Meillä menee kuussa KESKIMÄÄRIN 600-1000 eur kodin sisustukseen yms.
Vaikuttaa jotenkin järkyltä summalta! Pitäisköhän mun tehdä asialle jotain...? (ei muuten mutta jään kohta kohtiin kun 4. lapsi syntyy ja raha ei sitten kasva puissa...)
Pidän tarkkaa kirjaa menoista, ja keskimäärin "Kodin hankinnat" on 600 eur/kk.
(sis. sisustustuotteet, astiat, huonekalut, myös kodin vaihtolamput yms., kodin elektroniikka...)
Lisäksi "Remontit" on tänä vuonna ollut n. 400 eur/kk. Tähän lasketaan kaikki mikä esim. myydessä "jää" asuntoon - vaatekaapit, kaappien ovien vaihdot, uusi väliovi, pihaan istutetut kasvit, tapetit, seinämaalit...
Ollaan asuttu tässä jo 2,5 v. ja aluksi tehtiin lähes täysremppa, eli tän hetken tilanne ei sisällä enää mitään kauheen isoja juttuja (paitsi 2 lasten huonetta laitettiin talvella vähän uusiksi).
Enkä oo mikää krääsän kerääjä, aika tarkkaan oikeesti mietin mitä ostan. Mutta oon tottunut, että jos haluun/tarviin jotain niin ostan sen sitten.
(joo sohva pitäs vaihtaa, on jo 5 v. vanha ja vähän kulahtanut... mutta oisko järkevämpi nyt lopettaa tää kodin puunaaminen !? )
Paljonko muilla menee rahaa tämmöisiin???
Kommentit (50)
Mä ostan kaikenlaista. Esim. uudet ruukut kukkiin, tyynyjä, purkkeja, mattoja, verhoja, lyhtyjä, huopia, ihan kaikenlaista. Vanhaa vien ullakolle tai annan pois. Viime vuoden lopussa ostin Iskusta vitriinin ja lipaston, nätit ne on, mutta valkoiset. Nyt mä haluankin tummaa ja olen kierrellyt huonekalukaupoissa viikottain, vielä ei ole sopivia löytynyt.
Kukaan mun kavereista ei ostele tälleen kuin minä, mutta toisaalta en tunne siitä mitään pistoksia sydämmessäni, kun on rahaa, niin miks ei ostaisi jos mieli tekee?
Mä ostan kaikenlaista. Esim. uudet ruukut kukkiin, tyynyjä, purkkeja, mattoja, verhoja, lyhtyjä, huopia, ihan kaikenlaista. Vanhaa vien ullakolle tai annan pois. Viime vuoden lopussa ostin Iskusta vitriinin ja lipaston, nätit ne on, mutta valkoiset. Nyt mä haluankin tummaa ja olen kierrellyt huonekalukaupoissa viikottain, vielä ei ole sopivia löytynyt.
Kukaan mun kavereista ei ostele tälleen kuin minä, mutta toisaalta en tunne siitä mitään pistoksia sydämmessäni, kun on rahaa, niin miks ei ostaisi jos mieli tekee?
Meillä on runsaat 4 v sohvat, ja aika uusina niitä vielä pidän. Mutta haaveilen, että 'sitten joskus', ostan oikein laadukkaat Laura Ashley-tyyppiset ruskeat nahkasohvat. Kun lapset kasvavat ja muutenkin olen työelämässä, eikä rahan perään tarvitse niin miettiä.
Ruokaryhmää minäkin haikailen olohuoneeseen parempaa. Mitään 400 euron tuoleja en kyllä ostaisi vaikka olisi varaakin, kun ihan kivoja ryhmiä saa valmiina yhdistelminä paljon halvemmallakin.
otan tod.näk. seuraavatkin valkoiset!!! Sopii ihanasti tumman lattian kanssa! Mietin vaan oisko nahka vai kangas parempi......
Ruskea nahkasohva ois myös hieno, mutta vähän haasteellinen meidän lattiasävyyn löytää sointuvaa. (laivankansilattia, puulajissa aavistus punertavaa)
ap
Valkoinen sohva ei vissiin teille ollut mikään järin hyvä idea.
Meillä on runsaat 4 v sohvat, ja aika uusina niitä vielä pidän. Mutta haaveilen, että 'sitten joskus', ostan oikein laadukkaat Laura Ashley-tyyppiset ruskeat nahkasohvat. .
Mitä järkeä ostaa niin huonolaatuisia huonekaluja, että sohva kulahtaa viidessä vuodessa?
Yritä miettiä millaisen maapallon haluat lapsillesi jättää!
Kuka kuvittelee et sohva menis kaatikselle jos ostaisin uuden??
Se menisi kierrätykseen, varmaan myisin, ois vielä varsin hyvä sohva esim. jonkun loma-asunnolle, tai ihan kotiin!
Mutta taidan vielä unohtaa koko sohvan uusimisen, koetan vaan pestä sen hyvin.
Sainpa ainakin tähän vähän perspektiiviä, että 5v. sohva ei oo vielä "vanha"... (tai onkohan kaikki noin sanoja niitä joitten koti on ihan "ruma").
AP
Mitä järkeä ostaa niin huonolaatuisia huonekaluja, että sohva kulahtaa viidessä vuodessa?
Yritä miettiä millaisen maapallon haluat lapsillesi jättää!
Sinänsä ymmärrän ap: ta, olen itsekin joskus "ollut koukussa" ostamiseen.
Koko ajan jotain ostoslistalla, pitää saada sitä ja pitää saada tätä, remonttitarve toisensa perään, monta kertaa viikossa kaupoilla kiertelemässä ja ottamassa uusia ideoita vastaan.
Touhu loppui pakosta rahatilanteen muututtua huonommaksi perhevapaiden myötä ja nyt muutama vuosi jälkeenpäin oikein hävettää. Mitä ihmettä oikein ajattelin silloin? Miksi pitää saada koko ajan jotain uutta? Sen tuoma tyydytys ei kauaa kestä, kun muutaman päivän päästä pitää saada jo jotain muuta.
Kaiken lisäksi kotimme on aina ollut siisti ja tyylikäs, eli kaikki uusi oli tosiaan vain turhaa.
Perheellekin jää paljon enemmän aikaa kun kauppareissut hoituvat ruokakaupassa, muuta ei ole tarvinnut aikoihin ostaa. Nykyään ostamme vain tarpeellista, en osta mitään vain sen vuoksi, että se näyttää niin kivalta etten voi olla ostamatta.
Ap: n kaltaiset ihmiset ovat säälittävän itsekkäitä, maapallo ei kestä tuollaista kerskakulutusta mitä harrastatte, ihan sama meneekö vanhat kierrätykseen vai ei. Lisäksi opetatte lapsillenne saman tavan elää, materia tuo tyydytystä.
Olemme nelikymppisiä ja olemme olleet yhdessä 19 vuotta. Ensimmäiset 10 vuotta oli just tuollaista puunaamista. Mutta meillä on jo kaikki. Ihan kaikki. Mitä sitä hyvää tavaraa nyt vaihtamaankaan?
No, tänään tein pitkästä aikaa sisustusostoksen: ostain uuden vessaharjan, joka on sellaisessa kauniissa puulaatikossa. Ja pitäisi sohvatyynyjen päälliset uusia. Eipä noihin montaa kymppiä mene.
Meille ei ole pariin vuoteen hankittu juuri mitään. Verhoja, pöytäliinoja, tabletteja yms. on monet vaihtokerrat. Lakanat ovat meillä kestäneet noin 10 vuotta ja vaihtokierros on juuri läpikäyty, viime jouluksi ostin viimeiset. Astioita on viimeksi ostettu murokuppeja rikkuneiden tilalle, siitäkin on pari kolme vuotta. Huonekaluja ostetaan kun muutetaan, mutta vielä kertaakaan ei ole tullut eteen, että valmiissa sisutuksessa olisi jotain tarvinnut kulumisen takia korjata (paitsi ruokapöydän tuolien irtopäälliset). Toinen sohva on noin 10 vuotta vanha, toinen 4 vuotta.
Nyt meillä on aikomus tehdä pikkuremppakierros eli käydään läpi kaikkien huoneiden korjausta vaativat kohdat. Sitä varten käytiin tänään Ikeassa, ja mukaan tarttui:
- Keittiöön uudet työvalaisimet (keittiörempan yhteyessä asennetut delta-halogeenilamput osoittautuivat kaikki viallisiksi, huono ostos, vaihdetaan pienloisteputkiin)
- Kylpyhuoneeseen uusi lasihylly (edellinen rikkui viikko sitten)
- Nuoren huoneeseen roskis ja lehtikoteloita
- Vierashuoneeseen uusi sijauspatja ja tyyny
- Keittiöön myös iso kattila, jossa mahtuu keittämään käärylekaalin.
Rahaa kului noin 150 euroa. Ruuveja pitää vielä ostaa.
Olen budjetoinut kodin hankintoihin 50 e kuussa eikä se vuositasolla ylity, meillä menee siis noin 600 euroa vuodessa sisustukseen. Tärkeimmät säännölliset menoerät ovat parvekkeen laitto ja joulun valmistelu, mutta joulutavaraakin on jo kolme isoa pahvilaatikollista vintillä niin jotenkin tuntuu, ettei tänä vuonna tarvitse uutta ostaa.
Mulla meni vaatehuoneeseen pelkästään 200 euroa. Summaan sisältyi muovilaatikoita, naulakoita, hyllyjä ym. Kaikki Ikean halvinta tavaraa. Mutta tuo sohvan käyttöikä mietityttää. Meillä kuusi vuotta vanha sohva, jossa harmaat irtopäälliset (nojien kangas kiinteä) eikä minulle ole tullut mieleenkään, että sohva olisi käyttöikä olisi jo täynnä. Sohva on edelleen melkein samannäköinen kuin ostettaessa. Kangaslaatu vaikuttaa todella paljon. Tutuilla on sama sohva kuin meillä mutta eri kankaalla ja he ovat olleet todella tyytymättömiä sohvaansa kun taas me ostaisimme saman sohvan uudestaan jos tarvitsisimme nyt uuden sohvan. Mutta emme tarvitse! Ja meillä on kolme lasta ja koira, joten käytön puutteesta ei ole kyse.