*** Enskattaret alkuviikkoon ma-ke ***
Tässä viime viikon pulinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9609095&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (68)
kun poika nukkuu pihalla...
Lill_Sis kyseli silmien väristä...
Meillä Veetillä muuttui silmät ruskeiksi heti laitokselta lähtiessä, eli 3vrk:n ikäisenä. Ja ihant nappisilmät onkin =) Joku joskus väittänyt, että lopullinen silmien väri tulee 2v. mennessä, tiiä sitten tuosta. Minun veljellä muuttui silmien väri vielä n. 10v. Toisesta tuli vaalean ruskea ja toisesta siniharmaa...
Hampaiden teosta...
Veeti alkoi syömään nyrkkiä ja kuolaamaan heinäkuun alussa, eli 2,5kk iässä. Hampaat kuulsivat todella selvästi ikenien läpi, saattoi ihan laskea 4 ylhäälle ja 2 alhaalle. Ensimmäinen hammas kuitenkin puhkesi vasta syyskuussa, eli n. 4kk iässä.
Tiheänsyömisen kausi oli meillä 3kk iässä. Söi yötä päivää tunnin välein. Aloinkin sitten 3kk 1vko antaan kiinteitä tissittelyn lisäksi. Ensimmäisenä maisteltiin persikkasosetta.
Onnea Osbournen tytölle kääntymisten johdosta! Nyt saa pian jo ihmetellä, kun ei vauvaa löydykkään samasta paikasta mihin sen oli hetkeä aijemmin jättänyt ;)
Toivottavasti pikku q ei nyt tule enempää sairaaksi vaan tuo oksentelu oli vain hetkellistä.
Ja ihanaa, että Jenni saa jo " puhtaat paperit" , jos nuin voi sanoa :)
Onnea uusien purukalustojen saajille D:lle ja Aleksille !
Ja taas pois... Pitäis täyttää muutama laskiaispulla ukko-kullalle ennen ku tulee töistä ja kukkiin mullat vaihtaa...
Lisa & V 9kk
Kotiuduttiin just kauppareissulta ja tyttö on isillä kantoliinassa joten nyt on meikäläiselläkin hetki sitä omaa aikaa:)
Pikkuquu oli käynyt neuvolassa, hienoa että poika kasvaa tasaisesti ja ruokakin maistuu!
Meilläkin oli tänään 6kk neuvola, 9440g/71cm oli mitat, eli pyöreä pallukka edelleen.
Oon huomannu Liian käyttävän enemmän vasenta kättään, tai siis käyttää kyllä molempia mutta tarttuu yleensä ensin vasemmalla kädellä, kääntyy myös vain vasemman kyljen kautta vatsalleen ja terkka huomasi että seisoessa paino jää vasemmalle jalalle enemmän..saatiin sitten lähete fysioterapiaan, ei kuulemma ole vakavaa, toinen puoli vaan kehittyy vahvemmin mutta kyllähän noi jutut aina äitiä kaihertaa:/
Vielä kun 8kk lääkärikin siirrettiin sen takia 7kk kohdalle.
No ens kuun alussa mennään sitten jumppailemaan terveyskeskukseen ja kotona yritetään aktivoida heikompaa puolta.Muuten kaikki oli hyvin:) Äidin väsymys oli taas huolen aiheena.
menkoista ja lantionpohjan lihaksista oli keskusteltu, mulla oli lantionpohjan lihakset ihan hukassa aluksi mutta kyllä ne sieltä löytyi kunhan epparin kipu hellitti ja uskalsi alkaa jumppailemaan, menkat loistaa vieläkin poissaolollaan mutta kadoksissa on kyllä ässäilytkin kun ei tyttö anna vanhemmilleen todellakaan hetken rauhaa moisiin hommiin;)
Vauvakuume tulee ja menee..ehkä ensi syksynä sitten..
Mulla on pää taas ihan tyhjä, en muista yhtään mitä piti kommentoida..no palailen jos ehdin!
Queen
[color=#DC143C]Tultiin just neuvolasta ja nyt oli paino jo 3720g eli mentiin jo yli syntymäpainon..Hieman sitä jännitin, että mitenkäs on noussut! Pituuttakin oli jo 54cm..=) D-vitskuja saatiin ja lupa kylpemiseen..Jey! =) Kovin hoikkarakenteinen kuulemma tyttö on..tullee isäänsä.
Kyllä huomaa nyt kun mies on töissä päivät! Tuntuu, että mitään ei saa aikaiseksi..ei edes suihkussa kerkii käymään niin, ettei neiti hermostu kun ruoka lähti kauemmas..=D Ehkäpä me vielä joku rytmi löydetään näihin päiviin!
Silmistä: meillä on tummansiniset ja kaikki sanoo, että ruskeaksi muuttuvat vielä..Tiedä sitten? Ruskeat ois kyllä ihanat..samanlaiset ku mamalla..=)
Nyt ei kerkii muuta..ihanaa tiistai-iltaa kaikille! =)
t. poppis ja räpsy 2,5 vkoa
Poppis -ihan samalla tavalla meille kaikki samoi, että kun on noin tummam siniset silmät S:llä niin ruskeiksi vielä muuttuvat.
Sitä siis mietinkin, että jos muuttuvat niin koskakohan... nimimerkillä malttamaton äiti :)
Äitiinsä tullut tytär tuolla huutaa jo nukkumaan -täytynee poistua takavasemmalle!
LillSis & S melk. 3kk
Liialla oli tosi tummat silmät syntyessään ja kätilöt synnärillä vannoivat että ruskeat niistä tulee, samoin neuvolassa terkka oli vahvasti sitä mieltä. Miehellä on ruskeat ja mulla siniset..no ainakin puolen vuoden jälkeen silmät ovat edelleen siniset...:)
Queen
täällä on oltu melko känkkyisiä koko illan sekä minä että mies. Onneks typyn kummitäti kävi siskonsa kanssa piristämässä, niin ei ihan kinailuksi mennyt. Mies pääsi salille ja on jo hyvällä tuulella, mua vieläkin pännii kaikki. Ei siis mikään erityisesti, väsyttää vaan ja ärsyttää, kun en saa raahauduttua salille. Plaaah. Eniten harmittaa se, että hankin itselleni tooosi hyvän mielen shoppailemalla, mut sit iltapäivän käninät vei ilon niistäkin uusista asioista. No, eiköhän se siitä iloks muutu, kun avaan tuon palapelin ja pääsen nauttimaan siitä itsekseni.
Toivottavasti Keravan treffeillä oli kivaa!
Neiti kiittää kääntymisonnitteluista, mutta ei oo tänään sit kääntynytkään... ei tosin oo hirveesti ehtinyt lattialla makoilla, kun ollaan oltu kaupungilla ja on ollut sylissä pitäjiä, mutta tais kuiteskin olla vielä vasta treeniä eikä ihan helppo nakki sittenkään. Hyvä niin, ni ei vielä lähde liikkeelle. :)
Meidänkin tytöllä oli synnärillä tosi tummat silmät, mutta edelleenkin ovat siniset ja itse asiassa mun mielestä vaalentuneet. Hirmuisesti odotan ruskeita silmiä vieläkin, koska mun kummassakaan suvussa sinisiä ei oikeesti ole juuri kenelläkään, mutta onhan noi sinisetkin tietysti kauniit. Luulin vaan, et ruskeet on dominoivat. Toisaalta mun serkun lapsella muuttui vasta vähän vajaa kaksvuotiaana vihreiksi.
Meillä oli kans viime yönä tiheen imun kausi, parin tunnin välein lutkutteli. Otin jo yhdeltä viereen nukkumaan, ku totesin, et heräilee koko ajan, sain tissin suuhun helpommin enkä varmaan itse ees herännyt kunnolla joka syötölle.
Jaahas, taidan mennä tuonne sohvalle kokeilemaan, joko kestän miehen seuraa. :) Typy nukkuu jo ja kai mäkin kohta kömmin perässä.
-Osse ja pikkuneiti
Tänään onkin ollut vilinää. Neuvolatäti kävi aamupäivällä, kaikki oli hyvin Oliverilla ja painoi 3580g. Eli tasan grammalleen saman kuin syntyessään. Laitokselta lähtiessä painoa oli 3380g eli hyvin noussut=) Ens to onkin sit taas neuvolakäynti ihan neuvolassa. Multa poistettiin tikit ja huomenna pääsen sit saunaan, JEE!!!
Silmien väristä oli puhetta. Oliverilla TOSI tummat silmät, mustansiniset nyt. Ja kaikki sanovat että varmasti tulee isänsä ruskeat silmät, saas nähdä kuinka käy!? Mä kans odotan et lopullinen väri selviäis.
Poppis, missä vaiheessa teidän rytmi meni tollaseksi ettet ehdi oikein mitään tehdä? Kun meillä nukutaan tasaisesti 3-5h ja sit vaipanvaihto + ruoka ja uusi uniputki päälle. Äsken just nukkui 4h40min putkeen, söi ja taas tuolla tuhisee unissaan:=) Eli milloin odotettavissa muutosta tähän autuuteen? Nyt kun mies isyyslomalla, niin ollaan netistä otettu leffoja ja Prison breakin jaksoja ja niitä katsottu kun tällä hetkellä ei ole muuta kuin aikaa... Onko muuten normaalia ettei ole hereillä varttia kauempaa ja vaan tyytyväisenä syö ja nukkuu??
Oliver kakannut tähän päivään asti 3-4 kertaa päivässä sellasta " sinappia" . Nyt sit tänään kakkinut kaksi kertaa, mutta molempina kertoina pari kovaa pökälettä. Nesteitä saa riittävästi koska pissa jatkuvasti " suihkuaa" eli mistä voi johtua moinen kova kakka? Onko muilla ollut?
Jaahas, nyt mies huutelee Deja Vuta katsomaan, palailenpa aamulla sit jatkamaan...
Aurora & Oliver TASAN 1vko
Onnitelut Ossen neidille kääntymään oppimisesta! Taitaa neiti pitää vaan tänään välipäivää, kun kerta eilen niin kovasti harjoitteli :)
NapNap, kuulosti kivalta toi lastenpaikka. Olis tosiaan kiva sillain tavata, että lapset pääsis leikkimään. Ei nää isoimmat vauvat enään tosiaan paikoillaan paljon viihdy. Miltäs kuulostais 24. tai 25. maaliskuuta? Olisiko hyvä ajankohta treffeille vaiko liian aikaisin? Onko se paikka, josta NapNap kerroit, sisällä vai ulkona?
Jennin D:kin saa hampaita. Se onkin sitten erittäin mukavaa, kun vielä oppii käyttämään niitä äitiin ja isiin ;) Mulla on joka päivä sormet ja posket täynnä pieniä hampaanjälkiä :) Joonalla on vieläkin vaan kaksi hammasta. Millonkas muuten NapNApin tyttö sai lisää hampaita, kun eikös teilläkin ollut pitkään vaan kaksi hammasta? Joku pienempikin vauva oli jo saanut hampaita. Nyt en vaan millään pysty muistamaan kuka...
NapNApille vauvakuumeesta: Ei tää munkaan vauvakuume oo läheskään samalainen, kun silloin, kun Joonaa kuumeiltiin. Paljon lievempi ja erinlainen, kun tietää mitä odottaa. Enään se raskaus, synnytys ja vauva ei oo mitään suurta arvoitusta. Mä oon silti sitä mieltä, että ei siihen lapsen saamiseen välttämättä vauvakuumetta tarvita. Jos tuntuu vaan siltä, että toinen lapsi olisi kiva perheeseen saada, niin mitä sitä mitään hillitöntä kuumetta odottelemaan. Sitten, jos tuntuu siltä, että ei todellakaan halua toista lasta tai, jos tuntuu, että kolmihenkinen perhe on paras vaihtoehto, niin miksi sitten enään toista lasta yrittämään.
Pikku-quukin oli pääsyt neuvolaan. Hyvinhän quukin kasvaa omalla käyrällään. Toivottavasti pystyttäis järkkäämään ne treffit sillain, että tekin pääsisitte.
En mä taaskaan muista mitä muuta mun piti kertoa. Voihan ÄDE! Eikä tästä niin pikamoita tullutkaan :)
pesukarhu ja Joona huomenna 10kk
Voisin opetella sisäistämään lukemani. Eli sisäleikkipaikasthan oli kysymys ;)
Paranemisia pikku-quulle. Toivottavasti ei mitään pahempaa pöpöä ole tullut.
Auroran Oliverkin oli hienosti kasvanut. Hyvä, hyvä! Me vietiin Joona ekaa kertaa Jumboon noin viikon ikäsenä. Sellanen käsidesi on ihan hyvä hankinta. Voi desinfioida kätensä, jos on jossain käymässä ja täytyy esim. imettää.
Juu, mutta nyt poistun täältä häiriköimästä.
pesukarhu
[color=#DC143C]En voi vastata ku omalta kohdaltani kun ei ole tietoa muusta..=) Eli meidän neito alkoi tossa pariviikkoisena seurustelemaan enemmän ja pysyttelee hereillä nyt jo muutamaa tuntia kerralla..Eilen halus olla tissillä yli kolme tuntia ja torkahteli vaan välillä jotain 3-12 minsaa (yritin just sillä pidemmällä mennä suihkuun, mutta piti kiiruhtaa takaisin pyyhe ympärillä ja hiukset vettä valuen..=D). Se kyllä nukkuikin yöllä taas jotain 6,5h putkeen eli taisi olla aamulla tosi kova nälkä..? =) Tänään maltto jo torkahtaa melkein puoleksi tunniksi päivällä ja sit lähdettiinki jo neuvolaan..nukku nyt sit illalla kolme tuntia ja taas on hereillä ja syönyt jatkuvasti..Kohta yritetäänkin jo yöunille kun näyttää rauhoittuvan tonne iskän syliin..=)
Kakasta sen verran, että meillä on ollut vaan sinappia. Ja paljon..=D En tiedä yhtään tollasista pökäleistä..luulin, ettei vauvoilla niitä vielä tule? Kertokaahan taas vanhempien lasten mamat..=)
Piuh..nyt taas tissiä tarjoamaan. Hyvää yötä!
t. poppis
Ajattelin nyt sitten käydä täälläkin pikaseen. Paljon on syntynyt uusia enskavauvoja...
Mä oon nyt taas tällä hetkellä töissä ja Kerttu on maailman ihanimmalla pph:lla. En kyllä siitä tädistä helpolla luovu =)
Meidän neiti kävelee jo täyttä häkää. Ensimmäiset askeleet otti kaksi päivää vajaa 10 kuukautisena. Ulkona ei kyllä vielä oikeen topattuna kävely onnistu, mutta kaipa se siitä.
Me ei olla nyt yhtään vielä aateltu pikkukakkosta tai siis ollaan aateltu, mut ei kyllä yritystä laiteta kehiin ainakaan puoleen vuoteen. Aluksi oli tarkotus tässä hiljakseen, mutta koitan saada jonkun vakkarityöpaikan ensin. Mut viimeistään yritystä päälle siltikin joskus kun K on 2v.
No nyt tyttö heräs. Pitää mennä.
I ja K, lauantaina 11kk
POPPIS, tervetuloa vauva-arkeen! :D Meillä mies on ollut koko ajan töissä ja koska poika saattaa valvoa viisikin tuntia kerrallaan ja nukkua vain tunnin, ei tahdo aikaa olla muuhun kuin vauvan kanteluun ja imettämiseen. Kun toinen on vielä sen verran pieni, ettei viihdy oikein yksinään esim. sitterissä (vaikka olisikin äidin lähellä) niin pitää tosiaan vain kanniskella ympäriinsä toista. Meidän lempipaikka onkin sohvannurkka, missä äiti voi katsella telkkua tai lukea lehteä vauva sylissä ja tarpeen tullen vetää tissin esiin :)
AURORA, teidän pojan " rytmi" kuulostaa juuri siltä millainen vastasyntyneen rytmin kuuluisikin olla. Eli syö ja nukkuu. Meilläkin kyllä syödään ja nukutaan, mutta meillä myös valvotaan! Reppana on nytkin äidin sylissä ja aivan poikki, mutta uni ei vain tule :/ Haukottelee niin että näkyy melkein mahalaukkuun asti :D Mutta ei vaan nuku. Kertaakaan meillä ei olla nukahdettu heti syötön päälle, vaan aina valvoo VÄHINTÄÄN 1,5h, yleensä 2h. Nukkuu puolesta tunnista kahteen tuntiin, joskus jopa kauemmin, mutta tuo 0,5- 2,5h on yleisin. Sitten taas kukutaan.
Tiedän, ettei näin pienet vielä osaa hymyillä, mutta jo kahdesti poika on killittäessään äitiä silmiin vetänyt yhtäkkiä suupielet ylöspäin! Tiedän, että se on tahatonta, mutta on se silti liikuttavaa!
Nyt takaisin sohvannurkkaan; pitää yrittää saada poika nukahtamaan. Nukahtaisi kyllä vaunuihin ulos, mutta pakkasta on melkein 20 astetta, että ei oikein voi lähteä kärryttelemäänkään :/
Han ja Rumpalipoika 2,5 vko
Lilsis helisee tiheän syömisen kanssa, mä en kyllä osaa tuohon sanoa mitään, meillä kun Aino ei öisin syö juuri koskaan, ihana neiti antaa äidin nukkua yöt.
Lisan herra leikkii koiran häkissä, siellä taitaa olla turvallista olla, lapset on niin hassuja välillä.
Hampaista oli juttua, meillä Ainolla on 3 helmihammasta jotka kuulemma lähtevät pois, kovasti on ruvennut nyrkkiä syömään ja kuolaa tulee hirmuisesti, mutta en usko että ne hampaat ihan vielä tulee Aino on kuitenkin vasta reilut 2 kk.
Ossen tyttö on kääntynyt Jippiiiii, meillä ei vielä ole sellaisesta mitään vinkkejä, meillä on nyt menossa sellainen potkin ja huidon niin paljon kuin jaksan kausi.
Q oli saanut pikkaisen kanssa lähetteen fysioterapeutille, eiköhän se kehitys siitä tasapainotu kun aikaa menee.
Liia on jo tosi iso tyttö, miten ihmeessä aika menee näin nopsasti ??
Meidän Ainolla on sellaiset tummansiniset, melkein mustikan väriset silmät, jännityksellä odotamme jääkö ne sellaisiksi vai tuleeko neidille tälläiset ei minkään väriset silmät niin kuin äidillänsä, näissä silmissä on kaikki mahdolliset värit pinkkiä lukuunottamatta.
Aurora, voi teillä on nukkupena siellä kotona, meillä se on hukassa Aino ei koskaan ole ollut kauheen kova nukkumaan, paitsi yöllä.
Eilinen ilta oli yhtä helvettiä, lähdin puoli 7 maissa salille no keravalle ajaa ensin 20 minsaa siihen reilu tunnin treeni ja kaupassa käynti, klo 21 aikoihin olin kotona, Aino oli huutanut 1,5 tuntia mitä lie väsymyskiukkuansa, sitä sitten jatkui tuonne 23 saakka kunnes neiti vihdoin nukahti omaan huutoonsa.
Mies raukka saa aina huutoa, Äitin syli on Ainosta paljon kivempi.
Poppis, mä käyn nykyään suihkussa niin että Aino istuu sitterissä ja kattelee, yksin se ei suostu jäämään jos tietää minne menen vaikka muuten viihtyy kyllä yksinäänkin joskus jopa puoli tuntia.
Kyllä se teidänkin missi pian kasvaa ja sitten on helpompaa.
Meillä Aino on ruvennut ihan hirmuisesti juttelemaan välillä ei meinaa saada ulos mitään ja vaan huohottaa kovasti, kun on niin paljon asiaa.
Kiitos Keravan treffiläisille, oli ihana nähdä Noelia, Iida-Linneakin ihan kohta saa oman käärön syliin, muista nyt vaan ottaa rauhallisesti.
Kandille kiitos siitä rekisterikilpi vinkistä, tilasin heti illalla sellaisen Ainollekkin tulee kyllä erihieno.
Käykää muutkin katsomassa www.helpotkaupat.fi, sieltä saa nimellä ja syntymäajalla varustettuja rekisterikilpiä vaunuihin roikkumaan.
AA ja AE
Meidän neiti taas nakuilee tuossa taustalla, joten kirjoittelen pikaisesti.
Ihan alkuun silmien väristä. Taitaa tosiaan kaikilla vastasyntyneillä olla nuo tummansiniset silmät. Me ollaan miehen kanssa molemmat sinisilmäisiä ja jo parin kuukauden ikäisenä myös Emmin silmät on vaalenneet kovasti, vain reunoilla on sellaiset tummansiniset raidat enää. Mä oon kanssa luullut, että ruskea on dominantti. Mutta jospa tosiaan siinä menee enemmän aikaa.
Pinojen pituudesta oli Aurora vissiin kommentoinut. Pitkiksi tosiaan kasvavat. Silloin kun mä tulin tälle puolelle, niin tais olla vielä kuukausipinot ja siitä sitten on pikkuhiljaa pinot pidentyneet, mutta onpa tätä väkeäkin tullut mukavasti koko ajan lisää. Ehkä tosiaan vois jossain vaiheessa miettiä päiväpinoja, kunhan vaan muistetaan linkittää alkuun vanhat pinot, jotta löytyvät helposti, jos ja kun ei joka päivä ennätä ajatuksella täällä käydä.
Hanin Rumpali on siis edelleen kova tyyppi valvomaan. Onneksi kuitenkin antaa äipän edes lukea samalla, kun valvoo. Meillä kun Emmi on ollut aina kova valvomaan, mutta samalla on täytynyt tehdä jotain koko ajan. Pelkkä paikallaan sylissä olo ei ole kelvannut. No nyt kyllä jo onneksi viihtyy hyvinkin itsekseen vaikka leikkimatolla. (Toki kun känkkäränkkä iskee, niin ei ole hetkeäkään yksin.)
Valvomisesta: meillä ei enää nukuta lainkaan pitkiä päikkäreitä ja sekös sapettaa. =S Lauantaina viimeks on neiti nukkunut edes kaks tuntia. Sen jälkeen tunti on ollut maksimi pihallakin. Iltaisin on kyllä sitten uni tullut jo ysin - puol kympin aikaan. Ja aamulla meno alkaa jo monesti seitsemältä. aamupäivällä nukutaan puolisen tuntia sisällä, illalla samoin. Hirveästi siis muuttuu tässä ajan myötä nää " rytmit" .
No nyt ei enää nakuilu kiinnosta. Menempä pukemaan ja syöttämään ipanaa. palailen taas sopivan hetken koittaessa...
-Amy ja Emmi, perjantaina 4kk
Aurora, kiva kun olet taas kuvioissa mukana ja vaikutat tosi hyvin toipuneelta. Oliver on suloinen poika ja nimi on tosi kiva.
Poika nukkuu meillä tosi vaihtelevasti, mutta useimmiten syö ja jatkaa siitä sitten heti uniaan. Saa nähdä missä vaiheessa alkaa enemmän olemaan hereillä. Tosin eilen kun kaveri oli päivällä kylässä, niin nukkui tosi huonosti 2 tuntia ja sitten menikin monta tuntia valvotessa, kunnes viiden aikaan nukahti pariksi tunniksi.
Pojalla on edelleen ihan löysä sinappikakka, väri vaan vaihtelee keltaisesta vihreään. En sitten tiedä mistä kova kakka teidän Oliverilla voisi tulla.
Monella haetaan jo päivärytmiä ja hampaita pukkaa. Jos vaikka Amyn tytölle on niitä hampaita tulossa =)
Iisa, ihan kuin olisin lukenut meidän pojasta, kun kirjoitit Ellistä =) meillä kanssa välillä mennään yöt monen tunnin unilla ja taas välillä vaan kaksi tuntia saa olla syötössä väliä. Samaten nukahtelee välillä rinnalle, niin ettei syötöistä tahdo tulla mitään. Ja tutin kanssa olen huomannut samaa, että kun nukahtaa se suussa, niin huutaa heti kun tipahtaa ja tuntuu, että oikein juoksuttaa sitä aina laittamaan takaisin suuhun =)
Ainoaurora, voi jukra teidän tyttö vaan on kasvanut. On varmasti ihanaa, kun vauva alkaa ensimmäiset kerrat oikein seurustelemaan =) meillä pikkuinen on jo kovasti mukana ja seuraa kaikkea liikkuvaa. Joskus tulee vahingossa jotain äänteitä, kuin yrittäisi jotain jutella.
Quiero, toivotaan että pojalla oli vain jotain pulauttelun tapaista eikä mitään vatsatautia.
Osse, jukra kun teidän tytsy oli sitten jo osannut tehdä kääntymistemput =))
LilSis, voi miten ihanalta kuulostaa nuo teidän vaavin hörönaurut =)
Poppis, ukko jaksaa aina kysyä et mitäs olette tänään puuhaillut, niin meilläkin päivät menee niin, ettei ehdi juuri kissakaan sanoa =)
Nyt kun on taas masuvaivat helpottaneet, niin päivisin nukutaan aina sellaiset 2-3 tuntia ja öisin 3-5 tuntia. Nuha on jo melkein kokonaan lähtenyt, mutta yskä vielä vähän on kiusana.
Ilmakylpyjä on nyt sitten meilläkin tehty, kun alkoi pepun seutu vähän punoittamaan. Joka kerta ne pissat sieltä tulee ja pissin lisäksi sain kerran sinappituubit rinnuksille, niin kovalla paineella ulos tuli =) Varmaan harsot vähän ärsyttää, kun pissaa, niin ovat tietty ihan läpimärät.
Napavarsi irtosi tasan kahden viikon ikäisenä ja nyt ollaan sitten kylpyilty alkuun kerran viikkoon.
Kestovaippoja en ole vielä muuten kokeillut, mutta tosiaan harsoja päivisin. Yöksi otan kohta käyttöön kutomani villapöksyt kera harsojen.
Poika nukahtaa heti kun hänet laittaa turvakaukaloon tai vaunuihin. Joten olenkin jo käynyt muutaman kerran vaunulenkeillä ja sitten jättänyt pojan ulos nukkumaan.
Ristiäiset olisi tarkoitus pitää 3 viikon sisällä. Jos poika on terve, niin lähdetään matkalle huhti-toukokuun vaihteessa. Onko teillä kokemusta reilun kuukauden ikäisen vauvan kanssa matkustamisesta? Miten on matka sujunut ja tuleeko mieleen jotain erityistä mitä pitäisi muistaa vauvan hoidossa lennoilla tms.?
Huomenna on kolmas neuvola ja jännittää taas miten on pojan paino noussut. Viime kerralla oli viikossa noussut sen 200 g.
Meillä muuten pojan silmät on kans ihan tumman siniset. Isällään on siniset silmät ja mulla sellaiset ruskeen vihreet eli jänskää muuttaako väriään joskus.
Aurinkoista keskiviikon jatkoa
Mykis ja piipero 3 vkoa ja risat
Eipä oo tullu ehdittyä taas vähään aikaan tänne, mutta josko nyt ehtis...
AURORA: ONNEKS OLKOON koko perheelle!!!!
Heidiltä on kans tullu muutaman kerran semmonen pökälemäinen kakka! Nou panik siis varmaan. =) Mä luulen, että oon ehkä syöny jotain mikä olis sitä masua vähän kovettanu tai jotain.. en tiä. Enkä sitä sit edes oikeestaan miettiny,kun se meni ohi ja typy oli ihan normaali oma ittensä noin muuten. =)
Oliverin nukkumis ja syömisrytmit kuulosti munkin korvaan ihan normaalilta. Siitä korvikkeen määrästä mulle tuli mieleen imetystukilistalta yks juttu missä ne fiksummat neuvo, että vauva saattaa juoda pullosta vaikka ei enää nälkä oliskaan, kun se pullon imuosa on kovempaa muovia ja ärsyttää imemisrefleksiä eritavalla kuin tissi... Ni että joskus vauvat saattaa siis juoda enemmän ku oikeesti tartteis. :) Mut se on hyvä, kun oot oppinu tunnistaa että koska Oliver on tyytyväinen ja kylläinen.
NAPNAP: Vauvakuumeesta... Mun vauvakuume nyt ei oo oikeen mitään verrattuna aikasempaan vauvakuumeeseen (ennen Heidiä). :D Se oli sillon ekalla kertaa niin RAASTAVAA ja kokonaisvaltasta 24/7 vauvakuumetta. :) Nyt on semmonen paljon rauhallisempi vauvakuume, jossa on semmonen kevyt perusvauvakuume + aina välillä semmosia " kuumepiikkejä" , jollon olo on ihan mahdoton. :D
Muuta en taida osata kommentoida tällä kertaa, paitsi suukot kaikille uusia juttuja oppineille! ;)
Me oltiin tänään 5kk neuvolassa, ja neiti sai uudet strategiset mitat: 6205g ja 65,3cm. Terkka kirjotti: " Jäntevä, hyväntuulinen tyttö. Nauraa, jokeltelee, seurustelee. Tarttuu leluun, kääntyilee. Kasvaa rintamaidolla hyvin. Kiinteän ruoan aloittelu 6kk iässä. Pentavac-rokote." :D Jey! Mä vähän ehkä jännitin tota painoasiaa, että alkaako se terkka painostamaan kiinteiden kanssa, mutta EI!! Jee. Jäi tosi kiva fiilis, kun neiti oli kasvanu hyvin ja terkka kannusti jatkamaan täysimetystä sinne 6kk (mikä on ollu tavotteenakin).
Hei onkos niistä megatreffeistä jo se pino jossain??
Aurinkoista päivää kaikille toivottaa
Burde & Heidi (huomenna 5kk!! :))
Noel nukkuu ihanasti tuossa lasitetulla parvekkeella. Mulla on vähän ongelmia sen pukemisen kanssa, koska etelän puoleisella parvekkeella on lähes +10C lämpöä! Ei siis parane vilkuilla ulkolämpömittaria kun pukee vauvaa vaunuihin. Mä pistin nyt Noelille sisävaatteiden päälle sellaisen kevyehkön välihaalarin ja ihan ohuen keväthaalarin, joten pitää käydä välillä kokeilemassa onko poitsu lämmin siellä makuupussissaan. En vaan viitsi paahtaa toista raukkaa elävältä, kun vaunutkin ovat tummat.
Kiitoksia tosiaan AA:lle ja Iida-Linnealle treffeistä, oli tosi mukavaa nähdä! Ja loppupäivä meni paljon nopeammin kun olin päässyt vähän ulos välillä. Huomasin muuten, että katselin Noelia ihan toisin silmin koko illan, kun olin huomannut että se on samaa kokoa kuin Aino - joka oli mielestäni jo tosi iso! Eli Noelkin rupesi samantien tuntumaan jo ihan " isolta vauvalta" :)
Burde ja Heidi oli saaneet kehuja neuvolassa. Heidi vaikuttaa kyllä ainakin kuvien perusteella tosi hyvinvoivalta ja hyväntuuliselta! Silloin siellä Amarillon treffeillä tytsi oli vielä niin pikkuinen! Taisi olla parikuukautinen silloin, jos oikein muistan..?
