Päiväkoti teki lasun toisen lapsen puheiden perusteella?
Kukaan aikuinen päiväkodissa ei ole nähnyt ko. tilannetta. Mitään todisteita ei ole tms. Ei mitään. Meille vaan kerrottiin että toinen lapsi on kotona puhunut näin ja nyt teidän perheestä tehdään lasu tämän 4-vuotiaan kotipuheen perusteella. Kuulematta meitä tai lapsen versiota tapahtuneesta. Lapsemme kertoi ihan erilaisen version tilanteesta. Tällaistäkö tämä nykyään on? Olen aika järkyttynyt.
Kommentit (59)
En ymmärrä myös miksi viattomia perheitä kiusataan jatkuvilla lasuilla. Eikö nykyään osata hoitaa asioita keskustelulla tai normaalisti, tarhassa tai vanhemmalta voi kysyä. Pienet ongelmat ulkoistetaan muualle ja kirjataan lasten puheita? Eikö pitäisi olla painava peruste että lasu tai painava epäily. Lapsi voi sanoa että vihreä lisko lentää taivaalla ja mitä vaan. Syntyy väärinkäsityksiä. Hyvä tietenkin jos oikeat tapaukset tulisi esille, jos lasta kohdellaan huonosti. Ja että lapsi saa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä myös miksi viattomia perheitä kiusataan jatkuvilla lasuilla. Eikö nykyään osata hoitaa asioita keskustelulla tai normaalisti, tarhassa tai vanhemmalta voi kysyä. Pienet ongelmat ulkoistetaan muualle ja kirjataan lasten puheita? Eikö pitäisi olla painava peruste että lasu tai painava epäily. Lapsi voi sanoa että vihreä lisko lentää taivaalla ja mitä vaan. Syntyy väärinkäsityksiä. Hyvä tietenkin jos oikeat tapaukset tulisi esille, jos lasta kohdellaan huonosti. Ja että lapsi saa sanoa.
Ei osata keskustella. Pienistä asioista tehdään lasu. Niin kauan kun muutosta ei tule niin sama peli jatkuu. Ilmoitukset vaan omalla nimellä. Joskus eukot yrittää puhua mulle noista lasuista ja täysin turhilta kuulostaa. Olen vaan ihan hiljaa tai poistun jos voin.
Vierailija kirjoitti:
Kodeissa tapahtuu vaikka mitä ja hyvä, että on taho minne ottaa yhteyttä, jos asia vaivaa. Päiväkodilla on kuitenkin iso kynnys tehdä ilmoituksia, kun lapset höpöttää mitä sattuu eikä kaikea voi ottaa tosissaan. Meille ainakin on sanottu päiväkodin vanhenpainillassa, että älkää uskoko kaikkea mitä lapset sanoo, ei hekään usko kaikkea. Huoli pitää tulla jos puheet ja käytös on toistuvaa ja siihen pitää reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä ihmiset jotka ihmettelet aina reaktioita näihin "perättömiin ilmoituksiin". Miettikääpä itse, se ei ole mikään vitsi. Jos te siis itse tiedätte että kaikki on hyvin. Miltä teistä tuntuu, jos teistä tehdään perättömiä.valheita työpaikalla ym. Se leima ei heti poistu.
Minun ei tarvitse miettiä, miltä se tuntuu, kun olen sen itse kokenut, kun tehtiin lasu lapsen puheiden perusteella.
Ja vastuullisena vanhempana olin siitä otettu, että asia tutkitaan, se on lapseni etu ja oikeus, joka menee minun oikeuteni edelle.
Ja enhä nähnyt siinä mitää pahaa, kun itse tiesin miten asiat ovat.
Näitä Vilja Eerikoita ja Joensuun tapauksia on aivan liikaa, jossa viranomaiset luottavaisia, eivät tutki, vaan moni lapsi menettää henkensä, vaikka
Ei lasun tarkoitus ole etsiä syyllisiä vaan suojella lasta. Nykyajan vanhemmat ovat usein niin paljon, ehkä liikaakiin huomiota saaneita. Eivät ymmärrä, että eivät ole enää keskipisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuten sanoinkin niin oli erikoinen ja harvinainen tilanne että työntekijä myönsi edes tuon, kyllä minä sen tiedän ihan hyvin. Ehkä heillä oli jo mennyt jatkuvaan väkivaltaan hermo. Toisaalta rike ei ollut erityisen vakava koska on kai ihan selvää että kaikkien päälle käyvästä lapsesta on päiväkodin jo lain mukaan pakko itse tehdä ilmoitus.
Työntekijän rike oli vakava eikä kyse ole mistään myöntämisestä. Työntekijä ei saa kertoa mitään toisen lapsen asioita kenellekään. Ei työntekijä saa menettää hermojaan niin että rikkoo vaitiolovelvollisuuden. Se on rikos.
Niin, nyt vaan kaikista lasten puheista lasuja kirjaamaan. Minä saisin olla kyllä soittelemassa tuon tuosta päiväkotiin, jos kaikesta sitä mistä lapset päiväkodista tapahtumista puhuu, niin tekisin. Eri asia jos joku asia toistuisi lapsien puheissa.
No, toivottavasti molemmat osapuolet kuultiin tässäkin tapauksessa jossa ollaan sana sanaa vastaan. Ja sossu haastattelee molemmat perheet.
Kamerat päiväkotiin pakollisiksi lisäämään oikeusturvallisuutta.
Lastensuojeluilmoitus säilytetään 30 vuotta, vaikka ei olisikaan johtanut asiakkuuteen. Ei tuntuisi kivalta tietää, että tämmöinen asiakirja omista lapsista on olemassa ja vielä aiheeton.
Lastensuojeluilmoitus säilytetään 30 vuotta, vaikka ei olisikaan johtanut asiakkuuteen. Ei tuntuisi kivalta tietää, että tämmöinen asiakirja omista lapsista on olemassa ja vielä aiheeton.
Vierailija kirjoitti:
Et taidakkaan tietää mitä kaikkia epäimartelevia asiakirjoja sinustakin säilytetään yhä edelleen. Yksi aiheeton lasu on siinä kasassa mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että lapset saattavat puhua mitä sattuu ja väärinkäsityksiä syntyy aina. Lasuja pitäisi silti tehdä herkemmin, koska joskus ne jutut on totta. Eikä se ole mitään kiusaamista, vaan sitten se hoidetaan nimenomaan keskustelemalla sellaisen ihmisen kanssa, jolla on ammattitaitoa seuloa sieltä ne oikeat tilanteet väärinymmärryksistä. Näissäkin tulee huteja joskus, mutta kyllä ne yleensä on siihen suuntaan, että kuittaan asioiden olevan hyvin, vaikka ne ei ole. Jos kyseessä on oikeasti väärinymmärrys, se on käytännössä aina hyvin äkkiä selvitetty ja elämä jatkuu normaalisti.
Nelivuotiaamme kertoi tohkeissaan että kaverinsa nukkuu yönsä kellarin komerossa, johon isi laittaa vaaaaaltavan lukon. Mukuloiden jutuilla ei todellakaan aina ole mitään rajaa. Emme tehneet lasua. Kellarissa nukkuja sai meidän kersalta vielä paremman: kuulemma saa syödä vain koiran puruluita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä lasu myös siitä toisesta lapsesta, jos on kerran kertonut valheita. Ja päiväkodista myös, jos eivät valvo lapsia vaan ovat mieluummin kahvilla keskenään.
Lastensuojeluilmoitus tehdään lapsesta, ei aikuisista saati päiväkodista. Valoja päälle nyt.
Hätä voikin olla sillä tarinoivalla lapsella. Siksi olisi tärkeää selvittää hänenkin kotiolot jos kerta kaksi täysin erilaista lasten versiota eikä mitään todisteita asiasta. Päiväkodin kuuluisi kysyä kyllä lapsien versio asiasta, niin normaalisti tehdään. Ei vain toisen.
Sossulle ilmoitus siis molemmista lapsista ja huoli.
Kaiken järjen mukaan molemmat osapuolet olisi kuultu ensin, sitten ilmoitus molemmista osapuolista sossulle, mikäli tarinat poikkeavat toisistaan kovin paljon, kun ei kerta ole ollut silminnäkijöitä. Nyt on vaan 4-vuotiaan kotitarinat. Vähän epäammattimaista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lastensuojelun tehtävä ole selvittää tilanne eikä päiväkodin?
ai
On hyvä, että asia selvitetään ja lastensuojelu osaa ottaa asian puheeksi lapsen kanssa. Joskus tulee ilmi asioita, joista vanhemmat ovat täysin tietämättömiä.