Mitkä vaatteet esikoulussa?
Tuo aloitti kuun vaihteessa toisessa esikoulussa ja nyt tuli palautetta, että puuttuu kurahousut ja hän on ainoa jolta puuttuu ja pitäisi pikaisesti ne ja muut kuravaatteet hankkia, miksi ihmeessä, kun on hyvät ulkovaatteet, joilla pärjäsi koko syksyn toisessa esikoulussa ja vastaavanlaisissa pari vuotta päiväkodissakin, ja joo varmaan niissä ohjeissa jotka aiemmin sain mainittiin kuravaatteet, mutta eikö se nykyään tarkoita ylipäätään vaatteita, josta kestää veden? - Mitä en tässä tajua? t: tyhmä (kai?)
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon koulun iltiksen toimintaan liittyen kerron tästä.
Meillä on kaupungin ohjeistuksessa sanottu, että koululaisten iltapäivätoiminnassa tulee ulkoilua iltapäisin olla vähintään tunti.
Ja kun nämä pienet koululaiset ulkoilevat, niin he kyllä mielellään rymyävät ja kastuvat. Juuri tänään mietin mikä ihmeen juttu on, että eskarilaisesta ekaluokkalaiseksi pitäisi kasvaa ulkoulun suhteen parin kuukauden aikana.
Meillä lapsi menee varmaan vuoden päästä iltapäiväkerhoon. Onko tämä yleinen käytäntö, että ulkoillaan noinkin paljon? Kuulostaa hyvältä. Onko se ohjattua vai vapaasti puuhailevat pihalla? Ja pitäisi siis varautua siihen, että kuravaatteet siellä pitää olla myös? Tuskin on ongelma, mutta olin ehkä ajatellut, että ei enää eskarivuoden jälkeen tarvitsisi.
IP-jutuissa lienee vaihtelua käytännöissä paljon enemmän kuin päiväkodeissa, joten täältä tuskin saat vastausta, millaista teillä tulee olemaan.
Meidän IP:ssä ulkoilut siellä on olleet aika päiväkotimaisia eli ulkoilua on joka päivä ja kuravaatteet on mukana oltava. Ulkoilu on osittain ohjattua, mutta saavat myös itse touhuilla omiaan.
- 39
Vierailija kirjoitti:
Tuo aloitti🤦
Jaa mää vai?
Mikä tausta on iltapäiväsäilytyspaikkojen siis -toiminnan vetäjillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskarissa kai vielä yleistä, mutta onko jossain koulujen kerhoissakin vaatimus? Olen aika varma, että naapuriasunnon tyttö on nyt kakkosluokalla, koska mielestäni hän oli viime vuonna jo koulussa, kun joskus puhuttiin, niin silloin yksinkertaisella logiikalla on varmaan nyt kakkosella. Kun hän tulee äitinsä kanssa työpäivän jälkeen kotiin ja jää pihaan, hänellä on silloin usein tuollaiset kurahousut, siis ne muoviset, jotka tulee henkseleillä tuohon ylös. Mutta vain silloin työpäivän jälkeen, mutta ei viikonloppuna tai muulloin.
En minä mikään kerrostalokyttääjä ole, mutta mihinkäs työtön muutenkaan aikansa kuluttasi.
Suuri osa iltapäiväkerhoista on sellaisia, että koko 4-5 tuntia ulkoillaan (paitsi tietty väläpalahetki) säässä kuin säässä. Joissain kerhoissa ei ole sisätiloja lainkaan.
Lapsen koululla näin, vessaan pääsee ja käytävällä syödään eväät.
^- Kuulostaa aika paljolta, jos joka päivä ollaan puoli päivää putkeen ulkona. Toisaalta hyväähän se ulkoilu tekee, mutta ehkä kiva olisi olla vähän sisälläkin vaikka läksyjä tekemässä? Sääkin ehtii vaihdella moneen kertaan. Voiko siinä edes käydä välillä vaatteita vaihtamassa vai käytännössäkö menee niin, että laitetaan varmuuden vuoksi heti kuravaatteet päälle, joissa ollaan koko ulkoilu sitten?
Vierailija kirjoitti:
^- Kuulostaa aika paljolta, jos joka päivä ollaan puoli päivää putkeen ulkona. Toisaalta hyväähän se ulkoilu tekee, mutta ehkä kiva olisi olla vähän sisälläkin vaikka läksyjä tekemässä? Sääkin ehtii vaihdella moneen kertaan. Voiko siinä edes käydä välillä vaatteita vaihtamassa vai käytännössäkö menee niin, että laitetaan varmuuden vuoksi heti kuravaatteet päälle, joissa ollaan koko ulkoilu sitten?
Hui, noin pitkä aika ilman kännykkää? 😲
Vierailija kirjoitti:
Meillä esim. tänään tokaluokkalainenkin oli iltapäivällä kotona pihalla kumpparit ja kurahousut jalassa ja kurahanskat käsissä. Kun yhdet vaatteet kastelee ja kuraa koulussa ja koulumatkalla, en minä toisia ala enää pesemään samana päivänä.
Kuulostaa niin tutulta. Ojat ja pientareet käydään läpi vaikka kuinka on muka iso koululainen. Hyvä niin.
Nuo jossa ollaan 4-5 tuntia ulkona, onko ne erityisiä ulkoilma- tai metsäkerhoja vai ihan tavallisia?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon koulun iltiksen toimintaan liittyen kerron tästä.
Meillä on kaupungin ohjeistuksessa sanottu, että koululaisten iltapäivätoiminnassa tulee ulkoilua iltapäisin olla vähintään tunti.
Ja kun nämä pienet koululaiset ulkoilevat, niin he kyllä mielellään rymyävät ja kastuvat. Juuri tänään mietin mikä ihmeen juttu on, että eskarilaisesta ekaluokkalaiseksi pitäisi kasvaa ulkoulun suhteen parin kuukauden aikana.
VÄhintään tunti laskettuna mistä? Toiset lapset tulee aiemmin toiset myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eskarissa kai vielä yleistä, mutta onko jossain koulujen kerhoissakin vaatimus? Olen aika varma, että naapuriasunnon tyttö on nyt kakkosluokalla, koska mielestäni hän oli viime vuonna jo koulussa, kun joskus puhuttiin, niin silloin yksinkertaisella logiikalla on varmaan nyt kakkosella. Kun hän tulee äitinsä kanssa työpäivän jälkeen kotiin ja jää pihaan, hänellä on silloin usein tuollaiset kurahousut, siis ne muoviset, jotka tulee henkseleillä tuohon ylös. Mutta vain silloin työpäivän jälkeen, mutta ei viikonloppuna tai muulloin.
En minä mikään kerrostalokyttääjä ole, mutta mihinkäs työtön muutenkaan aikansa kuluttasi.
Näkeehän täällä prismassa usein näitä kerhosta tai vastaavasta tulleita, jotka raahustaa äidin tai isän kanssa kurikset jalassa kaupan käytäviä. Onko iso vaiva riisua ennen kotimatkalle lähtöä? Ei varmaan lapsesta kiva kierrellä lämpimässä kaupassa täysissä pihavaatteissa.
Mun lapsi kävi esikoulun päiväkodissa, joten mun kokemukset on päiväkotikäytäntöjen mukaisia. Siellä toivottiin kurahousujen käyttöä myös. Ja olihan se helppoa itsellekin, kun lapsen haki iltapäiväulkoilusta, niin auton vieressä riisuttiin kurahousut, ravistelin pahimmat kurat pois ja laitoin ne auton lattialle kuramaton päälle. Lapsi pääsi sitten puhtaassa haalarissa autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän täällä prismassa usein näitä kerhosta tai vastaavasta tulleita, jotka raahustaa äidin tai isän kanssa kurikset jalassa kaupan käytäviä. Onko iso vaiva riisua ennen kotimatkalle lähtöä? Ei varmaan lapsesta kiva kierrellä lämpim
Kuule kun toisille Prisma on kotimatkan varrella oleva lähikauppa, josta toi tehdä nopeat ruokaostokset kotimatkalla!
Miksi sitä varten pitäisi kurahousut riisua, jo ne ei ole niin kurassa, että sotkee paikat?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi kävi esikoulun päiväkodissa, joten mun kokemukset on päiväkotikäytäntöjen mukaisia. Siellä toivottiin kurahousujen käyttöä myös. Ja olihan se helppoa itsellekin, kun lapsen haki iltapäiväulkoilusta, niin auton vieressä riisuttiin kurahousut, ravistelin pahimmat kurat pois ja laitoin ne auton lattialle kuramaton päälle. Lapsi pääsi sitten puhtaassa haalarissa autoon.
Sama meillä. Eskarissa samat käytännöt kuravaatteista kuin päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
juurikin näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas nytpä minäkin hokasin tän. Palstalta jotain joskus oppii. Syksyllä talon hiekkiksellä joskus ihmetellyt, kun ollaan taaperon kanssa siinä, nii sellainen vähän yli-ikäisen näköinen koulutyttö tulee välillä siihen keinumaan ja juuri tollaset samanlaiset kurikset jalassa, nii ihmetellyt sitä, että onko vähän hysteerinen äiti, kun eihän se siinä keinuessa itseään kuraa! Mutta se on varmaan juuri ollut tuo aika päivästä, että lapsi on töiden jälkeen kerhosta haettu.
Eipä se ole mitään hysteriaa pukea kurahousuja, jos märässä keinussa aikoo istua. Harvat tavalliset housut kestää kastumatta sitä, että istuu suoraan märkää pintaa vasten.
Ne laadukkaat kintaat on niin laadukkaita ettei niitä kovin usein tarvi pestä ja haju on sen mukainen. Ovat usein sisältä kosteat kun kädet hikoilee, en haluaisi olla se joka joutuu kääntämään ne nurin että kuivuisivat. Mieluummin pesunkestävät kintaat ja kurahanskat.
Vierailija kirjoitti:
Ne laadukkaat kintaat on niin laadukkaita ettei niitä kovin usein tarvi pestä ja haju on sen mukainen. Ovat usein sisältä kosteat kun kädet hikoilee, en haluaisi olla se joka joutuu kääntämään ne nurin että kuivuisivat. Mieluummin pesunkestävät kintaat ja kurahanskat.
Juuh, siis villalapaset ja vuorittomat kurarukkaset on ihan paras syyskäsine.
Mitä teillä oli tänään eskarilla tai vastaavan ikäisellä? Täällä, pääkaupunkiseudulla, oli tänään saappaat, kurahousut ja kurakäsineet, vaikka esimerkiksi kadut ei ole tällä hetkellä yhtään märät, mutta pihassa siellä kai on vielä märkää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä oli tänään eskarilla tai vastaavan ikäisellä? Täällä, pääkaupunkiseudulla, oli tänään saappaat, kurahousut ja kurakäsineet, vaikka esimerkiksi kadut ei ole tällä hetkellä yhtään märät, mutta pihassa siellä kai on vielä märkää.
Samat. Etelä-Suomi.
Meillä lapsi menee varmaan vuoden päästä iltapäiväkerhoon. Onko tämä yleinen käytäntö, että ulkoillaan noinkin paljon? Kuulostaa hyvältä. Onko se ohjattua vai vapaasti puuhailevat pihalla? Ja pitäisi siis varautua siihen, että kuravaatteet siellä pitää olla myös? Tuskin on ongelma, mutta olin ehkä ajatellut, että ei enää eskarivuoden jälkeen tarvitsisi.