Musta tuntuu, että tällä hetkellä poika itse ei ajattele onnettomuudesta mitenkään erityisellä tavalla. Se on ollut ja mennyt ja ainoastaan tulevaan voi enää vaikuttaa. Toki niinä päivinä kun hän on kipeä niin varmasti toivoisi, että se kypärä olisi ollut päässä. Eihän sitä tiedä olisiko silti tullut vammoja ja jossittelu on turhaa, mutta poika itse muistuttaa kyllä kaikkia aina käyttämään kypärää. Ap
Alkoiko oireet jo heti onnettomuuden jälkeen, että saman tien tiesitte, että nyt kävi pahasti? Kauanko joutui olla sairaalassa?
Ai jaa.