Oliverin elämäntyyli on aika kahdehdittava ;) Syö ja nukkuu. No, onpahan ainakin tyytyväinen elämäänsä! Niin siis syökö poika korviketta vielä kotonakin? Sehän pidentää unen pituutta, kun se pitää mahan täytenä pitempään. Voi tulla vähän lyhyempiä unipätkiä, jos siirryt täysimetykselle. Mutta ihan hyvin Oliverilla voi pysyäkin tuollainen rytmi, että nukutaan paljon ja vaan syödään ja kakataan välissä. Toki iän myötä seurusteluhetkiäkin tulee, mutta mulle ainakin korostettiin neuvolassa että vauvojen unentarpeessa on tosi suuria eroja. Jotkut nukkuu 20h/vrk, toiset pärjää 14 tunnilla. Hanin vauva taitaa sitten edustaa sitä toista ääripäätä :)
Mä komppaan Pesukarhua tuossa vauvakuumeasiassa. Ei munkaan mielestä pikkukakkosen tekoon tarvitse valtaisaa vauvakuumetta, kunhan on henkisesti ja fyysisesti valmis toiseen raskauteen - ja lapseen. Äitiys ei kuitenkaan ole enää uusi juttu, joten se henkinen puoli on vähemmän mullistava kuin ennen.
Itseäni mietityttää toisen lapsen hankkimisessa nimenomaan se rahoitusongelma - pitäisi muuttaa isompaan asuntoon eikä varmaan saataisi kovin paljon suurempaa asuntolainaa kuin tämä nykyinen... Neljä henkeä kaksiossa olisi jo vähän liian retroa ;) Mutta eipä meillä kiire olekaan. Tällä hetkellä tuntuu, että Noel saisi olla kyllä ainakin 1,5v ennen kuin alettaisiin yrittää toista lasta.
Han, onko teillä mitään kikkaa millä saisitte vauvan nukahtamaan väsyneenä? Olette varmaan kokeilleet jo lähes kaikkea, mutta joskus löytyy ihan sattumalta joku juttu, jolla vauva nukahtaa. Esim. meillä Noel nukahti sitteriin kun ensin laitoin astiat tiskikoneeseen ja sitten koneen päälle. Se astioiden kilinä yllättäen nukuttikin pojan! Tietty hankalaa jos poika viihtyy vain sylissä, niinkuin kerroit. Noel oli ihan samanlainen 1-2vk ikäisenä, mutta noin kolmiviikkoisesta eteenpäin ruvettiin pitämään sitä sitterissä jonkin verran, ja siinä poika viihtyy vieläkin tosi hyvin. Kunhan äiti ei karkaa näkökentästä minnekään!
Ja ne hymyt on ihania :) Odotas vaan, jo neliviikkoisena voit saada ihan tarkoituksellisenkin hymyn!
Mykis, mulla ei ole kokemusta kuin matkustamisesta Keravalta Keski-Suomeen :) Mutta siltäkin reissulta Noel nappasi jonkun mahapöpön, ja oksu lensi kaaressa kun päästiin kotiin. Eli suosittelen, ostakaa vaikka niitä Rela-tippoja jo hyvissä ajoin ennen matkaa, että ne mh-bakteerit alkavat vaikuttaa jo matkan alusta asti. Ja tosiaan, matka-apteekki kuntoon muutenkin. Ei kai siinä muuta ihmeellistä ole.
Mun pitäisi selata pinoa vielä edelliselle sivulle, mutta veikkaan että Noel herää ihan kohta joten jääkööt tähän. Toivottavasti muualla Suomessa lämpötilat laskevat tällaisiksi eteläisen Suomen pikkupakkasiksi (-10 taitaa olla meillä nyt), jotta pääsisitte ulkoilemaan!
Kandi & Noel 2kk
Iglu:
Mun mielestä ei oo kauhean kivaa lähteä " uhkailemaan" poistolla, kun kyseessä on kuitenkin täysin julkiset, kaikille avoimet sivut. Jos poistat mut, toivon että poistatte myös mun kirjoittaman alkutekstin ja kaiken sen työn, jonka itse olen listaan panostanut.Iglu ja K, melkein 11kk
Herranjestas Iglu, enhän minä mitään uhkaile! Ajattelin vaan ystävällismielisesti kysyä, että vieläkö te palstailette täällä ja jopa huhuilinkin jokaista omalla nikillä. Sen vuoksi ehdotin pientä siivousta, että listalla ei vuosikausia kummittelisia sellaisia henkilöitä, jotka ei enää halua Ensikoihin kuulua. Ja kuka tahansa on koska tahansa tervetullut mukaan sekä esittelylistalle että muutenkin tänne kirjoittelemaan, koska tämä tosiaan on ihan täysin julkinen ja avoin palsta. Jos jonkun olen poistanut vahingossa, niin pahoittelen, ja aina voi ilmoittautua uudestaan. Minä en ole täällä minään ylipoliisina enkä päätä ketkä saa kuulua mihinkin. Tosta tekijänoikeusjutusta vielä, että sen vuoksi oikein erikseen mainitsin, että muistaakseni WCAnkka on kirjoittanut sen alkutekstin. Anteeksi, että muistinkin väärin. Kaikille siis tiedoksi, että teksti on Iglun käsialaa. Se voidaan poistaa seuraavan päivityksen yhteydessä, vaikka tosiasiassa tuli kyllä niin tympeä olo sun viestistä, että mun puolesta koko lista saa olla päivittämättä. Mitään pahaa en ole kenellekään tarkoittanut.
-Q-
Burde, olen kanssa ajatellut että olisi kiva täysimettää se 6kk, mutta nyt näyttää kyllä siltä, että poika alkaa olla sen verta isokokoinen, että maito ei yksinään ehkä pidäkään nälkää sinne saakka. Joten voi olla että aloitetaankin kiinteiden maistelu jo aikaisemmin. Mutta hienoa että se teillä näyttää onnistuvan! Heidillä muutes oli aivan ihanat kotisivut, kävin katsomassa! Nyt on aivan kuin tuntisin teidät :)
Osse neidille onnittelut kääntymisen oppimisesta! Meillä ei ole vielä ollut yritystäkään, toisin päin pyörähtäminen kyllä onnistuu (taitaa inhota niin paljon mahallaan makuutusta että selälleen on aina kiire kierähtää).
Queenin Liia on kasvanut komeisiin mittoihin :) Täällä yksi saman sorttinen pojan palleroinen.
Tuota ¿toispuoleisuutta¿ juuri vasemmalla puolella on mullakin kuulemma ollut vauvana, mutta meni kasvun myötä ohi. Ja nykyään ihan oikeakätinenkin olen.
Etkö saisi tuohon väsymykseesi mitään apuja? Vähän omaa aikaa, kunnon yöunet jne¿ Olet varmasti oikeasti tosi väsynyt kun olet täällä siitä ennenkin maininnut. Jaksamista, toivottavasti vielä helpottaa!
Räpsykin oli hienosti kasvanut, hyvä hyvä!
Aurora, Aleksinkin kakassa on aina joskus vähän kovempia ¿paloja¿, ja uskoisin että johtunee mun syömisistä jotenkin. Yleensäkin pienten kakka ilmeisesti voi kovastikin vaihdella olomuotoaan.
Iglukin kävi, ajatella teidänkin tyttö jo noin iso ja kävelemäänkin jo lähtenyt! Muistan kuin eilisen sen ajan kun olin itse vasta siirtynyt o-puolelle, ja sinä lähdit synnärille :)
Han, onnistuisikohan pojan nukuttaminen sisällä helpommin vaunuihin? Meillä on ainakin joskus onnistunut siten, että olen tehnyt mattoon ryttäämällä möykkyjä ja körötellyt sitten niitten yli ees taas :)
Mykis, vauvan kanssa matkustelusta oli tässä joku aika sitten pino, siinä ainakin oli hyviä juttuja.
Löytyisiköhän haulla, esim. ulkomaille ¿hakusanalla.
Tiheän imun kautta taitaa pukata tännekin. Aleksi on nyt syönyt öisin 3-4 kertaa aiemman n. kahden kerran sijasta. Päivälläkin vaatii rintaa useammin. Tahtoo vaan välillä syödä itsensä ähkyyn ja sitten puklu lentää.
Yöunille meno on nyt varhentunut meillä. Parina iltana Aleksi on mennyt jo 22 nukkumaan, ja eilen jopa ysiltä! Silti jaksoi nukkua kasiin asti. Saattaa kyllä johtua siitäkin, että ulos ei taas muutamaan päivään ole ollut asiaa ja pitkät päikkärit näin ollen jääneet ottamatta. Eilen oli aamulla taas ¿30c¿
Hampaista vielä, että tuntuu aikas kivalta kun Aleksi välillä syötyään nappaa tissistä kiinni tuolla hampaallaan :S Toinen on tosiaan vieressä tulossa, toinen reuna vasta näkyy. Puhkeaisi sekin kunnolla jo pian, että päästäisiin siitä vaivasta.
Nyt ruoanlaittopuuhiin. Tosi tympeää muutes tämä maidottomalla olo, tuntuu ettei paljon mitään saa syödä, ainakaan mitään hyvää :/ No karkeissa ei onneksi oo maitoa :P
Viipero & Aleksi 3½ kk
Koitetaan joku viikonlopputapaaminen järkätä, jos ei nyt ihan heti niin vaikka keväämmällä. Meidän tyttö ei enää hirveesti kahviloissa viihdy, jos vaikka ulos jonnekin, jos säät sallii? Keinumaan ym. Mitäs sanotte? Ja siinä Jumbon vieressä Retail Parkissa on joku HoppLopp, lasten sisäleikkipaikka. Kovin pienet vauvat ei siellä varmaan ihmeitä pysty leikkimään, mutta lähemmäs vuoden ikäiset varmaan jo voisivat siellä viihtyä. Sitä voisi harkita myös. Onko kukaan käynyt siellä?
Kiitos quierolle ja Lisalle vauvakuume-kommentoinnista. Omaa kuumetta odotellessa...
Osbornen lapselle onnittelut kääntymisestä! Kohta ei lapsi varmaan selällään enää viihdykään.
Hyvät päivänjatkot!