Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aina väsynyt ja laiska. Miksi Toiset ihmiset ovat niin reippaita ja toiset niin passiivisia syntyjään?

Vierailija
08.11.2024 |

Tämän flegmaattisuuteni myötä olen saanut elämässä tosi vähän aikaan vaikka periaatteessa älyä kyllä olisi. En ikinä saa aamulla itseäni aikaisin sängystä enkä edes halua saada. Mutta olen huomannut, että monilla on aivan toisinpäin. Olin kerran vanhainkodissa töissä ja sielläkin oli nämä tyypit jotka heräävät seitsemältä ja poukkoilevat edestakaisin sinne sun tänne ja käyvät ulkona ja puuhaavat ja touhuavat energisesti vaikka ovat lähes ysikymppisiä. Epäreilua. En usko että he pakottavat itseään vaan päinvastoin heidän pitäisi pakottaa itsensä pysymään sängyssä, jos joku jostain syystä sitä vaatisi. 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinto, liikunta ja ajoissa nukkumaan. T: Se reipas ja poukkoileva.

Oletko joskus ollut aloittajan kaltainen ihminen? Jos et, niin et tiedä auttaako tuo. 

Näitä tapauksia on niin paljon, että voi sanoa varmaksi: auttaa.

Mitä tapauksia? Etkö usko, että ihminen jolla on terveet elämäntavat, voi olla väsynyt? Terveillä elämäntavoilla voi hieman auttaa tilannetta, mutta eivät ne ihmisen luontaista energiatasoa muuta. T. vähäenerginen crossfit-harrastaja

Vierailija
42/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut, että aiempi "laiskuuteni" oli oikeasti vain puutteellista ajan hallintaa. Olen ihan yllättynyt, mitä kaikkea ehdin ja jaksan oikeasti tehdä, kun ajattelen vähän eri tavalla ja priorisoin ajankäyttöä.

Haluatko antaa esimerkkejä tai vinkkejä tähän priorisointiin ja muutoksen? Mitä ja miten ajattelet ja teet toisin kuin ennen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on jo kunnossa, olleet koko aikuisikäni. Syön kasvispainotteisesti ja terveellisesti, en huonolaatuista pikaruokaa jne. Liikun tunnin tai jopa kaksi päivässä, vuorotellen raskasta ja kevyttä. Menen ajoissa (mitä se kenellekin on) nukkumaan ja nukun joka yö 8-9 tuntia. Silti en meinaa jaksaa mitään, enkä ole koskaan jaksanut. Olin jo lapsena tällainen. Ihaninta on kun saa vain maata ja neuloa sukkia. Ehkä lukea. En vain jaksa mitään ohjelmaa/tekemistä kuin ehkä kerran viikossa. Työ vie jo kaikki mehut (etätyö jossa ei tarvitse lähteä mihinkään Eikä nähdä ihmisiä).

Vierailija
44/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on jo kunnossa, olleet koko aikuisikäni. Syön kasvispainotteisesti ja terveellisesti, en huonolaatuista pikaruokaa jne. Liikun tunnin tai jopa kaksi päivässä, vuorotellen raskasta ja kevyttä. Menen ajoissa (mitä se kenellekin on) nukkumaan ja nukun joka yö 8-9 tuntia. Silti en meinaa jaksaa mitään, enkä ole koskaan jaksanut. Olin jo lapsena tällainen. Ihaninta on kun saa vain maata ja neuloa sukkia. Ehkä lukea. En vain jaksa mitään ohjelmaa/tekemistä kuin ehkä kerran viikossa. Työ vie jo kaikki mehut (etätyö jossa ei tarvitse lähteä mihinkään Eikä nähdä ihmisiä).

Vau, ihan kuin minä! Tosin olen hyvin sosiaalisessa työssä, mutta muuten voisin kirjoittaa ihan samat sanat. 

:)

Vierailija
45/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään siis että vaikka pakotan itseni liikkumaan, en käytännössä koskaan jaksaisi liikkua. Joka päivä (no, pidän toki lepopäiviäkin) joudun patistamaan itseäni koska ei vain huvita enkä saa liikunnasta lisäenergiaa. Teen sitä ihan vain terveyden vuoksi. Ja olenkin terve, ainakin kaikkien tutkimusten mukaan. Lääkärit eivät ole löytäneet minusta mitään vikaa.

