Lapseltani ei otettu verikoetta lääkärin määräyksestä huolimatta
Kyseessä 15-vuotias nepsyoireinen lapsi, edellinen verikoe otettu viisi vuotta sitten ja silloin pideltiin kiinni näytteenoton ajan. Nyt kun lapsi alkoi huutaa ja itkeä ettei halua, niin labrahoitaja totesi että ei ota näytettä väkisin. Ei kai alaikäisen kohdalla voi toimia noin, kun on lääkärin määräys ja huoltajan vaatimus ottaa se näyte?
Verikoe tarvitaan lapseni lääkitystä varten, eli se on pakko saada. Mitä ihmettä teen?
Kommentit (81)
Olen 9-vuotiaan ei-nepsyn kanssa saanut hoitajilta apua. Minä pidin tyttöä sylissä (vahva ja pani hanttiin) ja hoitaja piti kättä paikoillaan ja toinen hoitaja otti verinäytteet. Ei tyttö itkenyt, mutta verinäyte kyynärtaipeesta pelotti kovasti, enkä ollut ehtinyt häntä valmistella tarpeeksi, kun sisaruksiltakin otettiin verinäytteet. Heiltä meni helpommin, toinen vanhempi ja toinen nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun pitäisi lopettaa pakotus. Ja keskustella mikä ahdistaa, ymmärtää ja lohduttaa, rohkaista. Turhia verikokeita turha ottaa. Ellei ole ihan välttämätön. Myös voisi puuduttaa puudutusvoiteella alueen ensin? Olisi labra yksityisellä rahalla, ei kunnan ostopalvelulabra tai julkinen - usein ne pelottavat ihmisiä jos kovakourainen ollut.
Ei hullujen toiminta ole rationalista mihin keskustelu ja rohkaiseminen auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin ja kertoa tilanne. Hammashoidossa ei ole mitenkään tavatonta antaa lyhytvaikutteista rauhoittavaa lääkettä ennen toimenpidettä, koska potilaan on ehdottomasti oltava paikallaan. Nepsyjä esilääkitään paljob. En näe, miksi verikokeen otto olisi eri asia. Labrahoitajaa voi pyytää myös käyttämään siipineulaa, joka on hellävaraisin.
Kannattaa pyytää riittävä annos, koska jos rauhoittavaa saa vähän, lääkkeen poistumisvaiheessa tullee hyvin aggressiiviseksi. Isommasta annoksesta toipuu pehmeämmin kuin liian pienestä.
Ei todellakaan tule kaikille mitään aggressiivisuuksia, ei edes nepsyille. Harvinaista tuollainen, mutta mahdollista toki. Annoksen pitää olla sen verran riittävä että lasta saa pidettyä kiinni sedatoituna.
Sä et ole lääkäri, joten ei sinulla ole riittävän kattavaa tietoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun pitäisi lopettaa pakotus. Ja keskustella mikä ahdistaa, ymmärtää ja lohduttaa, rohkaista. Turhia verikokeita turha ottaa. Ellei ole ihan välttämätön. Myös voisi puuduttaa puudutusvoiteella alueen ensin? Olisi labra yksityisellä rahalla, ei kunnan ostopalvelulabra tai julkinen - usein ne pelottavat ihmisiä jos kovakourainen ollut.
Ei hullujen toiminta ole rationalista mihin keskustelu ja rohkaiseminen auttaisi.
Anna esimerkki ihmisestä, joka ei pelkää mitään ja on aina rationaalinen. Pelkääväthän jotkut korkeita paikkoja ja ahtaita tiloja, ovatko he hulluja?
Vierailija kirjoitti:
Olen 9-vuotiaan ei-nepsyn kanssa saanut hoitajilta apua. Minä pidin tyttöä sylissä (vahva ja pani hanttiin) ja hoitaja piti kättä paikoillaan ja toinen hoitaja otti verinäytteet. Ei tyttö itkenyt, mutta verinäyte kyynärtaipeesta pelotti kovasti, enkä ollut ehtinyt häntä valmistella tarpeeksi, kun sisaruksiltakin otettiin verinäytteet. Heiltä meni helpommin, toinen vanhempi ja toinen nuorempi.
9v on eri asia kuin aikuisen kokoinen 15v. Teiniltä voi myös jo odottaa ns aikuista käytöstä labrassa. En itse ikinä suostuisi hoitajana pitämään vierasta 15-vuotiasta kiinni. Hän saa päättää itse otetaanko verikokeet. Vanhempi valmistelee tai tuo pitäjät mukanaan.
Eihän toi verikoe edes tunnu missään.
Eikö sen voisi tehdä niin ettei sitä näe. Siis neulaa.
Niin ei olisi kammoakaan.
24: Sinuna en olisi niin varma asiasta. Et tiedä mitään kenestäkään, joka täällä kirjoittelee.
Ihan sama mikä nepsy on ei noin käyttäydy kukaan 15 vuotias, jopa pienen lapsen tasolle jääneiltä kehitysvammaisilta saa näytteet otettua. Koira nyt vaan kasvattaa sitä nepsyäs. Mikään nepsy ole muutenkaan kuin jäänyt vain kasvamatta. Kyllä 15 vuotiaalle voi sanoa jo nyt istut siinä ja pää kiinni
Vierailija kirjoitti:
Jotain tolkkua. 15-vuotiaan pitää käyttäytyä eikä kiukutella kuin kolmevuotias. Pyyhitkö hänen takapuolensa? Tuon ikäisen pitää käydä yksin lääkärissä eikä äidin saattamana. Kasvatuksessa on jotain mennyt vahvasti pieleen.
🖕
Vierailija kirjoitti:
24: Sinuna en olisi niin varma asiasta. Et tiedä mitään kenestäkään, joka täällä kirjoittelee.
En tiedäkään. Jos olisit lääkäri, niin ihmettelen miksi väittäisit tuohon lääkkeeseen liittyvää asiaa. Itse en ole lääkäri, mutta olen tuon ilmiön nähnyt useamman henkilön otannalla ja keskustellut asiasta useamman erikoislääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän toi verikoe edes tunnu missään.
Eikö sen voisi tehdä niin ettei sitä näe. Siis neulaa.
Niin ei olisi kammoakaan.
Mitä? Miks tää alapeukutetaan? Niinhän se laastarikin repäistään ja se voi jopa sattua. Harhautetaan lasta. Tyyliin "kato orava" ja repäistään irti.
No ei väkisin. Onhan se parempi pitää väkisin kiinni ja tapella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedäkään. Jos olisit lääkäri, niin ihmettelen miksi väittäisit tuohon lääkkeeseen liittyvää asiaa. Itse en ole lääkäri, mutta olen tuon ilmiön nähnyt useamman henkilön otannalla ja keskustellut asiasta useamman erikoislääkärin kanssa.
Ja muuten, en väittänyt että KAIKILLE tulee, joten miksi vääristelet sanojani.
Meillä on 14 vuotias nepsy. Muutaman epäonnistuneen käynnin jälkeen tilasimme hoitajan kotiin ottamaan verikokeen. Kyllähän nuori ymmärtää, että koe pitää ottaa, mutta labraympäristö on sellainen että yksinkertaisesti jännitti liikaa. Kotonakin jännitti, mutta koe saatiin otettua. Maksoihan se hiukan, mutta hintansa arvoinen. Me asumme Helsingissä. Aloituksesta ei selviä missä päin asutte, mutta uskoisin vastaavaa palvelua olevan muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 14 vuotias nepsy. Muutaman epäonnistuneen käynnin jälkeen tilasimme hoitajan kotiin ottamaan verikokeen. Kyllähän nuori ymmärtää, että koe pitää ottaa, mutta labraympäristö on sellainen että yksinkertaisesti jännitti liikaa. Kotonakin jännitti, mutta koe saatiin otettua. Maksoihan se hiukan, mutta hintansa arvoinen. Me asumme Helsingissä. Aloituksesta ei selviä missä päin asutte, mutta uskoisin vastaavaa palvelua olevan muuallakin.
Mikä instanssi tuli kotiin ottamaan? Mua kiinnostaisi myös tämä mahdollisuus. Paljonko maksoi?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin ja kertoa tilanne. Hammashoidossa ei ole mitenkään tavatonta antaa lyhytvaikutteista rauhoittavaa lääkettä ennen toimenpidettä, koska potilaan on ehdottomasti oltava paikallaan. Nepsyjä esilääkitään paljob. En näe, miksi verikokeen otto olisi eri asia. Labrahoitajaa voi pyytää myös käyttämään siipineulaa, joka on hellävaraisin.
Ei siitä siipineulasta ole mitään iloa, jos lasta, tai edes hänen kättään ei saa pysymään paikoillaan. Lasta voi aika pitkälle pitää kiinni, mutta jos huutaa, riehuu, sylkee puree potkii tms ei näytteenotosta tule yhtään mitään, neulavalinnasta riippumatta. Joskus auttaa se, että äiti tai kuka nyt onkaan lapsen kanssa, menee tilanteesta pois. Jos tiedetään, että näytteenotto on aika mahdoton tilanne, voi hoitavalta taholta etukäteen pyytää mahdollista lääkitystä esilääkkeeksi. Yksikään näytteenottaja ei kävele lääkärin näkemyksen yli, mutta ei näytteenottoa voi aloittaa/ jatkaa, jos se ei ole turvallista.
Aika hurjalta kuulostaa jos lapsesi on jo noin vanha eikä hän pysty hillitsemään itseään sen aikaa että näyte otetaan. Sinuna totuttaisin lapsen neuloihin ja verenottoon kotona. Osta paksu, tylppäkärkinen parsinneula ja sen avulla harjoittelette tilannetta. Laita lapsi istumaan, "kiristysside" käden ympärille ja paina tylppä neula hänen käsitaipeeseen. Toistat tämän niin monta kertaa että lapsi pystyy pysymään tilanteessa rauhallisena. Tämä ei tietenkään ole sama kuin verinäyte mutta riittävän lähellä että sen avulla voi vähän harjoitella tilannetta ettei paniikki saa hänestä heti otetta. Kun sitten menee verinäytteeseen niin laittaa lapsen katsomaan muualle esim. kännykkää niin hän ei näe kun pistetään. Se auttoi aikoinaan minun neulakammoiselle lapselle.