Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi laukoo suorat sanat nelikymppisten naisten tilanteesta

Vierailija
06.11.2024 |

Saattaa saapua jo 40 vuoden korvilla esivaihdevuodet.

https://www.aamulehti.fi/terveys/art-2000010810930.html?utm_medium=prom…

Kommentit (257)

Vierailija
61/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäitini ja äitini pärjäsivät oikein hyvin luontaistuotteilla ja näin aion itsekin toimia. En ole ikinä edes hormonaalista ehkäisyä käyttänyt.

Eikö noissa vaihdevuosilääkkeissäkin ole jotain haittavaikutuksia, eivät ole ihan vaarattomia 

Hormonihoito lisää hieman veritulppariskiä ja rintasyöpäriskiä, mutta vastaavasti ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja ja mm. dementiaa.

Vierailija
62/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vannoin nuorempana, etten ikinä ala käyttää hormonihoitoa vaihdevuosiin. No väärässä olin.

Vaihdevuosioireet olivat jo 43-vuotiaana niin pahat, että olisin kuollut lyhyessä ajassa ilman estrogeenihoitoa. En pystynyt nukkumaan enää lainkaan ja oli nivelkivut sellaiset, että käveleminenkin vaikeutui, lisäksi tuli pelottavia rytmihäiriöitä sydämeen.

Hormonihoito paransi sen kaiken viikossa. En aio koskaan lopettaa hormoneita, nimittäin vaihdevuosioireet ovat monella pysyvät koko loppuiän, eivät ohimeneviä. Miksi ihmeessä kärsiä ja elää käytännössä invalidina, kun voi lääkityksen avulla elää yhtä laadukasta ja tervettä elämää kuin aiemminkin.

Aika helppo sanoa, että varmaan kuka hyvänsä tuossa tilanteessa käyttäisi hormonihoitoa. Itselläni ei ole toistaiseksi kuin pelkkää hyvää sanottavaa vaihdevuosista, mielialakin ollut aivan loistava jo vuosia, ero elämään ennen kuukautisten loppumista hyvin selvä. Koko aikuisikä oli näin jälkeenpäin katsottuna aika sekavaa mielialojen osalta, nyt on seesteistä. Omassa suvussani naiset on eläneet lähemmäs satavuotiaiksi, ja uskoisin, että ihan ilman hormonihoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin. 

Mikä siinä on että tuon ikäluokan mammeleissa on niin paljon näitä täysin itsereflektiokyvyttömiä tapauksia?

Olen ton ikäluokan mammeli enkä ymmärrä tuota itsekään. Ekat oireet tuli myös muutama vuosi sitten, enkä todellakaan aikonut sietää niitä koska apua on saatavilla. Yöhikoilu ja kuumat aallot ovat ihan saatanazta, puhumattakaan yöheräilystä, suunnattomasta jatkuvasta vidutuksesta ja muista oireista. Hyvä hoito kehiin ja kaikilla on helpompaa. Sitäpaitsi hormonikorvaushoito on hyvä keino estää mm verisuonten kovettumista.

Vierailija
64/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tarvinnut mitään lääkityksiä hankkia. Ensimmäiset oireet tuli muutama vuosi sitten ja ikää nyt 60. Nykyään ei siedetä yhtään mitään. Hikoiluun auttoi alasti nukkuminen sekä liikunta. Myös oikeanlainen ruokavalio auttoi oireisiin. 

😂 Jos vain elän 60-vuotiaaksi enkä ole muuttunut tuollaiseksi empatiakyvyttömäksi riivinraudaksi niin olen onnistunut elämässäni

N34

Itsekin näytät olevan empatiakyvytön!  :D

Vierailija
65/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, täällähän palstamammat huutaa rivissä että lapsia saa helposti vielä yli nelikymppisenäkin. Hedelmällisestä iästä muistuttavat tyrmätään heti. 🤦🏼

Vierailija
66/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä, että oireiden määrä ja vahvuus on yksilöllistä, varmasti sun oireet on sellaiset että aikalailla kaikki ne kestäisi, mutta jollain toisella on sellaiset että sinäkään et kestäisi jos kerran lääkitystä on saatavilla.

Omahyväisyys on vastenmielinen piirre. Monet luulevat, että hyvä tuuri on omaa ansiota ja kaikki voisivat toimia samalla tavalla ja saada saman tuloksen. Itselläni ei esim. ole koskaan ollut kuukautiskipuja, mutta tyttärelläni on. En ole niin tyhmä, että väittäisin tyttäreni joko liioittelevan kipujaan tai aiheuttavan kivut epäterveellisillä elämäntavoilla. 

Vierailija
67/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia gynet elävät vuodessa 1974? Nykyään naisilla on huomattavasti enemmän valinnanvaraa lapsettomuushoitojen osalta. On kumppanuusvanhemmuuteen uskovia naispareja, halvemmat klinikat Puolassa,Bulgariassa sekä Kreikassa (tujummat lääkkeet,vink!),Gofundme.. 

Vierailija
68/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vannoin nuorempana, etten ikinä ala käyttää hormonihoitoa vaihdevuosiin. No väärässä olin.

Vaihdevuosioireet olivat jo 43-vuotiaana niin pahat, että olisin kuollut lyhyessä ajassa ilman estrogeenihoitoa. En pystynyt nukkumaan enää lainkaan ja oli nivelkivut sellaiset, että käveleminenkin vaikeutui, lisäksi tuli pelottavia rytmihäiriöitä sydämeen.

Hormonihoito paransi sen kaiken viikossa. En aio koskaan lopettaa hormoneita, nimittäin vaihdevuosioireet ovat monella pysyvät koko loppuiän, eivät ohimeneviä. Miksi ihmeessä kärsiä ja elää käytännössä invalidina, kun voi lääkityksen avulla elää yhtä laadukasta ja tervettä elämää kuin aiemminkin.

Oikeasti paransi? Mä olen varmaan vähän tyhmä, kun olen kärvistellyt vuosikausia. Pitäisi mennä sinne lääkärille. 

Kyllä.

Käypä hoito-suosituksen mukaan hormonikorvaushoitoa on ykkösvalinta keski-ikäinen+ naisten unettomuuteen. Minulle määrättiin ensin ihan turhaan isoja määriä unilääkkeitä, vaikka oikea lääke oli estrogeenilaastari.

Lisäksi jouduin täysin turhaan reumakokeisiin, vaikka oikea syy nivelkipuihin oli vaihdevuodet. Ja mm. kilpirauhastani tutkittiin turhaan, kun oikea syy sydänoireisiin oli vaihdevuodet. Moni saa virheellisesti masennuslääkkeitä, kun oikea lääke olisi estrogeenilaastari.

Estrogeeni lisää veritulppariskiä suun kautta pillerinä syötynä, mutta ei ihon kautta laastarilla tai geelinä annosteltuna. Harmi että laastareissa on apteekeissa isoja saatavuusongelmia nykyään.

Vierailija
69/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on hieman jo jäykkyyttä ja nivelkipuja! Vaikka olen liikunnallinen ja BMI 20. 

olen 47v. 

Mietin vaan, että kuinkahan paljon enemmän niitä kipuja ois ja mieliala kuinka vvittuuntuneempi, jos painaisin 20-50kg enemmän?

Olen siis jopa hoikka.  Ikätoverit eivät liiku paljon ja syövät mitä sattuu, ja kaikki menee muka esivaihatreiden syyksitaitaa olla, että ELÄMÄNTAVAT VAAN PÄIN PEETÄ.

ylipaino..

Vierailija
70/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 58 ja mitään vaihdevuosioireita ei koskaan ole ollut, paitsi että menkat loppui 42v. Yhtä juhlaa ollut elämä sen jälkeen

Joo jotkut on tossa onnekkaassa asemassa. Itse kärsin kaikista mahdollisista oireista.. ja jo vuosia kestänyt 😩 

Vierailija
71/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinto ja liikkuminen. Ylimääräisten kemikaalien ja stressin välttäminen. Painossa pysyminen. Tekee kummia. Ja vähentää lääkitysten tarvetta. Kokeilkaa!

Vierailija
72/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on hieman jo jäykkyyttä ja nivelkipuja! Vaikka olen liikunnallinen ja BMI 20. 

olen 47v. 

Mietin vaan, että kuinkahan paljon enemmän niitä kipuja ois ja mieliala kuinka vvittuuntuneempi, jos painaisin 20-50kg enemmän?

Olen siis jopa hoikka.  Ikätoverit eivät liiku paljon ja syövät mitä sattuu, ja kaikki menee muka esivaihatreiden syyksitaitaa olla, että ELÄMÄNTAVAT VAAN PÄIN PEETÄ.

ylipaino..

Tietämätön ääliö. Mutta puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä.

Vierailija
73/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen 47v. 

ylipaino..

Tietämätön ääliö. Mutta puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä.

Ole sinä vaan 😃

Vierailija
74/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hormoneilla lihoaa muodottomaksi. Ulkomailla saa testoa ja DHEA hoitoa nainen

Vierailija
75/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh ruoka ollut 30 v ikäisestä asti ja nyt 56 v. Joko sillä on merkitystä tai sitten ei, mutta vähillä oireilla pärjätty. Äidilläni oli raskaat vaihdevuodet.

Vierailija
76/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tulee oireita, niin liikuntaa kehiin ja ellei auta niin lääkärille ja hormonipillereitä , eriasia jos suvussa rintasyöpää. 

Mitä sitten jos on rintasyöpää suvussa, pitääkö sitten kärsiä:(

Ei tarvi. Meet gynelle ja sulle katsotaan sopiva hoitomuoto, vaihtoehtoja on monia, myös meille joiden suvussa on rintasyöpää.

Vierailija
77/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samainen gynekologi jatkaa jutussaan, että joskus jo 45-vuotiailla on oireita, ja saakin käsityksen että se on pienin mahdollinen ikä..

45 ei oo nelikymppinen vaan nelivitonen. 47 taas on puolta lähempänä viittäkymppiä kuin neljääkymppiä ..

Nyt ylipainoiset naiset ovat löytäneet uuden syyn huonolle kunnolleen..esivaihdevuodet heti teini-iän jälkeen 😃

menkää lenkille, ja laskekaa ne kalorit

Vierailija
78/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hormoneilla lihoaa muodottomaksi. Ulkomailla saa testoa ja DHEA hoitoa nainen

Kyllä Suomessakin saa. Minulle gynekologi kirjoitti dhea:ta, Yliopiston apteekki myy sitä.

Hormonikorvaushoito muuten torjuu ikääntymiseen liittyvää keskivartalolihdvuutta, ei suinkaan lihota. Lisäksi hormonihoito ylläpitää lihaksia ja estää lihaskatoa.

Vierailija
79/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vhh ruoka ollut 30 v ikäisestä asti ja nyt 56 v. Joko sillä on merkitystä tai sitten ei, mutta vähillä oireilla pärjätty. Äidilläni oli raskaat vaihdevuodet.

Oliko hän myös raskaampi ihminen kaikin tavoin? Veikkaan että oli.

(suurin osa 40++ naisista on ylipainoisia. Suomen painavin sakki löytyy tilastojen mukaan ikäryhmässä 45-55. )

Vierailija
80/257 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vaihtarit on jokaisella erilaiset.

Ei se meinaa et jos sulla lievät et muilla ei olisi yhtä jos toista oiretta.

Yleensä liikunta, terveellinen ruokavalio ja laihduttaminen jos on ylipainoa auttavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi