Mistä tiedän olenko huono opettaja?
Olen aineenopettaja yläasteella. Tiedän, että jotkut oppilaat ja luokat pitävät tunneistani, mutta tiedän myös, että monet eivät. Tänä vuonna mulla on 7.-luokkalaista, jotka mm. tunnilla arvostelevat opetustani, esim. koearvosanoja, opetukseni aiheita, jne. Yksi oppilas oli kahtena eri kertana kirjoitusharjoituksessa kertonut (minulle), että ei pidä minun tunneistani, ja saadessaan olla hetken opettajan roolissa luokan edessä, hän järjesti äänestyksen ja kysyi luokalta, kuka tykkäsi enemmän matikasta ja kuka minun aineestani. Matematiikka voitti murskaluvuin...
Olen mielestäni aika tiukka opettaja, mutta misyä voi johtua, että jopa 12-vuotiaat kehtaavat tuolla tavalla kyseenalaistaa opetukseni ja auktoriteettini? Onko kenelläkään mitään arvauksia tai näkemyksiä? Haluaisin jotenkin kehittyä, mutta aika vaikeaa lähteä liikkeelle nollasta.
Kommentit (35)
En tiedä. Opetan joskus harrastusta/harrastukseksi ja minun päälle tallotaan. Saman tien kun selkä kääntyy, alkaa hekotus. Olen joskus kovistellut syytä, mutta hyvällä kuulemma naureskelevat. Lapset on outoja ja ärsyttäviä.
Oletko tehnyt työtä kauan?
Voisit tehdä oppilaille itsearviointilomakkeen (paperille tai johonkin sovellukseen). Siellä voisi olla kysymyksiä oppilaan tavoitteisiin, vahvuuksiin ja heikkouksiin liittyen mutta myös kysymyksiä opetuksesta. Palaute voi olla yläkoulussa laidasta laitaan, mutta jos samat asiat toistuvat, niitä kannattaa alkaa työstää. Hyvä, että haluat kehittyä ammatissasi.
T. Yläkoulun äikän ope
Vierailija kirjoitti:
Eikös siellä yläasteella olla 13 vanhana?
Niinpä onkin provo. Onkohan lapsen telemä. No just tällaisia ne on.
Tuskin on kyse siitä että et osaisi opettaa. Oppilaat eivät varmaan vain tykkää sinusta jostain syystä (pitävät ehkä liian tiukkana) ja siksi ovat tuollaisia. Olen myös vasta valmistunut aineenope ja kiertelen eri yläkouluilla. Aina joskus tulee vastaan joku yksittäinen oppilas, jonka mielestä tuntini ja kaikki mitä teen on perseestä ja käytävällä kuulen haukkuja heidän suustaan. 97% oppilaista tuntuu minusta tykkäävän joten oletan, että jokin minussa vain ärsyttää joitakin ja sen takia arvostellaan ja haukutaan kaikkea mitä teen.
Vierailija kirjoitti:
Voisit tehdä oppilaille itsearviointilomakkeen (paperille tai johonkin sovellukseen). Siellä voisi olla kysymyksiä oppilaan tavoitteisiin, vahvuuksiin ja heikkouksiin liittyen mutta myös kysymyksiä opetuksesta. Palaute voi olla yläkoulussa laidasta laitaan, mutta jos samat asiat toistuvat, niitä kannattaa alkaa työstää. Hyvä, että haluat kehittyä ammatissasi.
T. Yläkoulun äikän ope
Tämä on viides opetusvuoteni yläasteella, mutta minulla on kokemusta myös aikuisopetuksesta. Olen lähes joka vuosi pyytänyt oppilailta palautetta, mutta se on yleensä etupäässä positiivista. Joskus sanotaan, että en ole aina tarpeeksi tiukka ja joskus, että tunnit ovat melko helppoja. Suurin osa oppilaista kuitenkin pitää tasoa juuri sopivana ja jotkut jopa vaikeana. En ihan tosissani tiedä, mitä muuttaa. Olen alkanut ajatella, että ehkä olemukseni vaan jotenkin niin säälittävä, että oppilaat ottavat itselleen oikeuden kommentoida. En tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä onkin provo. Onkohan lapsen telemä. No just tällaisia ne on.
Tämähän tässä oli pointti... Aloittaja kirjoitti, että jopa 12-vuotiaat arvostelevat häntä ankarasti - siis jopa yläkoulun nuorimmat. Seiskan alussa osa oppilaista on 12 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yläkoulun äikän ope
Tämä on viides opetusvuoteni yläasteella, mutta minulla on kokemusta myös aikuisopetuksesta. Olen lähes joka vuosi pyytänyt oppilailta palautetta, mutta se on yleensä etupäässä positiivista. Joskus sanotaan, että en ole aina tarpeeksi tiukka ja joskus, että tunnit ovat melko helppoja. Suurin osa oppilaista kuitenkin pitää tasoa juuri sopivana ja jotkut jopa vaikeana. En ihan tosissani tiedä, mitä muuttaa. Olen alkanut aja
Jos palaute on suureksi osaksi positiivista, hyvä. Ehkä ongelma on se, että tunnut antavan liian suuren arvon joidenkin oppilaiden mielipiteille, jotka voivat olla murrosiän kaaoksessa ihan mitä vain. Jos et ole saanut oppilailta mitään konkreettista ja selkeää parantamisen kohdetta, jatka omalla linjallasi, äläkä anna niiden pompottaa sinua yhtään.
T. Sama
Nykyiset yläkoululaiset kehtaavat ihan mitä vain. Muista pysyä rauhallisena, olet opettamassa, et kerjäämässä suosiota.
Olet heikko eli huono ope; uliset täällä siten kuin teinit inhoaa aikuisessa. Olet varmaan sama miellyttämishaluinen luokassa. Teineillä nimitys: SUKKA!
Mitä sinä, arvoisa kollega, olisit tehnyt tilanteessa, jossa opettajana toimiva oppilas pyytää luokkaa äänestämään, kumpi tunneista on kivampi, sinun tuntisi vai jonkun toisen? Itse en oikein viitsinyt reagoida siihen mitenkään erityisesti, mutta jälkikäteen mietin, että olisi kyllä pitänyt. En vain edelleenkään tiedä miten.
Ap
Oot huono opettaja. Annat lapsen opettaa tunnilla! Missä sun auktoriteetti on! Ei lapset yleensä koulusta tykkää, opettajan on ihan turha edes asiaa miettiä sen enempää. On asioita joita lasten pitää oppia ja sun tehtävä on opettaa ne. Koulu ei ole mitään muuta kuin velvollisuus lapselle.
Onko teillä koulussa tiimi- tai pariopettajuus käytössä? Voisit kysyä myös kollegalta palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä, arvoisa kollega, olisit tehnyt tilanteessa, jossa opettajana toimiva oppilas pyytää luokkaa äänestämään, kumpi tunneista on kivampi, sinun tuntisi vai jonkun toisen? Itse en oikein viitsinyt reagoida siihen mitenkään erityisesti, mutta jälkikäteen mietin, että olisi kyllä pitänyt. En vain edelleenkään tiedä miten.
Ap
Pyytänyt siirtymään lasta takaisin paikoilleen, opetus on ohi, tuskin tunnin teemaan tuo aihe ainakaan liittyi mitenkään..
Kun sinun kerran täytyy kysyä asiaa vauva-asteisten palstalta, niin voin sanoa sen suorankin, jos kestät. Mitä ilmeisemmin sopisit jollekin muulle alalle. Opettaja-ainesta sinussa ei kovin paljoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onhan näitä ollut. Toimit oikein, ei näihin parane reagoida millään tavalla. Joku oppilas on löytänyt heikon kohtasi ja kiusaa sinua osaamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Oot huono opettaja. Annat lapsen opettaa tunnilla! Missä sun auktoriteetti on! Ei lapset yleensä koulusta tykkää, opettajan on ihan turha edes asiaa miettiä sen enempää. On asioita joita lasten pitää oppia ja sun tehtävä on opettaa ne. Koulu ei ole mitään muuta kuin velvollisuus lapselle.
Tuollainen työskentelymuoto on joskus mahdollinen, että oppilaat etsivät tietoa aiheesta X ja opettavat sen muille pitämällä esitelmän. Mutta itse olisin pistänyt pelin poikki siinä vaiheessa, kun tuollaista äänestystä oltaisiin alettu tekemään, kun se tuskin on liittynyt aiheeseen mitenkään.
Teinit on perseestä. Vaihda ammattia, niin minäkin tein. Kärsikööt muut kurittomuuden hedelmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen työskentelymuoto on joskus mahdollinen, että oppilaat etsivät tietoa aiheesta X ja opettavat sen muille pitämällä esitelmän. Mutta itse olisin pistänyt pelin poikki siinä vaiheessa, kun tuollaista äänestystä oltaisiin alettu tekemään, kun se tuskin on liittynyt aiheeseen mitenkään.
Ottaen huomioon, että eilen oli aika tärkeä äänestyspäivä, hyvinkin saattoi kuulua aiheeseen. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Ap
En oo ees opettaja, mutta maalaisjärjellä: olisin uteliaana kysynyt oppilailta perusteluja, miksi matikka on kivempaa. Näin olisit saanut tietoa siitä, onko kyseessä vaan joku höpöjuttu (matikka kivempaa koska ope on rennompi ja tosi vähän läksyjä, tms) vai joku ihan järkevä syy, esim. jos aineesi koetaan vaikeaksi, opetus vaikeaselkoiseksi tms.