Miten löydetään Jumalan tahto
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Päivi Räsänen kertoo sen, halusit tai et.
Onko Päivi neuvonut jotain mitä ei ole Raamatussa?
No ei se Jumala/Raamattu itsekään tunnu tietävän.Tässä on muutamia esimerkkejä, joissa Raamatun kohdat ovat ristiriidassa keskenään:
1. Luomiskertomukset (1. Moos. 1 vs. 2. Moos. 2)
1. Mooseksen kirja 1 esittää luomiskertomuksen, jossa Jumala luo maailman kuudessa päivässä. Ensimmäisenä päivänä luodaan valo, toisena taivas, kolmantena maa ja kasvit, neljäntenä aurinko, kuu ja tähdet, viidentenä eläimet ja kuudentena ihminen.
2. Mooseksen kirja 2 esittää toisenlaisen kertomuksen, jossa Jumala luo ihmisen ensin ja sitten puutarhan, ja vasta myöhemmin luo eläimet.
Näiden kahden kertomuksen välillä on eroja sekä aikajärjestyksessä ja yksityiskohdissa.
2. Jumalan viha ja rakkaus
Vanhan testamentin (esim. Psalmit, Hesekiel) osissa Jumala näyttää vihaavan ja rankaisevan kansoja ja yksilöitä synneistään. Esimerkiksi Hesekielin kirjassa Jumala julistaa tuomion Israelin kansalle heidän pahoista teoistaan.
Uuden testamentin (esim. Matteus, Johanneksen evankeliumi) mukaan Jumala on rakastava ja armollinen. Esimerkiksi Johanneksen evankeliumissa (3:16) sanotaan: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, etteivät ne, jotka häneen uskovat, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."
3. Jeesuksen sanat ristillä (Mark. 15:34 vs. Luuk. 23:46)
Markuksen evankeliumi (15:34) kuvaa Jeesuksen viimeiset sanat ristillä: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" Tämä voi antaa ymmärtää, että Jeesus koki hylkäämisen ja epätoivon.
Luukkaan evankeliumi (23:46) puolestaan kertoo Jeesuksen sanoneen: "Isä, käsissäsi on minun henkeni." Tämä antaa toisen kuvan Jeesuksen asenteesta kuoleman hetkellä, eli hän ilmentää luottamusta Jumalaan.
4. Genealogiat (Matteus 1:1-16 vs. Luukas 3:23-38)
Matteuksen evankeliumissa Jeesuksen sukupuu kulkee kautta Daavidin ja Abrahamiin, mutta siinä on hieman eri nimet ja rakenne verrattuna Luukkaan evankeliumin sukupuun kanssa.
5. Jumalan suunnitelma ja ihmisen tahto
Vanhassa testamentissa Jumala näyttää usein olevan täysin määräävä ja kaiken kontrolloiva. Esimerkiksi Jesajan kirjassa Jumala sanoo: "Minä olen se, joka tekee kaikki, minä, Herra" (Jesaja 45:7).
Uudessa testamentissa kuitenkin korostetaan ihmisen vapaa tahtoa, kuten esimerkiksi Galatalaiskirjeessä (5:13) Paavali kirjoittaa: "Te olette kutsutut vapauteen, veljet, mutta älkää käyttäkö vapauttanne lihallisena vapauden turhana" joka antaa ymmärtää, että ihmisellä on vapaus valita omat teot.
Tämä ero Jumalan suvereniteetista ja ihmisen vapaasta tahdosta on herättänyt laajoja teologisia keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
No, jos keksit objektiivisesti luotettavan tavan löytää Jumalan tahto niin Nobelin palkinto odottaa.
Mikäs ongelma tämä on ? Kuinka monta kertaa on paukutettu että Raamattu kertoo Jumalan tahdon?
Vierailija kirjoitti:
No ei se Jumala/Raamattu itsekään tunnu tietävän.Tässä on muutamia esimerkkejä, joissa Raamatun kohdat ovat ristiriidassa keskenään:
1. Mooseksen kirja 1 esittää luomiskertomuksen, jossa Jumala luo maailman kuudessa päivässä. Ensimmäisenä päivänä luodaan valo, toisena taivas, kolmantena maa ja kasvit, neljäntenä aurinko, kuu ja tähdet, viidentenä eläimet ja kuudentena ihminen.
2. Mooseksen kirja 2 esittää toisenlaisen kertomuksen, jossa Jumala luo ihmisen ensin ja sitten puutarhan, ja vasta myöhemmin luo eläimet.
Näiden kahden kertomuksen välillä on eroja sekä aikajärjestyksessä ja yksityiskohdissa.
Vanhan testamentin (esim. Psalmit, Hesekiel) osissa Jumala näyttää vihaavan ja rankaisevan kansoja ja yksilöitä synneistään. Esi
Ristiidat osoittavat vain uskon puutetta.
Siis minkä suhteen Jumalan tahto?
Jumalan tahto on että ihmiset oppisivat elämään rakkaudellista elämää niin yksin kuin yhdessäkin.
Huutamalla DEUS VULT! ja ryntäämällä kopukan kanssa etelää kohti, kohti jerusalemia.
"Matteuksen evankeliumissa Jeesuksen sukupuu kulkee kautta Daavidin ja Abrahamiin, mutta siinä on hieman eri nimet ja rakenne verrattuna Luukkaan evankeliumin sukupuun kanssa. "
Matteuksen sukupuu on Joosefin ja Luukkaan on Marian sukupuu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa Testamentissa Jumala antoi ohjeeksi: Asu maassa ja noudata totuutta. Siinä kaikki.
Pääperiaate on, että Jumalalla on hyvä tahto ihmisiä kohtaan.
Turvaa Herraan ja tee sitä, mikä hyvä on, asu maassa ja noudata totuutta;
silloin sinulla on ilo Herrassa, ja hän antaa sinulle, mitä sinun sydämesi halajaa.
Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee. Ps. 37. 3 5. KR. 33/38.
Entäs jos on astronautti kansainvälisellä avaruusasemalla, eikö silloin enää tämä päde? Jumalan tykö ei avaruudessa pääse? Kyllä on julmaa.
Raamatun mukaan maan päältä löytyy Jumalan valtakunta, joka on kuin hakomaja yrttitarhassa.
Etsi se
33Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan testamentin (esim. Psalmit, Hesekiel) osissa Jumala näyttää vihaavan ja
"Its easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa Testamentissa Jumala antoi ohjeeksi: Asu maassa ja noudata totuutta. Siinä kaikki.
Pääperiaate on, että Jumalalla on hyvä tahto ihmisiä kohtaan.
Turvaa Herraan ja tee sitä, mikä hyvä on, asu maassa ja noudata totuutta;
silloin sinulla on ilo Herrassa, ja hän antaa sinulle, mitä sinun sydämesi halajaa.
Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee. Ps. 37. 3 5. KR. 33/38.
Entäs jos on astronautti kansainvälisellä avaruusasemalla, eikö silloin enää tämä päde? Jumalan tykö ei avaruudessa pääse? Kyllä on julmaa.
Ihmisen fyysinen keho on maata. Ihmisen fyysinen keho ei ole ihminen vaan ihminen on Jumalan henki.
Ihminen siis asuu maassa eli fyysisessä kehossaan.
Jaa ensin pitäisi uskoa että on joku jumala ja mitä teen sillä tiedolla mitä se jumala tahtoo?
Vierailija kirjoitti:
No, jos keksit objektiivisesti luotettavan tavan löytää Jumalan tahto niin Nobelin palkinto odottaa.
Kristittynä oleminen on ainakin etu jos tavoittelee Nobelia. 65% Nobelisteista on nimittäin kristittyjä. Tilastotiede sanoisi tämän olevan murskaenemmistö.
5. Jumalan suunnitelma ja ihmisen tahto
Vanhassa testamentissa Jumala näyttää usein olevan täysin määräävä ja kaiken kontrolloiva. Esimerkiksi Jesajan kirjassa Jumala sanoo: "Minä olen se, joka tekee kaikki, minä, Herra" (Jesaja 45:7).
Uudessa testamentissa kuitenkin korostetaan ihmisen vapaa tahtoa, kuten esimerkiksi Galatalaiskirjeessä (5:13) Paavali kirjoittaa: "Te olette kutsutut vapauteen, veljet, mutta älkää käyttäkö vapauttanne lihallisena vapauden turhana" joka antaa ymmärtää, että ihmisellä on vapaus valita omat teot.
Tämä ero Jumalan suvereniteetista ja ihmisen vapaasta tahdosta on herättänyt laajoja teologisia keskusteluja
-----------
Liberaalit ei ymmärräkkään.
Vierailija kirjoitti:
Jaa ensin pitäisi uskoa että on joku jumala ja mitä teen sillä tiedolla mitä se jumala tahtoo?
Se on elämän ja kuoleman kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Et tee tiedolla mitään jos antaa Jumalan johdattaa ja liikuttaa. Tietäminen on tässä kontekstissa liikaa; sananlasku älä anna vasemman kätesi tietää mitä oikeasi tekee pätee tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan testamentin (esim. Psalm
"Its easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
Näinhän se on, mutta kuka huijaa ja ketä. Raamatun mukaan ihminen ei näe totuutta ja Jumalan sana on totuus.
Niin Pilatus sanoi hänelle: "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Jeesus vastasi: "Sinäpä sen sanot, että minä olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni." Pilatus sanoi hänelle: "Mikä on totuus?" Ja sen sanottuaan hän taas meni ulos juutalaisten luo ja sanoi heille: "Minä en löydä hänessä yhtäkään syytä.
Kiitos vastauksesta! Omatunto opettaa ihmistä, ei toisin päin. Mikäli näin olisi, miksi Jumala olisi sen asettanut kaikkien sydämeen. Annan esimerkkejä: tappaminen, varastaminen, petos, kateus, rahan himo, kaipuu Jumalan yhteyteen. Elikkä omatuntoon on sisällytetty 10 käskyä ihan kaikille,
Lapset ovat kuin tyhjä paperi aluksi. Tottakai vanhemmilla on suuri kasvatusvastuu.
Meillå kaikilla on samanlainen omatunto poikkeuksena sen paaduttaneet ihmiset. Kuulostaa kateelliselta verrata, kenellä on paras omatunto. Hankkiudu tuosta tunteesta ja ajatuksesta äkkiä eroon. Se häiritsee ihmissuhteitasi. Kateus itsessään on kuin syöpä, joka ei parane vaan ulottaa lonkeronsa joka puolelle ja ainoa, joka siitä kärsii, on kadehtija. Kateus on aivan turha tunne, se ei vie ihmistä mihinkään hyvään.
Siunausta
---------------
Vain jos omatunto on sidottu Jumalan sanaan. Viidakkoheimo voi hyvällä ommallatunnolla tappaa ihmisiä.