Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muutosneuvotteluissa irtisanottavalle yleensä tarjotaan?

Vierailija
10.11.2024 |

Tulen todennäköisesti irtisanotuksi, kun työpaikalla käydään muutosneuvottelut. 

Onko muilla kokemusta, tarjotaanko muutisneuvotteluissa irtisanottaville yleensä mitään muuta rahaa kuin irtisanomisajan palkka? 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa paketin vastaan niin tulee karenssi työttömyyskorvausten suhteen. Ota selvää liitolta ja viranomaisilta 

Vierailija
22/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos irtisanotaan, ei yleensä tarjota mitään. Toki normaalin irtisanomisajan juoksee palkka, työvelvoite voi loppua heti tai jatkua irtosanomisajan.

Mutta jos tarjotaan jotain pakettia, niin siinä sinä itse irtisanoudut. Paketista voi toki kieltäytyä, mutta voi toki joutua irtisanotuksi sitten.

Sellainen tarkennus, että kaikissa tietämissäni tapauksissa tuota irtisanomispakettia niin sanotusti vapaaehtoisesti lähteville tarjotaan ainoastaan niille jotka muussa tapauksessa irtisanotaan. Edes vapaaehtoisesti lähtevät eivät saa pakettia pyytämälläkään. Näitä paketteja ovat tarjonneet lähinnä pankit ja suuryritykset, pikkufirmoilta niitä on turha odottaa.

Jep. Ja koska paketin kohdalla työntekijä itse irtisanoutuu, ei yrityksellä ole takaisinottovelvollisuutta (velvollisuutta tietyn ajan sisällä tarjota irtisanotuille mahdollisesti avautuvia paikkoja). Jos tulet irtisanotuksi, ja yrityksessä aukeaakin joku paikka, yrityksen on lain mukaan tarjottava tätä, jos vaan osaamunen edes joten kuten vastaa (= työntekijä on koulutettavissa uuteen tehtävään).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. En usko, että minulla olisi työvelvoitetta työn luonteen takia, jota olisi hankala hoitaa lyhytaikaisesti irtisanomisaikana. 

Mietin vain, onko turhaa haaveilla jostain enemmästä kuin lakisääteisestä irtisanomisajan palkasta? 

Palkan lisäksi tulee lomakorvaus. Yleensä ainakin tämän vuoden lomat ovat kertyneet huhtikuun alusta lähtien, ja jos on edellisvuosilta jäänyt pitämättömiä lomapäiviä. Riippuu sopimuksesta, tuleeko noiden lisäksi lomarahat. 

Vierailija
24/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ottaa paketin vastaan niin tulee karenssi työttömyyskorvausten suhteen. Ota selvää liitolta ja viranomaisilta 

Todennäköisesti saatu rahamäärä on paljon suurempi kuin parin kuukauden työttömyystuki

Vierailija
25/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarjolla irtisanomispaketti niin siihen kannattaa tarttua, esim. 6kk palkka. Jos nimittäin tulee vaan kenkää niin sitten joudut työskentelemään irtisanomisajan loppuun asti ellei muuta sovita. Jos siis todellakin olet varma että saat kenkää.

Olen melko varma potkuista. Työtehtäviäni on alettu vaivihkaa siirtämään muille ja olen jopa joutunut itse heitä perehdyttämään niihin, joten katson pelin olevan selvä jo ennen neuvottelujen alkua.

Tarkoittaako tuollainen paketti aina, että sitten pitää itse irtisanoutua, jos sen haluaa?

Kyllä tarkoittaa. Mutta ei ole mitenkään varmaa, että yritys edes jakelee mitään paketteja.

Vierailija
26/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Kannattaa olla vapaaehtoinen niin usein irtisanomisajalta maksetaan palkka kotiin eikä ole työvelvoitetta. Meillä moni sai 6kk ajalta normipalkkaa eikä tarvinnut tulla töihin. Joku etsi heti uuden työpaikan ja meni sinne niin kahdesta paikasta sai palkkaa 👍

Yleensä paketteihin on aina kirjattu ehtoihin, että ei saa aiheuttaa vahinkoa työnantajalle esim. menemällä töihin kilpailijalle, tai menettää pakettiin kuuluvat korvaukset.

Vierailija
27/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä pärjäillä.

Vierailija
28/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. En usko, että minulla olisi työvelvoitetta työn luonteen takia, jota olisi hankala hoitaa lyhytaikaisesti irtisanomisaikana. 

Mietin vain, onko turhaa haaveilla jostain enemmästä kuin lakisääteisestä irtisanomisajan palkasta? 

Meillä paketti on tyypillisesti 1,5x irtisanomisajan palkka, joskus jopa ylitse sen. Eli minulle varmaan tarjottaisiin 10 kk palkkaa päättösopimuksella. Siihen pitämättömät lomat päälle, niin aika lähelle 12 kk palkkaa mentäisiin. Toimihenkilö olen, en pomo.

Vierailija
29/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuulliset isot yritykset tarjoavat kyllä pakettia, joka sisältää esim. puolen vuoden palkan ja yrittävät etsiä yrityksen sisältä muita hommia. Jälkimmäinen on joskus kyllä teatteria, eikä kellään ole oikeasti halua palkata henkilöä niihin toisiin tehtäviin.

Mitä vastuullista tuossa on ja eivät todellakaan tarjoa.

Vierailija
30/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Kannattaa olla vapaaehtoinen niin usein irtisanomisajalta maksetaan palkka kotiin eikä ole työvelvoitetta. Meillä moni sai 6kk ajalta normipalkkaa eikä tarvinnut tulla töihin. Joku etsi heti uuden työpaikan ja meni sinne niin kahdesta paikasta sai palkkaa 👍

Yleensä paketteihin on aina kirjattu ehtoihin, että ei saa aiheuttaa vahinkoa työnantajalle esim. menemällä töihin kilpailijalle, tai menettää pakettiin kuuluvat korvaukset.

Kilpailukielto ajalta pitää muistaakseni maksaa 80% palkkaa, eli ei tätä kukaan vaadi.

Vierailija
31/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-keskuksen puhelinnumeron.

Vierailija
32/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset yritykset yleensä tarjoavat pakettia irtisanottaville, jossa on palkka parista kuukaudesta vuoteen. Poislukien ne huonomaineiset yritykset, jotka järkkäävät kerran tai useammin vuodessa yt-neuvotteluita.

Vierailija
33/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten osviittaa antaa, että jos yrityksessä on käyty aiemmin useita muutosneuvotteluita, että onko niissä ollut aina sovittuna itse irtisanoutuville paketti vai ei.

Vierailija
34/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukkaria, niin ei tunnu niin pahalta kun sua höylätään anneliin

Vierailija
35/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joskus ihan hyvän irtisanomispaketin. Palkka maksettiin ilman työvelvoitetta. Pääsin sinä aikana uuteen työpaikkaan ja sain monta kuukautta tuplapalkkaa. Vaihtoehtona olisi ollut kertakorvaus. Kertakorvauksella ei olisi kertynyt eläkettä niin valitsin sen irtisanomisen ilman työvelvoitetta.

Vierailija
36/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailukielto ajalta pitää muistaakseni maksaa 80% palkkaa, eli ei tätä kukaan vaadi.

Tämä ehto on laiton. Kilpailijalle saa mennä mutta liikesalaisuuksia ei saa kertoa kilpailijalle. Asia on perustuslaissa.

Vierailija
37/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarjolla irtisanomispaketti niin siihen kannattaa tarttua, esim. 6kk palkka. Jos nimittäin tulee vaan kenkää niin sitten joudut työskentelemään irtisanomisajan loppuun asti ellei muuta sovita. Jos siis todellakin olet varma että saat kenkää.

Olen melko varma potkuista. Työtehtäviäni on alettu vaivihkaa siirtämään muille ja olen jopa joutunut itse heitä perehdyttämään niihin, joten katson pelin olevan selvä jo ennen neuvottelujen alkua.

Tarkoittaako tuollainen paketti aina, että sitten pitää itse irtisanoutua, jos sen haluaa?

Kyllä tarkoittaa. Mutta ei ole mitenkään varmaa, että yritys edes jakelee mitään paketteja.

Se paketti on nimeltään työsuhteen päättösopimus. Eli molemminpuolinen sopimus. Irtisanominen tai irtisanoutuminen on aina yksipuoleinen toimenpide.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/71983/Salo_Jaana.pdf;jses…

https://www.theseus.fi/handle/10024/815121

Vierailija
38/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa pörssiyhtiössä olen toimihenkilöiden luottamushenkilö.

Mitään ylimääräistä ei tarjota, kaikenmaailman paketit on varattu vain ylemmille toimihenkilöille ja johtoportaalle.

Vierailija
39/40 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kättelyä. Ehkä muutama kiusallinen kehu, ja hyvät jatkot.

Vierailija
40/40 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa on tarjottu 1,5x irtisanomisajan palkka, vähintään kuitenkin 3kk mitä olen kuullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi