Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saada mies ymmärtämään että kotityöt on tehtävä JOKA päivä?

Vierailija
02.11.2024 |

Menee hermot! Olin pienessä toimenpiteessä eilen (suunniteltu, ei vaarallinen) ja tämä oli kalenterissa jo pitkään. Muuten olen ihan kunnossa mutta pari päivää pitää ottaa rauhallisesti eikä esim saa kummarrella tai kantaa mitään painavaa tms. 

Kun on viikonloppu niin ajattelin että mies hoitaa kauppaostokset eilen tai tänään. Ei hoida; yhden auton talvirenkaiden vaihto oli tänään ohjelmassa ja sen lisäksi ei ehdi käydä kaupassa. Mitään ruokaa ei ole jääkissa joten mies tilaa kotiinkuljetuksella -johon meillä EI ole varaa- !!!!! Ja ihmettelee miksi kiukuttelen! 

Sama juttu pyykin kanssa: ei voi laittaa pyykkikonetta pyörimään. Hänellä kuulemma on tarpeeksi puhtaita kaapissa. *****#ttu. Sama tapahtui kun olin keväällä oikeasti kipeä useamman viikon; mies ei tehnyt mitään. 

Arjessa minä hoidan pyykit, siivouksen, kaupassakäynnin, koiran ulkoilutuksen jne. Mies hoitaa oman autonsa ja harrastuksensa mutta kodinarkiaskareet väistää aina ja kaikissa tilanteissa. Argh!!!Ja tienaan meistä enemmän ennenkuin joku heittää mene töihin kommentin pöytään

Kommentit (621)

Vierailija
541/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta naiselta puuttuu ymmärrys että siistin ja puhtaan ei tarvitse välttämättä olla viimeisen päälle kiillotettu ja steriili. 

Meidän sukupuolihormonit tms ominaisuudet ovat luoneet tilanteen, että nainen reagoi vahvemmin likaan, mikä lienee ihan hyvä ominaisuus, että saa pidettyä perheensä hengissä ja hyvinvoivana. Ei olisi hyvä juttu tarjoilla vauvalle pilaantuneita ruokia tms. Miehet taas pystyvät sulkemaan silmänsä lialta, näin he pystyvät rymyämään metsissä, sotakomennuksilla jne. Miehiä yleensä ärsyttää kotona olevat liiat tavarat tai niiden sotkuinen järjestys.

Vierailija
542/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset haluavat puhtautta, koska keskimäärin ymmärtävät miehiä paremmin termin pinttynyt lika. Se pahimmillaan on sitten ikuista. Miesystävän wc-pönttö on pilalla, koska hän kyllä puhdistaa sen, mutta aina pelkästään vedellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä treenivaatteet on teknisiä ja vaatteet luonnonmateriaaleja, joten ei niitä voi pestä sekaisin.

Hikitreenin jälkeen laitan joko vaatteet pikapesulle koneeseen tai huuhdon käsipyykkinä. 

Ja täällä tulee jo sinkullakin tosiaan treenivaatteita, lakanoita valkoisia ja värillisiä, vaatteita valkoisia ja värillisiä, rintsikoita ja silkkialusvaatteita. Ei noita voi keskenään pestä. Sitten vielä koiran pyykki silloin tällöin.

Minä olen pessyt aina kaikki samassa 60 asteessa, urheiluvaatteet, alushousut, paidat yms. Ainoastaan valkoiset erikseen. Eipä ole mitään vahinkoa vaatteille käynyt. Sinkkuna sitä pestävää kertyy niin vähän, ettei todellakaan viitsi käydä erottelemaan, kun just ja just saa sen yhden koneellisen viikossa noinkin. 

N37

Vierailija
544/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä treenivaatteet on teknisiä ja vaatteet luonnonmateriaaleja, joten ei niitä voi pestä sekaisin.

Hikitreenin jälkeen laitan joko vaatteet pikapesulle koneeseen tai huuhdon käsipyykkinä. 

Ja täällä tulee jo sinkullakin tosiaan treenivaatteita, lakanoita valkoisia ja värillisiä, vaatteita valkoisia ja värillisiä, rintsikoita ja silkkialusvaatteita. Ei noita voi keskenään pestä. Sitten vielä koiran pyykki silloin tällöin.

Minä olen pessyt aina kaikki samassa 60 asteessa, urheiluvaatteet, alushousut, paidat yms. Ainoastaan valkoiset erikseen. Eipä ole mitään vahinkoa vaatteille käynyt. Sinkkuna sitä pestävää kertyy niin vähän, ettei todellakaan viitsi käydä erottelemaan, kun just ja just saa sen yhden koneellisen viikossa 

Ihmisillä on erilaatuisia vaatteita. 

Vierailija
545/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

astiapesukone päälle kerran viikossa

pyykkikone päälle kerran viikossa,pari,  kolme koneellista

imurointi ja pölyt ja roskat ulos kerran viikossa

pöydät ja tasot pyyhitään paivittäin

jääkaapin  pesu kerran kuukaudessa

ei se sen vaikeaampaa ole, siivouspäivä on lauantai, tai joku muu vapaapäivä

Ei varmaan kovin usein ruokaa teillä tehdä, jos tiskikone päällä kerran viikossa?

Unohtuu aina että naiset käyttää kaapillisen astioita pelkästään vettä keittämälläkin.

Miehille riittää vedenkeitin päälle ja pois...

Mitä rasvaa irtoaa perunasta tai makaronista?

Lastat yms menee apk

Lastat menee apk ja muhii siellä mitä, viikon? Mitä lastaa käytät huomenna? 

Perunasta tuskin kovin paljon mitään irtoaa, itsekin perunakattilan huuhtelen pelkällä vedellä. Toki pyöräytän harjalla myös, joten ihan kahdessa sekunnissa ei yleensä hoidu.

Makaronista tulee sitä tahmaa, joka vaatii ainakin riuskaa harjalla pyörittelyä ellei jopa astianpesuainetta. Siivilä (siis kai ihmiset kaataa ne makaronit kattilasta siivilään, vaikkei kukaan ole sitä maininnut?) ei ainakaan puhdistu pelkällä huuhtelulla. Olen nähnyt siivilöitä joissa tätä on yritetty, ei tahdo vesi enää läpi holahtaa niistä.

Munamaidosta jää astiaan sekä proteiinia että rasvaa. Ällöttää ajatuskin, että astia on vain huuhtaistu, ei tasan tarkkaan puhdistu sillä.

Toivon, että nämä huuhtaisijat eivät ole vastuussa kenenkään muun ravitsemuksesta kuin omastaan.  🤢

Vierailija
546/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pessyt aina kaikki samassa 60 asteessa, urheiluvaatteet, alushousut, paidat yms. Ainoastaan valkoiset erikseen. Eipä ole mitään vahinkoa vaatteille käynyt. Sinkkuna sitä pestävää kertyy niin vähän, ettei todellakaan viitsi käydä erottelemaan, kun just ja just saa sen yhden koneellisen viikossa noinkin. 

N37

Sinä siis olet se, jonka urkkavaatteet ovat lojuneet pyykkikorissa niine hikineen viikon. Kuule, voin kertoa että sut haistaa. Se kainaloihin ja nivusiin pinttynyt hiki aktivoituu keinokuidussa haisemaan, kun vaate lämpenee päällä.

Vierailija
547/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elastaani kuolee 60 asteessa, samoin moni muu urheiluvaatteen materiaali.

Vierailija
548/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vi##u, että alkaa ottamaan hermoon suomalaisten naisten loputon kitinä milloin mistäkin. 

T: Vassari mies - oikea feministi ja kotityöt hoitava.

Huutista kun "oikea feministi" ja niputtaa kaikki suomalaiset naiset samaan kitinäryhmään :D

Itse aiheeseen, en nyt tiedä onko ihan kaikkia kotitöitä ihan joka päivä edes lapsiperheissä, mutta isompana ongelmana näkisin miehen itsekkyyden. Puoliso pyytää laittamaan pyykit pyörimään ja toivoo kaupasta ruokaa, mutta itsekäs törppö ei tee kun "en mä tarvi". Juuh. 

Ongelma on yksinkertaisesti itsekkyys/huomaavaisuuden puute. Tämä ei liity sukupuoleen. Löytyy myös itsekkäitä, passattavia prinsessanaisia joilla riittää energiaa omiin harrastuksiin, mutta mies saa passata ja hoitaa kaiken. Tuohon ei myöskään tarvitse tyytyä. Asiasta voi yrittää vielä rakentavasti keskustella ja sikäli kun muutosta ei tapahdu tai ymmärrystä tule niin pitää miettiä toimiiko tuollainen suhde itselle. 

Minulle ei toimisi. Jotain teiniajan tapailusuhdetta lukuunottamatta molemmat pitkät suhteeni ovat olleet mukavan tasapainoisia kotitöiden ja raha-asioiden osalta. Kun näkemykset kohtaavat ja molemmat pyrkivät toimimaan toisen hyväksi, homma sujuu. Jos toinen alkaisi vapaamatkustaa tai nyhtää rahaa, loppuisi omakin palvelualttius ja anteliaisuus kuin seinään. 

Vierailija
549/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni hermo esiteinin kanssa kun ei tiskannut meillä ollenkaan edes haarukkaa. Meillä ei ole tiskikonetta yh-perheessä. Heitin kaikki ylimääräset lautaset roskiin. Molemmille yksi kippo, yksi leipä lautanen, yksi syvempi lautanen, 1 teekuppi ja lasi. Molemmille 1 haarukka ja lusikka jne. Tiskit väheni ja teini oppi tiskaamaan oman lautasensa. Jos omaa lautasta ei löytynyt, haki sen huoneestaan. Hehhehe.

Vierailija
550/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini raivosi mulle jos ei ollu puhtaita vaatteita aamulla. Sanoin että meillä on pesukone jonne laitetaan likaset vaatteet, ei lattialle. Kun kone on täynnä, laitan sen päälle. Niin saa puhtaita vaatteita muuten saa olla ilman.

Teini alkoi kantaa vaatteita itse lattialta pesukoneeseen. Oppi siinäkin.

Vierailija
551/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään kotitöitä jotka olisi tehtävä joka päivä. Jos olet diktaattori joka itsestään selvästi määrää standardit ja tehtävät ja aikataulut, ei ihme jos miestä nyppii. Diktaattorin pikku apulaisena ei ole kiva olla. Varsinkin kun vain diktaattori tietää miten kukin kotityö on hoidettava. 

Vierailija
552/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli pakko ihan huvikseen kellottaa nää omat aamutoimet. Sängyn petaus kesti 46sekuntia.  Keittiön tasojen pyyhintä aamupalan jälkeen 1min 12sec. Pöytä, 6m tasoa ja 4hengen saareke. 

Huvikseen pyyhkäisin vessan altaan ja pesin peilin. 2min.

Eteisen 6neliötä vedin Dysonilla 40sec 

Astianpesukoneen tyhjennys 1min 18sec.

Kohta otan roskapussi ja heitän sen töihin mennessä, lasketaan tolle 20sec.

Total tänä aamuna jotain 6min.

Kun tulen töistä. Paistan kanansuikaleet +kerma+hemape + riisi= 20min Max aktiivinen aika, tohon kuuluu myös siivous.

Tänään siis varsin toimelias päivä. Huomenna ei tarvi tehdä ruokaa.

Total 26min.

Keskivertonainen käyttää noihin kaikkiin 4h20

Veikkaan että naiset laskee tiskiajaksen sen mitä kone käy... samaan aikaan jos pyykkikone on päällä, se on myös erikseen listalla.

Tuleehan tuolla tavalla tunteja.

Vierailija
553/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on palstapellellä mennyt toisten päivittäiset toimet ja eritoten astianpesukoneen käyttö syvälle tunteisiin 😅. Heti aamusta kellottamassa oman pikku elämänsä pikkuruisia puuhia. Sitä se on kun ei ymmärrä, että muilla on ELÄMÄ.

Kun on elämä, tulee sotkua ja tiskiä. Monella on koira (kyllä, miehilläkin niitä on!), ja silloin tulee kuraa ja karvaa. Jos tekee ruokaa (siis muutenkin kuin heittämällä einespizzan mikroon), tulee ihan oikeesti sitä tiskiä. Ja lisää sotkua, voitko kuvitella. Aamupala, lounas, päivällinen, iltapala - toki nuo voi valmistaa yhdessä kupissa ja myös syödä/juoda siitä, välillä kuppia vähän huuhtaisten, mutta kuka (sinun lisäksesi) noin haluaa tehdä? Jos vaihtaa vaatteita niin, että hygienia säilyy edes kohtuullisena, tulee pyykkiä. Monilla on harrast

Ai hitto ne vaimon 50g sukat oli nyt käänteen tekevä juttu....

Toi on aika uusi kone. Oli tässä talossa kun muutettiin. Niin me yleensä pestään todella vajaa kone 3-4 päivän välein.  Tai kone pesee me vaan painetaan muutamaa nappia.

Jos on aika uusi kone, niin siinä on varmaan jo automaattinen täytön tunnistus. Ette vain oo viitsineet opetella käyttämään konettanne ja siksi hilloatte likapyykkä pinttymässä. Miten täällä sanottiinkaan sille miehelle, joka pesee pyykkiään useammin kuin kerran viikossa..? Oliko se tollo? Sellaisia siis olette siippasi kanssa.

Vierailija
554/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetköhän työksesi siivousalan mitoituksia. Mitoittajilla on aika utopistisia kuvitelmia ihmisten tehoista, pidä tuota vauhtia 8 h ja seuraavana päivänä sama uudestaan.

Meillä tehdään ruoat alusta, ei onneksi ole kiire ja pakko enää huiskia kaikkea 20 minuuttiin. Tumma pitkäjyväinen riisi kiehuukin jo 30.

--

NO TÄSSÄ SE SELVISI.

Riisi kiehuu itsekseen 30min joten nainen laskee laittavansa ruokaa 30min. Sama pyykkikoneella ja tiskikoneella...

Vierailija
555/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään kotitöitä jotka olisi tehtävä joka päivä. Jos olet diktaattori joka itsestään selvästi määrää standardit ja tehtävät ja aikataulut, ei ihme jos miestä nyppii. Diktaattorin pikku apulaisena ei ole kiva olla. Varsinkin kun vain diktaattori tietää miten kukin kotityö on hoidettava. 

Näinpä. Mun mies on juuri tuommoinen diktaattori, joten parempi kun jätän vaan kaiken sille itselleen tehtäväksi. Meneepä sitten ainakin oikein. Kyllä se jaksaa mulle kitistä ja nalkuttaa ja haukkua mua laiskaksi, mutta itepähän on osansa valinnut.

Vierailija
556/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

492.. mä teen töissä 8h. Tehokkaasti. Himassa jos tekee tehokkaasti sen 30min päivä se riittää.

Riisi kiehuu 30min ja mitä sä teet sillä aikaa. Tuskin tarvii vieressä katsoa kiehumista.

Sähän olet yksineläjä, päätellen siitä, että mikään homma ei koskaan keskeydy etkä tarvitse mitään siirtymäaikaa mihinkään, ja syöt kuppinuudeleita (se vedenkeitin). Ei se yksinelävien ongelma ole, eikä meidän kaksinelävienkään. Perheessä epätasainen kotitöiden jako on ongelma, se kuormittaa ihan eri tavoin kun yhtälössä on ihmisiä, jotka eivät voi hoitaa omia tai yhteisiä asioita. Ja silloinkin isoin ongelma on loppujen lopulta epäreiluus ja puolison huono kohtelu. M

Lapsiperhe on asia erikseen. Tässä postauksessa esim AP asuu miehen kanssa kaksin. Jolloin kotitöitä ei hirveästi siunaannu. Varsinkaan jos molemmat on arkipäivisin 13h töissä ja työmatkalla.

No mun mielestä ap:n ongelma on juurikin se epäreiluus, ei töiden määrä. Hänen miehensä ei halua ottaa koppia yhteisistä kotihommista edes silloin, kun toinen on tilapäisesti poissa pelistä. Aika huono tuollaista kumppania olisi arvostaa, ja se taas on parisuhteen edellytys.

Töiden määrän perusteella ap:n väitteet on jo johdonmukaisesti kumottu.

Voimme arvella että epäreiluuskin on lähinnä ap:n ja muiden naisten mielikuvituksen tuotetta.

Vierailija
557/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetköhän työksesi siivousalan mitoituksia. Mitoittajilla on aika utopistisia kuvitelmia ihmisten tehoista, pidä tuota vauhtia 8 h ja seuraavana päivänä sama uudestaan.

Meillä tehdään ruoat alusta, ei onneksi ole kiire ja pakko enää huiskia kaikkea 20 minuuttiin. Tumma pitkäjyväinen riisi kiehuukin jo 30.

--

NO TÄSSÄ SE SELVISI.

Riisi kiehuu itsekseen 30min joten nainen laskee laittavansa ruokaa 30min. Sama pyykkikoneella ja tiskikoneella...

Mä olen kans sitä mieltä, että työnantajat maksaa porukoille ihan turhasta. Jengi laskuttaa työajaksi sen, kun venailee asiakasta tai siirtyy työpisteeltä toiseen, tai päivystää esmes jossain vesi- tai sähkölaitoksella. Tai kun asentaja venaa sen ajan kun toisen alan porukka hoitaa siinä välissä jotain jatkon kannalta tarpeellista. Tai tj istuu siellä toimistossaan eikä tasan tarkkaan joka hetki jotain sopimusta väännä. Niin noi vois olla palkattomia aikoja ja työajaks laskettais vain se minkä tyypit ihan oikeesti niitä töitä tekee. Lähtis kansantalous nousuun. Ja yksityissektorillakin olis varaa maksaa paremmin osinkoja osakkaille.

Vierailija
558/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

``

Keskivertonainen käyttää noihin kaikkiin 4h20

Veikkaan että naiset laskee tiskiajaksen sen mitä kone käy... samaan aikaan jos pyykkikone on päällä, se on myös erikseen listalla.

Tuleehan tuolla tavalla tunteja.``

- - - 

Miesten kotitöihin käyttämä aika on pikku hiljaa lisääntynyt, näin meille on kerrottu. Pitääkö tässä alkaa epäillä, että tuo aika koostuu riisin kypsymisen sekä pyykin ja tiskien peseytymisen odottelusta? Tilastojen mukaan miesten kotitöistä lastenhoito on se osuus, jota tehdään entistä enemmän - onko tuo lisääntynyt aika siis lasten nukkumisen katselua? 🤔

Ja sitten oikeeseen asiaan: Noista kommenteista erottaa helposti ne tyypit, jotka eivät juuri koskaan mitään kotitöitä tee. Jos tekisivät, tietäisivät että riisin kiehuessa valmistetaan se chili con carne, pilkotaan salaatti valmiiksi ja katetaan pöytä. Pyykin pyöriessä otetaan alas entinen pyykki, viikataan se (osa hurjimmista jopa silittää, itse en moista harrasta) ja lajitellaan se kaappeihin. Samalla tarkistetaan, että joukossa ei ole rikkinäisiä tai muuten huonokuntoisia vaatteita, parittomia sukkia jne. Astianpesukoneen pyöriessä laitetaan keittiö kondikseen, sitten voi vaikka vähäksi aikaa istahtaa koneelle. Pyykkikoneen pyöriessäkin toki jää aikaa muuhun, esimerkiksi sen päivällisen tekemiseen riisinkeittelyineen. Näin ne hommat menee ja tämän tietää ne, jotka näitä hommia tekee. Täällä tuntuu lällättelevän ne, jotka eivät asiasta yhtään mitään tiedä.

Vierailija
559/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehesi tietää, että kotityöt on tehtävä joka päivä. Hänen on syytä huolestua, jos et niitä joka päivä tee.

Vierailija
560/621 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöitä ei ole pakko tehdä jokapäivä kukaan ei kuole sotkuun ja epäjärjestykseen vaikka se naisille aiheuttaakin mielenterveys ongelmia siihen asti että nainen on jälleen saanut haluamansa