Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lokakuisten uusi viikko!!

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin pitää sanoa että MAHTAVAA KUN PINOT OVAT JÄLLEEN PITKIÄ ja keskustelu vilkasta! MAHTAVAA!!

Monta asiaa pitää kommentoida;

UINTI; meillä myö uinti on joka sunnuntai aamun ohjelmassa. Myös meillä isompi on mukana isin kanssa. Ja tykkää kovasti. Me ei jätetä uintia väliin tai ei olla jätetty vaikka itse olin kipeänä ja viikko sitten mies vähän väsy kun oli juhlimassa kolmeen yöllä sillä se on tytöille niin tärkeä ja ihana juttu että on sovittu että sinne mennään aina. Lilia on sukeltanut jo kuukauden verran joka kerta 2 krt. Eikä ole moksiskaan eli tykkää kovasti. EIlenkin imetin saunassa tyttöä ja sain pukea sitten rauhassa ja neiti nukkui sitten sieltä hallilta lähtiessä (klo 11) kotona kolmeen saakka toppavaatteissa omassa sängyssään;-) Myös esioinen nukkui yli kahr´teen joten ruhtinaallisesti oli aikaa taas miehen kanssa.

Josta tulikin mieleen tuo Miannin käyttämä termi " aviolliset velvollisuudet" ...Hauska termi;-) Mun täytyy sanoa, että mulle tuo sana velvollisuus on kaukaa haettu, laatu korvaa määrän mennen tullen jotenka velvollisuudesta sitä ei tarvitse harrastaa;-) Meillä peitto heiluu harvoin illalla nukkumaan mennessä, kaikki muut ajat onkin sitten hyvin käytössä. Miehen kanssa ollaan samaa mieltä siitä että kun lapset ovat syntyneet niin sen jälkeen on ollut ihanaa viettää nuita laatuhetkiä ennen iltamyöhää että sitten saa vaan väsyneenä mennä suoraan nukkumaan. Mulla on tosi hyvin kyllä halujakin, oikeastaan molempien synnytysten jälkeen on pian halut olleet entiset. Tämä asia on ollut ehkä positiivisesti yllättävintä koko synnytyskokemuksissa.

Lillikselle vielä tuosta rytmistä että mä en itse asiassa pidä tuota tarkkaa rytmiä ollenkaan tylsänä, mulle sopii se hyvin. Mun mielestä on tosi helppoa kun voi suunnitella hyvin tekemisiään, " teen sitä ja tätä kun lapset nukkuvat" , helppo luvata ja sopia menemisiä kun tietää koska syödään, koska lapset heräävät, menevät nukkumaan, kuinka kauan ne nukkuvat jne jne. Ja jos itseä joskus väsyttää on paljon helpopaa kun tietää että koska pääsee nukkumaan jne. ja tosiaan mulle itsellä on aina ollut säännöllinen päivärytmi, olen aina syönyt tasaisin väliajoin, harrastanut, mennyt nukkumaan samaan aikaan jne ennen lapsiakin joten se on jotenkin veressä kai... Mulle ei sovi epäsäännöllinen elämä;)

KIINTEISTÄ; me ollaan nyt tosiaan vasta maisteltu perunaa, porkkanaa ja päärynäsosetta, velliä en ole enää antanut kun Lilia tuntuu sammuvan tissille. päärynää annan niin paljon kuihn tyttö syö, tänään myön perunaa. Enää ei tullutkaan perunasta oireita joten taisi olla muuta kitinää viikko sitten. Mutta en lisää määriä kuitenkaan ennen kuin olen varma että tyttö heräilee nälän takia (viime yönä 1,5h välein eli uusi ennätys). Mun mielestä alaikenet ovat " levinneet" eli hampaat ovat puhkeamassa. Saman " leviämisen" olin huomaavinani esikoisella aikanaan. Joten nyt tässä kuulostelen pari päivää. Eli lisää ainesosia en ota ja nuita annan kohtuudella tänään ja huomenna ja seuraan öitä.

Olin illalla jumpassa ja oli ihanaa! Tein ekan kerran " täysillä" eli en himmannut missään vaiheessa ja hyvältä tuntui.

nyt vien lilian aamu-unille, muut kommentit myöhemmin.

Mukavaa viikkoa kaikille!

ja S-I tulehan kertomaan miten teillä jaksellaan, joko Toivo on parantunut? Ja paranemisia myös kaikille muille jotka sairastavat!

Tekuin Nazu ja tytsyt

Vierailija
2/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa taas kirjoittelen.

Arki jatkuu ja edelleen menee tosi hyvin pikkuisen kanssa. Nukkumaan mennä 19.30 ja aamulla herätään n. klo 8. Kaksi kertaa syö yön aikana. Tosi tyytyväinen olen ollut tuohon heräämismäärään.

Kiinteitä olen antanut pari viikkoa ja hyvin maistuvat. Porkkana-perunavelliä, maissivelliä ja hedelmäsosetta. Mitään oireita ei ole allergiasta onneks tullut, vaikka itse olen todella allerginen yksilö. Toivotaan, että neiti ei ole sitä mammaltaan perinyt ;)

Täällä kanssa yksi, jolla on tarkka rytmi. Jotenkin on todennut, että se toimii niin ei viitsi mennä muuttamaankaan. Varsinkin iltarutiinit on mulle tosi tärkeitä ja ne tehdään joka ilta samalla tavalla ja samaan aikaan! Luulen, että sekin on vaikuttanut osaltaan hyviin yöuniin :)

Minä kuulun noihin keskimittaisiin eli 166cm on pituutta.

Vauvauintiin ei päästy. Pirkanmaalla on niin kova hinku kaikilla sinne ja vain muutama pääsee. Tosi harmi :( Se olisi ollut niin kiva perheen yhteinen harrastus. Mut ehkä sit kakkosen kanssa tulevaisuudessa :)

En yhtään muista mitä muita galluppeja on ollut, vaikka päivittäin käyn täällä kurkkimassa. Kiva on ollut lukea taas Mianninkin kuulumisia ;)

Pakkaspäivää kaikille!

Susuliini ja neiti 3,5kk

ps. Nazu: Pistäppä taas postia joskus, kun ehit :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääntää mahaa inhottavasti, koko aamun vääntänyt, kun nyt ei vaan mikään vatsatauti iskis! :( Mieskin on tänään tentissä niin ettei pääse iltapäivälläkään avuksi vaan menee ainakin seiskaan asti. Karmeeta kyllä on jos koko porukka sairastuu, onneksi ei kaikki yleensä kertaheitolla.

Taloa käytiin eilen vielä katsomassa ja nyt odotellaan miten sen miehen työn käy. Olen nyt kyllä aika sovussa itseni kanssa, että jos nyt ei tätä saada niin sit katotaan eteenpäin... en tiedä miten mutta katsotaan sitten.

Anja taisi muuten viime yönäkin herätä vaan kerran syömään, sitten herätin kun itse nousin että nukkuis vielä. Mutta mietin tossa yks päivä että se mitä me itse kukin käsitetään " yöllä" varmaan vaihtelee aika paljon! Esikoisen aikana muistan että jotkut ajatteli että yö loppuu klo 5 ja sen jälkeen jos lapsi söi vaikka kolme kertaa välillä klo 5-8, niin niitä ei enää laskettu vaan lapsi nukkui sitten " koko yön syömättä" . Mä taas ajattelen että yö alkaa siitä kun uni kunnolla tulee ja jatkuu siihen kunnes aamuherätys tulee ja siitä sitten noustaan ylös. Ja siinäkin miten tämä pätkä ajoittuu eri perheissä on paljon vaihtelua, meillä tuo tapahtuu Anjalla välillä 23-08 eli esim. paljon lyhyemmällä välillä kuin edellä SUSULIINILLA. Ja Anja syö tuossa oman yön aikana kaksi kertaa niin kuin susuliinin typy kaksi kertaa oman yön aikana, joten molemmat " syövät kaksi kertaa yössä" mutta tuossa samassa aikavälissä kuin susuliinin tyttö syö 2 krt niin kyllä Anja syö 4 krt. Monimutkaista!! :p

Nyt pakko yrittää tehdä vähän töitä loppuun, yök että mahaan sattuu :(

Coe + tytöt

Vierailija
4/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä...Meillä ollaan kait nyt vähän " pipinä" ;( Eilen illalla oli itkuinen ja sain nukkumaan vasta noin 24. Laitoin supon ja sitä ennen mittasin lämmön, joka oli 37.8 (eli lievää lämpöä, eikös vaan??). Suppo auttoi.

SILMÄT ovat nyt vetistäneet muutaman päivän ja hieman rähmääkin oli illalla, koitin jo tuossa soitella neuvolaan-oli varattu. Nuhaa on nyt sitten kanssa tullut ja yöllä oli aika räkänen, mutta imeminen ei oikein luonaa, kun herra on niin liikkuvaista sorttia.

Yö meni muutoin ihan ok:sti eli söi 03 ja 07.40 ja heräsi 10.20.

Mietin HAMPAITA...kun mielestäni alaien on turvoksissa toiselta reunalta..tai siis ei ainakaan keskeltä ja kysynkin: VOIKO ENSIMMÄINEN HAMMAS PUHJETA MUUALLE KUIN KESKELLE ALAS?? Olen ihan tyhmä näissä, ei saa nauraa :))

Eikös lämpökin voi hieman nousta sen seurauksena, jos hampaita pukkaa? Kuolaa tulee ihan järkyttävästi ja nyrkkejä syödään koko aika ja nyt on uutena tullut toi yökkäily, kun työnnetään nyrkkiä kurkun perälle:D

Lassilla taipeet olleet punaiset ja eilen päätin, että en anna mitään muuta kuin maitoa ja perunaa (senkin tein nyt ihan itse) ja illalla sitten annoin riisipuuroa (mutta voiko nyt riisille kukaan olla allerginen?? Tuo on ihan 100% riisiä)???.

Ja taipeet ovat nyt HYVÄT!!!

Perjantaina sai aamulla persikka-banaania, mutta voisiko se näkyä taipeissa vielä eilen???

Maissivelli ja maissi yleensä oli nyt sellanen mikä jäi eilispäivän listalta pois.....mutta kun maissivelliä on saanut jo pitkään eivätkä ne taipeet nyt koko aika ole punaiset...

Voiko maitoallergia puhjeta vielä tässä iässä...? Kun joku sitä ehdotteli atooppisen ihon vuoksi.?? On saanut Nania syntymästään saakka.

Ja sitten toinen kysymys...tai miljoonas :)) ELI: Voiko lasta nukuttaa ulkosalla, jos on hieman lämpöä..? Olen käsittänyt, että nuhaisena voi nukuttaa...että tekee hyvää tukkoiselle nenälle ulkoilma, mutta entä pieni lämpö?

Meillä olisi tänään toinen vyöhiskerta yhdeltä..katotaan ehditäänkö:))

Nyt en kerkiä enempiä....paitsi että olen sitä CERIDALIA laittanut tuon päähän muutaman kerran päivässä ja harjannut ym..ja silti karstaa tulee paljon!!! :( Mutta hyvää tavaraa tuo Ceridal muuten näyttäis olevan verrattuna noihin muihin öljyihin...

Ja nyt pois....Kertokaas kommentteja, jos tulee ajatuksia!!

Terkuin: Je_Ni & Lassi (13.10)

Vierailija
5/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. täällä tytöllä ollut jostain syystä levottomia öitä :(

pyörii sängyssä ja potkii pinnoja, tuntuu ettei se viimeyönä nukkunut oikeen ollenkaan.

Varmaankin johtunee tuosta uuden oppimisesta. Näyttää vähän siltä että yrittää öisinkin kääntyä vatsalleen, tosi jää siihen kylkiasentoon vain..

ONKO MUILLA VAUVOILLA LEVOTTOMIA ÖITÄ USEIN??

Esikoinen aloitti hiihtolomansa sairastamalla.

On vähän lämpöä, kurkkukipua, huonoa oloa...

Valittelee ja itkeskelee, kun loma menee pilalle :(

Mutta päätin itsekseni, että vien pojan uimaan kun se tuosta paranee,

oli tapana käydä ennen tytön syntymää kerran viikossa uimassa,

mutta nyt se on sitten jäänyt, kun mies ei ole ehtinyt hoitamaan tyttöä sen vertaa että päästäis uimaan, mutta nyt mennään heti kun voidaan.

Pinot alkaa tosiaan olemaan ihanan pitkiä,

nyt en muista vaan taas mihin piti kommentoida ja vastailla..

jotenkin ne AINA katoaa mielestä kun alkaa ite kirjottamaan.. kumma juttu, sama " oire" näyttää olevan aika monella ;)

Tytölle pitäis mennä ottamaan toinen rotarokote perjantaina, toivottavasti ei saa isoveikalta tartuntaa tosta flunssasta ennen sitä.

Niin COElle ja muille täysimettäjille,

on ihan omavalintaista alkaa antamaan niitä maistiaisia vauvalle,

sitähän ei voi mielestäni varmuudella tietää kumpi ompi parempi, täysimetys puoleen vuoteen asti vai sitten tämä kiinteiden maistelu ennen sitä...

Ei mielestäni kannata ainakaan kauheesti stressata asialla, antaa tai ei, kunhan lapsi saa jotain syötävää, vai mitä :)

Mä aloin antamaan kiinteitä lähinnä sen takia, kun tyttö on niin iso ja ois tunnin välein pullolla/rinnalla,

että hän selvästi tarvitsee vähän enemmän mielestäni jo syötävää..

On paljon rauhallisempikin kun saa vatsansa kunnolla täyteen.

Voih.. nyt kuuluu tuolta esikoisen suunnalta kauheeta köhinää,

voi pientä ressua, meen hoivaamaan mun pikkuista..

Pikaista paranemista myös muille sairaille..

-Z-

Vierailija
6/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nukutettu lapsia ulkona vaunuissa myös kuumeisena. Kysyin tuota kerran terkkarilta (Suomessa) ja sanoi että voi nukuttaa ulkona jos on vain pientä lämpöä. Mutta mielipiteitä on varmasti monia.

Kirjoitan myöhemmin enemmän. Nyt poju sylissä kiemurtelee...

Vierailija
7/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissuli! Usein käyn piiiitkän pinon lukemassa, mutta sitten yleensä neito hermostuu niin, että pitää rientää. Meillä on vajaan kuukauden käännytty selältä masulle, eikä sitte masulla viihdy hirveen kauaa -no kokoajan kauemman, mutta tuntuu että nyt pitäis jo päästä eteenpäin. Elma ryömi varmaan jotain puoli metriä tossa jokunen viikko sitten, mutta se jäi siihen yhteen kertaan. Hyvin on mahallaan jo käsinojassa, mutta kun osais kääntyä takas selällään, ois varmaan mukavempaa. No, ehkä kaikki ajallaan :)

Täysimetyksellä mennään, vaikkakin on tarkotus alkaa pikkuhiljaa maistattamaan muutakin. Elma täyttää lauantaina 5 kk, joten ehkä sitten ens viikolla kokeillaan jotain.

ONKO KUKAAN TEHNY VELLEJÄ ITSE? Mietiin, voiko antaa maidon seassa esim. puuroa..? Onkohan vähän tyhmä kysymys.. Heh, kun en tiedä, niin tuumasin kysästä täältä :) Mulla on pakkases maitoa ihan litroittain, joten aattelin josko vois niitä käyttää hyväksi. Vai voiko kaurapuuroa antaa ekaksi edes..? Vai oisko joku muu, mitä vois sekottaa maitoon? Varmaankin kyllä hedelmäsoseita, mutta mietiin josko jotain muuta -porkkanaa??

RYTMEISTÄ meillä ei edelleenkään oo oikeen tietoakaan... Eilen just puristelin päätäni kun neiti nukahti ysiltä. Edellisiltana ei millään meinannu nukahtaa ennen klo 24... Toissayönä ei heränny kertaakaan (24-08.30) kun taas viime yönä heräs kaks kertaa, tosin unipätkäkin oli paljon pitee (21-9.30). Päiväunien pituuskin vaihtelee paljon. Nukuttiin viikko sisällä flunssan takia, sillon nukku tosi lyhyitä pätkiä, kunnes pääs pihalle, niin meni taas 1½-3 h, joskus enempikin. Nyt piti taas vaihteeksi nukuttaa sisälle, kun oli pakkasta, joka tosin lauhtunu, mutta suurin syy on, kun vaunut jäi miehen autoon, joka siis töissä :) Oltiin eilen paossa kun oli asuntoesittely, piti molemmat autot, koirat, Elma ja vaunut pakata kyyttiin :)

Mitäs muuta täällä olikaan... Niin kuulun vissiin niihin keskipitkiin/-lyhyisiin :) 167 cm. Niin ja ikää on vielä toukokuuhun asti 28 v.

VAUVAUINNIN infotilaisuus alkais ens kuun alus, kysyin mieheltä, josko se tulis kans, ois kivempaa jos ois molemmat. Se lupautui, joten pitääs sinne sitten ilmottautua, vaikka Elmalla onkin ikää jo, ois pitäny vaan ennemmin päästä, muttei täälä alkanu ja saas nähdä päästäänkö nytkään, kun 15 vaan pääsee ja ne arvotaan.

Antoista pakkaspäivän jatkoa!

bernuski ja Elma kohta jo 5 kk

Vierailija
8/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hampaita voi käsittääksen puhjeta mihin vain, mutta yleensä ne etuhampaat puhkeaa ekana, ensin alas ja sitten ylös..

ja lämpöä se nostaa aika monelle vauvalle ja siihen onkin hyvä antaa lääkettä yöksi, jos se helpottaa pienen oloa.

Meillä tuo neuvola täti vastustaa suppoja, koska ne on ikävä laittaa, on vähän sottaista puhaa...

Hän suosii enemmän Panadolin nestemäistä särkylääkettä,

mukavampi antaa ja tehoaa nopeammin kun suolen kautta annettava lääke.

Vähän kuullostais että Lassille on flunssa iskemässä,

en itse veisi puolikuntoista lasta ulos jos on lämpöä.

Ja nuhaanhan helpottaa vähän kun niistää niistimellä varovasti suurimmat kököt nenästä ja laittaa apteekista saatavia suolatippoja.

Lepo on ihan pienillekkin paras lääke.

Tosin noilla vauvoilla saattaa se normaali lämpökin olla yli 37 astetta.

Että kuume alkaa vasta 38 asteesta, jonka jälkeen vasta suositellaan antaa särkylääkettä.

Kannattaa kuitenkin aina varmistaa sairaanhoitajalta tai neuvolasta, jos itse on vähäkään epävarma...

Vierailija
9/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuosta syömisestä piti vielä sanomani... Tuo on ihan totta, mitä COE sanoi, että eri ihmiset ajattelevat yön eri tavalla. Meillä siis neiti tosiaan herää vain 2 kertaa tuon reilun 12 tunnin aikana. Mutta syökin sitten päivällä ihan koko ajan. Varmaan 1,5 tunnin välein, vaikka noita kiinteitäkin siis saa. Meilläkin aloitettiin ne siis juuri sen takia, että neiti syö paljon, mutta ei ole ainakaan vielä juurikaan tuohon päivän syöttöväliin auttanut.

Mut ei muuta tällä kertaa :)

-Susuliini

Vierailija
10/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää pikaisesti naputella ja sitten laittamaan pikkutyttö päiväunille.

JENI: Juu, ne hampaat tulee _yleensä_ eka alas keskelle, mutta voi tulla muuallekin. Meillä isommalla tytöllä oli järjestys tämä: eka ylös keskelle 4 hammasta, sitten ylös 2 poskihammasta, sitten alas 2 poskihammasta, sitten alas 3 etuhammasta, sitten kulmahampaat ja toiset poskihampaat ja VIIMEISENÄ, yli 2,5-v ikäisenä tuli se alaetuhammas, joka muilla on tullut ensimmäisenä :) Arvatkaapas, onko käyty pari ylimääräistä hammaslääkärikäyntiä tuon vuoksi, varsinkin kun se ihan ensimmäinenki hammas tuli 1v3kk ikäisenä (tai oikeestaan oli jo miltei 1v4kk)

NAZU: Hih, ei meilläkään noita hommia ihan velvollisuudesta harrasteta, tuo nyt vaan oli semmoinen sanonta :) Vaikkakin joskus (useestikin) on asiasta kättä väännetty, kun meillä ei tuo halujen määrä lähellekään aina kohtaa... Onneksi on kuitenkin pääasiassa hyvin asiat tuolla rintamalla ;)

Ja sitten, KIITOS kaikille noista maitopullon poisjättö vinkeistä. Meillä on tuo neiti kyllä sen verta uppiniskainen,että sen kans ei mitään suullisia sopimuksia tehdä, eikä vielä lahjonnankaan päälle oikeen tajua. Siispä päätettiin, että kerrasta poikki. Illalla menikin suht hyvin, vain 20min tyttö huusi pullon perään ja sitten luovutti & nukahti. Heräili alkuyöstä useasti, mutta jatkoi samantien unia kun kävin kellistämässä takaisin sänkyynsä, KUNNES 1 aikoihin heräs sitten aivan huutamaan (!!) mammapulloaan. Onneksi itse huuto rauhottui alta 10minuutissa, mutta tyttö oli 2,5t hereillä istuen ja höpöttäen " mammaa, äiti antaa Nuunialle (=Julialle), mammaa, haluaa, mammaa, mammaa... " Yritin tarjota lasista juotavaa, ei huolinut. Noh, ihan ok tuo oli niin kauan, kunnes Tuomas heräsi 3.30 syömään ja silloin neiti tietty repesi ja alko itkemään ihan hysteerisenä. Ja koska yli-sikiuninen mieheni ei sitten asiaan heränny niin minun oli " pakko" antaa pikkuisen periksi ja annoin sitten Julialle 30ml (!!) maitoa pulloon samalla, kun aloin syöttää Tuomaksen. Ja sen kun tyttö lupsutti, niin nukkui kuin tukki aamu yhdeksään. Eli tasan tarkkaan se on vaan tuo tapapullo, mikä on jääny päälle. Ja mitään muuta ei pullosta huoli kuin maitoa.

Nyt kuitenki päivä on mennyt niin, että ei oo saanu hepulia, vaikken ole reagoinutkaan mammapullo-pyyntöihin. Saa nähdä miten päikkäreille meno, aattelin mennä meidän sängylle lukemaan kirjoja molemmille tytöille, jos siihen nukahtas.

ZIMPURA: Juu, nyt minä sitten hokasin sen vellitutti-jutun ;) Hieman hidas ja silleen.. ;)

Ja oli nyt jotain muutakin, mutta kas kun autuaasti unohdin.. No, nyt sinne päiväunihommiin ja ehkä sitten myöhemmin lisää.

Maanantain jatkoja! T. Mianni + Tuomas 3,5kk + muu väki

Vierailija
11/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun YÖ on klo 22-07 :) Ja sinä aikana Tuomas syö 0-2 kertaa, lähes aina kerran.

12/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti sanomani että juurikin eilen luin monelta eri nettisivulta (duodecim mm.) että hampaiden tulo ei itessään nosta kuumetta, vaan se on sattumaa että yhtäaikaa on joku pöpö joka kuumeen nostattaa. Oli kyllä minullekki uus tieto! Meillä tytöllä ei oo koskaan ollu kuumetta, nuhaa kylläkin hampaiden tulon yhteydessä.

En ite veis lämpöstä lasta ulos, ainakaan pakkasella. Nollakelillä ehkä voisin.. Nuhasena eri asia, mutta kuumeisen lapsen nukuttasin sisällä. Raikkaassa huoneessa. Mutta tästäki voi olla montaa mieltä..

Nousi sitte viime yönä mulleki kuume, vauvalla ei taida enää olla ku vähän lämpöä-- mutta on tosi surkea olo itellä. Pitäski tästä hipsutella petiin.. On muuten saatu vähän niinku paljon tapella tissin kanssa. Kuumeisena ku pitäs vauva saada usein syömään niin pyh pah ku piti 5h välejä.. kyllä huoletti.

Mulla edelleen meijän la-su välisen yökeskustelun takia meinaa nousta ikävät asiat mieleen ja masentaa, vaikka kuinka koitan aatella että ne on sovittu ja unohtaa pitäs. Ei se tuo ihmismieli niin vaan unoha, varsinkaa loukattu sellanen :(

No, mutta lähen tästä petihin..

jääsydän

Vierailija
13/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsoset nukkuu samaan aikaan, hetki siis koneella.

Muija04; teidän pikkuisella ollut vesirokko, oliko rankka, mitä annoit helpottaaksesi oloa? Pirpanalle puhkeaa vesirokko melkoisella todennäköisyydellä loppuviikosta, jotenka siihen tässä yritän varautua.

Zimpura kyseli yö levottomuudesta, juuh, täällä viitataan. Viime yö oli rauhallisempi, mutta sitä ennen oli ainakin kahden viikon levottomampi jakso. Viikonlopun ketjussa taisin kirjoittaakin, että yritän varmaan liian usein imettää, mutta sillä olen koittanut rauhoittaa pientä unten maille. Pikku-L ei kyllä ole oppinut mitään uutta mielestäni, mikä liittyisi levottomuuksiin. Kääntyilee kylläkin, tietty se on mahdollista. Mutta yöllä ei yritä kääntyä. Jalat ja kädet vaan viuhtoo ihan vimmatusti. Jonkun verran on ollut ilmavaivoja, sekin voi haitata unta. Ja viime yönä söi vain kaksi kertaa, yhdeltä ja viideltä.

Kiinteistä vielä, ihan vinkkinä, esikoisen aikaan käytin Oolannin perunasose ainesta, oli tosi näppärä ottaa tarvittava määrä ja valmistaa mikrossa ja siihen sitten lisätä jotain toista juuresta/lihaa. Ja sitä löytyi silloin ainaskin luomuversionakin.

Oliko se Bernuski joka kyseli vellin teosta... Niin varmasti pystyy itse tekemään velliä. Eli ihan kuin tekisi puuroa, mutta nesteenä käyttää rintamaitoa ja laittaa sitä vaan runsaammin. Ja viljoista, itse olen saanut ohjeen viljojen testaukseen aakkosjärjestyksessä, elikkä kaura, ohra, ruis, vehnä. Ihan ensimmäisenä usein suositellaan riisihiutale puuroa. Ja tietty itse voi tehdä porkkanavelliä tai perunavelliä ainaskin.

Jaahas, eikun pyykkivuoren kimppuun.

Vierailija
14/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän kuullostaa olevan tosi moni taas kipeänä tai kipeäksi tulossa. Niin minäkin, tai no minä olen jo toipumassa. Sunnuntaiaamuna iski kauhea vatsatauti, enkä siis ole syönyt lauantai-illan jälkeen... nyt menee jo onneksi mehua ja soppaa, eilen ei kyllä yhtään mitään. Toivottavasti tämä ei tartu muille meillä, varsinkaan Onnille. Ainakaan vielä ei onneksi näytä siltä. Laihikselle tämä kyllä tekee hyvää: mies sai viimeinkin ostettua patterit vakaan, ja tänä aamuna painoin 58 kg, mikä oli minun tavoite paino!!! No, eiköhän sieltä jokunen kilo äkkiä takaisin tule, kunhan taas pääsee syömään, niin että tuskin tämä mikään kestävä kuuri on. Eikä mahanseutu juuri kummemmalta näytä kuin ennenkään...

Soseiden määrästa: Onni on nyt kahtena päivänä syönyt puolisen purkkia sitä peruna-maissisosetta reilusti maidolla löysytettynä. Lisäksi illalla maitoon fifty-fifty lantrattua maissivelliä noin desin verran. Yrittimme eilen pelkkää velliä, mutta se ei herralle kelvannut. Varmaan tässä muutama päivä mennään näin ja otetaan sitten joku hedelmä mukaan. Yleensä olen ottanut pari uutta ainetta viikossa alussa ja myöhemmin sitten tiheämpäänkin ja useampia kerralla. Meidän lapset kun eivät ole allergisia eivätkä ole tuntuneet vatsavaivojakaan mistään saavan. Onni tosin näyttää perineen minun kuivan ihon. Toivottavasti ei ihan atopiaksi ylly, kuten minulla. Se onkin tosi ikävä vaiva ja minulla helpottanut vasta lähempänä 30 ikävuotta. Lapsena se oli lähinnä taiveihottumaa ja aikuisempana tosi tuskallista käsi-ihottumaa, jota ei kyllä kenellekään toivoisi. Vieläkin iho on kuiva, mutta pysyy voiteilla aika hyvänä. Hampurissa asuminen muuten teki iholle tosi hyvää, kun siellä on aina niin kosteaa... Täällä pohjolassa talvi on aika pahaa aikaa.

Mitäköhän muuta oli... Yö on meillä Onnille 20-6. Itsekin kyllä monena iltana kömmimme sänkyyn jo yhdeksän maissa. Joskus Onni nukkuu seitsemäänkin, mutta arkisin ainakin töihin lähtijä joutuu heräämään kuitenkin kuudelta ja koululaisetkin viimeistään 6.30. Onnihan syö tuon yönsä aikana 1-2 krt. Tuosta tulikin mieleen... Tuo " laatuaika" miehen kanssa on kyllä nykyään aika säälittävää. Halut ovat kyllä palanneet, mutta aikaa ei tahdo löytyä... Isoimmat koululaiset kun meillä valvovat _vähintään_ yhtä myöhään kuin mekin ja kuusihenkisessä perheessä päivälläkin on _aina_ joku kotona. Kyllä tämä oli " ison kolmikon" vauva-aikaan paljon helpompaa... Onnikin kun on vielä niin herkkäuninen, ettei siellä peiton alla pimeässäkään paljon meuhkata... Pitää kai viritellä pian jotain säpinää meidän vierashuoneeseen, joka on onneksi eka kerroksessa, kun makuuhuone ja lasten huoneet on kolmannessa... Alkaa kyllä jo vähän ahdistaa tämä asia.

Ai niin, vellejä en ole koskaan tehnyt itse. Kaurapuurolla kyllä voi aloittaa 5 kk iässä, ja minäkin aion niin taas tehdä.

Oli varmaan vielä muutakin, mutta eiköhän tämä nyt täältä riitä!

Mukavaa viikkoa ja koittakaahan parantua/pysyä terveenä!

I&o

Vierailija
15/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmosellä oli vesirokko 10-kuisena. Meillä se meni niin, että silloisella ekaluokkalaisella oli yksi tai kaksi näppyä ja vähän kuumetta, sitten pikkusiskolla jo aika paljon näppyjä ja korkeampi kuume ja lopuksi vauvalla _tosi_ ärhäkkä tauti. Lääkäri soitti puhelinkeskustelun perusteella reseptin lähiapteekkiin, josta saimme hakea antihistamiinia kutinaan. Muistaakseni Ataraxia. En tiedä sitten, miten näin pienten kanssa toimitaan.

i

Vierailija
16/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa nätin näköinen ilma ulkona. Pakkasta vaan oli aamulla -20c kun kauppaan lähdettiin.

Meillä tosissaan tuo tyttö ollut nyt 3 päivää kuumeessa, korkeimmillaan 39c, nyt onneks vähän paremmassa kunnossa, mutta yskäinen on kovin.

Je_ni; minäkään en veisi kuumeista lasta ulos, varsinkaan jos pakkasta. Nuhaiselle raikas ilma voi tehdäkin hyvää. Ja tuo vauvan kuumeen mittaaminenkin on vähän siitä kiinni, että millä mittaa ja mistä :) Meillä on korvakuumemittari(loistava!) ja se näyttää aina vähän enemmän kuin normimittarilla otettuna.

Minä en käytä myöskään suppoja vauvalla, enkä ole isommallakaan käyttänyt. Nestemäinen Panadol on niin paljon helpompaa ja mukavampi antaa. Esikoisen kutsuukin sitä herkku-lääkkeksi, ja suuttui viikonloppuna kun ei saanut sitä ja siskolle annettiin ;)

Mutta nyt hakemaan sämpylät uunista ulos :) Nam!

Vierailija
17/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolla: On meidän Ronja syntynyt myös 24.10 :)

Laskettuhan oli 19 pvä. Tomera kipeä tyttönen meillä jo on.

Nyt kun on ollut kuumeessa niin on lähinnä vain nukkunut :/ Nyt alkanut yskimäänkin aika lailla, että täytyy tässä miettiä että missä vaiheessa alan lääkäriin soittelemaan.

Vierailija
18/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia taas nukuttiin kuin pienet possut kylki kyljessä. Kyllä teki " persutissiä" kuten mieheni aina sanoo;.)

JENI; valitettavasti riisille voi olla allerginen. Itsekin olen ollut. Mulle puhkesi parikymppisenä pahat allergiat jotka sittemmin ovat siedätyshoidolla hävinneet (lääkärit eivät itsekään ole uskoneet että oireita ei enää tule mistään). Ja naapurin tyttö oli ekat 2v riisille myös allerginen.

HAMPAISTA; Meidän esikoiselle tuli kaikki hampaat ekan 10kk aikana - hassua. Alaetuhampaista lähdettiin liikkeelle vajaan 6kk ikäisenä. Esikoisella silloin pullotti ala kulmat ekana mutta hammaslääkäri kertoi että etenkin kulmissa on jotain kalkkikerroksia (en muista tarkasti mitä olivat) tms jotka näyttävät puhkeavilta hampailta mutteivat niitä ole.

TAIDOISTA; lilia rupesi eilen pärräämään eli huulet törrölle ja kuola lentää kun neiti " ajaa autolla" . Nyt se tekee sitä koko ajan. Samoin kääntyminen on nyt sisäistetty siten että aina kääntyy samantien masulle. Selällä ollessaan nostelee myös ahkerasti pyllyä ylös - hauskan näköistä.

JÄÄSYDÄMELLE jaksuja ja voimahaleja. Toivottavasti et masennu asian johdosta liikaa. Kumpa voisitkin purkaa itseäsi täällä, ymmärrän toki jos et halua.

YÖ; meidän yö on 20.30 - 06. Lapset menevät silloin nukkumaan. Siitä tulkikin mieleen gallúppi;

G: MONELTAKO ITSE MENET NUKKUMAAN? PITÄÄKÖ TALOSSA OLLA HILJAISTA LAPSEN/LASTEN MENTYÄ NUKKUMAAN?

V: Mä menen yleensä nukkumaan joskus 22.30-23.00. Jos lapset nukkuisivat pidempään aamulla niin valvoisin varmasti tunnin myöhempään. Meillä ei tarvitse olla hiljaista, lapset eivät ole koskaan heränneet tavallisiin ääniin. Miehen kanssa aina tehdään iltapalaa keittiössä, jutellaan normaalilla äänellä jne. Pesukone tai kuivausrumpu voi olla päällä tms. Telkku on vähän hiljaisemmalla ja valoja on hämärretty lähinnä siksi kun olkkarin ja meidän makkarin välisessä seinässä on isot lasitiiliset ikkunat joten Lilialla ei ole muuten tarpeeksi pimeää kun pinnis on meidän makkarissa.

Taas on mentävä,

Nazu

PS: MIANNI, teidän 2v kuulostaa vielä niin ihanan vauvaiselta, kun tuo meidän pippurinen neiti tuntuu taas niin isolta, kun puhuu selvästi eikä ole ollut pulloa ja sitä vaippaakaan hetkeen. Kumpa saisinkin vielä takaisin tuon pienen vauvan meille. Tosi haikeata kun tyttö kasvaa ja on niin itsenäinen. Ihana oli lukea sun kirjoitusta, haikeata tosia;.)

Vierailija
19/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julia nukahti sitten päiväunille meidän sängylle ennenkuin edes kerkesin ekan kirjan loppuun :) Jipii!! Eikä edes kysellut pulloa. Herätessään sitten oli mammaa vailla, mutta suostui juomaan mukista ja alkoi sitten syödä normaalisti välipalaansa.

NAZU: Juuri eilen illalla puhuttiin miehen kans, että kuinka mahdottoman erilaisia nuo meidän tytöt on! Siis ne on ihan kaikin tavoin kuin yö ja päivä. Venla oli tosi pienenä kauhean omatoiminen ja vanhemman oloinen. Venlalla jäi pullo pois heti vuoden täytettyään, puki ja riisui itse (myös napit ja nepparit!) ennenkuin Julia syntyi (ikäeroa 1v5kk), vaippa jäi pois 1v 10kk ikäisenä jne. Kun taas Julia on ihan vastikään löytänyt " minä ite" -vaiheensa. Myös puheessa on iso ero, Venla puhui 2-v synttäreiden aikaan pitkiä lauseita, kun taas Julia käyttää vieläkin yksittäisiä sanoja ja niistäkin osa on epäselviä. Venla on todella vaalea, kun taas Julia on meidän lapsista tummin. Venla on ruumiinrakenteeltaan todella siro, Julia taas sellainen junttura pötykkä. Julia on luonteeltaan ujo, hiljainen ja rauhallinen kun taas Venla on kuin elohiiri, aina nauraa, juttelee, juoksentelee jne.

Listaa vois jatkaa loputtomiin ja ainoa yhdistävä tekijä noilla neitokaisilla on, että niillä on sama isä ja äiti. Ei kyllä ihan heti uskois...

Ja kuitenkin, kumpikin on omalla tavallaan se maailman ihanin tyttö!!

Mutta nyt täällä on sellainen meno ja meininki, että täytyy lähteä paimentamaan noita.. Hitsi kun ei pääse uloskaan, ulkona kun on -23...

Vierailija
20/58 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka Jerri on jo 3 tuntia nukkunut tuolla pihalla! Piti oikeen käydä äsken kurkistamassa, että tosiaan nukkuu. Kävin tänään ostamassa uuden itkuhälyttimen Lidl:stä, kun ei ollut kuin 30 euroa. Olin jo niin kyllästynyt tohon Super Novaan, kun ei millään tahtonut löytää yhteyttä ja piippasi sitten sen takia koko ajan. Kokeilin tietty ensin iskän kanssa tota halpis-mallia ja näyttää toimivan ihan hyvin. Että taidanpa sitten palauttaa saman tien kaverille ton kalliin version ja kiittää lainasta. Ainoa huono puoli tossa uudessa on se, että vauva-osa toimii pattereilla (eikä akulla) joten täytyy aina tarkistaa, ettei virta lopu kesken...

G: mä menen yleensä nukkumaan aika pian Jerrin jälkeen eli 22-23 aikaan. Joskus saatan jäädä katselemaan telkkaria jonnekin puolille öin, mutta toosi harvoin nykyään. Ennen Jerrin syntymää valvoin lähes joka ilta yli kahteentoista. Aamuisin herään sitten 7-8 aikaan. Riippuu ihan siitä, milloin Jerri herää ja onko mies aamulla kotona laittamassa lapset kouluun. Vanhemmat lapset menee viikolla jo ysin aikaan sänkyihinsä lukemaan tai jotain muuta vastaavaa, mutta kymmeneen mennessä nukkuvat kaikki. Eikä meilläkään tarvitse olla ihan hiljaa. Telkkari on aina päällä, mutta vähän hiljaisemmalla kuin päiväsaikaan. Mäkin saatan monesti vielä pestä pyykkiä tai laittaa iltapalaa jne.. Meidän huoneesta on valot sammutettu, kun Jerri nukkuu siellä ja jotenkin musta on kivempi pitää huone pimeänä vaikka nukkuisikin valoisassakin.

HAMPAAT on meidän lapsilla tullut vasta puolen vuoden jälkeen, esikolla vasta 9kk eka hammas. Ja aina on ekaks kyllä tullut nuo ala-etuhampaat. Mä en ole huomannu, että olis tullut lämpöä tai muutakaan oireita -edes kiukkuisuutta. Ja kuolaakin musta tulee ihan tasaisesti koko ajan ;D

Mä en myöskään veisi pakkasella ulos, jos on lämpöä. Vaikka viileässähän se lämpökin laskee. Mä vaan haluan pitää silloin lapsen koko ajan näkyvissä. Mulla tosin siihen on syynä nuo kuumekouristukset. Mulla itsellä oli niitä vauvana ja meidän esikko on myös kerran saanut. Ja se kun on jonkun verran periytyvää ja varsinkin jos sisaruksilla on ollut, niin riski on sitten suurempi. Senkin takia annan kyllä herkästi panadolia, jos kuume alkaa nousta yli 38...

Mutta nyt täytyy vielä käydä päivittämässä tuo kasvulista ja sitten täytyy käydä juomassa kuppi kahvia, että taas piristyisi hieman...

Tuittuli ja Jerri 4kk