Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri kiusaa ja mustamaalaa

Vierailija
08.11.2024 |

Hei,

Olen parikymppinen nainen ja aloittanut uudessa työpaikassa noin 4kk sitten. Alussa tämä kiusaajani oli mulle oikein mukava mutta viimeiset pari kk hän on ns "piilokiusannut" mua eli laittaa työpaikan yhteiseen Whatsapp ryhmään miten taas asia x on tehty väärin kun mä olen tehnyt sen vaikka olen tehnyt asiat oikeasti hyvin. Sitten esimerkiksi kun oli mun vuoro tuoda kahvimaitoa töihin niin hän laittoi taas wappiryhmään miten olen tuonut ihan väärää maitoa ja kun meillä on työpaikan seinällä listat johon merkataan aina merkki että onko tuonut maidon niin hän on laittanut mun nimen kohdalle rastin eli että en olisi tuonut. Lisäksi hän ei koskaan puhu mulle mitään eikä edes tervehdin töihin tullessaan tai lähtiessään.. tuntuu että hänellä on jotain tosi paljon mua vastaan. Tätä en voi käsittää koska oon itse tosi ystävällinen ja kiltti ihminen enkä ole hänelle mitään tehnyt.

Tulee väkisinkin olo että itsessä on jotain vikaa kun miksi juuri minä olisin joutunut hänen kohteeksi.. harmittaa niin paljon kun työ on muuten niin kiva mutta joka päivä saa nyt mennä kauhean ahdistuksen kanssa duuniin kun jännittää mistä nyt motkotetaan/mustamaalataan..

Vinkkejä/kokemuksia/neuvoja jotain? D:

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta kiusaamisesta parista isosta naisvaltaisesta työpaikasta. Yhdessä paikassa työsuojeluvaltuutettu oli kiusaaja niin hänelle en voinut mennä purkamaan. Voimia sinulle. Toivon ettet jää tilanteeseen pitkäksi aikaa niinkuin minä tein vaan jäät saikulle jos ei asia ratkea muutoin. Kiusaaja keksii virheitä jos ei niitä muutoin löydä. Ja jos jokin pienikin virhe tapahtuu niin sitä paisutellaan aivankuin se olisi maailmaloppu.

Vierailija
2/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu esimiehen kanssa. Sä voit pyrki jättää vaikka sen maidon seuraavana kerran kun on kahvitauko ja kysyä suoraan tältä kiusaajalta muiden edessä että "onhan tää nyt sitä oikeaa?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro asiasta esihenkilöllesi

Vierailija
4/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat etsimään uutta työpaikkaa. Noita saa etsiä uuden kohteen itselleen. Näitä luonnevikaisis naisia on jonkun verran työpaikoilla ihan kaikenikäisiä. 

Vierailija
5/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä sitä turpaan ja lopeta maidon tuonti. Sano että et juo enää kahvia joten et tuo maitoakaan. Pomon tehtävä on lopettaa kiusaaminen ja jos ei lopeta niin sinulla on oikeus korvauksiin. Suomessa saa tuhansia euroja korvauksia jos työpaikalla kokee henkistä kärsimystä.

Vierailija
6/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat etsimään uutta työpaikkaa. Noita saa etsiä uuden kohteen itselleen. Näitä luonnevikaisis naisia on jonkun verran työpaikoilla ihan kaikenikäisiä. 

Usein tuollaisilla se kohde vaihtuu sitten aina siihen viimeksi tulleeseen, eli varmaan jättää Ap:n rauhaan kun joku uusi tulee taas taloon. Silloin on Ap:n hyvä iskeä takaisin ja olla tosi mukava sille uudelle, ettei tälle tule luulo että kaikki entiset työntekijät ovat häntä vastaan.  

Vierailija
7/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka paikkaan ainakin "naisten aloilla" mahtuu yks tuollainen... kannattaa kasvattaa itsetuntoa, niin ei pienestä kiusausta mee rikki...

Vierailija
8/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaa se k u s i p ä ä

Vierailija
9/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin vaan että miks just mä jouduin kiusaamisen uhriksi :( mun jälkeen on tullut yksi työntekijä ja häntä ei kiusata

Ja tää kiusaaja on siis joku 40v nainen..

Vierailija
10/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisit pitää puolesi? Ihan asiallisesti ja jämäkästi. Kysy suoraan miksi väittää ettet hoida töitäsi ok ja miksi merkkailee niitä rasteja ja kerrot että maito on just oikeaa ym. Kiusaa sua koska voi jos et pistä vastaan. Älä suutu, älä alistu, älä itke vaan pidä johdonmukaisesti puolesi. 

Vierailija
11/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa sinne whatsappiin, että hommat tehty niin kuin pitääkin ym. Älä alistu ja mars esihenkilön luo. 

Vierailija
12/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä voisit pitää puolesi? Ihan asiallisesti ja jämäkästi. Kysy suoraan miksi väittää ettet hoida töitäsi ok ja miksi merkkailee niitä rasteja ja kerrot että maito on just oikeaa ym. Kiusaa sua koska voi jos et pistä vastaan. Älä suutu, älä alistu, älä itke vaan pidä johdonmukaisesti puolesi. 

Oletko itse kiusaaja? Et ainakaan uhri ole ollut. Nimittäin nämä kotkat saa vain lisää vettä myllyynsä siitä, jos joku pitää puoliaan. Silloin kiusataan kahta kauheammin ja syyllistetään. Esim. jos koittaa pitää puolensa että saa itsekin tauon niin tauko on pidetty ihan väärään aikaan, olen itsekäs kun huolehdin vain omista tauoistani jne. Kyllä ne osaa kääntää kaiken aina sua vastaan.

Vierailija
13/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi kiusaaja kiusaa? No kuule ihan huvikseen kun saa siitä kiksejä. Kiva kyykyttää. 

Vierailija
14/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta. Kiusaajani ehti piilokiusata mua sen pari vuotta, kunnes yhtenä aamuna kun oltiin töissä kahdestaan nostin kissan pöydälle. Mulla oli aika paha huonon tuulen aamu ja hän jätti tervehtimättä minulle. Hän toi myös läheiselle pöydälle tosi hienon kakun ja kysyin, että onko tuo tarkoitettu tänne töihin syötäväksi. Ei voinut vastata. Lopulta sanoin hänelle, että onko sulla jokin ongelma, koska tuntuu, että kaikki mikä liittyy minuun on hänen mielestään jotenkin pielessä. Sanoin, että tästä lähtien joko ollaan kavereita tai sitten ei todellakaan olla. Pidettiin puolen tunnin syväkeskustelu ja sen jälkeen hän alkoi kohtelemaan minua normaalisti. Ollaan viime vuosina jopa päästy hyviinkin keskusteluihin.

Ap, kysy häneltä kun olette kahdestaan, että mikä on, kun hän törkkii sinua sillai. Kysy suoraan, ärsyttääkö jokin sinussa häntä (varmasti ärsyttää, jos olet nuorempi, koulutetumpi, hoikempi, kauniimpi, paremmista piireistä, hienompia tavaroita kuten auto, laukut jne..). Jos käyttäytyy tympeästi ko. keskustelussa, niin kerrot sitten vaan, lopettaa sen törkkimisen, että sinulle riittää ettei hän lähesty sinua mitenkään, ja puutu asioihisi mitenkään, välillisestikään. Ja jos ei toiminnalle loppua näy, niin teet siitä julkisen. Että tästä lähtien te joko olette kavereita, tai sitten v*!"#u ette todelllakaan ole.

Älä jää tuleen makaamaan, toimi kun seuraavalla kerralla tuo ihminen törkkii sinua. Kun hän näin tekee, niin pyydät häntä, että tuupas tuonne neukkariin, sulla ois asiaa, semmonen yks pulma. Jos hän kieltäytyy esim kiireeseen vedoten, niin sitten kysyt mikä aika sopii. Ja jos ei sovi mikään aika, niin sitten kerrot, että asia on sellainen, että kannattaisi teidän ensin kahdestaan keskustella. Jos ei käy sittenkään, niin sitten sanot että ok, oon ainakin yrittänyt keskustella pulmasta kanssasi. Että täytyy sitten mennä suoraan esimiehen luokse asian kanssa, heihei. Todennäköisesti siinä vaiheessa hän juoksee perääsi.

PIILOKIUSAAJAT SAA KIUSATA KAUAN IHAN SIITÄ SYYSTÄ, ETTÄ HE KUVITTELEVAT, ETTÄ MUUT EIVÄT HUOMAA. SAATTAVAT KUVITELLA MYÖS, ETTEI KIUSATTAVA HUOMAA KAAVAA, ETTÄ SAMA KIUSAAJA TÖRKKII USEIN JOSTAIN. ÄLÄ ANNA HÄNEN JATKAA TOIMINTAANSA, VAAN LOPETA SE.

Vierailija
15/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kukaan ei ikinä uskalla pitää puoliansa niin miten se kiusaaminen ikinä loppuisi? Juu en kiusaa ketään mutta en kyllä itse suostu epäasiallisen kohteluun. Aluksi varmaan homma pahenee mutta kun periksi ei anna niin voi ainakin säilyttää itsekunnioituksen. Een väitä että on helppoa mutta onko muuta vaihtoehtoa. Toki voi vaihtaa työpaikkaa mutta sitähän se kiusaaja haluaa. Ja seuraava uhri kiusattavaksi.

Vierailija
16/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työpaikalla ensinnäkin on whatsapp ryhmä? Työpaikan kommunikaatio hoituu muulla tavoin. Ja toisekseen minkälaisessa työpaikassa ei kahvi ja kahvimaidot ole työnantajan tarjoamia?

Ota oma kahvi mukaan kotoa tai kahvilasta.

Kiusaamisesta ole yhteydessä esimieheesi.

Vierailija
17/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan: naisvaltainen ala julkisella sektorilla? Juu, siellä itsensä huippukoulutetuiksi ja sivistyneimmiksi kokevat lähestulkoon repivät silmät päästä alemmin koulutetuilta, ymmärtääkseni omaa huippuasiantuntijuuttaan ja virheettömyyttään todistellakseen. Satuin vieläpä ainoana miehenä tuollaiseen työpaikkaan, sylkykupin virka oli. Onneksi pääsin pois sieltä.

Vierailija
18/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo kuulostaa niiiiiin tutulta.....miinus se Whatsapp....yks samanikäinen muija on todella ärsyttävä, samoin moni muukin, myös miehet. Se on mun silmissä nolouden prinsessa, ku ei edes tiiä, et missä päin SUOMEE on asuinpakiiamme Oulu ! Se laitto ekaksi johonkin sen alle, sit Kuusamoon, sit Ruotsiin......ja väitti, et ku meidän presidentti vaihtui, hän on Venäjän Putin ! Että hävetti ja paljon. Ettei aikuinen nyt tiedä mitään......lapsikin nuo tietää !!!! Ja muutenkin sillä on tapana nolata meidät muut aina. Ja se on ollu tääl paljo kauemmin, yli 1,5 vuotta. Se o yks uusimmista hulluista täällä. 

Vierailija
19/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremman sihteerin rooliin kuuluu olla nuoremman naisen asemassa. Näin se vain menee.

T: Toimistolle työntekijänsä pakottavan teleoperaattorin lihava patruuna

Vierailija
20/23 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan vanhempana daamina kommentoida, niin neuvon pitämään puolesi. Jos olet "peloton", nosta kissa pöydälle suoraa ihmisen kanssa. Odota sopivaa hetkeä, ehdota pientä keskustelutuokiota tyyliin "sopisiko sinulle pieni keskustelu. Minusta nyt vähänbtuntuu, että meillä in ongelma, joka vaatii selvittämistä". 

Jos hän naureskelee, älä lähde mukaan/nöyrry, vaan ilmoita, että sitten keskustelu käydään esihenkilöiden läsnäollessa.

Jos tuo vaihtoehto tuntuu ylivoimaiselta, ota suoraa esimieheen yhteys ja sitä kautta asian on syytä selvitä. 

Pääasia on, että et rupea ajattelemaan olevasi huono/surkea/ylikäveltävä. Tiedän mistä puhun. Minäkin nuorena naisena 30 vuotta sitten jouduin "taistelemaan" muutaman mulkvistin kanssa, mutta niin vaan selätin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan