Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päässäkö vikaa vai fyysinen sairaus?

Vierailija
06.11.2024 |

Olen nuorehko, aktiiviliikkuja, hoikka ja omaan suhteellisen terveet elämäntavat.

Kesästä lähtien olen ollut täysin uupunut. Tätä uupumuksen alkua edeltävä aika on ollut henkisesti todella raskasta ja olen joutunut kokemaan paljon raskaita asioita lyhyeen aikaväliin. Olen laittanut uupumiseni henkisen puolen syyksi.

Nyt viime aikoina kuitenkin olen saanut aivan kummallisia ja kovia kipukohtauksia, on etovaa oloa, en muista mitään, koko ihminen on kuin sementtiin valettu, suorituskykyni on laskenut dramaattisesti. Ennen työpäivän jälkeen treenasin tavoitteellisesti kaksi kertaa päivässä, nyt hyvä kun jaksan enää edes töissä käydä. Verikokeissa kaikki muut arvot olivat juuri kohdillaan, mutta ferritiini oli 4. Minulla on ennenkin ollut matala ferritiini, mutta ei siitä ainakaan ikinä ole näin rajuja oireita tullut. Rautavalmistetta olen käyttänyt nyt 3kk, mutta siitä ei ole ollut mitään vaikutusta.

Vertaiskokemuksia?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muu auta puutteeseen niin rautainfuusio.

Rautainfuusiota en ole saanut, vaikka itse olisin sen yksityisellä maksanut. Syynä se, että hb on viitearvoissa, ja rautainfuusiosta voi saada vakavia allergisia oireita.

Ap

oho.

Vierailija
22/25 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista.

Gluteenia syön minimaalisesti, joten ei pitäisi olla siitä johtuvaa.

Minulta otettiin laaja verenkuva, B12 oli 130, ja D-vitamiini oli 70. Eli molemmat oikein hyvät.

Täytyy kokeilla tuota suihketta+C-vitamiini lisää.

Kovan urheilun syynä on se, että olen sillä pitänyt pääni kasassa ja pitänyt itseni työkykyisenä, poissa ns masennussaikulta.

Henkisiä haavoja en ole saanut kurottua umpeen, osa on sellaisia, mihin en voi vaikuttaa, ja sellaisiin mihin voin vaikuttaa, olen tehnyt muutoksia.

Ap

Voi apua!

Mulla myös ahdistus, stressi jne oireilee huonona ruokahaluna ja toisaalta pakkona liikkua. Mäkin tein joskus kahta lenkkiä päivään + kotona lihashuollot samaan aikaan kun söin aivan minimaalisesti. Useampi kerta tätä samaa rallia ja oon sillä pilannut fyysisen terveyden lisäksi myös aivokapasiteettiä, mun mt-ongelmat on jo kroonistuneet.

Tiedän ihan täysin tuon tunteen, mutta sun olis nyt ehdottoman tärkeää alkaa himmaamaan. Se henkinen stressikin kuormittaa sua ja oikeasti se liika liikkuminen vaan tuhoaa sua pikkuhiljaa, vaikka nyt saattaa tuntua että se on ainoa mikä auttaa. Sit siihen päälle vielä unettomuus ja ylikunto on taattu. Kroonistuessaan siitä ei sit ihan viikon tai parin levolla selviä ja se voi tehdä tuhoa myös esim kilpirauhaselle.

Kuinka sä syöt, saatko syötyä läheskään tarpeeksi?

Nyt sitä liikuntaa vähemmäksi ja tarpeeksi safkaa naamariin! Ota vaikka joogaa ja jotain mindfullness-harjoituksia ainakin toisen treenin tilalle ja muistathan pitää täysiä lepopäiviäkin?

Oikeasti, älä anna tuon jatkua liian pitkään vaikka sä nyt ehkä adrenaliinin ja sisun voimalla pusket tuota läpi.

Jos et ala nyt korjaamaan tuota niin myöhemmin lasku on hiton paljon isompi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi voi uuvuttaa ketä tahansa. Kyse ei ole nupiviasta.

Nuppivikoja ei ole olemassakaan äläkä mene valittamaan sellaisesta tai koko elämäsi romahtaa ja olet pelkkä pakkodiagnosoitu ja lääkeiden orja.

T: Antti Lain.e

Vierailija
24/25 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa se keliakia. Jos on keliakia, gluteenia ei siedä yhtään, edes minimaalisesti.

Vierailija
25/25 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Ferritiinisi on niin huono, että kyllä saat yksityiseltä rautainfuusion. Vaihda lääkäriä, jos nykyinen ei myönnä .

Tai sitten syö rautaa väh 100 mg päivässä,ei ruokailun yhteydessä ja c-vitamiini samaan aikaan että tehostaa imeytymistä. Mut tääkin on aika hidas tie, vie kuukausia. Itte oon samassa jamassa kun sä.