Miksi Iittalan Essencet hajoaa pesukoneessa?
Mulla on Essenceltä sekä kuohari- että punaviinilaseja, jotka ovat iältään jotain 6-8 vuotta vanhoja. Olen pessyt niitä tietenkin astianpesukoneessa jo vuosia, mutta vasta tämän koneen vaihdon myötä ne ovat alkaneet hajoilla. Ajattelin aluksi, että se johtuu kuumuudesta, joten annoin lasien jäähtyä ennen kuin otin ne pois koneesta, mutta ei auttanut. Lasit menevät koneeseen ehjinä, ei näkyviä halkeamia missään, ja koneesta tullessa ovat joko haljenneet tai menneet ihan kunnolla rikki. Juuri äsken nostaessani lasia koneesta jäi pelkkä jalka käteen. Lasit eivät pääse kolahtelemaan toisiinsa pesun aikana, eivätkä muut viinilasit ole hajoilleet pesun aikana. Mistä voisi olla kyse? Onko kyseessä liian kuuma pesu (en voi säätää koneen pesulämpötilaa) vai voiko kyseessä olla vain se, että lasit ovat tulleet käyttöikänsä loppuun? Nyt on vuoden sisällä hajonnut kolme punaviinilasia ja yksi kuohuviinilasi, joten erikoiselta tuntuu, kun tähän asti ovat kestäneet pesua kahdessa eri koneessa hyvin.
Kommentit (23)
Lasi kestää iät ajat ellei niitä kolauttele tai saa liian suurta lämpötilanvaihdosta. Eli vika on pesukoneessa.
Eikö koneessa ole erilaisia ohjelmia, joissa on eri lämpötilat? Ihan vanhoissakin koneissa yleensä on.
Ovat varmasti tulleet tiensä päähän. Nykyisin tuotteet eivät vain kestä, joskus koneissa on paljonkin eroja ja olen myös huomannut että toisinaan laitteet ovat pesun jälkeen hyvin kuumia, se höyry myös.
Jotkut borosilikaattilasit ovat kyllä tehneet sitä, että ovat kestäneet hyvin ja pitkään, mutta jossain vaiheessa, aika lyhyen ajan sisällä ovat kaikki menneet yksitellen rikki.
Että kaipa kaikilla materiaaleilla on joku käyttöikä. Ehkä tuo on rakenteellisesti heikko lasimalli.
Vierailija kirjoitti:
Eikö koneessa ole erilaisia ohjelmia, joissa on eri lämpötilat? Ihan vanhoissakin koneissa yleensä on.
On, mutta lyhyemmillä ja ECO-ohjelmilla kaikki astiat tulee sitten likaisina koneesta. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei viinilaseja saa pestä pesukoneessa.
Kyllä pitää saada, ei ole mitään järkeä tehdä muutoksia materiaaleihin niin paljon etteivät kestäisi pesukonepesua. Se siitä valmiista ja helposta maailmasta kun tuntuu että työt vain alkavat lisääntyä ja kulut senkin myötä.
Täytyy vaatteet ja astiatkin pestä käsin vaikka on koneet, ei tule mitään mahdollisuutta tähän elämäntyyliin.
Meillä on nuo Essencet rikkoutuneet käsipesussa! Eivät vain kestä yhtään.
Mulla meni joku vanha lasi pölyksi tiskikoneessa, jouduin poistopumpun uusimaan sen jälkeen.
Ilmeisesti en ole ainoa, joka on tätä pohtinut:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4245579/ketju/astiat_hajoaa_tiskikonees…
Thule lasit menevät nykyään ihan käsinpesussa alle vuodessa, olen lopettanut niiden ostamisen.
Aikanaan hajoavat. Nykykoneet pesevät alhaisissa lämpötiloissa, mutta suuttimet purskuttelevat vettä usein kovemmalla paineella, jolloin lasit hajoavat. Lasiin ei tarvitse tulla kuin yksi isku, niin se hajoaa herkästi. Essence lasit muuten ovat kyllä hyvin kestäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mutta lyhyemmillä ja ECO-ohjelmilla kaikki astiat tulee sitten likaisina koneesta. :D
Pese se astianpesukoneen suodatin,
Mulla hajoaa Iittalan juomalasit.
No 1+1 =? Lasit hajoaa koneenvaihdon jälkeen, olisko kyse liian rajusta pesuohjelmasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pese se astianpesukoneen suodatin,
Ja käytä jotain toista pesuainetta, esimerkiksi sitä jota pesukonevalmistaja suosittelee.
Ja varmasti sijoitat ne lasit oikein koneessa? Joko yläkoriin tai viinilasitelineisiin alakoriin? Alakorissa on vähän kovempi meininki, pitää pysyä hyvin paikoillaan.
Meillä kävi niin,että ostettiin uusi astianpesukone ja vanha annettiin kierrätyskeskukseen. No uusi ei pessyt kunnolla, likaisia astioita pesun jälkeen, kaikki astiat ei sovi sinne, varsinkaan suuret viinilasit. Kävimme ostamassa vanhan koneemme takaisin kierrätyskeskuksesta antamalla tämän uuden koneen tilalle!
Vierailija kirjoitti:
Ja varmasti sijoitat ne lasit oikein koneessa? Joko yläkoriin tai viinilasitelineisiin alakoriin? Alakorissa on vähän kovempi meininki, pitää pysyä hyvin paikoillaan.
Jep. Olen varotoimenpiteenä "eristänyt" Essencet muista laseista pesemällä silikonialustan samalla, jotta eivät pääse heilumaan tai vahingossakaan kopsahtelemaan mihinkään. Ei auta.
Nyt on joka tapauksessa viimeinen Essence-lasi menossa, joten voipi olla, että ostan jotain toista sarjaa tilalle. Tai sitten kone menee vaihtoon, jos muita laseja alkaa hajoilla.
Ei viinilaseja saa pestä pesukoneessa.