Kuukauden työttömyys ja mieliala
Olen ollut kuukauden työttömänä enkä saa mitään aikaiseksi. Makaan vaan sängyssä. Olin erässä firmassa 1.5v ja kolmannen määräaikaisen sopimuksen jälkeen ei jatkettu enää. Huokaus, ainoa hyvä puoli, et kerran työkkäri vaan soittanut ja anto sen 4 työpaikkaa kuukaudessa. Sovittiin et sinne pitää mennä juttelee ja aika tulee tekstiviestillä, sitä odotellessa.
Kommentit (56)
Työttömyydessä ei ole muuta vikaa kuin ympäristön asenne. Ja tokihan se on vähä noloa nostella etuuksia. Mutta tällä hetkellä kun töitä ei ole tarjolla nii niitä ei ole tarjolla. Mä oon ollut nyt 9 kk työtön.
En kuitenkaan makaa sängyssä tai ole masentunut. Herään säännöllisesti aamulla ja illalla nukkuma-aika. Syön viisi kertaa päiväsaä, katselen työpaikkoja vaihtelevasti tunnin pari päivässä ja haen kun löytyy sopivia. Treenaan kuutena päivänä viikossa. Luen. Seuraan uutisia. Sijoitan ja tällä hetkellä kun on työttömänä aikaa, treidaan.
Jospa sitä vielä suhdanteet paranis ja pääsia töihin tai sit joku sijoitus raketoi ja voi jäädä oloneuvokseksi. Opiskelemaan en nyt lähde, vaihdoin juuri alaa eikä ole paukkuja lähteä taas koulun penkille.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyydessä ei ole muuta vikaa kuin ympäristön asenne. Ja tokihan se on vähä noloa nostella etuuksia. Mutta tällä hetkellä kun töitä ei ole tarjolla nii niitä ei ole tarjolla. Mä oon ollut nyt 9 kk työtön.
En kuitenkaan makaa sängyssä tai ole masentunut. Herään säännöllisesti aamulla ja illalla nukkuma-aika. Syön viisi kertaa päiväsaä, katselen työpaikkoja vaihtelevasti tunnin pari päivässä ja haen kun löytyy sopivia. Treenaan kuutena päivänä viikossa. Luen. Seuraan uutisia. Sijoitan ja tällä hetkellä kun on työttömänä aikaa, treidaan.
Jospa sitä vielä suhdanteet paranis ja pääsia töihin tai sit joku sijoitus raketoi ja voi jäädä oloneuvokseksi. Opiskelemaan en nyt lähde, vaihdoin juuri alaa eikä ole paukkuja lähteä taas koulun penkille.
"En kuitenkaan makaa sängyssä tai ole masentunut. Herään säännöllisesti aamulla ja illalla nukkuma-aika. Syön viisi kertaa päiväsaä, katselen työpaikkoja vaihtelevasti tunnin pari päivässä ja haen kun löytyy sopivia. Treenaan kuutena päivänä viikossa. Luen. Seuraan uutisia. Sijoitan ja tällä hetkellä kun on työttömänä aikaa, treidaan. "
Harmi kun tällaisia ihmisiä on täällä työttömänä. Sitten usein syyllistetään, että mitä teet kun olet työttömänä. Joidenkin muiden tilanteessa voisi miettiä, että kumpi oli ensin muna vai kana?
Sitten kun käy kaupassa tai muualla niin kyllä ärsyttää aiempaa enemmän odottaa ja katsoa kun muut sählää. Kyllä täällä on itsepalvelukulttuuri, mutta välillä näyttää kääntyneen korjaa ja huomauta työntekijöiden virheistä kulttuuriksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun käy kaupassa tai muualla niin kyllä ärsyttää aiempaa enemmän odottaa ja katsoa kun muut sählää. Kyllä täällä on itsepalvelukulttuuri, mutta välillä näyttää kääntyneen korjaa ja huomauta työntekijöiden virheistä kulttuuriksi.
Työvoimapulaako? En usko!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri katsoin kun kassa täyttelee hyllyjä ja jono seisoo. Sitten kun tulen ruuhkan jälkeen uudestaan niin onkin rahan antamisen jälkeen joku paketti toisen työntekijän toimesta hoidettana. No jätin sitten pienet tipit.
Mitä pidempään ole työttömänä, sitä vaikeampi sinun on työllistyä.
Minä olen ollut niin kauan työttömänä, että minulle vain v*ttuillaan, kun mainitsenkin haluavani työllistyä.
Nyt on tosiaan vaikeaa löytää töitä.
Etkö voisi aloittaa vaikka liikuntaharrastusta? Esim. Fitness 24 7 salilla maksaa jäsenyys joku 28€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri katsoin kun kassa täyttelee hyllyjä ja jono seisoo. Sitten kun tulen ruuhkan jälkeen uudestaan niin onkin rahan antamisen jälkeen joku paketti toisen työntekijän toimesta hoidettana. No jätin sitten pienet tipit.
No onko ihme ettei palvelu pelaa jos kassa juoksee edestakaisin. En tiedä kenen idea. Toisessa kaupassa osaamaton ulkomaalainen sekoitteli mitkä on kenenkin ostoksia ja seuraavalla kerralla aiemman (tai jonkun) jättämiä ostoksia. Vuorovaikutustaidot (puuttuva kielitaito?) olivat tilanteeseen nähden tylyn oloisia. Huomasin, että juoksenteli kärryjäkin laittamassa kun asiakkaat jonottivat.
Taisin olla itsekin hieman tyly kassalle, kun ärsyynnyin (en yleensä hankala asiakas ja olen hankalampiakin kohdannut). Mietin myöhemmin että olikohan vähän epäkiitollinen työ. No työttömänä ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Etpä kovin pitkään pötki täydellä ansiosidonnaisella. Odota vielä kuukausi, niin päivärahaasi leikataan.
Ohis ansiosidonnaista haetaan jälkikäteen eli tuossa vaiheessa sitä ei ole vielä edes saatu. Mistä sinä tiedät minkä verran ap saa ansiosidonnaista tai kuinka vähällä hän tulee toimeen.
Ap hakeudu ihmisten seuraan, älä jää yksin märehtimään.
LouLou kirjoitti:
Etkö voisi aloittaa vaikka liikuntaharrastusta? Esim. Fitness 24 7 salilla maksaa jäsenyys joku 28€/kk.
Miten liikuntaharrastus työttömyyteen auttaa. Eikö harrastuksen olisi hyvä olla mielekäs. Työttömyyden aiheuttavia negatiivisia tunteita lievittävä.
Täällä tykätään keksiä työttömille kaikkea mitä muut ajattelevat heidän tarvitsevan. Uusia parempia harrastuksia ilman tuottoa. Kuntoilua ja kuntoutuksia.
Tykkään muuten liikkua kun siihen on mahdollisuus. Ei ylipainoa.
25% työkykyinen tässä, moi. Pitää olla kokopäiväinen työn hakija, että saa rahaa. Mikä järki tässä oikein on?Työkkärikin sanoi, ettei tarvi pelätä. Siis pelätä, että osoittavat jotakin työtä. Sen verran paljon rajoitteita B-lausunnossa. Mutta ihan hullu systeemi. Eläkkeelle ei pääse ja työkkäri armahtaa.
Nykyään sitten vielä varmaan ns. pärstäkerroin vaikuttaa enemmän kun on liikaa kilpailua. Siivoustyöhön ja varastotyöhön.
En edes mielelläni menisi kaikkiin pärstäkerrointöihin, vaikka joskus asiakaspalveluunkin kykenin.
Erilaisia työympäristöjä nähneenä sanoisin, että on riski että tulee ympäristö täynnä pärstäkertoimella töitä tekeviä, eikä valvota kuka oikeasti teki mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Miten liikuntaharrastus työttömyyteen auttaa. Eikö harrastuksen olisi hyvä olla mielekäs. Työttömyyden aiheuttavia negatiivisia tunteita lievittävä.
Täällä tykätään keksiä työttömille kaikkea mitä muut ajattelevat heidän tarvitsevan. Uusia parempia harrastuksia ilman tuottoa. Kuntoilua ja kuntoutuksia.
Tykkään muuten liikkua kun siihen on mahdollisuus. Ei ylipainoa.
Ootko aatellu sitä, että neuvojen keksijät ym. olla myös itse työttömiä jotka tekee niitä asioita mistä puhuu?
Joka päivä ryömit tietenkin monelle työpaikalle anomaan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on kova paikka.
En tiedä auttaisko jos koettais jonkinlaista rutiinia saada aikaiseksi päivään. Esim. työnhakua, harrastus, järjestön toiminnassa mukana olo tai vapaaehtoistoiminta. Tosin tuo vapaaehtoistoiminta kannattaa tarkistaa työkkäristä, ettei vaikuta tukiin.
Voimia tilanteeseen.
Loistava neuvo tämä. Ehdottomasti kantsii mennä työkkäriin kertomaan että tekee vapaaehtoishommia ja on aktiivinen jossain järjestössä XD Sieltähän tulee minuutissa selvityspyyntöä selvityspyynnön perään ja erittäin todennäköisesti katkaisevat tuet kokonaan. Työttömän työnhakijan on oltava työmarkkinoiten käytettävissä. Jos tekee vapaaehtoistyötä innokkaasti ei ole. Siinä tilanteessa katsotaan että työtön onkin töissä. sillä ettei vapaaehtoistöistä mitään makseta ei ole merkitystä. Tästä on vaikka kuinka paljon
Olen kuullut päinvastaisiakin kokemuksia joten älä yleistä. Silloin haetaan normaalisti se 4 työpaikkaa kuussa, jotka on joko itse etsittyjä paikkoja tai työkkäristä ilmoitettuja.
Ja suosittelen älä kommentoi ivallisesti, vaikka olisit eri mieltä, koska se tekee viestistä vähemmän uskottavan ja naurettavan.
Tarviiko sitä aina saada jotain aikaiseksi? Välillä voi levätä vaikka vähän pidempäänkin.