Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä menee kuussa KESKIMÄÄRIN 600-1000 eur kodin sisustukseen yms.

Vierailija
13.09.2008 |

Vaikuttaa jotenkin järkyltä summalta! Pitäisköhän mun tehdä asialle jotain...? (ei muuten mutta jään kohta kohtiin kun 4. lapsi syntyy ja raha ei sitten kasva puissa...)

Pidän tarkkaa kirjaa menoista, ja keskimäärin "Kodin hankinnat" on 600 eur/kk.

(sis. sisustustuotteet, astiat, huonekalut, myös kodin vaihtolamput yms., kodin elektroniikka...)

Lisäksi "Remontit" on tänä vuonna ollut n. 400 eur/kk. Tähän lasketaan kaikki mikä esim. myydessä "jää" asuntoon - vaatekaapit, kaappien ovien vaihdot, uusi väliovi, pihaan istutetut kasvit, tapetit, seinämaalit...

Ollaan asuttu tässä jo 2,5 v. ja aluksi tehtiin lähes täysremppa, eli tän hetken tilanne ei sisällä enää mitään kauheen isoja juttuja (paitsi 2 lasten huonetta laitettiin talvella vähän uusiksi).

Enkä oo mikää krääsän kerääjä, aika tarkkaan oikeesti mietin mitä ostan. Mutta oon tottunut, että jos haluun/tarviin jotain niin ostan sen sitten.

(joo sohva pitäs vaihtaa, on jo 5 v. vanha ja vähän kulahtanut... mutta oisko järkevämpi nyt lopettaa tää kodin puunaaminen !? )

Paljonko muilla menee rahaa tämmöisiin???

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheesti mietin, että raaskinko laittaa satasen lasten naulakoihin, kun aiemmin niitä ei ollut ollenkaan. Ja se olikin sitten tän vuoden ainoa sisustussijoitus.

Meillä on mummilta perityt sohvat, mun opiskeliaikojen kirjahylly, jne. Eli rahaa ei sisustukseen tällä hetkellä käytetä.

Mutta muutetaan reilun vuoden päästä omaan taloon, ja mies oli aivan järkyttynyt, kun varoitin sitä nyt jo, että uuden kodin sisustamiseen on sitten varattava joitakin kymmeniä tuhansia. Se kun miesmäiseen tyyliin kuvittelee, että ne uudet sohvat, pöydät ja tuolit tulee sinne jostain vain (taivaasta tippuen).

Vierailija
2/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että alkaisi jo tulemaan valmista :-)

Olen aika höveli rahankäyttäjä, ja tykkään laittaa kotia paljonkin, mutta tuollaisia summia olisi vaikea saada uppoamaan ilman konkreettisia investointeja.

Toisaalta nyt pitäisi hankkia ruokapöytä ja -tuolit, ja jos niiden kustannus olisi 1500€ + 6x 400€ = 3900€, ja sen jakaa taas vaikka puolelle vuodelle, on kk-kohtainen erä 650...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin äkkiähän siitä tulee keskiarvolle summaa, jos jonkun isomman hankinnan tekee.

"Ihme" on se, että tuntuu että meillä AINA riittää / tulee näitä uusia juttuja, vaikka luulis olevan valmista. Aina tarttee jonkun uuden lakanan/astian tms. mihin menee aina joitain kymppejä/satanen.

"Isompia" juttuja on tänä vuonna ollut

- lasten huoneet pintaremppa + vähän sisustusta 2300 eur yht.

- pihavarastojen kunnostusta yms. 2000 eur

- pihan laittoon 500 eur (+ kaikki ruukkukasvit, ruukut yms. päälle).

Ja tosiaan seuraavaksi tulisi jo sohvien vaihto ja ruokailuryhmän vaihto ajankohtaiseksi.... (+ pitää ostaa pinnasänky, hoitopöytä yms.)

Tai sitten vaan tyydyn vanhoihin kulahtaneisiin - niin tuttavatkin tekee, sanovat "sitten joskus kun lapset on isoja" - ja niitten koti on sit sen "sitten joskus" näkönen 15 vuotta!!

Mä en oo semmonen ihminen! Ahdistun jos ei koti oo kaunis. (mutta meidän lapsetkin huomauttaa kyllä mulle kun aina ostan jotain kotiin... ja sitten kehtaan valittaa niille jostain muusta että pitää säästä :-(

ap

Vierailija
4/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen myöskin sisustus sellainen rahareikä. Rupesin kuitenkin miettimään rahankäyttöä laajemminkin kun jäin 8 vuotta sitten äitiyslomalle. Kun tulot tippui,oli pakko katsoa mihin rahat riittää, ja pidin jonkun aikaa tarkkaa kirjaa menoista. Pienet kodin hankinnat oli mulla suurin menoerä, tuntui että aina oli "pakko" ostaa jotain, vaikka pöytäliina. Sitten aloin ajattelemaan niin, että katson ensin kaapeista josko siellä olisi jotain korvaavaa, ja löytyihän sieltä. Jos vaikka kaipasin uusia tyynynpäällisiä, niin sen sijaan että olisin ostanut uudet, ompelinkin ne jostain kaapissa olevasta kankaasta. Kävin myös äidin kangasvarastoille. Yms. yms. Korjailin mieluummin vanhaa kuin ostin uutta. Vanhoista huonekaluista tulee uudenveroisia kun maalaa/petsaa/päällystää itse. Onhan se ekologisempaakin. Kirppareillakin voi toteuttaa halvalla sisustushimoa! Ainakin minä, joka tykkään vanhoista huonekaluista.

Vierailija
5/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksavat jos ei ihan sitä halvinta pyökkilaminaattia ja vinyylitapettia halua... Samoin huonekalut jos niitä kerralla joutuu ostamaan useampia. Mekin muutettiin pari kk sitten isompaan asuntoon ja on "jouduttu" hankkimaan uutta. Jo pelkät verhot+tangot, matot ja lamput yms. pienet jutut maksaa yllättävän paljon. Varsinkin jos haluaa ostaa sellaiset mistä todella tykkää ja jotka sopii täydellisesti. Mä oon just sellainen perfektionisti että oon mieluummin ilman kun ostan jotain rumaa ja huonolaatuista paskaa. No, meillä oli tämä tilanne jo etukäteen tidossa ja olimme säästäneet sitä varten. Saimme myös hyödynnettyä joitakin hyviä tarjouksia.

Vierailija
6/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä homma ammattilaisille kun et kerran itse osaa kuin tehdä rumaa jälkeä ap

Vierailija
7/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä homma ammattilaisille kun et kerran itse osaa kuin tehdä rumaa jälkeä ap

vaan pikkuhiljaa laitan tätä SAMAA paremmaksi!

Mulla on semmosia kavereitakin jotka vaihtaa tosi usein kaikkea sisustustaan - mä oon kyllä tosi pitkäjänteinen mielestäni!

Mutta meillä aina vaan riittää jotain paikkoja, mitä ei ole vielä tehty - pikkuhiljaa viimeistelty sisustusta.

Nytkin pitäis vielä maalata ikkunanpuitteet ja maalata yhtä olkkarin seinää.

ap

Vierailija
8/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän sohvan on aikoinaan uutena ostanut siskon miehen ex-vaimo vuonna 1981.

Vierailija
9/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän sohvan on aikoinaan uutena ostanut siskon miehen ex-vaimo vuonna 1981.

Vierailija
10/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytä vaan niin paljon kun sulla on varaa. Itselläni menee hoitovapaalla muutamia euroja "kodin sisustukseen" just lamput ym. pakolliset.

Vierailija
11/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Miten sohva voi kulahtaa 5:ssä vuodessa vaihtokuntoon?

on päällisiä pesty, mutta rungon verhoilua ei saa irti. Kovalla käytöllä on ollut.

Ei sitä PAKKO oo vaihtaa, voi rungon verhoilua paikallaankin pestä (semmosta alcantaran tyyppistä kangasta), mutta ei siitä nyt kauhean hyvää enää saa.

Ja sohvakalusto vähän väärän mallinen meidän nykyiseen olkkariin.

Vepsäläisen myyjä sitä paitsi sanoi, että sohvan käyttöikä voi yleenäs olettaa olevan n. 5 v. (ja siis sohva ei ollut halvimpia)

ap

Vierailija
12/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vepsäläisen myyjä sitä paitsi sanoi, että sohvan käyttöikä voi yleenäs olettaa olevan n. 5 v. (ja siis sohva ei ollut halvimpia)

On meilläkin kyllä vaalea sohva mennyt ihan kamalaksi viidessä vuodessa.

Vierailija
13/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä "aina tarttee jonkun uuden lakanan/astian tms." Meillä on esim samat astiat ollut kymmenkunta vuotta ja pari vuotta sitten vein osaa jo kierrätykseenkin kun en kestänyt sitä roinan määrää, mikä on vuosia käyttämättömänä tuolla kaapissa maannut. Petivaatteitakin on sen verran vuosien mittaan kertynyt, että ei tulisi mieleenikään ostella niitä ihan vaan huvin vuoksi. Kihlajaislahjaksi taidettiin viimeksi saada, ja niistäkin on kolme vuotta.

Ja oikeasti miten usein te remppaatte esim niitä lastenhuoneita? Olemme vuoden verran asuneet tässä nykyisessä asunnossamme ja olen kyllä miettinyt, että kun remppaa tehdään, se tehdään niin, ettei parin vuoden välein tarvitse uusia tapetteja ym.

No meillä taitaakin olla tuollainen "sitten joskus" -näköinen ainakin tällä hetkellä, kun ei muuton yhteydessä esim heitetty entisiä mattoja roskiin vaan ihan samat kelpuutettiin.

Vierailija
14/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten meillä on paljon Ikeasta... (hyvä hinta-laatusuhde!!)

Mutta käyttö on meillä kovaa!

ap

Ei kerro hyvää tuotteiden laadusta

On meilläkin kyllä vaalea sohva mennyt ihan kamalaksi viidessä vuodessa.

Vierailija
15/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jotain. Mäkin annoin vuosia sitten pois paljon astioita joita en halunnut/ei mahtunut, ja oon sen jälkeen pikkuhiljaa kerännyt mieleisiäni sarjoja.

Lakanatkin joskus kuluu ja kulahtaa, ja ehkä haluaa vaan vähän siistimpää.

Lastenhuoneita ei oo rempattu kun tää 1 kerta!!! Ne jäi remppaamatta sillon kun muutettiin.

Ollaan oltu naimisissa joku 17 v. joten ei jotkut häälahjat enää oo ihan terässä.

Ja ei meilläkään tosiaan muuton yhteydessä uusittu kaikkea! Uusia huonekaluja on tänne ostettu vaan vaatekaappeja, kirjotuspöydät koululaisille, sänky taaperolle, ja tv-tasot ylös ja alas (+ jotain pikkuhyllyä / kenkäkaappi yms.).

ap

Miten ihmeessä "aina tarttee jonkun uuden lakanan/astian tms." Meillä on esim samat astiat ollut kymmenkunta vuotta ja pari vuotta sitten vein osaa jo kierrätykseenkin kun en kestänyt sitä roinan määrää, mikä on vuosia käyttämättömänä tuolla kaapissa maannut. Petivaatteitakin on sen verran vuosien mittaan kertynyt, että ei tulisi mieleenikään ostella niitä ihan vaan huvin vuoksi. Kihlajaislahjaksi taidettiin viimeksi saada, ja niistäkin on kolme vuotta.

Ja oikeasti miten usein te remppaatte esim niitä lastenhuoneita? Olemme

tällä hetkellä, kun ei muuton yhteydessä esim heitetty entisiä mattoja roskiin vaan ihan samat kelpuutettiin.

Vierailija
16/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan harkittu uuden sohvan ostoa ja mielellään laadukasta sellaista. Mutta jos noiden laadukkaidenkaan käyttöaika ei ole kuin 5 vuotta, niin miksi ihmeessä laittaisin rahani sellaiseen. Taidan alkaa uudestaan katselemaan Ikeaa ja muita halpiksia. Vai voisikohan sitä sisustaa olohuoneen ilman sohvaa ollenkaan?

Ja yhdellä tutulla oli jotain 70-vuotta vanha sohva ja se valitteli, kun se alkoi menemään vähän huonoksi ja oli muutenkin huonon mallinen. Ja tutuilla oli sohva n. 30-vuotias kun luopuivat. Ja sekin oli sen jälkeen vielä tuttavilla, joiden kautta päätyi vielä tutun tutulle, ties vaikka olisi vieläkin käytössä. (Verhoiltu uudestaan kerran, kun vanha kangas oli niin epätrendikäs, vaikkakin hyväkuntoinen + käytetty välillä vaihdettavia päällisiä.)

Ihan järjetöntä, jos sohvan käyttöikä olisi vain 5 vuotta!

Vierailija
17/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten usein sitten tarttee niitä uusia lakanoita ja astioita, ei kai joka kuukausi? Itse sanoisin, että ehkä kerran kahdessa vuodessa voisin ostaa uusia petivaatteita. Ei kuukausitasolla tule kovinkaan paljoa. Ja astioita en edes muista koska olisi mennyt rikki niin, että olisi pakko saada tilalle uusi. Verhoja ja pöytäliinoja on sen verran, että niitä voi vaihdella, eikä tarvitse ostaa uusia, jos kyllästyy toisiin.

Huonekaluja uusitaan harvoin, eli silloin kun on varaa. Viimeksi ostin parilla kympillä kenkätelineen enkä ajatellut, että parin vuoden päästä se menisi vaihtoon vaan ihan pysyvästi ajattelin sen pitää. En ole ikinä ajatellut, että huonekalut ovat sesonkituotteita, jotka pitää muutaman vuoden välein vaihtaa. Nytkin naputtelen lapsuuden aikaisen kirjoituspöydän ääressä, jonka viime kesänä maalasin.

Vierailija
18/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä osta Vepsäläiseltä "laatu"sohvaa. Ei ne oo sen parempia!

ap

Me ollaan harkittu uuden sohvan ostoa ja mielellään laadukasta sellaista. Mutta jos noiden laadukkaidenkaan käyttöaika ei ole kuin 5 vuotta, niin miksi ihmeessä laittaisin rahani sellaiseen. Taidan alkaa uudestaan katselemaan Ikeaa ja muita halpiksia.

Vierailija
19/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin olisi aika vaihtaa sohva, mutta sillä on ikää varmaan 30 vuotta! Sohva on peräisin lapsuuskodistani ja on takuulla ollut kovalla käytöllä koko ajan.

Ruokailuryhmäkin oli varmaan saman ikäinen, mutta uusittiin se kuukausi sitten. Ison massiivipuisen ruokailuryhmän saa kyllä 1000 eurollakin (sisältää meillä ison pöydän lisäksi 8 pehmustettua tuolia).

Vaikka olemmekin aikamoisia kotikissoja, sisustaminen ja kalusteiden uusiminen ei ole meille erityisen tärkeää. Vähän vanhemmillakin tavaroilla pärjää ;-) Mutta jokainenhan saa käyttää rahansa mihin haluaa, jos siihen on kerran varaa!

Vierailija
20/50 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin menis mullakin, mutta kun ei ole niin ei mene. Ostan kyllä hinnasta piittaamatta stä mit'ähalua, mutta joudutaan sinnittelemään ilman jotain juttua välillä pitkäänkin, mutta ei sitten tarvitse katua, kun ostaa kunnon laatua. (sohvakin kestää enemmän, kuin 5v).

Rahahan kannattaa käyttää just siihen mistä itse nauttii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan