Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miki "Wolt" Kuusi repii 30 000 000:nsa muiden (eli kuljettajien & ravintoloitsijoiden) selkänahasta

Vierailija
08.11.2024 |

Hassua, että Miki paistattelee kovasti julkisuudessa ja ajattelee itse selvästi, että hänellä olisi jokin sädekehä päänsä päällä, kun ei sekoile jossain veroparatiiseissa (tämän pitäisi kyllä olla moraalinen itsestäänselvyys, ettei veroparatiiseihin sekaannuta). Totuushan on, että kukaan ei saa tuota verojen jälkeen käteen jäävää 30 000 000 kulumaan vuodessa, jollei ole aivan maaninen hullu tuhlari. Täysin moraalitonta on kylläkin riistää näitä Wolt-kuljettajia. Itse en elämäntilanteeni puolesta samaistu näihin kuljettajiin, mutta jos on yhtään sydäntä, niin kyllähän se pahalta näyttää, kun sateessa ja tuulessa pyöräilevät raskas reppu selässä. Itse en tilaa Woltilla enää mitään, viimeksi korona-aikana. En halua tukea tätä. Tämä juttu kannattaa lukea, IS tehnyt tänään tilannetta avaavan artikkelin, kuinka huono asema näillä Woltin työntekijöillä on. Lisäksi toinen juttu, jossa ravintoloitsijoiden näkökulmasta, heiltä revitään kovat varat.

"Näin paljon Wolt-kuski tienaa"

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010819484.html

"Summa tekee kipeää" - Ravintoloitsijat kertovat HS:lle, miten Wolt todellisuudessa toimii

"Wolt on ryhtynyt korottamaan komissioita, joita se perii ravintoloilta tilausten hinnasta. Vaikka komissiot haukkaavat huomattavan osan ulosmyynnin katteesta, ravintoloiden on yhä vaikeampi sinnitellä alustapalvelun ulkopuolella."

https://www.hs.fi/talous/art-2000010803692.html

Kommentit (286)

Vierailija
241/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onkohan tuossa miten monimutkainen softa

luulisi olevan helppo perustaa samanlainen yritys paremmilla ehdoilla kuskeille ja ravintoloille

ja myydä se sitten 7 miljardilla heh

no pistäs perustaen.

tienaan jo ihan riittävästi eikä kiinnosta wolttiorjat

Vierailija
242/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wolt On November 9, 2021, DoorDash announced its acquisition of the Finnish technology company Wolt for over $8.1 billion.

Oho, 8,1 biljoonaa dollaria, siis 8 100 000 000 000. Aika kova hinta.

"kuinka kerron etten osaa englantia kertomatta että en osaa englantia".

Billion on suomeksi miljardi eikä suinkaan biljoona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ylipäätään ymmärrä kotiinkuljetusideaa, kun puhutaan yksittäisistä aterioista. Eikö ihminen osaa sen vertaa suunnitella, että pitäisi kotonaan aina jotain huikopalaa valmiina ettei tarvi tilata yksittäistä ateriaa kotiinkuljetuksena.

En minä ainakaan osaa. Voisin tietysti tilata Woltista annoksen, pitää sitä kotonani jonkin aikaa ja syödä sitten joskus myöhemmin, kun se on hieman muuttanut muotoaan. :)

Tilaan näistä palveluista ruokaa ja myös kauppaostoksia, koska aina ei ole paikalla avustajaa tai muuta henkilöä, jonka kanssa voisi lähteä liikkeelle.

Vierailija
244/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tilannut Woltilta mitään. Mielestäni Woltin työntekijät ovat nykyajan orjia. Orjatalous. Ravintolaruoan menen syömään ravintolaan. Siellä maksan annokset, tarjoilijan ja kokin palkan. En ymmärrä ihmisiä jotka tilailevat Woltin kautta, eivät taida tajuta mitä rahoittavat. No näitä miljonäärejä Mikejä sun muita. 

Orjista poiketen kukaan ei pakota Wolt-kuskiksi.

Vierailija
245/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin tämä montaa vuotta toimii

pääomasijoittajat kyllästyvät odottamaan

Vierailija
246/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ylipäätään ymmärrä kotiinkuljetusideaa, kun puhutaan yksittäisistä aterioista. Eikö ihminen osaa sen vertaa suunnitella, että pitäisi kotonaan aina jotain huikopalaa valmiina ettei tarvi tilata yksittäistä ateriaa kotiinkuljetuksena.

En minä ainakaan osaa. Voisin tietysti tilata Woltista annoksen, pitää sitä kotonani jonkin aikaa ja syödä sitten joskus myöhemmin, kun se on hieman muuttanut muotoaan. :)

Tilaan näistä palveluista ruokaa ja myös kauppaostoksia, koska aina ei ole paikalla avustajaa tai muuta henkilöä, jonka kanssa voisi lähteä liikkeelle.

minä tilaan kauppaostokset kotiinkuljetuksena suoraan sieltä kaupasta enkä woltin kautta. ja samalla tilaan mukaan aina jotain nopeaa einesruokaa, jonka yleensä laitan sitten pakkaseen odottamaan  päivää, kun pitää eineksiä syödä.

mutta ihmettelin siis nimenomaan sitä, että tilataan joku yksittäinen annos woltista. täytyhän aikuisen ihmisen osata sen verran ruokatalouttaan suunnitella, että pitää kotona hätävaraa.

Vierailija
247/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuossa Miki Kuusessa on hyvää että sanoi maksavansa mielellään verot toisin kuin perinteiset oikeistolaiset veroista valittajat.

Vierailija
248/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasurille on aivopesty käsitys että yrittäminen on aina riistämistä. Kuitenkaan vasuri ei itse koskaan edes yritä perustaa yritystä jossa ketään ei riistettäisi, jännä juttu :D

Ei siinä ole mitään jännää, vaan kysehän on juuri siitä mitä jo sanoitkin. Yrittäminen on AINA riistämistä, niin ei vassarinkaan ole mahdollista perustaa yritystä mikä ei olisi riistoa ja siksipä ne ei niitä perustakaan.

Vierailija
249/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo niitä kuskeja niin ei tulisi mieleenkään tilata yhtään mitään. Hyi yökötys.

ne ruoathan tulee pakattuina ravintoloista

Pizza laatikkoa on helppo raottaa.

miksi raottaisi, kiire menemään eteenpäin

Miksikö? Ihan tosissasi kysyt miksi nälkäpalkalla töitä tekevä söisi kuormasta? Näitä tapauksia on paljon, että osa on mennyt "parempiin suihin".

Vierailija
250/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran Woltti antaa mahdollisuuden elää hetkessä, mikäs siinä. Ei tarvi olla ruoanlaittamisessa kiinni. Tulee ehkä jopa halvemmaksi ostaa iso annos kebabbia, syödään lapsen kanssa puoliksi. 

Laitan itse yleensä vähän parempaa ruokaa, käyn ostamasta kauppahallista tuoretta kalaa jne. 

Ruuasta on itse asiassa tullut minulle todella tärkeää.

Vierailija
251/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuossa Miki Kuusessa on hyvää että sanoi maksavansa mielellään verot toisin kuin perinteiset oikeistolaiset veroista valittajat.

Työntekijöiden ehtoja kusemalla on tienannut monikertaisesti noiden verojen edestä ja yhteiskunta hävinnyt saman .

Vierailija
252/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasurille on aivopesty käsitys että yrittäminen on aina riistämistä. Kuitenkaan vasuri ei itse koskaan edes yritä perustaa yritystä jossa ketään ei riistettäisi, jännä juttu :D

Ei siinä ole mitään jännää, vaan kysehän on juuri siitä mitä jo sanoitkin. Yrittäminen on AINA riistämistä, niin ei vassarinkaan ole mahdollista perustaa yritystä mikä ei olisi riistoa ja siksipä ne ei niitä perustakaan.

Niin, vaatii riskinottoa ja ylimääräistä tekemistä. Vassarikaverini menevät sieltä, missä aita on matalin, olen huomannut. Jatkuva valitus rahan puutteesta, mutta käyvät ties missä tapahtumissa. Ystävällisyyskin on aika pitkälle näennäistä puhetta. Tai loppuu siihen, mihin itsellä on vähän vaivaa. 

Vierailija
253/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran kuskeja löytyy, niin silloin palkkahan on kohdallaan. Ei kielitaidottoman toistaitoisen työn arvo edes ole suurempi. 

Vierailija
254/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijöiden ehtoja kusemalla on tienannut monikertaisesti noiden verojen edestä ja yhteiskunta hävinnyt saman .

Maailma on mennyt tuollaiseksi, ja tulee muuttumaan vielä pahemmaksi. Muutto lisääntyy, tulee enemmän porukkaa meidän hunaja-astioille. Kilpailu lisääntyy. 

Yhteiskunta ei pysty tukemaan enää, jollakin tavalla ihmisten pitää elantonsa ansaita.

Vierailija
255/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden kuskien tulisi olla tämän yrityksen osakkaita. Niin pitäisi olla jokaisessa suuremmassa yrityksessä. Voitot jaetaan tasaisemmin, mutta tappiot myös. Korostan, tasaisemmin, ei tasan. En lue kommari-kommenttejanne, vinkujat.

Mikä estää sen, ettei kaikkiin näihin alustatalous-aloihin voisi perustaa osuuskuntia, jotka työntekijät omistaisivat?

Vierailija
256/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden kuskien tulisi olla tämän yrityksen osakkaita. Niin pitäisi olla jokaisessa suuremmassa yrityksessä. Voitot jaetaan tasaisemmin, mutta tappiot myös. Korostan, tasaisemmin, ei tasan. En lue kommari-kommenttejanne, vinkujat.

Mikä estää sen, ettei kaikkiin näihin alustatalous-aloihin voisi perustaa osuuskuntia, jotka työntekijät omistaisivat?

Miksi joku antaisi toiselle omastaan ilmaiseksi? Wolt teki vuosia miljoonatappiot. Oliko joku kuskeista käsi ojossa jakamassa miljoonatappiot? Ei ollut ei. 

Vierailija
257/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vaatii riskinottoa ja ylimääräistä tekemistä. Vassarikaverini menevät sieltä, missä aita on matalin, olen huomannut. Jatkuva valitus rahan puutteesta, mutta käyvät ties missä tapahtumissa. Ystävällisyyskin on aika pitkälle näennäistä puhetta. Tai loppuu siihen, mihin itsellä on vähän vaivaa. 

Aina ollaan kyllä tulossa kylään ja innolla syömään, jos järjestän jotain. Sitten jos itse pitäisi kutsua vastavuoroisesti kylään, niin ei ole rahaa, ei ole aikaa jne. Käsi ojossa ollaan kyllä ottamassa. Onko noi edes mun kavereita, kun vastavuoroisuus puuttuu? 

Vierailija
258/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sua ei estä mikään perustamasta, sen kun perustat. 

Vierailija
259/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vassarit ulisee hetiku jollai vähä massii

Vierailija
260/286 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en arvosta tuollaisia woltteja, solleja ja muita vastaavia aurinkoisen ihanaisia yrityksiä, joiden firman ja johtajiston hyvät palkat ja palkkiot tulee käytännössä vain siksi, että saavat matalapalkka-alaisena pidettyä työväen.