Mökin vuokraaminen laitonta? Näin suomen talous nousuun!
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi käsisammuttimien ja uloskäyntien on oltava merkittyinä, sillä lyhytaikaiset majoittujat eivät ole perillä vieraan asunnon paloturvallisuudesta, riskinhallintapäällikkö Linus Östman Pohjanmaan pelastuslaitokselta huomauttaa.
hei missä se ovi on???
no se on tuossa 2 metrin päässä
Minulla on mökki lyhytvuokrauksessa. Ostin toiseen oveen EXIT-tarrat, ostin sammuttimen ja asensin palovaroittimien lisäksi häkävaroittimet. Ei ollut vaikeaa.
Olen vuokrannut omaa mökkiäni pitkään. Ei ole tullut mieleen että olisi laitonta. Ihan sama, aion sitä vuokrata jatkossakin koska se on hyvä bisnes ja ihmiset tykkää mökkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokrannut omaa mökkiäni pitkään. Ei ole tullut mieleen että olisi laitonta. Ihan sama, aion sitä vuokrata jatkossakin koska se on hyvä bisnes ja ihmiset tykkää mökkeillä.
Ilmoitan sut rakennusvalvonnalle! Ja saman tien verohallinnolle, koska selvästi jätät tulot ilmoittamatta.
Ahneella on kusipaskainen loppu.
Itse en suurin surminkaan antaisi mökkiäni satunnaiselle, lyhytaikavuokraajalle.
Pahimmassa tapauksessa joutuisin korvausvelvolliseksi, kun uusavuttomat vuokraajat kuolevat häkämyrkytykseen tai saavat palovammoja. Korvaisiko vakuutus savuvaurioituneet sisätilat tai palaneen saunan?
Mökissä on puu-uuni, puilla lämmitettävä hella ja pihalla puilla lämpiävä sauna ja erillinen vesipata. What could go wrong? Ihan kaikki!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kielletään sellainen jos toinen haluaa vapaaehtoisesti tarjota ja toinen vapaaehtoisesti ostaa.
Kyllähän tällaisia rajoituksia liittyy myös työntekoon. Ihmisellä ei ole oikeutta päättää, millä hinnalla hän on valmis myymään työtään.
Mistä valtiovalta tietää, että minulla on mökki. Pitääpä vielä maalata kaikki armeijan vihreäksi. Tietä sinne ei mene, niin ei pääse herrat nappaskengillä käymään.
Mun työkaveri sanoi jo 80-luvulla, että Suomessa kaikki, mikä ei ole kielletty on luvan varaista😒
Onhan tämä on ollut "kiellettyä" aina, jos vuokraaja jättää vuokratulonsa ilmottamatta.
Vaikuttaa eläkkeisiin ja muihin tuloihin.
Suomi on niin venäläisvaltio kuin olöa voi, korruptiota täynnä.
Tästä eivät voi syyttää vihreitä vai mitenkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kielletään sellainen jos toinen haluaa vapaaehtoisesti tarjota ja toinen vapaaehtoisesti ostaa.
Maksaako se toinen myös silloin vapaa-ajan asunnon roskatkin kuin hotellia pyörittävä? Tienkäyttömaksut? Turvallisuussäädökset hotellitoiminnassa?
vai koskisiko ne vain yrittäjiä ja muut tekee mitä lystää?
Täälläkin päin on eroa pakollisissa jätemaksuissa vakinaisissa asunnoissa ja lomamökeillä. Alkais varmaan kaikkien jätemaksut nousemaan kun noissa mökeissä alkas olemaan asukkaitta 365 pv. vuodessa.
Olin itse yllättynyt, että mökistäkin pitää maksaa jätemaksua, vaikka ei siellä mitään jätteidenkeräystä ole. Jäteyhtiön sivuilla luki sitten, että mökkiläisille on joku yhteisroskis, jonka sijainti selviää puhelimitse. Se yhteisroskis on ihan eri suunnalla kuin mistä itse kuljetaan, joten ei todellakaan käytetä sitä. Mutta maksaa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mökki on käytössä ilmaiseksi, mutta polttopuut maksaa tonnin.
Omien polttopuiden käyttö on kielletty, ja puut on pakko ostaa.
Mökin omistaja päästää vieraat sisään puukauppojen jälkeen.
En käytä puita, nukun makuupussissa Missä mökki, tulen sinne!
Et sitten sauno tai laita ruokaa. Meillä on puilla lämpiävä sauna ja puuhella ja puilla lämmitettävä grilli.🤣
Persujen syy, kaikkea Purra keksii.
Pitääkö varoittaa, että järveen voi hukkua?
Mitä keskustelua tämä on, että aloittaja ei viitsi avata asiaa ollenkaan vaan laittaa pelkän linkin?
Vierailija kirjoitti:
Mistä valtiovalta tietää, että minulla on mökki. Pitääpä vielä maalata kaikki armeijan vihreäksi. Tietä sinne ei mene, niin ei pääse herrat nappaskengillä käymään.
Sama homma toimii kuin maataloudessa: satelliittivalvonta!
Ongelmahan on Airbnb taloyhtiöissä, pitäisi luoda erilliset lait taloyhtiöille missä naapuri paljon pahemmin kärsii bilettävissä "hotelli"-vieraista.
Tämä kertoo lähinnä että laissa puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Tässä menee tosiaan lapsi pesuveden mukana, jos lyhytvuokraus kielletään. Käyn itse usein muutaman päivän työkeikoille ja asun aina silloin Airbnb-asunnossa, koska hotellissa on jotenkin todella ankeaa. Lisäksi herään hyvin aikaisin ja haluan keittää aamukahvini kello 5. Jos lähden kämpästä aikaisin aamulla ja palaan sinne illalla 18-19, niin en tosiaan ehdi aiheuttaa mitään vahinkoa. Lisäksi Airbnb-systeemissä arvostellaan sekä majoittuja että majoittaja. On aina paineet elää niin siististi, että saa vitosen, koska haluaa saada asunnon vuokrattua jatkossakin.
Monilla paikkakunnilla on matkailijoita vain kesäisin, eikä hotellitoiminta tahdo kannattaa ympärivuotisena. Mihin sitten matkailijat? Tuovat kuitenkin sen verran rahaa, että hyvän kesäkauden ansiosta yrittäjä voi pyörittää ravintolaansa/kahvilaansa talvellakin.
Lisäksi moni valittaa siitä, että Airbnb -vuokraajat eivät maksa veroja. Airbnb on tehnyt Suom
Niin, on tosiaan olemassa aitoa lyhytvuokrausta ja sitten on sitä ammattimaiseksi katsottavaa lyhytvuokrausta. On todella oksettavaa, että esim saunarakennusta (siis talousrakennusta!) voidaan pitää koko ajan majoitustoiminnassa asemakaavan mukaisella omakotitaloalueella. Yritäppä laillisena majoitustoiminnan yrittäjänä tehdä tämä sama, ei ikinä onnistuisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä valvoo? Maataloudessa on viranomaiset joiden tehtävä on valvoa että maataloustuista ei tapahdu väärinkäytöksiä. Kukaan ei niitä satelliittikuvia pelkää uteliaisuuttaan katsele, onko jollakin mökillä toimintaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä valvoo? Maataloudessa on viranomaiset joiden tehtävä on valvoa että maataloustuista ei tapahdu väärinkäytöksiä. Kukaan ei niitä satelliittikuvia pelkää uteliaisuuttaan katsele, onko jollakin mökillä toimintaa vai ei.
Ei kukaan valvo, eikä tule kukaan valvomaan. Ei yksityisen kesämökkiä kukaan lähde etsimään jostain ryteiköstä. Eihän niihin ole edes osoitetta. Kyllä ne mökit ovat omassa käytössä, lainattu nuorelle parille tai sitten satunnainen rambo käy nukkumassa ja syömässä jääkaapin tyhjäksi.
Jaahas, että Suomen valtio rupes pillupoliisiksi. Enää ei käy, että kaveri antaa avaimet toiselle joka tarvitsee rauhallisen panopaikan. Vaikuttaa muuten syntyvyyteen, onko kukaan miettinyt sitä?