Miksi nykyajan talvitakit on sellaista ohutta liukasta kangasta, jopa kalliimmatkin? Eihän ne lämmitä mitään.
Ja muutenkin tuntuu kauhean heppoiselta ne kankaat, tuntuu, että vähänkin jos kynsi osuu siihen pintaan, se lähtee purkautumaan ikävän näköisesti tai jos on liian lähellä lämmönlähdettä, syttyy heti tuleen. Eihän tuollaisia uskalla edes pestäkään kun tuntuu että heti ekassa pesussa menee pilalle.
Tällaista siis tarkoitan:
https://www.horseandhound.fi/tuote/kingsland-classic-naisten-toppatakki/
Mulla on kaksi kunnollista takkia, toinen Luhdan ja toinen Icepeakin. Ne on ostettu siihen aikaan kun vielä kunnon talvitakkeja sai. Ja ne kestää ja kestää ja kestää, vaikka kuinka pesis.
Noita nykyajan talvitakkeja en ottais, vaikka ilmaiseksi saisin.
Kommentit (78)
Käy Aleksi 13:sta katsomassa, että vieläkö niillä on jotain jäljellä.
Kevyttoppatakit ei ole talvitoppatakkeja ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Eikö takin vuori ratkaise sen, onko se lämmin, eikä päällinen?
Parikytä vuotta sitten oli varmaan vielä näin
Itse löysin Kapphalista takin ja sitä edellisen paksun toppatakki HM ltä. Yllätykseksi Tokmanni myy vain ohuita ja Prismakin ja Cittari myös. Riippuu myös kuka ostaa ja tilaa tuotteet kaupoissa, että löytyykö oikeasti lämpimiä takkeja. Lapsille ei enää edes tehdä paksuja talvi haalareita. . Kirpputorilta on etsittävä nämäkin.. Ehkä Helsingissä ei vielä ole toppatakit kunnolla myynnissä?
Vierailija kirjoitti:
En tartte uutta toppatakkia. Ihmettelen vaan tuota nykyajan toppatakkien laatua. Ap
Mitä ihmettä, normaali vaatekauppa Sokos vaikkapa on pullollaan kunnollisia talvitakkeja, on villaa, on toppaa, on untuvaa
Tottakai halpis takit on ohutta kangasta, osta laadukas merkki esim. The North Face tai Canada Goose niin lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tartte uutta toppatakkia. Ihmettelen vaan tuota nykyajan toppatakkien laatua. Ap
Okei. No sitten sulle selvisikin jo ettei niitä ole tarkoitettukaan varsinaisiksi talvitakeiksi, vaan kaikkiin muihin vuodenaikoihin käytettäväksi.
Luulen että kauppojen sisään ostajat ovat nuoria perheettömiä ja varmasti mies henkilöitä, kun nyky ajan vaatteet eivät ole ulkosään mukaisia naisille ja lapsille... Kannattaa palkata äitejä !
Ja taas lähes kaikki kaupan takit menee tekstiili jätteeksi kun surkeita sisään ostajia ..
Untuvatakki pakkasille ja villakangastakki kaupunkireissuille/toimistotyöhön. Minulöa on Rilsin 100 % villaa sisältävä ja hyvällä vuorilla varustettu villakangastakki, jota käytän yleensä pitkien housujen kanssa.
Yhdellä takilla ei pärjää täällä etelä-Suomessa.
Ymmärrän sua hyvin, ap. Mun paras talvitakki on ostettu naapuripitäjän kivijalkakaupasta n. 30 vuotta sitten. Merkiltään se on Junge ja päällyskangas on mikrokuitua, siinä on kunnon vanuvuori, taskut ja irrotettava huppu. Toinen yhtä hyvä talvitakki löytyi 14 vuotta sitten vitosella kirpparilta kun tarvitsin mustan takin hautajaisiin, merkiltään Master-Coat ja siinäkin on kunnon huppu ja oikea vanutäyte vuorin välissä. Kumpaakaan takkia ei ole koskaan tarvinnut korjauttaa mistään, ei edes vetoketjuja. Ei tuollaisia takkeja tänä päivänä tosiaan valmista enää kukaan, minä aion pitää kynsin hampain kiinni omistani.
Kevytuntsikka ja untsikka on kaksi eri asiaa.
Aloittaja puhuu toppatakeista ja linkkaa tikkitakkia muistuttavan trendirääsyn. No, jos haluaa sellaista, mitä cittarista ja muista krääsämarketeista ei löydy, siis ihan kunnollisia entisajan palttoita, on mentävä kirpputorille. Kuulen tänne asti, kuinka wt-wanna-be-rich-palstamammat vinkuvat iljetyksestä, mutta fakta on se, että et saa Suomesta enää laatua muualta, kuin kirpparilta tai ökyhintaisista merkkiliikkeistä. Do your pick.
Olen palelija ja pärjään talven seuraavilla takeilla:
https://www.superdry.fi/naiset/takit/toppatakit/details/258927/hupullin…
Siistimpi, reisipituinen, lämmin untuvatakkini on Espritin. Harmi kun se kauppa on konkassa.
Nollakeleillä ja sadepäivinä pidän kevytuntuvatakkia ja sen päällä kuoritakkia.
Leudolla ja kuivalla kelillä sitten pitkä villakangastakki.
Vierailija kirjoitti:
Eikö takin vuori ratkaise sen, onko se lämmin, eikä päällinen?
Jep. Osassa on täytteenä vanu, osassa untuva. Ja sen täytteen paksuuskin vaihtelee.
Ostin kirpputorilta pitkän paksun toppatakin ja on lämmin
30 vuotta sitten ostettiin teini-ikäiselle "reilun kokoinen" lasketteluasu. Menee muuten vieläkin päälle (muös silloin kun olin raskaana). Ja on käytössä edelleen.
Kiva että sulla on oikea untuvatakki, mutta se ei nyt auta ap:n ongelmaa.