Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi tärkeintä ominaisuutta pitkän parisuhteen saamiseksi:

Vierailija
10.11.2024 |

Huom: tässä keskustelussa puhutaan vakaasta, pitkästä parisuhteesta, ei irtosuhteilusta tai deittailusta.

Elämänhallinta - Vasta täysi-ikäistyneenä vielä epämääräinen ajelehtiminen, vastuuttomuus ja juhlat vailla huolta huomisesta-eläminen onnistuu, mutta aika nopeasti kun ikä on lähempänä kolmeakymppiä kuin kahtakymppiä edellä mainittu elämäntyyli alkaa tasaisesti enenemässä määrin kampittaa parisuhdehaaveita. Jos kolmenkympin jälkeen elämänhallinta on vielä opetteluasteella, on jo todella vaikea enää löytää tasapainoista parisuhdetta.

Sosiaaliset taidot - "Kukaan ei tule kotoa hakemaan" on tavattu sanoa jo isovanhempiemme aikaan eikä Tinderit valitettavasti tarjoakaan oikotietä sosiaalisten taitojen vaatimuksesta. Niin kovasti kuin jotkut haluaisivatkin skipata hurmaamisen ja pettyvät kun deittiapit eivät olekaan parisuhteiden Wolt, tällä mennään. Ihminen on sosiaalinen yhteisöeläjä, ja raaka totuus on että jokainen haluaa kehdata esitellä elämänkumppaninsa myös ystävilleen ja perheelleen. Sosiaaliset taidot ovat ylivoimaisin supervoima kaikessa ihmistenvälisessä kanssakäymisessä jonka merkityksen moni pyrkii raivoisasti kieltämään. 

Mitä mieltä palsta on? Pystyisittekö kuvittelemaan parisuhteen muutoin täydellisen kumppanin kanssa mutta jolla ei olisi lainkaan elämänhallintaa ja/tai minkäänlaisia sosiaalisia taitoja? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä muuttaa puolisoasi.

Keskinäinen kunnioitus.

Vierailija
2/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksianto ja molemminpuolinen kunnioitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ja raha. 

Vierailija
4/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn. Mun  miehelläni on huono elämänhallinta, ei itsellänikään kummoinen mutta rakastan häntä kovasti

Vierailija
5/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ja iso elin

-Nainen

Vierailija
6/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö ja sosiaaliset taidot. Pätee miehiin ja naisiin. 

Vierailija
7/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskollisuus ja luottamus 

Vierailija
8/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ei. - Kun elämä on hallinnassa ja tasapainossa ja tavanomaisen sosiaalinen, niin moni huomaa olevansa sinkku vuodesta toiseen. Moni heistä, joille näin käy ei erityisesti käytä energiaansa kumppanin hakemiseenkaan mutta eivät toisaalta torjukkaan, jos "sopiva" osuu kodalle.

Ei kaikkien ensimmäisiä prioriteetteja ole vakaa tai minkään muunkaanlainn parisuhde. Ja kun vuosia tulee lisää, niin sopivan kumppanin löytäminen ei ainakaan erityisesti helpotu, - Itse olsin varmasti saattanut joskus päästä vähemmällä, koska osalle on varma varoitus merkki, jos noin 40 vuotias kertoo, ettei ole ollut eläessään pidemmässä parisuhteessa.

Toisaalta kyllä sitä itsekin saattasiin kokea hieman ennakkoluuloja, jos kohtaisin noin 40 vuotiaan ja tasapainosien ja fiksun naisen, joka kertoisi, ettei ole eläessään ollut pidemmässä parisuhteessa, joten ymmäärrän oikein hyvin, että olen saanut "kokemattomuuteni" johdosta joidenkin taholta aika satuttaviakin ja kirpaisevaakin palautetta. 

Vierailija
9/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä muuttaa puolisoasi.

Keskinäinen kunnioitus.

Tämä keskinäinen kunnioitus on kyllä kans yksi asia jota ei alleviivata tarpeeksi. 

Miettikää kaikkia niitä jenkkiläisiä sitcomeja joissa perheen vanhempien jatkuva toisen halveksunta ja riitely on standardi. Sitten taas Addams Family jonka pitäisi olla parodia nurinkurisesta perheestä, esittää miehen ja vaimon jotka tyyliin palvovat toinen toistaan: ylistävät toisiaan ja tukevat toisen harrasteita ja tempauksia varauksettomasti. 

Tietty nämä ovat karikatyyrejä, mutta onhan tämä irvokasta, että pariskunnan keskinäinen ylenkatsominen esitetään normina ja rakkaus, intohimo ja kunnioitus (jopa niiden ruuhkavuosien keskellä!) taas yhtä absurdina ja outona kuin ympäriinsä viipottava irtonainen käsi. 

Vierailija
10/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tämä (postaus "11") eksyi vähän aiheesta.

Vierailija
11/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi tämä (postaus "11") eksyi vähän aiheesta.

Kääk siis postaus "8" eikä "11"

Vierailija
12/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitkässä suhteessa pitää antaa anteeksi?

Vierailija
13/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on se että toinen saa olla oma itsensä. Toiseen pitää myös pystyä luottamaan täysin ja itse pitää olla luottamuksen arvoinen.

Vierailija
14/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallinta ja sosiaaliset taidot on vähimmäisvaatimus, että edes yrittäisin tutustua kehenkään.

Parisuhteeseen kuuluu rakkaus ja toisen kunnioittaminen. Täytyy kyetä rakastamaan ja laittamaan rakkaan toiveet etusijalle. Tarvitaan myös kärsivällisyyttä ja joustavaa mieltä. Exälläni ei ollut noista mitään. Ero tuli, kun en enää itse jaksanut 20 vuoden jälkeen olla se taipuva osapuoli. Paskaa tuli vain eteen vaikka yritti mitä. 

Vierailija
15/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä parisuhde on ensisijaisesti ihmissuhde. Siinä tärkeintä on se kumppani, ei se, millaiseksi se heidän välinen ihmissuhde muodostuu. Silloin ei haittaa, vaikka kaikki stereotyyppiset "hyvän parisuhteen" kriteerit eivät täyttyisikään.

Esim. Minun kanssani ei voisi elää sellainen, jolle kumppanin hyvät sosiaaliset taidot ovat tärkeitä. Puolisoni kanssa ei pärjäisi sellainen, jolle on tärkeää se, että puolisolla on sama säännöllinen vuorokausirytmi, kuin itsellä on. Meidän kummankaan kanssa ei pärjäisi sellainen, jolle päivittäinen yhteinen aika on niin tärkeää, että se menee kumppanin oman yksinoloajan edelle. Minun kanssani ei voisi olla parisuhteessa sellainen, jolle romantiikka on tärkeää, tai seksiä pitäisi olla joka päivä.

t. kaksi outoa yhdessä jo vuodesta 1997

Vierailija
16/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset treffit ovat ekat joissa vasta tutustutaan. Kannattaa olla kriittinen ja huomata varoitusmerkit ilmassa vaikka olisi kuinka rakastunut. Ottaa ne todesta ja astua takavasemmalle jos ilmenee että puolisoehdokkaan näkemyksistä tai rivienvälistä on luettavissa jotakin sellaista mikä viittaa sellaiseen jossa hälytyskellojen tulisi soida. Näin vältytään turhilta riidoilta ja poliisikäynneiltä. Aikuisenihmisen tunnusmerkistöä vastaavat piirteet ovat havaittavissa jo varhaisen vaiheen kehityskaaren aikaansaannoksista, mikä tarkoittaa että kasvu ja kehitys on ollut tervettä ja tasapainoista. Ihmisen ei tulisi toistaa samoja virheitä vaan virheistä tulisi oppia ja kehittyä ihmisenä. Tämä van näyttäisi olevan harvinaista koska ihminen ajattelee että on parempi elää omine ongelmineen kuin hypätä pois epämukavuusalueelle muutoksen tielle. Ketään ei voi väkisin muuttaa vaan kyllä sen on lähdettävä ihmisestä itsestään ja täytyy myöntää milloin on peiliin katsomisen paikka. Totuus yleensä löytyy parisuhteessa kahden osapuolen tarinoiden väliltä jossa kumpikin ovat jollain tavalla syyllisiä. Sellaisen kasvuympäristön yleensä tarjoaa lapselleen jossa itse on elänyt.

Vierailija
17/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on se että toinen saa olla oma itsensä. Toiseen pitää myös pystyä luottamaan täysin ja itse pitää olla luottamuksen arvoinen.

Naisilla on tapana yrittää muuttaa miestä. Asioita voi tehdä monella tavalla mutta on vain yksi oikea: naisen tapa.

Vierailija
18/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitkässä suhteessa pitää antaa anteeksi?

Koska se puhdistaa ilmaa - Piktä suhde ei toimi, jos toienn ei koskaan pysty tai kykene myöntämään olleensa väärässä.tai tehneensä jotain väärin. 

Nuo edellä mainitsemani nyt  olivat vain pidempää parisuhdetta "kokemattoman" arvauksia.

Vierailija
19/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n viestissä mainitaan asiat, joista on hyötyä silloin, kun ollaan vasta muodostamassa parisuhdetta. Lievät elämänhallintaongelmat eivät ole este parisuhteelle, jos hyvä kumppani löytyy. Sopiva kumppani voi antaa motivaation parantaa elämänhallintaa.

Jonkinlaiset sosiaaliset taidot on hyvä olla, jotta pääsee kommunikoimaan kumppaniehdokkaan kanssa. Sitten kun ollaan jo parisuhteessa, riittää, että vuorovaikutus ja kommunikointi sujuu nimenomaan sen ihmisen kanssa, joka on siinä kumppanina. Yleisemmällä tasolla sosiaaliset taidot eivät enää siinä vaiheessa ole niin merkityksellisiä parisuhteen onnistumisen kannalta.

Vierailija
20/35 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanosin enempi, että nuo piirteet; sosiaalsiet taidot ja elämänhallina ovat enempi asioita, jotka eivät niinkään auta parisuhteen saamisessa -itse ainakin olen saanut tai joutunut olemaan vuosia sinkkuna vaikka  koen hallistevani elämääni ja olen tavanomaisen sosiaalien. - Tuloksena lähinnä se, että olen useimmiten päässyt ns. friendzonelle. Sen sijaan, nuo taidot tai ominaisuudet korostuvat luullakseni sitten kun suhteeseen on edetty ja siinä ollaan ja pitäisi edetä ja olla yhdessä, jossa sitten on kiva, että on kaltaisiani ikisinkkuja miehiä, joiden päälle niin naiset kuin miehet voivat vuorollaan oksentaa ja purkaa pahaa oloaan. Ja kertoa kuinak en oikeasti voi ymmärtää mitä heidän kumppaninsa nyt taas teki. Tai kuinka se myt on vain niin tai näin kun elää parisuheessa. Ja tai kuinka helppoa minulla on kun ei ole kumppania,,,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi