Hei kuusikymppinen tai yli. Muuttaisitko vielä kerrostalon toiseen kerrokseen talossa jossa ei ole hissiä?
Vai ajatteletko jo että ikääntyessä portaiden nousu aiheuttaa ehkä vaikeuksia?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin. Eihän 60 ole ikä eikä mikään ja kyllä toiseen kerrokseen pääsee myös vanhempanakin.
Mitä vanhemmaksi tulee, sen nopeampaa on kunnon huononeminen. On eri asia vanheta välillä 60-70 kuin 70-80.
Voi, voi. Kaikki on niin yksilöllistä..
Vierailija kirjoitti:
Alle viisikymppisenä rakennettiin esteetön talo. En missään nimessä muuttaisi kerrostaloon, joka ei ole täysin esteetön. Tulevaisuudessa vanhukset "hoidetaan" koteihinsa, laitospaikkoja ei ole, joten kodin pitää olla esteetön ja soveltuva vanhusten hoitoon. Vuodet menee nopeaa, ennen kuin huomaatkaan olet seitsenkymppinen. Kokemusta on.
Mun vanhemmat elää aktiivista elämää omassa talossa metsän keskellä yli 80-vuotiaina, on isot kasvimaat ja itse tekevät polttopuut edelleen, lämmittävät puilla talon ja myös pesuveden ym.
Mummoni asui myös mökissään 90-vuotiaaksi, ulkohuussi, kantovesi ja puulämmitys. Ja samoin uskon itse asuvani vielä kaaauan! Nyt ikää 50+ eikä mitään ongelmaa näissä askareissa.
puolisen vuotta sitten sain lähetteen sairaalaan yhden erikoisalan polille ja esitietolomakkeessa kysyttiin muun muassa, että jaksaako mennä kolme porrasväliä ylös omin voimin. Ilmeisesti tuossa on yksi leikkauskriteeri myös potilaille, kannattaa siis miettiä ja pitää sillei huolta kunnostaan, että jos jotain käy, niin leikkausta ei kielletä siksi, että fyysinen kunto on liian huono.
Sitten kun ei enää jaksa portaita nosta 2. kerrokseen, niin ikää pitää olla lähes 100 tai olla niin huonokuntoinen, että voin hypätä saman tien kaivoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten huonossa kunnossa jengi oikein on? Sehän on hyvää arkiliikuntaa kulkea rappusissa. Nämä hissillä liikkujat ovat varmaan samaa porukkaa, jotka kulkevat kauppaankin autolla, vaikka se olisi kävelymatkan päässä.
Kyllähän rappusia saa kulkea vaikka se hissi olisikin. Olen nelikymppinen ja lähipiirissä on esimerkiksi murtunut nilkka tai takareisi revähtänyt, nuorellekin ihmiselle voi käydä tapaturma, jonka takia liikkuminen on väliaikaisesti tai lopullisesti vaikeaa. Helpompaa on kulkea pyörätuolilla tai kepeillä hississä kuin portaissa kolme kerrosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan itseään kunnioittava muuttaisi kerrostaloon? Olisi sitten nuori taikka vanha? Itse en koskaan alentuisi moiseen. Mietitkö oikeastaan järjellä lainkaan? Minkä ihmeen tähden aikuinen ihminen ostaisi asunnon kerrostalosta?
Kyllä moni alemmanluokan ihminen joutuu asumaan kerrostalossa ja heille se on aivan luontaista.
Kiva kun me kerrostalon osakkeen omistajat tuotetaan teille palatseissa asuville ylemmyyden tunnetta. Valintojahan nämä, ihan siellä alemmallakin tasolla.
Kyllä minullakin kerrostalo osakkeita on, mutta olen vuokrannut niitä pienituloisille jotta heillä olisi parempi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan itseään kunnioittava muuttaisi kerrostaloon? Olisi sitten nuori taikka vanha? Itse en koskaan alentuisi moiseen. Mietitkö oikeastaan järjellä lainkaan? Minkä ihmeen tähden aikuinen ihminen ostaisi asunnon kerrostalosta?
Kyllä moni alemmanluokan ihminen joutuu asumaan kerrostalossa ja heille se on aivan luontaista.
Kiva kun me kerrostalon osakkeen omistajat tuotetaan teille palatseissa asuville ylemmyyden tunnetta. Valintojahan nämä, ihan siellä alemmallakin tasolla.
Kyllä minullakin kerrostalo osakkeita on, mutta olen vuokrannut niitä pienituloisille jotta heillä olisi parempi mieli.
Osakkeet ovat hyvä vanhuuden turva. Se että niissä itse joutuisi itse asumaan on eri asia.
en muuttaisi yleensäkkää mihikään hiton kerrostalo luukkuun.
Kotihoidossa työskennellessäni tapasin näitä kotinsa vankeja. Asuivat hissittömässä talossa tai alaovelta hissiin oli yksi rappuväli. Huonokuntoiset vanhukset eivät päässeet ulos.
Oma isäni joka oli tosi hyväkuntoinen ysikymppiseksi asti asui hissittömässä talossa. Sitten tuli huimausta ja sydänvaivaa niin eipä enää rappuja noussut.
Näin ollen realistisesti ajatellen en muuttaisi hissittömään taloon.
Jos sisääntulokerros on 1, niin ei ole pitkä nousu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mätä mörskä Hikiällä on hienompi kuin kerrostalokämppä Eirassa! Nih!
Vierailija kirjoitti:
voisin muuttaa. portaat voi päästä ylös keppienkin avulla ja portaisiin saa tarvittaessa asetettua liuskan vaikka rollaattoria varten. rollaattoreitakin saa nykyisin myös sähköavustettuina, joten sitä voi käyttää hyödyksi vaikka poraasliuskoja kulkiessa. Toki pitää tasapainon toimia suht normaalisti sitten, kun portaiden nouseminen samaan aikaan kun työntää jotain, vaatii tasapainoa.
tekee vain hyvää lihaskunnolle, kun joutuu menemään omilla lihaksilla portaita ylös. myös vanhuksille siis. Liian usein ei viitsitä lähteä rehkimään, mutta kannattaisi.
pyörätuolissa ei tietenkään pääse sitten portaita ylös, mutta jos sillei käy, niin sitten vain kamat laatikkoihin ja muutto pyörätuolille sopivaan asuntoon.
Tämä on henkilökohtainen mielipiteesi. Monen muun kokemus esimerkiksi vaikeammasta jalkavammasta riittää opettamaan, että esteettömyys on merkittävä asunnon valintaperuste. Ihmisillä on joka iässä, mutta ehkä vanhempana enenevästi, liikuntaesteisiä ystäviä. Muutamakin porras saattaa olla silloin kyläilyn este.
Kantamuksien kanssa aika vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huonossa kunnossa jengi oikein on? Sehän on hyvää arkiliikuntaa kulkea rappusissa. Nämä hissillä liikkujat ovat varmaan samaa porukkaa, jotka kulkevat kauppaankin autolla, vaikka se olisi kävelymatkan päässä.
Kyllähän rappusia saa kulkea vaikka se hissi olisikin. Olen nelikymppinen ja lähipiirissä on esimerkiksi murtunut nilkka tai takareisi revähtänyt, nuorellekin ihmiselle voi käydä tapaturma, jonka takia liikkuminen on väliaikaisesti tai lopullisesti vaikeaa. Helpompaa on kulkea pyörätuolilla tai kepeillä hississä kuin portaissa kolme kerrosta.
Kun jouduin jalkaleikkaukseen, niin fysioterapeutti suurinpiirtien hihkui innosta, kun kuuli, että asun kolmannessa kerroksessa, sanoi, että jos hältä kysyttäisiin, niin hissien käyttö pitäisi kieltää kaikilta, joilta ei erikseen oel kielletty portaiden nousua. Talossani oli hissi kyllä, mutta hän pisti kuntoutusohjelmaan porraskävelyä. Sitten opetti oikean tekniikan nousta portaat kyynärsauvojen kanssa. Olen aina suhtautunut vakavasti kuntoutukseen, joten noudatin ohjelmaa (siellä oli muutakin kihaskuntojumppaa kuin porraskävelyä) ja jälkitarkastuksessa ortopedi kehui ja sanoi, että kerrankin potilas, joka on noudattanut kuntoutusohjeet. Kaikki oli hyvässä kunnossa ja paraneminen edennyt normaalia nopeammin (varmaan siksi että olin sitten tehnyt ne jumpat)
Hissinkäyttö varmasti on helpompaa, mutta ei välttämättä terveellisempää
Kuusikymppinen- siis eikö kuuskymppiseksi katsota jo viiskyt täyttäneet....
No, harva näistä on vielä niin heikossa kunnossa ettei portaiden nouseminen toiseen kerrokseen onnistu. Eikä ole tilanne juurikaan huonompi kuuskytä täyttäneillä...
Äidilläni on paha selkäsairaus ja sen äityessä pahaksi äiti välillä itkee ja kävelee. Alussa tarjosin apua, että minä voin tuoda ruoan sinne sänkyyn ja minä voin tehdä sitä ja tätä, mutta äiti sanoi, että kun se ei auta, että selkä paranee liikkessä ja mitä pidempään hän on liikkumatta, sitä enemmän alkaa lopulta sattua. Ihailen häntä siitä, että on oivaltannut, että vaikka sattuu, niin silloinkin pitää liikkua sen kivun rajoissa, eli liikkuu siihen asti, kunnes kivut on täysin sietämättömät. Sitten lepoa ja levon jälkeen taas liikkeelle. Kerta kerran jälkeen kykenee sitten liikkumaan pidempiä matkoja ilman kipuja.
Uskon, että tuollainen asenne minullakin on ja sen verran olen ehtinyt itseäni kolhia ja kokea tuki- ja liikuntaelimistön kipuja, joten tiedän, että on.
Tämän palstan kaikki kirjoitukset ovat kirjoittajiensa henkilökohtaisia mielipiteitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mätä mörskä Hikiällä on hienompi kuin kerrostalokämppä Eirassa! Nih!
En muuttaisi enää toiseen kerrokseen, koska 50v minulta leikattiin polvi jolle annettiin 10v kestävyysprognoosi. Polvi on kestänyt jo kauemminkin mutta en mielelläni kulje rappuja enkä halua muuttaa enää montaa kertaa. Jos joskus roollaatori niin miten sinne toiseen kerrokseen ilman hissiä? Jos rivitalo tai omakotitalo niin sekin pitää olla yhdessä kerroksessa. Jos vielä asuisin vanhempieni kämpässä Eirassa niin jumiin sinne jäisin. Talo oli vielä sellainen että kun talvella oli kylmä ja mereltä tuuli ja tuiskusi lunta niin etuovea tuskin pystyi avaamaan ja oli 'pakko' mennä kyökin puolelta ulos. Jostain olen kuullut että tämä osoite olisi ollut Hesan kallein. En kyllä ymmärrä millä perusteella sillä kyllä hienompia taloja ja asuntoja on vaikka missä. Nih!
Sieltä on kyllä ollut lyhyt matka sekä Neukun lähetystöön että USA:n. Venäjän lähetystöstä niin kumma juttu että niillä yhä puhelinnumero joka erosi meidän numerosta vain yhdellä numerolla (kolme viimeistä kuitenkin eri järjestyksessä)... harvemmin kuitenkaan kukaan soitti meille vikapuheluita vaikka meilläkin ollut myös pari osoitetta Tehtaankadulla... HA, HA, HAA...
voisin muuttaa. portaat voi päästä ylös keppienkin avulla ja portaisiin saa tarvittaessa asetettua liuskan vaikka rollaattoria varten. rollaattoreitakin saa nykyisin myös sähköavustettuina, joten sitä voi käyttää hyödyksi vaikka poraasliuskoja kulkiessa. Toki pitää tasapainon toimia suht normaalisti sitten, kun portaiden nouseminen samaan aikaan kun työntää jotain, vaatii tasapainoa.
tekee vain hyvää lihaskunnolle, kun joutuu menemään omilla lihaksilla portaita ylös. myös vanhuksille siis. Liian usein ei viitsitä lähteä rehkimään, mutta kannattaisi.
pyörätuolissa ei tietenkään pääse sitten portaita ylös, mutta jos sillei käy, niin sitten vain kamat laatikkoihin ja muutto pyörätuolille sopivaan asuntoon.