Vierailija
46/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit, ruokavalio, vedenjuonti, liikunta ja uni (ja mahdolliset sairaudet).

Jos haluaa nostaa energiatasoaan, kannattaa se tehdä pikku hiljaa. Vaikka ekalla viikolla mennä 15-30min aiemmin nukkumaan (ja herätys aina samoihin aikoihin, myös viikonloppuisin) jos nukkuu liian vähän. Liikunnan vähittäinen lisääminen, esim 500 askelta lisää päivässä ja viikottain lisää määrää pikkuisen. Ei tupakkaa, ei energiajuomia, ei liikaa sokeria. Jos juo paljon kahvia tai teetä, rajoittaa niiden määrää. Syö säännöllisesti ja pieniä määriä, ettei sokeri heilu liikaa. Liian isot ruoka-annokset väsyttää, matalaksi päässyt verensokeri kiukuttaa. 

Kun totuttaa kroppansa vaikka siihen, että askeleita on päivittäin 7000, alkaa kroppa vaatia liikettä itsestään jos on istuskellut koko päivän. Myös alkaa heräämään ilman herätyskelloa samaan aikaan aamuisin, kun rutiini on kunnossa.

Jos ongelma on liika energisyys tai levottomuus, pitää mennä toiseen suuntaan. Vaikka istua paikallaan silmät kiinni mietiskelemässä ensin 10min päivässä. Tai ottaa jonkun harrastuksen, missä pitää olla hiljaa paikoillaan keskittyen, kuten lukeminen, piirtäminen, käsityöt, kielten opiskelu, ristikot...

Tärkeintä on asettaa tavoite ja pitäytyä siinä. Ei saa ahnehtia kerralla liikaa, tärkeää on luoda pysyviä rutiineita jotka tehdään pikku askelin. Tavoitteen voi luoda uusiksi viikoittain tai tiheämmin tai harvemmin, niin että pystyy sen toteuttamaan.

Itse pudotin vuodessa n. 5kg lisäämällä keskimäärin 1500 askelta päivään, paljon muita muutoksia en tehnyt. Määrän lisääminen oli reilu puoli miljoonaa askelta vuodessa lisää, päälle 350km. Energiataso myös nousi.

Vierailija
47/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi välimerkit, mutta en kertakaikkiaan ymmärtänyt Mikä sana nyt tuossa äskeisessä viestissä esti sen julkaisun. 

😂 Ymmärrän. Palstan sensuuri saa aikaan kaikkea koomista (ja tänne kirjoittavalle verenpaineen kohoamista.)

Vierailija
48/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau, ihan kuin minä! Tosin olen hyvin sosiaalisessa työssä, mutta muuten voisin kirjoittaa ihan samat sanat. 

:)

Kiva että on muitakin :). Tai no, ehkä kiva olisi myös joskus kokea sellainen aikaansaavan ihmisen energiabuusti :D. Mutta joo kyllä tämä jotenkin taitaa olla geneettistä tai perusluonteeseen liittyvää. 

Vierailija
49/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä aine se on aivoissa joka muuttaa ihmisen reippaaksi ja energiseksi, haluan sitä. 

Amfetamiini. Hae Tampereen Tullintorilta 40€ gramma.

Vierailija
50/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhennä yöunet maksimissaan 7 tuntiin. Sillon jaksaa paremmin .

Vierailija
51/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa nostaa energiatasoaan, kannattaa se tehdä pikku hiljaa. Vaikka ekalla viikolla mennä 15-30min aiemmin nukkumaan (ja herätys aina samoihin aikoihin, myös viikonloppuisin) jos nukkuu liian vähän. Liikunnan vähittäinen lisääminen, esim 500 askelta lisää päivässä ja viikottain lisää määrää pikkuisen. Ei tupakkaa, ei energiajuomia, ei liikaa sokeria. Jos juo paljon kahvia tai teetä, rajoittaa niiden määrää. Syö säännöllisesti ja pieniä määriä, ettei sokeri heilu liikaa. Liian isot ruoka-annokset väsyttää, matalaksi päässyt verensokeri kiukuttaa. 

Kun totuttaa kroppansa vaikka siihen, että askeleita on päivittäin 7000, alkaa kroppa vaatia liikettä itsestään jos on istuskellut koko päivän. Myös alkaa heräämään ilman herätyskelloa samaan aikaan aamuisin, kun rutiini on kunnossa.

Jos ongelma on liika energisyys tai lev

Ja entä kun nämä on jo kunnossa? 10-15k askelta poikkeuksetta joka ikinen päivä, ei paheita kuten alkoholi, tupakka tai energiajuomat, terveellinen ruokavalio, ei ylipainoa, riittävästi unta ja vettä. 

Vierailija
52/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhennä yöunet maksimissaan 7 tuntiin. Sillon jaksaa paremmin .

Ei jaksa. Naiset tarvitsevat unta 8-10 tuntia yössä, jotta hormonitoiminta toimisi optimaalisella tavalla. Olen joskus elämäntilanteen vuoksi nukkunut vähemmän ja se tekee kaikesta kamalampaa kun univajeen vuoksi vähäisestäkin energiasta katoaa puolet pois.

Vierailija
53/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään innostu tai kiinnostu ikinä oikein mistään niin paljoa, että jaksaisin nähdä jotain vaivaa sen eteen. Näin on ollut aina. Ainoastaan kaikenlaiset negatiiviset tunteet, pakkomielteet, pelot ja uskomukset ajavat minua joko tekemään tai olemaan tekemättä asioita. 

Vierailija
54/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi välimerkit, mutta en kertakaikkiaan ymmärtänyt Mikä sana nyt tuossa äskeisessä viestissä esti sen julkaisun. 

Tällä palstalla on aivan järkyttävä ennakko sensuuri, sehän on laitonta, vitt.ujako se näitä klobottajia kiinnostelee.

Vierailija
55/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kehoni tykkää liikkumisesta ja vaatiikin sitä, mutta töiden ja liikuntapainotteisten harrastusten jälkeen en kyllä jaksa kauheasti muuta tehdä, kotityötkin tuntuu raskaalta, lähinnä rojahdan sohvalle lukemaan tai tv:tä katsomaan. Ehkä aikaa tekemiselle jäisi enemmän, jos ei liikkuisi 😀

Vierailija
56/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle hyvä olo tulee siitä kun saa olla vaan. Istua tai maata, olla tekemättä mitään. Katsoa kun ruoho kasvaa tai maali kuivuu. Hiljaisuudessa. Tosin sitten iskee stressi, kun pitäis tehdä sitä tätä tuota, mutta kun ei yhtään kiinnosta nousta ylös.

Liikunta tekee minut kiukkuiseksi. En saa yhtään nautintoa mistään liikunnasta, ikinä. Vain pahaa oloa, päänsärkyä, koko loppu päivä pilalla.

Pirteät ja aktiiviset ihmiset ärsyttää. Miksei ne edes joskus voi olla paikoillaan ja hiljaa?!

Minuakin pirteät ihmiset joskus ärsyttävät, mutta heillä on kyllä usein asiat paremmin elämässä kuin minulla 🤔

Tiedän kaksi tällaista energistä ihmistä ja ovat todella rasittavia. 

Tee itsellesi lukujärjestys. Mitä teet minäkin päivänä. 

Vierailija
57/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuudesta on se hyöty että siinä joutuu miettimään miten tehdä asiat helpoiten. 

Itse olen töissä tehnyt todella turhia asioita ja väärin. Nyt kun suunnittelen etukäteen mitä teen ja oikeassa järjestyksessä niin turha säntäily on jäänyt pois. 

Vierailija
58/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisista ohjeista on hyötyä vain ihmisille, joilla on noissa asioissa korjattavaa. Jos on geeneissä perinyt lorvikatarrin, sille ei oikein mitään voi.

Vierailija
59/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Toisilla välittäjäaineet toimivat eri lailla kuin toisilla. Toiset ovat "pohdiskelijoita" ja toiset "tekijöitä". Toisessa tilanteessa toinen on vahvuus ja päin vastoin. Nykymaailma vain on rakennettu niin, että äänekkäät aamusäntäilijät ovat niitä voittajia. Mukamas. Anna itsesi olla se mikä olet. Se on vahvuutesi. Ei kannata haikailla sitä, mikä ei ole itselle luontaista.

Vierailija
60/62 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot elintavat,lihavuus..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi