Saisinko vinkkejä 2 kk vauvan KAKKAongelmiin?
Tytöllämme on ollut kaksiviikkoisesta lähtien masuvaivoja, kaipa voi sanoa koliikiksi. Vyöhyketerapia on helpottanut niitä vaivoja ja vuorokausirytmikin on muuttunut paljon.
Kakkausvälit ovat kuitenkin harventuneet. Vielä pari, kolme viikkoa sitten vauva kakkasi joka päivä. Siitä välit harventuivat joka toiseen päivään. Nyt sitten on viimeinen kakka tullut perjantaina. Se ihan selvästi haittaa tyttöä. Hän vain paukuttelee todella pahanhajuisia pieruja, mutta kakkaa ei tule millään.
Topz-puikkoa olemme kokeilleet. Olen itse syönyt magnesiumiakin ja d-vitamiineina ovat Deetipat, joita on annettu nyt joka toinen päivä vain 10 tippaa. Jekovitin nimittäin huomasin kovettavan vatsaa. Äsken turvauduin Rela-tippoihinkin, mutta en tiedä, voivatko ne kovettaa entisestään pientä masua. Mallasuutteeseen en haluaisi vielä turvautua.
[b]Olisiko kenelläkään vinkkejä, millä kakan saisi irtoamaan?[/b] Tuntuu niin kurjalta, kun pieni joutuu kitisemään/itkemään tämän takia.
Kiitos jo etukäteen niille, jotka vastaavat. :-)
Kommentit (4)
Tuttuja ollaan tuolta joulukuisista ;)
Olethan tietoinen " pumppa-jumpasta" ?
En tiedä sen oikeaa nimeä, jos sitä sillä onkaan.
Kuitenkin, vauva selälleen vaikka sinun syliisi kun istut, siis jalkojesi päälle. Otat sääristä kiinni ja työnnät vauvan jalkoja koukkuun vatsaa kohden, hitailla määrätietoisilla liikkeillä. Vauvan jalat koukkuun, tiiviisti siis kuin vauva olisi kyykkyasennossa. Jalat taas suoraksi.. ja koukkuun, suoraksi ja koukkuun. Monta kertaa päivässä, ainakin jokaisen ruokailun päätteeksi. Ei tietysti yöllä.
Meillä olen huomannut " pumppa-jumpan" joskus rauhoittavan PikkuPojua, joka siis on myös todella itkuinen lapsi koliikkivaivoineen.
Meillä huomaa jo muutaman minuutin " pumppa-jumpan" jälkeen, että pieruja alkaa päristä. Ja kakkakin tulee useasti perään.
Kannattaa ainakin yrittää. Kyllä siitä ainakin se hyöty on, että vauvat yleensä siitä tykkää ja saa mukavan yhteisen jumppahetken vauvan kanssa. Meillä tämä on yleensä pahimpina itkuisina päivinä ainut hetki kun näen PikkuPojun kunnolla hymyilevän. meillä on kaikki muutkin kolme lasta pitäneet " pumppa-jumpasta"
Mitään muuta en osaa nyt neuvoa... Meillä on kaikki pääsääntöisesti kakanneet hyvin, vain ilmavaivat on olleet riesana. Mutta jumpatessa se kakka on yleensä tullut..
-mm-
Tässä meidän kokemuksia. Poika oli pari kuisena kans kakkaamatta, paras tais olla 14 pvä. Rela-tippoja suositeltiin neuvolasta vatsan toimintaan, meillä aiheutti vain kauhean hajuiset pierut ja kipristelyjä! Lopettaisin sinuna niiden antamisen. D-vitamiinitkin voi aiheuttaa masuvaivoja, eikä varmasti haittaa jos lopettaa nekin tilapäisesti. Jos imetät tarkista omat syömiset, mausteet, kaali ym. esikoisella lopetin kahvin ja ruisleivän syönnin se auttoi. Kakkaamista voi helpottaa kuumemittarilla jossa on perusvoidetta.
Tsemppiä!
Eli tuon " pumppa-jumpan" (ihana termi :) lisäksi olen hieronut saman ikäisen tytön masua paksusuolen mukaisesti eli aloittanut oikealta alhaalta siis vähän navan alapuolelta pyöritellyt sormilla kevyesti painamalla ja siirtynyt aina ylemmäksi navan yläpuolelle ja siitä vaakatasossa vasemmalle puolelle ja siitä taas alas. Vaikea selittää mutta toivottavasti jotain selkoa saa... :) Eli tehnyt vähän kuin laatikkoa navan ympärillä ilman pohjaa...
Tätä laatikkoa olen tehnyt muutaman kierroksen ja sitten vielä tuota pumppa-jumppaa. Välillä sormien alla tuntuu oikein kuplia mitkä lähtee liikkeelle ja sitten hetken päästä onkin tullut pumppa ja kakkakin jumpan avulla. Toivottavasti tästä on apua!
Sain itse vinkiksi kokeilla [b]keitettyä vettä[/b]. En tiedä, oliko se sattumaa, mutta eilen aamupäivällä annoin vauvalle teelusikallisen vettä ja illalla tulivat oikeat niskakakat.
Levolacia voi kuulema käyttää tilapäisesti. Luumusosetta voi antaa terveydenhoitajan mukaan kolmikuukautisena.
Kiitos tosiaan vastanneille! Pumppujumppa (?) olikin jo tuttua. Meillä se auttaa siihen, että paukut irtoavat vähän helpommin. :-)