Tienasin 51000 euroa viime vuonna, olenko kova tuloinen?
Ensimmäistä kertaa tulot meni yli 50000 . Olen aina ajatellut että jos tienaa yli viiskyt donaa niin se se vasta olisi jotain. Nyt yhtäkkiä se ei tunnukaan miltään tai kovin erikoiseltakaan. Onko sinun mielestä yli 50 donan tulot paljon?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä palkka joskus 20 vuotta sitten. Ei tuolla saa juurikaan mitään nykyään
Juuri tämä. Siitä on juurikin 20 vuotta, kun mielsin 50 tonnia tienaavat kovatuloisiksi. Varmaan silloin olivatkin.
Kovatuloinen? No et ole, taidat olla hyvinkin keskituloinen. Jos olisi yksi nolla perässä tuossa luvussa niin sitten olisit kovatuloinen.
Iltasanomien nettisivulla olis juuri laskuri, jonka perusteella oli laskettu nettopalkka erilaisista bruttopalkoista. Laskurissa oli käytetty oletuksena Helsingissä asuvaa 25-vuotiasta lapsetonta henkilöä, joka ei kuulu kirkkoon. Sen perusteella voidaan nähdä, että 50 000 vuodessa tienaavalle jää kuukaudessa käteen vähän alle 3000.
Nuo tulot voivat lapsettomalle sinkulle olla ihan ok, eli asumisen ja pakollisten menojen jälkeen vielä jotain hauskanpitoon ja vaikka sijoittamiseen. Sen sijaan jos on perhettä elätettävänä, saa tuolla rahalla juuri ja juuri kaiken maksettua, kun mistään ei alennuksia tai tukia saa, kuten pienituloisemmat.
2000 = 1711
3000 = 2356
4000 = 2902
5000 = 3428
6000 = 3933
7000 = 4449
8000 = 4964
9000= 5405
10000 = 5856
Jos elelet yksin tienaat mukavasti. Jos sinulla on nainen riesana et tienaa víttujakaan.
Ei ole kovatuloinen, vaan korkeintaan hyvätuloinen. Itsekin olen vain hyvätuloinen 120 000 tuhannen vuosituloillani. Kaverini tienasi viime vuonna 390 000 euroa, joka oli tosin huomattavasti vähemmän kuin edellisvuonna. Pitäisin häntä silti kovatuloisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslainen voittaja olet.
🤣🤣🤣 Kunnes saa fudut ja orpo on leikannut ansiosidonnaisen ja asumistuet.
Voittaja ei jääkään makoilemaan tukien varassa.
Kerropas, mitä voittaja tekee kun työpaikka menee. Tuille nyt niin ole tarvettakaan, mutta voihan ne ansiosidonnaiset nyt nostaa, kun niihin on oikeus. Asumistukiin ei ole mitään mahdollisuuksia, mutta ei kyllä tarvettakaan. Paljon enemmän tässä harmittaa, että ei ole mitään järkeviä työpaikkoja, mitä hakea eikä markkinoita, jotta oman yrityksen perustamisessakaan olisi järkeä. Viime vuoden tulot 71 000.
"Olen aina ajatellut että jos tienaa yli viiskyt donaa niin se se vasta olisi jotain. "
No nykypäivän 50 donaa on ihan eri summa kuin vaikkapa ennen koronaa. Nyt saa tienata varmaan sen 60-70 donaa, että vastaa lähellekään samaa summaa käyttövaroissa. Jos on paljon lainaa, niin ehkä jopa 80 tonnia, kun korot ovat vieläkin huomattavasti suuremmat kuin muutama vuosi sitten.
Toki 50k on sellainen summa, että jos asumiseen ei mene erityisen paljoa rahaa, niin kyllähän sillä ihan mukavasti toimeen tulee.
Edes 100000 tienaava ei ole Suomessa kovatuloinen.
Riippuu, miten kovaa ajattelit tulla...
Vierailija kirjoitti:
Keskituloinen. Mä tienasin 56 000 ja ei mikään iso summa korkeasti koulutetulle. Eihän se ole kuin 3000 e käteen / kk.
Mä tienaan yli 70000€ vuodessa ja verojen jälkeen jää karvan alle 3400€. Ja voin kertoa, että työn vaativuus on moninkertainen verrattuna aiemmin saamaani 50000€ vuositulon työtehtävään. En vertaa sinun tehtävääsi missään tapauksessa. Tuo muutaman satasen nettotulon ero ei kannusta mihinkään. Suomi on paska paikka kaikille jotka yrittävät menestyä.
Mielestäni kaikki alle 80000€ tienaavat ovat nykyisin keskituloisia.
Kymmenisen vuotta sitten kun tein vielä uraa, parhaat tulot olivat liki 100 000. Sitten rupesin miettimään, miten muuten voisi elää ja nyt elän 20000€ nettopääomatuloilla tekemättä töitä ja elämä on paljon onnellisempaa. Matkoillakin pystyy käymään enemmän, kun ei ole aina palaveria, dedlaineja ja muuta paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyhinnoilla ei ole paljon. Ja verotus on niin jumalaton. Meillä toinen on ns. hyvätuloinen kun saa käteen 5000. Mutta silti ei ole juhlimista, mitään rikkaita ei olla.
Jep. Mä saan käteen 3000 ja mies 5000. Yksi auto, normaali omakotitalo, yksi lapsi. Ulkomailla käydään pari kertaa vuodessa. Normiruokaa syödään kotona. Ei kalliita harrastuksia. Säästöön jää, mutta rikkaita ei olla millään mittapuulla. Keski-Suomessa asutaan. Tätä on Suomi.
Miten tuo on mahdollista? Meillä kahden aikuisen nettotulot on himpun verran yli 5000 ja kolme lasta. Pärjätään hyvin enkä todellakaan koe että oltaisiin köyhiä tai pienituloisia. On myös perheitä joiden nettotulot on puolet meidän tuloista.
Verokoneissakin nostettiin rajat 120k ja 150k kun tavallisia tallaajia alkoi olemaan liikaa siellä 100k rajalla. Sanoisin, että hyvätuloinen on henkilö, joka tienaa yli 100k vuodessa eli sellaiset vähän päälle 8k/kk. Omassa työpaikassa löytyy paljon näitä jo johtavissa asiantuntijoissa sekä alemmasta keskijohdosta (manager/päällikkö).
Ei ne kovat tulot vaan pienet menot. Ei miljoonakaan riitä jos panee kaksi menemään.
Vierailija kirjoitti:
Kerropas, mitä voittaja tekee kun työpaikka menee. Tuille nyt niin ole tarvettakaan, mutta voihan ne ansiosidonnaiset nyt nostaa, kun niihin on oikeus. Asumistukiin ei ole mitään mahdollisuuksia, mutta ei kyllä tarvettakaan. Paljon enemmän tässä harmittaa, että ei ole mitään järkeviä työpaikkoja, mitä hakea eikä markkinoita, jotta oman yrityksen perustamisessakaan olisi järkeä. Viime vuoden tulot 71 000.
Moni voittaja vaihtaa usein työpaikkaa, vaikka entinen ei edes olisi menossa alta. Täysin normaalia.
Yli mediaanitulon menee, joten voit juhlia olevasi kovatuloinen.
No se on siinä kinttaalla, riippuu ihan miten asiaa tarkastelee.
Minä tienaan aika tasan 50 000 vuodessa, ja kun olen kahden teinin autoileva ja asuntovelallinen yh pääkaupunkiseudulla, niin eipä siitä tahdo säästöön jäädä ikävä kyllä. Enkä edes koskaan osta itselleni oikein mitään. Eron jälkeen olen rakentanut elämääni aika tyhjästä ja nollatuloista nyt 10 vuotta, mutta maailmantilanteesta johtuen sama kituuttaminen jatkuu vuodesta toiseen. Eli nykymaailmassa ei ole kovat tulot.
Minä maksoin tuloveroa noin 70000, enkä ole mikään kovatuloinen. Hyvin toimeentuleva kyllä.