Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musiikin opiskelu aikuisena

Vierailija
02.11.2024 |

Onko mitään järkeä lähteä keski-ikäisenä opiskelemaan musiikkia? Musiikkiopistoon nyt ensteks.

Ihan teoriaa ja niin pois päin. 

Olisi hauskaa ymmärtää enemmä musiikkia. Tunnistaa vaikka kappaleista säveliä. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakuuttunut, että pystyisin säveltämään Calvin Harrisin tyylistä konemusiikkia. 

Tämä ei kuulosta järkevältä ollenkaan. Mutta enemmän kiinnostaa kuin vaikka sukan kutominen.

Vierailija
2/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsetkö musiikkiopistoon? Käsittääkseni aikuisen täytyy olla joko harrastanut musiikkia jo pitkään tai poikkeuksellisen lahjakas, jotta musiikkiopiston ovet aukeaisi. 

Lainaa ennemmin vaikka kirjastosta joku kirja, jos haluat opetella musiikin teoriaa. Mutta jos tavoitteenasi on tunnistaa kappaleista säveliä, kannattaa unohtaa koko homma ellet ole valmis käyttämään siihen tuntitolkulla aikaa joka päivä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pääset mihinkään musiikkiopistoon, mutta yksityisopetusta tai nettikursseja voit käydä. 

Vierailija
4/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsetkö musiikkiopistoon? Käsittääkseni aikuisen täytyy olla joko harrastanut musiikkia jo pitkään tai poikkeuksellisen lahjakas, jotta musiikkiopiston ovet aukeaisi. 

Lainaa ennemmin vaikka kirjastosta joku kirja, jos haluat opetella musiikin teoriaa. Mutta jos tavoitteenasi on tunnistaa kappaleista säveliä, kannattaa unohtaa koko homma ellet ole valmis käyttämään siihen tuntitolkulla aikaa joka päivä. 

Mulla on opintoja 2/3 teoria ja soitinopintoja sama. Käytännössä pitäisi aloittaa kyllä ihan alusta. 

Musiikki auttaa olemaan läsnä hetkessä ja estää ajatusten karkailua. 

Vierailija
5/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut musiikkiopistossa nuorempana. Se ei nyt ole mikään saavutus. Taisin olla ainut hakija. Olin kyllä aika ahdistunut siellä. En ole kovin musikaalinen, mutta olen kiinnostunut musiikista. 

Vierailija
6/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein jaksa lukea mitään teoriaa kirjasta. Korkeintaan jaksan katsoa Youtube-videoita. 

Vierailija
7/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon musiikkiopistoon, tervemenoa!

Vierailija
8/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoon musiikkiopistoon, tervemenoa!

Kyllä on ilkeä kommentti! Saahan sitä harrastaa kaikenlaista. 

Vierailija
9/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yksityiseltä soitonopettjalta tunteja. Valitse sellainen opettaja joka osaa myös teoriaa. Itse olin musiikkiluikalla ja musiikkiopistossa soitto tunneilla, sekä teoriaa 9v ajan. Yksityisellä kovin toista soitinta opettelemassa ja se oli paljon mukavampaa.

Vierailija
10/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opiskelu kannattaa. Tuo teorian peruskurssi on hyvä suunnitelma. Riippuu asuinpaikkakunnastasi, missä se toteutuisi. Osassa kansalaisopistoja on musiikinteorian opetusta - ehkä etänäkin. Julkisen sektorin musiikkiopistoissa ei taida aikuisaloittajille olla paikkoja. Yksityisiä musiikkikouluja toki on. Varsinkin tuota teoriaopetusta voisi saada hyvinkin etänä, kunhan vain huomaa kysyä.

Vierailija
11/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein jaksa lukea mitään teoriaa kirjasta. Korkeintaan jaksan katsoa Youtube-videoita. 

Jos et jaksa lukea mitään teoriaa kirjasta, voit unohtaa kaikki haaveet musiikin oppimisesta. Enkä nyt tarkoita että kirjat olisi ainoa vaihtoehto musiikin teorian oppimiselle, mutta keskittymiskykysi ei vaan riitä. 

Vierailija
12/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa suomalaisesta musiikista on aika mitäänsanomatonta. Olen vakuuttunut, että pystyn parempaan kuin jotkut kappaleet, jotka nytkin pyörii radiossa.

Yhdistelen kollaasimaisesti osia eri kappaleista. Muokkaan ja muokkaan. Siitä tulee metamorfoosi. 

Siitä tulee jotain uutta. Aikaa menee hiukan, mutta ei haittaa. 

Vierailija
13/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tavis ja aloitin juuri Helsingissä musiikkiopiston. Ei pääsykokeita. Kallista tosin on.

Vierailija
14/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yksityiseltä soitonopettjalta tunteja. Valitse sellainen opettaja joka osaa myös teoriaa. Itse olin musiikkiluikalla ja musiikkiopistossa soitto tunneilla, sekä teoriaa 9v ajan. Yksityisellä kovin toista soitinta opettelemassa ja se oli paljon mukavampaa.

Mä saatan ahdistua siitä. 

Vierailija
15/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenopistoissa on myös kursseja.

Vierailija
16/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, se juna on mennyt ohitsesi jo aika päiviä sitten.

Vierailija
17/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikin opiskelu tulee aloittaa jo lapsena, aikuisena on jo auttamattomasti myöhäistä. Sopivan helppo instrumentti sinulle voisi olla vaikka ovikello. 

Vierailija
18/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, se juna on mennyt ohitsesi jo aika päiviä sitten.

Ei ole. Järki sanoo, että eihän tässä ole mitään järkeä. Mutta sitten toisaalta taas, onko missään järkeä.

En ole ehkä kiinnostunut oppia soittamaan soitinta. Liian vaikeaa. Mutta haluaisin tehdä konemusiikkia. Ainakin kokeilla, että tuleeko siitä mitään. 

Vierailija
19/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yhdistelisin osia eri kappaleista ja raidoista. Ja joku ovikellokin voisi siinä olla. Ja muita ääniä. Kaivelisin arkistoista perinnemusiikkia eri kulttuureista. Noista sitten muokkaisin jotain miellyttävää. 

Vähän niinkuin kollaasi, osia sieltä sun täältä. 

Vierailija
20/25 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele nuotit ja pianon koskettimet niin sillä pääsee jo pitkälle. Puhtaasti laskemalla selviää, jos ei musiikista muuten ymmärrä mitään.

T. Teoriaa 9v ajan opiskellut ja useita eri soittimia 20v ajan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi