Raitistunut kaverini menee ihan sekaisin, kun näkee juhlintaa tai, että ihmiset pitää hauskaa juoden alkoholia. Onko tämä yleistäkin?
Tuntuu, ettei hän kestä katsoa tuollaista. Omien sanojen mukaan häntä on alkanut ärsyttämään känniset öirisiät, hän ei halua kuunella ollenkaan sellaista. Ollessaan paikalla hän pilaa ilon muilta nipottamalla ja suorastaan vaikuttaa ahdistuneelta. Häntä myös tuntuu kovasti ahdistavan edes ajatus siitä, että muut juhlii ja pitää hauskaa.
Hänen puheidensa perusteella hän toivoisi, että muutkaan ei juhli.
Onko tämä yleistä? Hänen raittius on jo siinä pisteessä, etten usko retkahduksen olevan suurin syy. Hän ei vain pidä muuten juhlimisesta, koska itse ei juo enää. Silloin, kun joi suhtautui eritavalla.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
On.
Entiset tupakoitsijat ovat samanlaisia. Kai se on jotain kateutta, kun ei itse voi enää *nauttia*, niin ei suo sitä toisillekaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei kiinnosta eikä jaksa katsella niin pysyy kotona? Vai pitääkö kaikkien muiden nyt elää samoin kuin tämä raitis? Elämä on valintoja. Aikuiset tekee niinkuin haluaa ja ei tarvitse tulla juhliin saarnaamaan, nyrpistelemään ja pätemään.
Juopon puhetta. Nistin ja narkkarin joka puolustaa huumettaan loppuun saakka. Et eroa mitenkään niistä halveksumistasi kukkaa polttavista rastatukista.
Klassista raitistuneen päihteidenkäyttäjän käytöstä. Ei sillä tarkoiteta mitään pahaa. Siis tarkoitan, että elokuvassa viinipullon pöytään tuonti triggeröi, tai oluen juonti, kun joku tulee kotiin. Päihteidenkäyttäjien seurassa liikaa tunteita omasta käytöstä ja siitä, ettei enää voi - tai ehkä haluaakin, riippuu ihmisestä ja tilanteesta.
Hermot on pilattu päihteillä ja menee vuosia kouluttaa aivonsa ns. normaaliin tilaan.
Mä olen kans lopettanut mutta en moralisoi muita. Juhlissa olen mukana mutta lähden noin kolmen-neljän tunnin jälkeen, silloin porukka alkaa yleensä olla siinä kunnossa että alkavat jankata/öristä/haastaa riitaa ja sitä minäkään en jaksa yhtään kuunnella. Kaikki eivät ole edellämainitun kaltaisia mutta osa ihmisistä ikävä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos seura ei enää kelpaa niin menee vain raittiisiin juhliin niin ei tarvitse nipottaa ja pilata muiden juhlia. Sellaista se on kun nyt luulee olevansa parempi ihminen.
Ei tollasta täällä ookkaan. Kaikki täällä paskamaassa tehdään alkoholistien ehdoilla. Täällä vallitsee juoppojen tyrannia. Ryyppää ja tuhoa itsesi kuin apina, tai jää yksin. Siinäpä ne vaihtoehdot.
Höpö höpö. Jos asenne on nuiva, ei seuraan haluta sen enempää selvänä kuin kännissäkään. Tyrannia taitaa olla ihan muualla kuin hauskanpitäjillä.
Aluksi käyttäydyin itsekin ihan samalla tavalla, mutta nyt paljon kauemmin raittiina olleena viihdyn oikein hyvin kahvin voimalla, vaikka muut joisivat runsaastikin alkoholia. Voin myös nykyään olla baarissakin selvinpäin.
Kyllä alkoholin lopettaminen lisää jossain määrin onnellisuutta ja tasapainoisuutta, mieli ei ole apea maanantaina jne. Siihen tilaan kenties tottuu ja sitä ei sitten huomaa edes lopulta, samoin kuin ei huomaa alkoholin haittojakaan, joten lopulta ei taida olla suurta merkitystä, että juoko vai ei. Siksi käytän itse alkoholia.
Ei tollasta täällä ookkaan. Kaikki täällä paskamaassa tehdään alkoholistien ehdoilla. Täällä vallitsee juoppojen tyrannia. Ryyppää ja tuhoa itsesi kuin apina, tai jää yksin. Siinäpä ne vaihtoehdot.