Jäkätänkö turhasta? Pieni asunto ja tavaroiden omat paikat
Meidän kodissa on 1 mh + tupakeittiö. Tavaraa siis vaan pakolliset ja mun mielestä niiden pitää olla paikallaan, koska pienikin epäjärjestys näkyy täällä heti.
Esimerkkinä, puhelimet ladataan keittiön työtasolla, mutta latureiden paikka on kirjahyllyn kaapissa (kirjahylly on 4m päässä). Jos laturit jää työtasolle johtoineen, ne on tiellä kahvinkeitossa, ruoanlaitossa ym.
Keittiön kaapissa on astioiden lisäksi esim kori jossa on ensimmäisenä miehen kaksi isoa lääke/vitamiinipurkkia, ja niiden takana mun pienet purkit ja dosetti. Miehen purkit on edessä siksi että ne on hänelle helposti otettavissa JA hän saisi ne myös helposti takaisin. Mutta ei, mies heittää ne koriin miten sattuu ja mä joudun kaivamaan omani sieltä alta.
Tai jos vaatteet jättää ruokapöydän tuolille niin ne näkyy joka puolelle. Tai työrepun jättää lattialle niin hän itsekin kompuroi siihen kun menee tuvasta makkariin. Kaikella on meillä oma paikkansa ja mä haluan että tavarat pidetään siellä.
Pitääkö mun vaan jaksaa itse siivota miehen jälkiä koska olen ainoa ketä häiritsee? 😄
Kommentit (87)
Älä lisäänny tuon miehen kanssa. Tein sen virheen, joten opi minun virheistäni. Aiemmin siivosin juttuja vain miehen jäljiltä ja vain aivan pakolliset esim. ruokalautanen jäänyt viikoksi työpöydälle ja haju sietämätön. Nyt siivoan miehen ja lapsen tavaroita ja miehen tavaratkin hoidettava tarkemmin, ettei aiheuta vaaraa lapselle. Esim. Unohtaa vitamiininsa pöydälle, josta taapero ylettää nappaamaan ja syömään ne. En ollut tajunnut ennen lasta, kuinka leväperäinen mies on. Pidin itseäni vain turhan tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan tyypillinen minä minä minä minä ja minun tahto kotidiktaattori joka on sitä mieltä että asunnossa asuu vain minä eikä kukaan muu ja kukaan muu ei saa näkyä mitenkään vaikka saisi siellä sinun kodissa
Sori, en ole. Nytkin meillä on hellalla moottoripyörän osia ja ne on siinä vielä kaksi päivää 😂 Ei tarvi tehdä ruokaa ja nuo ei miestä haittaa jos vieraita tulee, niin saavat olla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa isompi asuntoon. Tai erotkaa, ihan sama. Eihän toi voi noinkaan jatkua. Jakakaa, tavarat, lapset ja koirat ja jatkakaa elämäänne.
Ei erota 😊 Ap
Vierailija kirjoitti:
Suunnittele ne paikat paremmin. Laturit kannattaa pitää siellä missä ne voi olla koko ajan seinässä (joo ei suositeltavaa, mutta ihan oikeasti kukaan ei ala niitä joka päivä ottamaan esille ja laittamaan pois), vaatteille pitää olla helppo "heittopaikka", ja järjestä ne vitamiinit silleen ettei miehen purkkien järjestys häiritse sinua.
Ei ole realistista vaatia ihan kaikkea olemaan koko ajan tiptop, vaan järjestyksen pitää olla sellainen että se toimii mahdollisimman pienellä vaivalla ja vähän kuin itsestään.
Latureita ei todellakaan pidetä koko ajan seinässä. Paloturvallisuusriski
Vierailija kirjoitti:
Onko mies kertonut, miksi hän ei vaivaudu laittamaan tavaroita paikoilleen, vaikka itsekin tajuaa ettei löydä niitä jos ovat missä sattuu? Onko hänellä muutenkin vaikeuksia omaksua järkeviä toimintatapoja, esim. töissä?
Ei kuulemma vaan tule ajatelleeksi. Kuitenkin esim sen lompakon lohdalla kyllä ajattelee ja siksi se löytyykin aina. Ja tosiaan arvostaa siisteyttä sitten kuitenkin. Töissään täytyy tavarat laittaa aina samoihin paikkoihin ja siellä muistaa, paitsi kerran. Silloin työkaveri soitti perään ja mies antoi vissiin viisi mahdollista paikkaa mistä ko. tarvike saattaa löytyä. Ap
Olisiko apua jos lisäisitte yhden lääkepurkkikorin/rasian miestä varten, joko sen nykyisen korin päälle tai sisälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mies kertonut, miksi hän ei vaivaudu laittamaan tavaroita paikoilleen, vaikka itsekin tajuaa ettei löydä niitä jos ovat missä sattuu? Onko hänellä muutenkin vaikeuksia omaksua järkeviä toimintatapoja, esim. töissä?
Ei kuulemma vaan tule ajatelleeksi. Kuitenkin esim sen lompakon lohdalla kyllä ajattelee ja siksi se löytyykin aina. Ja tosiaan arvostaa siisteyttä sitten kuitenkin. Töissään täytyy tavarat laittaa aina samoihin paikkoihin ja siellä muistaa, paitsi kerran. Silloin työkaveri soitti perään ja mies antoi vissiin viisi mahdollista paikkaa mistä ko. tarvike saattaa löytyä. Ap
Mikähän on se mystinen syy mikä saa hänet töissä muistamaan, mutta kotona ei?
Arvostus kollegoita kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko apua jos lisäisitte yhden lääkepurkkikorin/rasian miestä varten, joko sen nykyisen korin päälle tai sisälle?
Ei mahdu. Ap
Auttaa kun selkokielellä miehelle selostaa, miksi järjestystä ylläpidetään. Mitä tapahtuu kaaoksessa. Että toinen voi paremmin, kun on järjestys. Se, että joutuu toistamaan pyyntönsä, ettei asia mene perille, joutuu ns nalkuttamaan, johtuu vain miehen hitaasta käsityskyvystä. Älykäs ihminen ymmärtää kertasanomalla,.
Vierailija kirjoitti:
Auttaa kun selkokielellä miehelle selostaa, miksi järjestystä ylläpidetään. Mitä tapahtuu kaaoksessa. Että toinen voi paremmin, kun on järjestys. Se, että joutuu toistamaan pyyntönsä, ettei asia mene perille, joutuu ns nalkuttamaan, johtuu vain miehen hitaasta käsityskyvystä. Älykäs ihminen ymmärtää kertasanomalla,.
Ei tää sit oo älykäs, kun ei ole ymmärtänyt. Siltikään vaikka on valittanut miten noloa on kun tuli yllätysvieraita ja oli tavarat sekaisin. Ja sanoin että siksipä juuri se järjestys... Unohtaa sitten taas. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittele ne paikat paremmin. Laturit kannattaa pitää siellä missä ne voi olla koko ajan seinässä (joo ei suositeltavaa, mutta ihan oikeasti kukaan ei ala niitä joka päivä ottamaan esille ja laittamaan pois), vaatteille pitää olla helppo "heittopaikka", ja järjestä ne vitamiinit silleen ettei miehen purkkien järjestys häiritse sinua.
Ei ole realistista vaatia ihan kaikkea olemaan koko ajan tiptop, vaan järjestyksen pitää olla sellainen että se toimii mahdollisimman pienellä vaivalla ja vähän kuin itsestään.
Eihän ole. Paloturvallisuusriski on latauksessa oleva kännykkä ja sen litiumakku, eikä se latauspulikka seinässä yksinään.
Huonosti organisoitu. Mikään ei ole pahempi kuin kontrolli/siivousfriikki jolla ei ole silmää eikä aivoja järjestelylle vaan tulee just noita että laturia säilytetään vaikeasti etc.
Kytkimellinen jatkojohto paikkaan johon laturit voi jättää olemaan. Myös varavirtalähde on kätevä. Vitamiinien ei ole pakko olla noin vaikeasti.
Mulla on omissa paikoissa omat kamat, esim omat pillerit. Hammastahnani on eri paikassa kuin miehen, sekä vaatteeni myös. Minulla on oma laturipaikka, ja mm omat sakset ja juustohöylä omilla paikoilla. Mies sitten etsii omia tavaroitaan, minä en sellaista elämää jaksa, vaan tykkään siitä että tavarani ovat omilla JÄRKEVILLÄ paikoillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole. Paloturvallisuusriski on latauksessa oleva kännykkä ja sen litiumakku, eikä se latauspulikka seinässä yksinään.
Paitsi että on. Tultiin kauppareissulta ja ihmeteltiin mistä tulee vienoa savun hajua. Mies meni yläkertaan ja huomasi että applen ap laturinjohto savuaa sängyn päällä.
Vierailija kirjoitti:
No sun pitää kertoa sille miehelle tai näyttää. Laita sen kamat jätesäkkiin kyl se tajuaa vihjeen
Haista sinä lehmä v***u, ei mitään oikeutta koskea miehen tavaroihin!
Vierailija kirjoitti:
Kytkimellinen jatkojohto paikkaan johon laturit voi jättää olemaan. Myös varavirtalähde on kätevä. Vitamiinien ei ole pakko olla noin vaikeasti.
Sellainen paikka mihin laturit voisi jättää olemaan on makkarissa. Ja siellä se vasta olisikin vaikeasti 😄 Tupakeittiössä ollaan aina ja siksi puhelimet ladataan siellä. Kuten sanottu, olen yrittänyt myös sitä että johdot on leipälaatikossa, mutta miestä ärsyttää sitten kaivaa niitä sieltä leipien seasta.
Ja vitamiinitko ovat vaikeasti, kun pitää avata kaapin ovi ja ottaa siitä vaan heti näkyvä purkki käteen? 😄Eli se kaapin ovi tekee tästä vaikean sulle, pitäisikö purkitkin olla pöydällä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sun pitää kertoa sille miehelle tai näyttää. Laita sen kamat jätesäkkiin kyl se tajuaa vihjeen
Haista sinä lehmä v***u, ei mitään oikeutta koskea miehen tavaroihin!
Eksä oli tuommoinen, heitteli vaatteet ja elektroniikat tuolilta lattialle, runttasi arvotavaraa säkkiin ja käveli päältä. Hirveä tuholainen, ei koskaan korvannut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei latureita jätetä seinään lemmikkien takia. Joskus sovittiin että laturit voi jättää leipäkoriin, mutta miehellä meni hermot leipäpussia ottaessa 😂 Vaatteet saa kyllä heittää vaikka sängylle tai omalle yöpöydälle ihan vapaasti. Noille lääkepurkeille nyt ei kaapista enempää tilaa suoda. Ap
Mitä lemmikkejä teillä on minikodissanne, jonne mahtuu vain välttämättömin - ja kaikki lemmikkeihin liittyvä sälä. Ihan ensin eroon näistä marsuista, kissoista, koirista jne. mitä ovatkin, jo ne ovat hankalia siksikin, että eivät pysy tismalleen siinä paikassa, jonka olet niille päättänyt.
Asutte siis kodissa, jossa on noin 3 pistorasiaa? Ja sellaiset sulakkeet, että jatkojohtoja ei voi käyttää? Ja puhelimet on pakko ladata tupakeittiössä, koska siellä ollaan aina? Mutta siellä ei ole yhtään tilaa millekään?
Teetkö tahallasi elämästä hurjan hankalan vai haluat selittää, että on sovittu jotain, missä ei ole mitään järkeä, mutta kun sinä haluat vitamiinit ja dosetit samaan tilaan kaapin oven taakse, niin sitten ne ovat siinä. Meillä vitamiinit on sukkalaatikossa, helppo ja siisti paikka, koska pillerit on purkissaan ja sukat on pestyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa nipottamiselta. Vaikka asuisin pienessä yksiössä, en jäkättäisi tuolilla olevasta vaatteesta tai väärässä asennossa olevasta vitamiinipurkista. Kuulostaa suorastaan neuroottiselta.
Se asunto on puolisonkin koti ja jos pitää oikeassa paikassa olevan purkki olla vielä tietyn purkin takana, mennään järjettömyyksiin. Miten sinulla olisi tuollainen määräysvalta? Ihan yhtä järkevää on vaatia maton hapsujen kampaamista suoriksi joka päivä.
Ne miehen purkit on nimenomaan edessä, kaikein helpoimmassa paikassa, siksi että olis hänelle helppoa. Ei tarvitse kuin palauttaa siihen takaisin. Ihan näkemättä ja koriin katsomatta sen voi tehdä. Jos haluaa 🤣 Jos laittaisi ne takaisin niin mäkin saisin omani sieltä takaa, ilman että pitää koko kori nostaa kaapista ja järjestää uudelleen. Mutta kun heittää purkkinsa vaan sinne jotenkin, niin ärs
Tuohon kannattaisi nipottamisen sijaan miettiä jotain ratkaisua. Jos vitamiinien on ehdottomasti oltava samalla hyllyllä, voisiko siinä olla kaksi peräkkäistä koria, joista etummaiseen mies saisi nakata omansa miten haluaa ja sinun olisivat toisessa korissa, mutta näin eivät peittyisi miehen vitamiinien alle?
Samoin miettisin laturien johdoille paikan läheltä latauspaikkaa tai toisinpäin. Ei ole kovin järkevää kuskata tavaroita käyttöä varten paikasta toiseen. Ihan järjestelyn perussääntö!
Ja isossa varsinkin. Paljon enemmän etsittäviä paikkoja!