Pidättekö puhelinta aina äänettömällä?
Tai oletteko harkinneet sitä. Luin tänään aiheesta jutun ja tekisi mieli kokeilla. Toivon että voisin vähentää rajusti puhelimen käyttöä. Tulee aina hirveän paha mieli jos olen vaikka lapsen kanssa ja samalla puhelin piippaa viestiä, riennän heti katsomaan mitä siellä on. Kai tässä on pelko että "menee jotain tärkeää ohi" jos ei heti kuule viestejä tai puheluita. Toisaalta kun miettii, 99% puhelimeen tulleista viesteistä ei vaadi välitöntä reaktiotani. Ajatuksia, kokemuksia?
Kommentit (42)
Aina äänet päällä, siittä lähtien kun lapseni sairastui vakavasti, mutta pystyi kuitenkin soittamaan minulle ja sain hälytettyä apua. Äidilleen oli ensin koittanut, mutta tällä oli äänettömällä, joten ei ollut huomannut soittoa. Kaikki oli varmaan kymmenistä minuuteista kiinni ettei menehtynyt.
En pidä, mutta mulle tulee ääni vain puheluista. Viesteistä, sähköposteista yms. ei tule äänellistä ilmoitusta. Puheluita mulle soittavat lähinnä mies, lapset ja äitini, joten puheluiden äänet eivät ole häiriöksi.
On tainnut olla liki tauotta äänettömällä jo muutaman vuoden, koska en jaksa mitään puhelinmyyjäperkeleiden häiriköintejä sen paremmin suomalaisista kuin muunkaan maalaisista numeroista. Sama pätee myös tekstareihin että vain tänään sitä tai tätä alella -ei kiinnosta!
Harvakseltaan noita näkyy tulevan mutta nekin on liikaa. Jos tiedän odottaa puhelua niin siksi aikaa laitan äänet päälle, mutta sitten palaan takaisin äänettömälle. Lisäksi pidän puhelinta harvoin mukanakaan ja jos esim menen kaverin kanssa lenkille / kahville niin puhelin on joko taskussa tai sitten kokonaan poissa matkasta. Minusta on ihan helvetin epäkohteliasta selata puhelinta samaan aikaan tai pitää sitä edes kyttäysvalmiina kädessä / pöydällä kun siinä vieressä on ihan livenä seuraa.
Puhelin on melkein aina äänettömällä, kaikki viestit ovat äänettömällä ikuisesti.
Ennen nukkumaanmenoa laitan puhelimen äänettömälle ja se on yön äänettömällä. Nyt, kun äiti on kuollut, ei ole enää tarvetta päivystää 24/7. Työpäivän aikana puhelimessa on äänet päällä, koska joku asiakas voi soittaa. Onneksi toi luuri tunnistaa suurimman osan häirikkösoittajista ja puhelinmyyjistä, joten koko näyttö muuttuu kirkkaanpunaiseksi, jos tällaisesta numerosta tulee puhelu. Voi vaan suoraan katkaista puhelun enkä siis edes vastaa. Muina aikoina - tilanteesta riippuen - saatan pistää äänet värinälle. Esim bussissa tms.
Kun olen nukkumassa, pidän kännykän äänettömänä. Viestit ovat äänettömällä koko ajan. Joskus huomaan vasta seuraavana päivänä, että minulle on tullut viestejä.
somekanavien viestit on aina äänettömällä, tekstiviestit ja puhelut ei. tänäänkin lääkäri laittoi ylläritekstiviestin: oli laittanut oireideni perusteella labrakokeita, kun eilen laitoin kotoa viestiä netin kautta... enpä olisi huomannut, jos ei olisi ollut ääniä.
someen en ole koukuttunut: jotkut kaverit luetuttavat kuulumisiaan vain sometiliensa kautta (rahan perässä sitä tekevät, kun yrittävät päästä onfluenssereiksi), mutta en oikeasti jaksa niitä kuin kerran parissa viikossa.
Viestiäänet ovat aina poissa päältä. Koko puhelimen vaiennan tilanteissa, joissa minulla on seuraa tai teen jotain keskittyneesti. Makuuhuoneeseen en vie puhelinta kuin ääriharvoin enkä silloinkaan koskaan yöksi. Se jää olohuoneeseen.
Aina äänettömällä. Rasittavinta porukkaa on ne joilla viestiäänet kilkuttaa jatkuvasti ja näppäinäänetkin on päällä.
16/24h äänettömällä. Viikonloppuisin 20/24h. Jos maailma palaa niin enköhän huomaa sen muutenkin, ei kaikkea roskaa tarvitse seurata 24/7. Tekstaria saa laittaa jos on jotain oikeaa asiaa.
Aina äänettömällä, mutta yhteydessä mun kelloon, joka värisee puheluista ja viesteistä. Näen kelloon vilkaisemalla soittajan/viestin, ja voin tarvittaessa kaivaa kännykän esiin, jos tärkeetä
puhelut saa tulla mutta muuten ei ääniä
Mulla on muuten herätyskellokin äänettömällä :D Herään siihen silti.
Oma puhelin on ollut äänettömällä viimeiset 3 vuotta. Värinätkin on pois päältä klo 18.00-06.00
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni pitää äänettömällä ja on myös sitä mieltä ettei tarvitse vastata tuntemattomiin numeroihin. Minua tämä **tuttaa kun hän kuitenkin tekee melko omantahtista näyttöpäätetyötä ja minä potilasvastaanottoa, niin olisi tosi kiva jos iskäkin voisi vastata siihen puhelimeen jos lapselle sattuu tapaturma koulussa tai pitää lähteä sairaana kesken päivän kotiin. Varsinkin kun se isä on siinä kilometrin päässä koulusta etätöissä ja minä toisella paikkakunnalla.
Olisi mielenkiintoista tietää negapeukutetaanko tässä sitä että että isä ei ole lapsen/koulun tavoitettavissa vai sitä että äitiä jurppii kun isä ei halua olla tavoitettavissa.
Olen ohjannut tärkeät puhumista vaativat puhelut ei-älypuhelimeen, jossa soittoääni on päällä ja sitä ei voi olla kuulematta. Lisäksi vanhanaikaisten puhelujen puhuminen on siinä mallissa helpompaa. Älypuhelin on aina äänettömällä.
Puolisoni pitää äänettömällä ja on myös sitä mieltä ettei tarvitse vastata tuntemattomiin numeroihin. Minua tämä **tuttaa kun hän kuitenkin tekee melko omantahtista näyttöpäätetyötä ja minä potilasvastaanottoa, niin olisi tosi kiva jos iskäkin voisi vastata siihen puhelimeen jos lapselle sattuu tapaturma koulussa tai pitää lähteä sairaana kesken päivän kotiin. Varsinkin kun se isä on siinä kilometrin päässä koulusta etätöissä ja minä toisella paikkakunnalla.