Opettajan virka ja lomat
Tänne kaikki väittely aiheesta, joka täyttää nyt turhaan muut ketjut.
Kommentit (13)
Miksi näistä asioista pitäisi jotain väitellä?
LouLou kirjoitti:
Jos kasvatustieteiden esim. 3. Vuoden opiskelija haluaa taukoa opiskelusta ja vastaanottaa lukuvuoden mittaisen vanhempainvapaan sijaisuuden, niin millä tittelillä hän voi kutsua itseään muille ihmisille? Voiko hän kutsua itseään luokanopettajaksi, vaikka ei ole pätevä?
Mä olen itse sairaanhoitaja ja jos sairaanhoitajaksi opiskeleva henkilö tekee opintojen ohessa esim. Kesätöitä, hän voi kutsua itseään "hoitajaksi" tai "sairaanhoitajan sijaiseksi".
Kyllä voi ja sellaiseksi heitä kutsutaankin. On itse asiassa hyvinkin yleistä että kasvatustieteen kandidaatit lähtevät työelämään ja ottavat sijaisuuden toisensa perään. Rehtori voi itse asiassa palkata opettajan virkaan viransijaiseksi kenen tahansa sopivaksi katsomassa henkilön jollei pätevää maisteria ole saatavilla.
LouLou kirjoitti:
Jos kasvatustieteiden esim. 3. Vuoden opiskelija haluaa taukoa opiskelusta ja vastaanottaa lukuvuoden mittaisen vanhempainvapaan sijaisuuden, niin millä tittelillä hän voi kutsua itseään muille ihmisille? Voiko hän kutsua itseään luokanopettajaksi, vaikka ei ole pätevä?
Mä olen itse sairaanhoitaja ja jos sairaanhoitajaksi opiskeleva henkilö tekee opintojen ohessa esim. Kesätöitä, hän voi kutsua itseään "hoitajaksi" tai "sairaanhoitajan sijaiseksi".
Opettaja ei ammattinimikkeenä ole edelleenkään suojattu. Siksi tuntuukin pahalta, että ihan minkä tahansa ammatin koulutuksella tai ilman ammattia voi kutsua itseään opettajaksi, riittää kun on sijaisena. Esim. erityisopettajan työssä on asioita, kuten lukitestaus tai artikulaatio-opetus, joita en haluaisi oman lapsen kohdalle niin, että sen on suorittanut vaikka merkonomi tai tarjoilija.
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Kyllä voi ja sellaiseksi heitä kutsutaankin. On itse asiassa hyvinkin yleistä että kasvatustieteen kandidaatit lähtevät työelämään ja ottavat sijaisuuden toisensa perään. Rehtori voi itse asiassa palkata opettajan virkaan viransijaiseksi kenen tahansa sopivaksi katsomassa henkilön jollei pätevää maisteria ole saatavilla.
Puoleksi vuodeksi. Sitten paikka pitää laittaa uudestaan auki.
Voidaanko keskustella myös siitä, että pienluokkien, missä pitäisi olla suurin mahdollinen tuki ja osaaminen, on todella kirjavaa porukkaa opettajana. Siis putkimiehestä lähtien ihmiset kutsuvat itseään erityisluokanopettajiksi. Tyyppi voi olla hyvä ja mukava, mutta pedagogiikasta ja oikeasti kuntouttavasta opetuksesta ei yleensä ole mitään käsitystä.
Pieni palkka ja lyhyet lomat. Ja kommarit kadehtii niitäkin. Kyllä Persu pelastaa kuopasta ! H E I L !
Kunnat eivät halua opettajasta suojattua nimikettä, jotta sijaiseksi voidaan ottaa kuka hyvänsä. OAJ on ajanut jo pitkään opettajarekisteriä. Opettamlnen katsotaan siis niin tyhjänpäiväiseksi työksi, että sitä voi tehdä kuka hyvänsä! Miksi sitten esim.päteväksi aineenopettajaksi vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto,johon sisältyy kasvatustieteen opinnot ml.opetusharjoittelu?!
Vierailija kirjoitti:
Miksi näistä asioista pitäisi jotain väitellä?
Koska ihan muiden aiheiden keskustelut täyttyvät siitä, kun tästä aiheesta väitellään. Parasta väitellä omassa ketjussaan.
LouLou kirjoitti:
?
Vierailija kirjoitti:
Kunnat eivät halua opettajasta suojattua nimikettä, jotta sijaiseksi voidaan ottaa kuka hyvänsä. OAJ on ajanut jo pitkään opettajarekisteriä. Opettamlnen katsotaan siis niin tyhjänpäiväiseksi työksi, että sitä voi tehdä kuka hyvänsä! Miksi sitten esim.päteväksi aineenopettajaksi vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto,johon sisältyy kasvatustieteen opinnot ml.opetusharjoittelu?!
Toisaalta olisi aika hienoa, jos saisi palkata vain päteviä ja esim. Helsingissä ilmoitettaisiin, että Vuosaareen ei ole kahteen kouluun saatu päteviä sijaisia, joten lapsilla ei ole lainkaan koulua vuoteen, tervetuloa ensi syksynä jatkamaan.
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko keskustella myös siitä, että pienluokkien, missä pitäisi olla suurin mahdollinen tuki ja osaaminen, on todella kirjavaa porukkaa opettajana. Siis putkimiehestä lähtien ihmiset kutsuvat itseään erityisluokanopettajiksi. Tyyppi voi olla hyvä ja mukava, mutta pedagogiikasta ja oikeasti kuntouttavasta opetuksesta ei yleensä ole mitään käsitystä.
Tämä! Omassa koulussani tällaisessa luokassa ei ole vielä koskaan ollut pätevää erityisluokanopettajaa. On ollut hyviä tyyppejä, kaikenlaisia kitaransoittajia ja wannabe-opettajia. Ja se kaaos siellä luokassa kaatuu meidän muiden opettajien niskaan, kun nämä oppilaat on kuin villipetoja käytävillä, ruokailussa, välitunnilla ja niillä tunneilla joilla heitä yritetään integroida yleisopetukseen. Itsellänikin tällä hetkellä enkussa ja ussassa pari tyyppiä, jotka panee niin ranttaliksi tunnilla, ettei muiden opiskelusta meinaa tulla mitään.
LouLou kirjoitti:
Luokanopettaja on tietty tutkinto, opettaja ammatti koulutuksesta riippumatta. Opiskelija on siis opettaja, jos sitä työtä tekee. Samoin hoitaja on hoitaja koulutuksesta riippumatta kun tekee hoitajan työtä, vaikka olisi lääketieteen kandi.