****Kevättoiveet viikkoon 8*****
Ja tässä edellis viikon pino http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9583365&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (33)
silloin kun mieskin on kotona, ja saadaan Noel partsille. Viimeksi mies lähti vaunujen kanssa kauppaan ja mä imuroin sillä aikaa. Mutta siis ollaan imuroitu vaan kerran viikossa tai harvemmin. En tiedä miten sitten kun Noel ryömiii ympäri lattioita ja on pakko imuroida jtp...
kandi: Aiotteko tosiaan imuroida joka toinen päivä kun Noel alkaa ryömimään lattialla? Eihän teillä ole edes eläimiä joista tulis karvaa. Meillä se oliskin varmaan suotavaa kun pölypalloja tulee kissojen takia hetkessä mut en oo kyllä siltikään ajatellu et ihan niin tiheeseen jaksais imuroida. Tosin jos sulla itellä on lievää pölyallergiaa niin ehkä on hyvä olla vähän varovaisempi pojankin suhteen. Ootko muuten huomannu syökö Noel eri tavalla kun ihan pienenä? Siis imeekö kovemmin tai tehokkaammin tai jotain? Ajattelin vaan kun eikös teilläkin ole noi syöttövälit pidentyneet alkuajoista niin jos poika on oppinut syömään niin että jaksaa sillä paremmin? Varmaan autuaita noi yöt kun saa nukuttua useamman tunnin putkeen. Teillä on kyllä kapea sänky. Meillä on ollut 160 leveä nyt kaksi vuotta ja ei kyllä mahduttais millään enää 120 leveeseen, ihan kamalaa jos toinen on ihan kyljessä ;) Meillä tosin sängyssä on myös kaksi kissaa joten ne kyllä vie vähän tilaa :) Tai ei mulla niin ahdasta ole, mutta mies valittaa että häneltä loppuu tila kun meikäläinen nukkuu x-asennossa :)
Kandi ja minks: Eikös sitä sanota et suurin osa masuvaivoista loppuu kolmeen-neljään kuukauteen mennessä? Eikös teillä oo nyt jo allut havaittavissa parannusta senkin suhteen, toivotaan että loppuvat pian kokonaan. Onko muuten Minks niistä uusista vitamiini tipoista olla apua? Saa nähdä lähteekö mulla synnytys lapsiveden menolla vai supistuksilla. Kai sen sitten tietää jos on lapsivettä. Ja kiitos kandi kuvauksesta, mä tykkään et asiat sanotaan just niin kun ne on ihan kaunistelematta, tulee paremmin selväks :) Sitä kun valuu nykyään kaiken näköistä niin tarkka kuvaus ei oo ollenkaan pahitteeks.
Minks: Aika jännä ettei sinisiä kukkia ole saatavilla. Tosin tähän aikaan vuodesta taitaa kaikkien kukkien saanti olla aika rajallista. Täytyis olla kesän lopulla juhlat niin olis varmaan mistä valita. Ja tuskin niihin kannattaa ihan hirveesti rahaa laittaakaan ei niitä tosiaan kukaan niin tarkkaan muista. Mitä suolaista sä ajattelit leipoa ristiäisiin? Ootko sä jo leiponut ne vai onko tänään leipomispäivä kun on apua?
Joko tikru ja ronja on päässyt mummulasta koti kuvioihin?
Täällä sitä vielä pöhistään yhtenä kappaleena. Mites söpösimmu meni ilta jumpan jälkeen? Oli kyllä niin rankka ettei meikäläisen kropasta enää kyllä oo moiseen. Välillä kyllä mietti et onkohan ne liikkeet ihan hyväksi tässä tilassa. Kyselit siitä elokuvissa käynnistä, ekan vartin jälkeen meni selkä jumiin ja mietinkin et mitäköhän tästä oikein tulee, elokuva kesti 1 h 50 min (oli se Night at the museum), mutta istuttiin tosi tyhjän salin rivin päässä joten sain jalat nostettua etummaisten penkkien selkänojien päälle niin kyllä se siinä meni kun asentoa vaihteli useasti. Mulla menee istuessa yläselkä tai tosta lapojen kohdalta jumiin, se on jännä kun yleensä se on alaselkä mikä sanoo sopimuksensa irti. Tohon painoon ei kyllä kannata enää suhtautua mitenkään. Tässä vaiheessa sitä kertyy jo varmaan nestettäkin niin paljon että nostaa sekin tota lukua. Ja kyllähän se sitten kärrytellessä ja imettäessä lähtee... :) Mulla sattu just kans se kun paineli alavatsalta ja koitti päätä. Toivottavasti ei enää tarttis ens viikon kännille mennä. Katselin muuten eilen jumpassa et sulla on maha tosi alhaalla ainakin mun mielestä. Helpottiko sulla olo kun vauva laskeutu? Mä en huomaa mitään eroa, närästys oikeestaan alko vasta siitä ja ihan yhtälailla painaa kun ennenkin.
(.) Eilen supisteli koko päivän kevyesti hyvin tiheeseen. Supistuksia tuli sellasen n. 10 minuutin välein koko päivän. Mutta oli sellasia harjoitus suppareita, aika lyhyt kestosia ja täysin kivuttomia. Kyllä siinä mietti sen rankan jumpan jälkeen et josko jotain alkais tapahtuun, mutta tässä sitä vaan ollaan eikä tuntemukset oo muuttunu kummemiksi. Supistelee edelleen kohtuu tiheään, mutta ei mitenkään kovin napakasti edes. Mä oon jo luopunu toivosta et nää johtais mihinkään, pitäis kohta lähtee Ideaparkkiin kaverin kanssa :) Saa nähdä kuinka jaksan. En mä mitenkään yritä saada tota yhtä tuolta ulos ehen... :)
surullinensiili ja pikkutiikeri 38+4
Kirjottelen ennen kavereiden tapaamista tänään nopeasti. Vointi on tänään parempi kuin eilen, joten ihan kiva nähdä tässä ihmisiä vielä kun on " kädet vapaat" . Sit mun tekis hirveesti mieli pestä pyykkiä - sen sijaan, että pitäis paremminkin järjestellä työpöytää tässä vauvanhuoneessa.. Miksköhän me aina heitetään vaan kaikki rojut lojumaan pöydälle ja tungetaan kasseihin ja laatikoihin papereita, että kun mä " joskus" ne sitten järjestän... Mul on pari 56-senttistä bodya pesemättä ja kutkuttais päästä nekin laittaan koneeseen (käsinhän sitä hommaa ei voi tehdä...), mut kun niille väreille ja lämpötiloille ei löydy koneen täytettä.
Minks: Niin mikä se rv sulla olikaan kun Santtu synty, kun se synty etuajassa? Mä kerkeen aina unohteleen teiän synnytysraskausviikot - sen Marian lukemat jäi mieleen, että se oli 39 ja jotain, kun se kävi ilmoittamassa. Mä oon ite syntyny 2 viikkoa etuajassa, koska meiän äite liukastu vahingossa mattoon ja kaatu selälleen. Tuli vaan mieleen, että mulla on la:han 2 vkoa juuri tänään...
Siili: Täällä ei kyllä supistelujen puolesta tunnu yhtään sellaselta, että lähtö tulis kohta. Kun vähän vaan on sellanen olo, että menkat alkais, mut sekin vähänen tuntemus haihtuu aina pois. Rupee tuntuun, että saatat hyvinkin olla sairaalassa reilusti ennen mua, kun sulla sentään tapahtuu mahalla jotain! Mä voisin hyvin odotella sinne laskettuun aikaan, koska haluisin vielä tavata tietyt kaverit rauhassa ja valmistelut ei oo vielä ihan täydellisiä. Haluisin, ettei sairaalakassista puutu mitään oleellista; koko ajan tulee mieleen täydentää sinne kaikkee lisää ja haluisin mm. ostella sinne itelleni jotkut pikkupullot hoitoainetta, vartalovoidetta jne., kun noi normaalit on liian isoja. Varmasti tulee joku viime hetken paniikki supistellessa, että multa puuttuukin jotain. Sanos ny vielä joku erikoisvinkki, mitä ei kannata unohtaa pakata? Mä naureskelin täällä, kun sanoit, että toivottavasti ei tarttis enää ens viikon kännille mennä. Juu älä tyttö hyvä ota kännejä enää :) Ihanan hauska pikku y-kirjaimen puute neuvolakäyntiin viittaavassa sanassa! Niin, ja ei helpottunu olo, kun vauva on laskeutunu; se tuntuu lähinnä aika painavalta. Ja kyllä sen jalat ylttyy keuhkojakin potkimaan :(
Jumpasta: Jäsenet on niin kankeet, että pitäis venytellä kotona ahkerammin, jos vaan taipuis. Jännittää, että synnyttäessä on paikat jumissa. Eilisen jumpan jälkeen ilta meni ilman ongelmia, mut ihan rennosti vaan otinkin. En tuntenu siellä olevani enää tehokas ja pystyväni riehuun samoin kuin muut. Kauheen köntysmäinen olo. Ja siellä kaksi muuta kevättoivetta oli niin hoikkana :) Laiheliineja ovat molemmat, SuSi:lla vain pallo vatsan kohdalla ;)
-Söpösimmu, 38+1
reissu tuli heitettyä:) ja kyllä siihen taas kaikkee pientä säätöö mahtuikin. kun mähän en tosta iltasyötöstä kotona huolehdi, vaan se on miehen heiniä. tyttö sit päätti osoittaa mieltään äitiä vastaan mummulassa. keskimäärin menee nukkuun yöunille puol ysin aikaan (joskus ennen kasia ja joskus ysin jälkeen) niin keskiviikkonapa suvaitsi nukahtaa puol ykstoista. siihen asti sellasta pientä lepposaa illanviettoa, siis ei känissyt eikä mitään, mutta ei vaan halunnut juoda... sit tietty eilen kun kotona oltiin ja mies syötti niin neiti nukahti vartin vaille kahdeksan. sit torstaina teki pakkanen reilut. kun eihän tuolla porukoilla saanut kuin yhden auton piuhan päähän yöksi, ja se oli mun isän auto. no, eipä sit startannut meidän eikä mun äitin auto eilen aamulla, ja mulla lääkäri täällä klo 10.15. en sit kuiteskaan alkanut aikaa peruun, äiti käski mennä taksilla... luksusta....
lopputarkastuksessa kaikki ok. lääkäri sanoi haavojen parantuneen ihan ok. verenpaine oli mulle normaali, ja painoa 2,8 kiloa lähtöpainoa enemmän. hemppa oli vaan 110, eli kreuteria pitää taas ostaa. ehkäsy-asiat oli nopeesti puhuttu (sikäli kun sille vielä joskus tulee tarvetta;)) koska mä en ole innostunut syömään lääkkeitä, eikä miestäkään houkuttele ajatus että käyttäisin jotain hormoneihin vaikuttavia juttuja, koska on kuullut ikäviä kokemuksia. eli gummit otetaan taas sit joskus käyttöön.
satuin myös näkeen omalääkärin eilen. sain häneltä tytölle reseptin rota-virus-rokotteeseen. ei olla vielä ihan sata-varmoja että tuo rokote otetaan, mut onpahan resepti jo, on muuten rokotteella hintaakin. ei tosiaan päästy mukaan siihen tutkimukseen, koska pitäis olla perusterve lapsi, ja kun meillä ei oo se kuulo-juttu vielä selvä.
siili: edelleen käytettiin vaunujen koppaa matkasänkynä. vähän on ollut puhetta veljen kaa että josko mummulaan pitäis matkasänky porukalla hankkia. ai niin siitä yöstä vielä. mä nukuin porukoilla takkahuoneessa ja tyttö siinä heti viereisessä huoneessa, nyt mä taas muistan miks musta on kiva että tyttö nukkuu omassa huoneessaan. alkuyö neljään asti meni ihan ok, sain nukuttua mäkin. mut sit syötön jälkeen kun ois pitänyt nukahtaa. muutenkin mun mielestä on vaikee nukahtaa neljän ja kuuden välillä, saatikka kun sit aina parin minuutin välein kuuluu sellanen uni-tohotus johon äiti havahtuu, vaikka tyttö ei kyllä herää;) onneks löytyi suihkupaikka:) tyttö muuten syntyi viikolla 40+2
kandi: mulla onneks vielä menee ihan ok toi 62-senttinen haalari, tai siis lahkeet ja hihat on ok. kaulus on ollut koko aika vähän hankala, mut onneks on kypärämyssy. sit meillä on myös 62-senttinen fleece-haalari autoilua varten. mut sit seuraavaks onkin äp-pakkauksen haalari (jonka kooksi muistaakseni ilmoitettiin 70-80 senttiä) sekä reiman haalari joka taitaa olla 80 tai 82 senttiä. jos toi meidän siilihaalari pienenks tässä vielä jää, niin jatkan varmaan noilla isommilla. ei kyllä onneks tee vielä tiukkaakaan toi haalari vaikka vaatettakin ois alla.
minks: meillä koitetaan imuroida kerran viikossa. ja meillä mies aina imuroi, hän tykkää siitä puuhasta, ei siis tarttenut ees raskausaikana kiistellä että kun mä pysty tonne alas konttaan ja imuroimaan. mutta tavallisesti viikonloppuisin tulee tuo homma hoidettua. joskus mä siirtelen tyttöä pois isin tieltä, eli seilataan eri huoneissa, mut onpa tainnut isi repunkin kanssa siivoilla. samasta imurointitahdista pidetään kyllä varmaan kiinni sittenkin kun tyttö liikkuu, ellei mitään allergiaan viittavaa ilmaannu.
jahas, se on viikonloppu edessä. vähän mietinnässä et oltaisko toisessa mummulassa la-su-yö. kun ollaan huomenna mummulaan menossa ja sunnuntaina heti aamupäivästä alkaa miehen veljen muutto mihin mennään auttaan, tyttö sen aikaa mun äitin luona, on niin lähellä tota mummolaa muutto et pääsen melkein missä vaiheessa vaan käymään imettämässä.
suppareita (niitä tehokkaita) siilille ja simmulle:)
tikru ja neiti
söpösimmu: Laiheliini oot kyllä itekkii! :D Et sinä miltään köntykseltä näyttänyt tosiaankaan! Teil on molemmilla niin somat pyöreet pallot. Sulla oli vaan kiree paita kun siilillä pallo peittyi löysemmän paidan alle :) Mä kyl kauhistelin sitä alkulämppäri tahtia, kun en itsekään meinannu pysyä mukana niin kuinka te supistelevan mahan kanssa! Huh. Nyt on muuten sisäreidet kipeät, muuta ei taida olla. Eli hyvin lantioni kanssa jaksoin, vaikka vähän epäröin että kui se on kunnossa. Mut tosiaan suosittelen, että aloittaaka te liikunta aiemmin kuin vasta 2kk synnytyksestä! Oonhan mä kärrytellyt sään salliessa ja vähän jumppaillut kotona, mutta kyllä toi oli jotain muuta!
Nyt poika itkeskelee. Huomenna kaste!!
Minki ja Santtu Oskari
Ja isukille tietty myös :)
Imuroinnista vielä: mun tutuilla on kaksi kissaa ja vauva, ja se niiden neiti oli niin järkyttävän karvan peitossa aina lattialla ryömiessään, että mun teki oikein pahaa! Niiden kisuista lähtikin ihan hirveästi karvaa, varsinkin silloin lämpimään vuodenaikaan kun neiti oppi ryömimään. Ja sitten sillä oli pikku tahmatassu täynnä kissankarvaa ja eikun suuhun vaan... Joo mä tosiaan haluaisin saada imuroitua joka toinen päivä sitten kun Noel liikkuu. Meillä on tosi saastaista tuossa keittiön kulmilla, kun mies ei osaa käyttää leipälautasta ja sitten se vielä pyyhkii pöydän tyylillä roskat lattialle. Totesin et varmaan nopeammin totun imuroimaan jtp kun mies tottuu siivoamaan murunsa roskiin ;) Niin ja mun meillä on kaksio, niin keittiö on tavallaan olohuoneen kulmassa eli ei voida kovin tehokkaasti estää murujen kulkeutumista muualle eikä myöskään Noelin kulkeutumista keittiöön :)
Mutta katsotaan sitten, miten jaksan imuroida. Mä en muuten kyllä ole kovin hygieniafriikki, eikä se ilmeisesti ole vauvalle hyväksikään. En esimerkiksi pese rintojani imetyksen tai lypsyn yhteydessä, vaikka sitäkin suositellaan. Enkä Noeliakaan pese kunnolla päivittäin, puhdistan vain likaisimmat kohdat (tietty pyllyn pesen aina kun on kakat ja joskus kun on vaan pissatkin). Ja kylvetään 1-3 kertaa viikossa. Mutta se pölyisyys on mulle se ykköskauhu, kun itse saan heti oireita kun on pölyistä. Ja silti haaveilen kovasti kissoista! :)
Nyt pitää mennä. Ehkä huomenna jatkan, kun mies on kerrankin kotona.
Kandi
Söpösimmu: Et säkään kyllä ole juuri ylimääräistä kerännyt raskauden aikana, ihan yhtä hoikka olet kun silloin alkuunsa! Juu täytyy noita kännejä yrittää tässä vaiheessa välttää :) Että noi kirjoitusvirheet voikin joskus sattua hauskaan paikkaan :) En kyllä mitään ihmeellistä osaa sanoa et mitä kannattais sairaalakassiin pakata. Lueskelin täällä jotain pinoa missä oli listattu tavaroita ja ite bongasin sieltä huulirasvan. Mulla ainakin huulet kuivuu ihan hirveesti näin talvella ja siellä puuskuttaessa todennäköisesti vielä enemmän joten oli hyvä vinkki. Mulla loppu supistuksetkin eilen, ei ollu Ideaparkissa käynnistä mitään apua :( Mä oon ihan varma et sä saat ensin nyytin syliin kun oot niin malttavainen, mulla menee ihan varmasti yli lasketun ajan kun oon niin kärsimätön. Mä just suunnittelin kauheeta leipomis urakkaa jos vaikka sais sillä ajan kuluun nopeemmin. Mä muuten pesin monetkin vauvan vaatteet samassa vaikka olikin vähän kirjavia. Vaaleen sävyset ei yleensä päästä väriä. Ja vauvan vaatteiden luulis olevan sen verran laadukkaista kankaista ettei ne saakaan päästää väriä. Kaiken kirjavimmat esim. kirkkaan punaset pesin meidän vaatteiden joukossa kun ei niitä tosiaan ollu kun ihan muutamat.
Minksille onnistuneita kastejuhlia! Toivottavasti kakku on nätti!
Kandi: Voi ei onkohan toi meidänkin tulevaisuuden kuva et on lapsi suu täynnä karvaa lattialla ryömimässä? Täytyy sitten varmaan imuroida pari kertaa viikossa, oon huomannu et se riittää pitään karvapallot kurissa. Joo tohon ei kyllä kannata luottaa et mies oppis oleen murustelematta parempi vaan ite imuroida :)
Tikru: Teidän reissu meni sitten hyvin tapahtumarikkaasti :) Jäikö tyttö äitis hoiviin siks aikaa kun kävit lääkärissä? Silleen se olis kyllä helpompi et pääsis itekseen meneen. Hieno homma et sulla oli haavat parantunu hyvin, mä jänskään just sitä et jos repee niin kuinka paikat siitä parantuu. Tosi hyvin sulla oli hemppakin noussu vaikka vielä olikin vähän alakanttiin. Onko teillä jo annettu lupa seuraavallekin tulla...? ;)
(.) Mä en malttais odottaa enää hetkeekään, mutta nyt loppu tiheet supistuksetkin :( Tänään iski kauhee paniikki et jos toi ei tuolta tulekaan itekseen vaan tosiaan kolmen viikon päästä käynnistämällä. Mä oon kyllä siinä vaiheessa henkisesti ihan romuna. Nyt jo on kauhee paniikki kun tuntee tuosta mahan päältä kuinka iso vauva jo on et miten sen saa pungerretua ulos. Mitä ihmettä sitä keksis et se lähtis tulemaan tai sais edes ajatukset hetkeks pois siitä odottamisesta?
Mulla kun tätä aikaa tässä on ylenmäärin niin voisin ens viikolla vaikka leipoa jotain ja pyytää teitä kahvittelemaan. Olisko halukkaita piipahtamaan meitillä kaffella? Vaikka tiistaina?
surullinensiili ja pikkutiikeri 38+5
Kylläpäs lauantai-ilta tuleekin aina nopeesti, kun nukutaan viikonloppusin niin pitkään, joten päivä on lyhyempi. Nyt tuntuu niin hullulta ajatella, että nää rytmit ja elämäntyyli muuttuu kohta ihan täysin - ei enää lepposia loikoiluja miehen vierellä aamuisin, rauhallisia aamutouhuja ja kahvin siemailuja omassa tahdissa. Ollaan me siihen tietty varauduttu, mutta eihän sitä voi kiistää, että ihan erilaiseks muuttuu kaikki kohta ja vähän jännittää, miten sitä oikeesti jaksaa...
Minks: Mitä sanoi vieraat nimestä, jotka ei vielä nimeä tienneet? Miten Santtu suhtautui hälinään? Jos siinä poru pojalla pääsee, niin täysin ymmärrettäväähän se on, kuulevatpahan vieraat ääninäytteen :)
Tikru: Hyvä tietää, että paikat voi tosiaan parantua repeämistä. Mä oon siitä jotenkin ihan varma, että mäkin repeen ponnistaessa, jos on alatiesynnytys. Miten se pää nyt voi tuolta tulla, kun tuota aukkoa ei oo koskaan venytetty läheskään niin paljon??!! Ässäilyillekin ollaan keksitty omia rauhallisia versioita ja muuta läheisyyttä, kun ei oo paljon energiaa multa nyt löytyny ;)
Hygieniasta: Kyllä meillä molemmat vähän ihmettelee, jos joku tykkää imuroinnista, minä ihan mukaanluettuna. Mä en oo joutunu sitä nyt vähään aikaan tekeen ja oon kyllä nautiskellu siitä. Ja täytyy sit kattoo vauvan tullessa, ettei ihan huippukunnossa aina tarvi lattiat ollakaan ylihygieenisyyden estämiseksi, mutta täytyy vähän kyllä lisätä ahkeruutta sen suhteen kuitenkin. Meil on jakautunu siivousinto vähän niin, että ukkokulta on meillä rättimies, joka juoksee tahroja kuuraamassa ja minä kuljen sadatellen keräilemässä vaatteita ja tavaroita vääriltä paikoilta pois. Imurointi on inhokkihommaa.
Siili: Voin ilmottautua poikkeemaan teillä esim. tiistaina! Voisin ehkä yhdistää samalle reissulle hiustenleikkuuta tai jotain, jos saan pikasesti aikaa varattua. Voit laittaa meilitsekin tarkempia tietoja.
-S-simmu, 38+2 ja Vempula
Meillä nimittäin juuri siivottiin :) Saatiin Noel partsille joten siivous onnistui näppärästi porukalla. Meilläkin yleensä mies siivoaa, mutta tietty jos oon päivät yksin kotona ja aion useasti imuroida niin onhan siinä otettava kapine kiltisti kauniiseen käteen... Mä olen kanssa sellainen rätti-ihminen enemmän, vaikken oikeasti juuri tykkää muista kotitöistä kun pyykinpesusta. Se pyykkirumba ei siis tunnu yhtään rasittavalta, onneksi. Sitä nimittäin riittää :)
Meillä oli taas perinteinen viikonloppu: aina kun mies on molemmat päivät kotona, niin lauantaina riidellään ja sunnuntai sujuu auvoisesti. Mikähän siinä on, että aina pitää pilata se kiva yhteinen vapaapäivä riitelemällä?! Nyt varmaan kun meillä on niin eri odotukset sen päivän suhteen: mä haluaisin vähän vapaata vauvanhoitovastuusta, ja mies haluaisi vapaata töistä. Niinpä me pallotellaan Noelia vartin välein toiselta toiselle, eikä kumpikaan oikein ehdi tehdä mitään.
Sitä vaan on välillä NIIN kypsänä, kun on viitenä päivänä viikossa vähintään 10h/pv yksin kotona. Noel on hurmaava pirteänä, tai kun se syö antaumuksella, mutta sitten kun on niitä väsyneitä käninäaikoja että mikään muu ei kelpaa kuin liikkuva ja pomppiva syli, josta kuuluu jatkuvaa laulua... :) Sellaisen jälkeen aina haluaisi, että voisi vähän aikaa vain tehdä omiaan.
No, ei saisi valittaa. Noel on tosiaan aivan hurmaava pikkumies ja sen kanssa voi jo tehdä vaikka mitä. Ja mies sentään osallistuu aika kiitettävästi silloin kun on kotona. Mä olen vain tottunut niin runsaaseen vapaa-aikaan, että välillä vielä meinaa unohtaa että olen ensisijaisesti olemassa Noelin syöttämistä ja kasvattamista ja hellittelyä varten. Kai siihen tottuu ajan kanssa, vastahan tässä on kaksi kuukautta harjoiteltu :)
Nyt kurkkimaan pikku-ukkoa parvekkeelle.
Kandi
Eiliseltä pyllypyykiltä:
http://i89.photobucket.com/albums/k211/emmakko/pyllypyykki_2.jpg
Meillä mies siivosi tänään omasta aloitteestaan!! Pyyhki pölyt, imuroi ja pesi lattiat, mä epäilen että se on sairas :) Mä oon yleensä se joka meillä pyyhkii pölyt ja imuroi, pari kertaa vuodessa voi näköjään miehellekin iskee siivous inspiraatio. On kyllä niin pitkät välit noilla ispiraatioilla että nalkutuksella tai itse tekemällä hoituu useimmiten siivoukset. Vessa on mun aluetta, mä en luota siellä miehen siivous jälkeen... :) On varmaan käyny vakoileen täällä palstalla ja päättäny ryhdistäytyä :)
Kandi: Mä pelkään et meillä tulee kans vielä tappelua tosta ajankäytöstä. Mä oon ihan varma et mies haluaa levätä viikonloput töistä ja on sitä mieltä ettei lapsen hoito voi olla yhtä rankkaa kun " oikeiden" töiden teko. Täytyy toivoo parasta mut valitettavasti pelkään pahinta. Onko teillä muuten nimiäis kuviot yhtään selkiytyny? Aiotteko te tilata tarjottavat leipomosta vai tehdä itse? Onko teillä suvussa innokkaita leipureita? Jos teidän täytyy 60 hengelle varata tarjottavat niin voi vaan kuvitella mitä se tulee maksamaankin. Onko teillä muuten jotain virallista osuutta?
(.) Ei mitään. Ei pienintäkään vihlasua eikä muitakaan merkkejä et suostuis tulemaan lähiaikoina. Mulla menee jo hermo kun kaikki suurinpiirtein soittelee ja kyselee et joko. No ei se tule sieltä enkä mä voi sen asian auttamiseks tehdä mitään. Yritän epätoivoisesti keksiä mikä auttais mut kai se on unohdettava koko asia ja hankittava jostain roppa kaupalla kärsivällisyyttä...
surullinensiili ja pikkutiikeri 38+6
Enää pari viikkoa, ja saatte sen ihanan vauvan syliinne! :) Mua oikein jänskättää teidän puolesta, kun tuntuu että se oma synnytys ja sairaala-aika meni ihan ohi. (Tai siis, ei ollut iloinen perhetapahtuma muuta kuin sen Noelin syntymäpäivän ja seuraavan päivän ajan. Seuraavan kerran oli iloista vasta vähän ennen uutta vuotta.) Mutta toivotaan että teillä menee kaikki nappiin, synnytys sujuu ja vauva-arki pääsee heti käyntiin!
Meinasin muuten pudota tuolilta kun katsoin että olin aiemmin kirjoittanut että " meillä mies siivoaa" . Siis ei se todellakaan kaikkea siivoa, vaan nimenomaan imuroi. Mä en yleensä imuriin koske. Paitsi nyt tosiaan kotiäitinä on varmaan vähän pakko, jos aion noin kunnianhimoisesti imuroida :)
Siili kyseli niistä nimiäisjärjestelyistä. Siitäkin jo vedettiin tahoillamme herneet nenään, kun koin että on vähän hassua että mies kutsuu sinne pikkuserkuista lähtien ihan kaikki, vaikka tietää että mun puolelta tulee maksimissaan 15 henkeä. (Tällä hetkellä mun puolelta on tulossa yhteensä 12, joista 3 saattaa vielä perua.) Mies nimittäin kutsui noin 25 sukulaisen lisäksi vielä lähemmäs kymmenen kaveriakin!
Onneksi tuo ei sentään ole niinkuin häissä että sulhasen suku istuu toisella puolella ja morsiamen toisella. Joten ehkä se ei näytä kovin pahalta, vaikka lähes koko lössi onkin miehen tuttavia ja kummin kaimoja.
Ja kun ne järjestetään anopilla, niin itsepähän sitten siivoilevat ja järkkäävät paikkoja kuntoon 30-40 vierasta varten... Mä olen tehnyt selväksi että me ollaan siellä vähän niinkuin vieraita, eli autetaan toki silloin nimiäispäivänä ja hoidetaan omalta osalta tarjoilua, mutta ei uhrata koko vierailuviikonloppua nimiäisten järjestelyihin ja jälkipyykkiin. (Onkohan mulla vähän asenneongelma?!)
Budjetista ja ruokailusta: meidän äiti lupasi tehdä pullia, miehen mummot tekee pikkuleipiä, tuulihattuja ja kuivakakkuja, ja anoppi sanoi tekevänsä vaikkapa lohikiusauksen pitkänmatkan vieraille. Itse ajattelin valjastaa pikkusiskon apuriksi perjantai-iltana, ja tehdä muffinsseja isot kasat. (Sen pitäisikin harjoitella, kun kotitalous on sen " heikko kohta" yläasteella. Muuten sillä on keskiarvo vaatimattomat 9.8 ;)) Niin että ajateltiin pärjätä tuolla. Mitään yhtä kakkua ei tule, ellei tässä nyt paniikki iske ja päätetään kuitenkin hankkia sellainen. Mutta kun meidän pippalot on ihan vapaamuotoiset, pääpaino on sukulaisten näkemisellä ja kahvittelulla.
Huh, tässä kun tuota kirjoittelee, niin tulee vähän paniikki... No, sysään kyllä vastuun miehen harteille, koska mun tärkein rooli on kuitenkin Noelin muonissa pitäminen ja riittävän rauhan takaaminen siinä kaikessa hälinässä.
Jeps. Tulepas Minks kertomaan kuulumisia kun joudat! (Vai kävitköhän jo... Muisti pätkii.)
Kandi
Minks, meillä on tosi samanlainen rytmi kuin teillä! Eli nukutaan klo 24 tai 01 lähtien, meillä tosin yleensä herätään 8.30-9.30 välillä. Kasilta on lääke, mutta Noel harvoin herää siihen. Yleensä nukkuu vielä jonkin aikaa. Ja sitten valvotaan siten, että puoleenpäivään mennessä on mahdollisesti yhdet pikku torkut (n.45min) nukuttu. Kahdentoista-yhden välillä joko mennään kauppareissulle tai sitten pistän pojan parvekkeelle. Nyt on kahtena päivänä nukkunut 2,5h päiväunia partsilla. Klo 16 lääkkeen jälkeen ollaan vuoroin hereillä, vuoroin pikkutorkuilla tuohon iltayöhön saakka, ja sitten tosiaan yöunille keskiyön jälkeen.
Jännitän taas täällä miten käy, kun Noel on nyt nukkunut vajaat puoli tuntia tuossa sängyssä ihan yöunen tyylisesti. Voi kun pysyisi unessa!! Toisaalta jos se kostautuu aikaisena heräämisenä, niin sitten saa ennemmin olla illanvirkku ;)
Meillä on tosiaan vain 120cm leveä sänky, eikä edes ole seinän vieressä. Ei kyllä kolmisin mahduta. Raskausaikana teki tiukkaa että mahduttiin edes miehen kanssa kahdestaan (tai no, kolmehan meitä tavallaan oli ;)).
Haalarista vielä: voithan ostaa huuto.netistä halvalla jonkun väliaikaishaalarin. Mä maksoin siitä 74-senttisestä muistaakseni 8,90e postikuluineen kaikkineen. Ja se on ihan siisti ja ehjä, vaikka onkin varmaan useamman vuoden vanha.
Söpösimmu, kuulostaa niin tutulta tuo takin ruttaaminen selän taakse... Mulla oli loppuvaiheessa luennoilla aina joku mytty selän takana, jottei sattuisi niin paljon...
Nyt se Noel jo ähkiikin sängyssä. Got to go.
Kandi & Noel 9vk+