Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyihminen niin tyhmä että se maksaa kuukausimaksua jostain spotifyn kaltaisista palveluista eikä saa musiikkia itselleen?

Vierailija
03.11.2024 |

Ennen ihmiset osti cd-levyjä jotka jäi itselle mutta nykyihminen vuokraa musiikkia jota ei saa itselleen. Paljonko nuo palvelut oikein maksaa kuukaudessa?

Eikä noista palveluista löydy lähellekkään kaikkea musiikkia mitä on tehty.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan mielummin kuukausimaksun ja laajasti musiikkia tarjolla kuin ostamalla CD:n, jossa kuunneltavaa on muutama kipale yhdeltä artistilta

CD:n voi joskus myydä ja saada rahaa, sinä et saa rahaa kun maksat spotifya.

En mä viitsi otsaa 10 000 CD levyä siinä toivossa, että niistä joskus sais muutaman euron. Tuskin kukaan edes ostaa vanhoja levyjä ja kuka viitsii edes lähteä myyntirumbaan pikkuhilujen vuoksi.

Vierailija
102/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan mielummin kuukausimaksun ja laajasti musiikkia tarjolla kuin ostamalla CD:n, jossa kuunneltavaa on muutama kipale yhdeltä artistilta

En mä viitsi otsaa 10 000 CD levyä siinä toivossa, että niistä joskus sais muutaman euron. Tuskin kukaan edes ostaa vanhoja levyjä ja kuka viitsii edes lähteä myyntirumbaan pikkuhilujen vuoksi.

Eikä sitä musaa kuunnellakaan että saisi rahaa, ainakaan en itse sen takia kuluta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat 100 uutta levyä vuodessa ja yksi levy maksaa keskimäärin 20 €

100 20 € = 2 000 € vuodessa

2 000 € / 12 167 € kuukaudessa

Eli CD-levyihin menisi noin 167 €/kk.

Jos Spotify maksaa 12,99 €/kk, vuodessa se maksaa:

12,99 € 12 = 155,88 € vuodessa

Ero on siis melkoinen: CD-levyihin menisi noin 2 000 € vuodessa, kun Spotifyyn menisi noin 156 € vuodessa.

Jos kuvitellaan, että vuoden jälkeen myyt kaikki 100 levyä pois ja saat niistä keskimäärin 5 € kappaleelta, saat takaisin:

100 5 € = 500 €

Eli CD-levyihin meni alun perin 2 000 €, mutta saat myydessäsi takaisin 500 €.

Todellinen vuosikustannus olisi siis:

2 000 € 500 € = 1 500 € vuodessa

Kuukaudessa se tekee:

1 500 € / 12 = 125 €/kk

Eli tässä esimerkissä CD-musiikki maksaisi nettokuluna noin 125 €/kk, kun Spotify maksaisi 12,99 €/kk.

Vierailija
104/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin maksan Spotifysta ja saan kuunnella niin  paljon musiikkia kuin jaksan. Ei mulla ole tilaa cd-levy kasoihin kotona. 

Vierailija
105/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki joidenkin ihmisten irrationaalisesta pakkomielteestä ihan itse omistaa kaikki mahdolliset asiat. Miksi sw musiikki pitäisi omistaa, jos se on vapaasti käytettävissä koko ajan? Joskus muinoin sai yhdestä ainoasta CD:stä maksaa parikymmentä euroa tai yli sata markkaa, sitä ei ole yhtään ikävä.

Mikä sen mukavampaa kun hypistellä uusia levyjä käsissä ja odottaa jännityksellä koska posti tuo kun niitä tilattiin fazerin musiikkikerhosta. Levyjen kerääminen oli myös hienoa kun oli hyllyssä iso nippu

Nykyään musiikit jossain suoratoistopalvelussa ja siellä vain lukee bändin nimi ja kappaleen nimi, siinä ei ole mitään hienoa.

Se uusi biisi on itsessään jo ihan tarpeeksi jännittä. Minulle oleellista on se miltä se musiikki kuulostaa en tarvitse siihen mitään erillistä hypistelyä. 

Vierailija
106/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausilaskutus on petollinen tapa.

Mitä petollista siinä on kun etukäteen ilmoitetaan täsmälleen paljonko se maksaa ja henkilö voi itse päättää saako itselleen tarpeeksi vastinetta tuohon hintaan. Spotifyä ei myöskään vaadi tekemään vuosisopimuksia vaan voit ottaa sen vaikka vain pariksi kuukaudeksi jos siltä tuntuu.

Vierailija
107/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

cd levy :D jollain on varmaan autossakin soitin ja läppärissä korppuasema

Vierailija
108/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausimaksulla saa rajattomasti eri artistien musiikkia. Käytin tuota silloin kun kuuntelin lähes koko ajan musiikkia. Nykyään kun kuuntelen harvakseltaan, en käytä. Olen myös ostanut joitakin laadukkaita tuotoksia yksittäisinä kappaleina. 

En viitsi kuitenkaan kannella huonoa musiikkia tai kiintyä siihen, ja niin laadukkaita teoksia on vaikea löytää, mitä kannattaisi kannella mukanaan. Elämänsä materialla stagnoiminen ja musiikkimakunsa kehittymisen rampauttaminen ostamalla jotain liian aikaisin on typeryyttä.

Vierailija
109/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuuntelen paljon EDM-musiikkia, ja tämä genre on muutenkin varsin digipainotteinen. Suurinta osaa kappaleista ei koskaan edes julkaista fyysisessä muodossa, joten nuo aiemmat kommenttien väitteet siitä, että fyysisessä muodossa olisi enemmän musiikkia tarjolla, eivät ainakaan pidä lainkaan paikkaansa omalla kohdallani.

Vierailija
110/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
111/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilvi kirjoitti:

Minulla on tuossa isossa pahvilaatikossa arviolta 100-120 CD-levyä. Spotifyta en ole käyttänyt koskaan.

Spotifyn etu onkin se, että ei tarvitse ainoastaan kuunnella niitä samoja vanhoja uudelleen ja uudelleen vaan uutta musiikkia löytää helposti päivittäin. Harva ihminen kuitenkaan on niin varakas, että pystyy ostamaan tuhansia uusia levyjä vuodessa. 

Vierailija
112/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. 

Vierailija
113/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyihminen niin tyhmä että se maksaa kuukausimaksua jostain Netlifxin kaltaisista palveluista eikä saa elokuvia itselleen?

Haluan katsella elokuvan kerran ja sitten siirtyä seuraavaan leffaan. Jos jostain syystä haluaisin katsoa saman leffan uudelleen mitä harvemmin tapahtuu se leffa on ihan yhtälailla saatavilla sieltä netistä kuin omasta hyllystä.

Vierailija
114/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ostanut tai vuokrannut yhtään elokuvaa/musiikkia. Aina warettanut.

Napsterilla alkoi musiikin lataus aikoinaan.

Naiset ei osaa/uskalla warettaa.

Eivät vaan ole kiinnostuneita ei siinä ole osaamisesta tai uskaltamisesta kyse

Vierailija
115/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkea musiikkia mitä on tehty? Moniko etsii aktiivisesti niin harvinaista musiikkia, ettei sitä löydy Spotifysta? Olisi kiva kuulla, mitä tällä tarkoitetaan, ja mistä siinä tapauksessa hankitaan ne harvinaiset cd-levyt? Itse olen Spotifyn kautta nimenomaan tutustunut monenlaiseen marginaalisempaan musiikkiin, joka muuten olisi jäänyt kuulematta. 

Hyvinkin moni. Spotifysta saa enimmäkseen tusinakamaa. Ei sellainen kiinnosta omistautunutta harrastajaa. Harvinaiset levyt tilataan ulkomailta. 

Mä olen kuunnellut Spotifysta mm. meksikolaista underground-räppiä ja afrikkalaista psykedeelistä musiikkia ja kaikenlaista muutakin aika marginaalista kamaa.

Vierailija
116/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kympillä kuussa saa 100 miljoonaa biisiä kuunneltavaksi. Ei minusta huono diili parin käpäsen CD:n sijasta. Ei kulu säilytystilaakaan lainkaan ja kaikki 100 miljoonaa biisiä on aina kaikkialla mukana.

Tuntuu jotenkin musiikin kaltoin kohtelulta kun puhutaan miljoonista "biiseistä" ikäänkuin Temutavarana, jota kerran käytetään ja joka ei sen enempää kestäkään.

Mieluummin muutama levy kunnon musiikkia, joka kestää aikaa ja kuuntelua.

Vierailija
117/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kympillä kuussa saa 100 miljoonaa biisiä kuunneltavaksi. Ei minusta huono diili parin käpäsen CD:n sijasta. Ei kulu säilytystilaakaan lainkaan ja kaikki 100 miljoonaa biisiä on aina kaikkialla mukana.

Tuntuu jotenkin musiikin kaltoin kohtelulta kun puhutaan miljoonista "biiseistä" ikäänkuin Temutavarana, jota kerran käytetään ja joka ei sen enempää kestäkään.

Mieluummin muutama levy kunnon musiikkia, joka kestää aikaa ja kuuntelua.

Musiikkiin perehtynyt ja siihen intohimoisesti suhtautuva ihminen nimenomaan etsii koko ajan aktiivisesti myös uutta musiikkia. Musiikin harrastamiseen ei kuulu pelkästään muutaman vanhan levyn jatkuva kierrättäminen, vaan myös uusien artistien, levyjen, genrejen ja aikakausien löytäminen. Siinä suoratoisto on varsin hyvä väline. Muutaman levyn kuunteleminen puhki on toki täysin sallittua, mutta tällainen ihminen tuskin harrastaa musiikkia erityisen vakavasti tai ainakaan kovin laaja-alaisesti. Monella musiikin ammattilaisella ja suurella musiikinharrastajalla, joilla on valtavatkin levykokoelmat, on lisäksi käytössään suoratoistopalveluita juuri uuden musiikin löytämiseen.

Vierailija
118/118 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyihminen niin tyhmä että se maksaa kuukausimaksua jostain Netlifxin kaltaisista palveluista eikä saa elokuvia itselleen?

Haluan katsella elokuvan kerran ja sitten siirtyä seuraavaan leffaan. Jos jostain syystä haluaisin katsoa saman leffan uudelleen mitä harvemmin tapahtuu se leffa on ihan yhtälailla saatavilla sieltä netistä kuin omasta hyllystä.

Näin ei kuitenkaan ole. Itsellä mielessä monia elokuvia, jotka haluaisin nähdä toistamiseen mutta ei vain onnistu. Ei ole netissä, ei voi ostaa dvd versiota, mikään teatteri ei esitä, ei vain löydy mistään. Youtubessa voi olla joitakin kohtauksia ja sekös vain lisää turhautumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän