G: Jos sinun/perheesi olisi PAKKO vähentää menoja 500e/kk,
mistä kaikista olisit valmis luopumaan?
Itselläni alkoholi, sisäfilee, muutenkin entistä halvemmat elintarvikkeet, netti ja lehdet (paitsi ei päivälehti), omat ja miehen vaatteet, toinen auto (ei kokonaan, mutta ehkä sitä vois hetken aikaa sumplia menoja).
Yllättävän vaikeata, eikö niin?
Kommentit (57)
Ärsyttääpä myös tuo itsepä olet osasi valinnut-saarnaaminen. Yritykseni oli sanoa, että meille 50 euroa on valtavan iso raha. Joillekin toisille näköjään ylimääräistä hupia. Sillehän en voi mitään. Ei se meiltä pois ole! Ehkä se meilläkin on joskus edessä kun työelämään pääsee takaisin.
Tulomme olisivat kyllä vielä pienemmät ilman lapsia eikä lapset mielestäni merkittävästi lisää kustannuksia. Syödä pitää silti eivätkä vaatteet maksa hirveitä käytettyinä.
että kyllä se vielä helpottaa - kun valmistut, miehesi saa töitä jne. ... eli toivon mukaan teilläkin väliaikaista - on meilläkin tiukkaa ollut kun lapset oli pieniä ja opiskelin, toisaalta nyt kun isoja lapsia, niin "vaikeampi" säästää kun niiden vaatimustaso jo erilainen.
Itse säästäisin 500 eur vähentämällä SISUSTUKSEEN, KODIN LAITTOON yms. meneviä asioita, ja sitten vähän nipistäisin vaatteiden ostossa, vähän ruoassa, vähän vapaa ajassa...
Kohta tuo meillä edessä kun 4. syntyy ja jään taas kotiin!!!
Hätätilana lainoista maksettais vaan korot.
Jos kyse olisi pitempiaikaisesta vajeesta, toinen auto laitettaisiin pois.
Lisäksi vois pihistää ruuasta, vaatteista, huvitteluista yms.
ja ravintolat väliin.
Reissujakin voisi vähentää.
Tulisikohan noista jo 500e? Luulen, et tulee jo kahdesta ekasta ,muta ainakin noista kolmesta tulee varmaan enemmnkin.
(Me pärjäittäisi pelkällä miehen palkalla eli mun palkkaa ei tarvita todelliseen elämiseen ja olemiseen. Koska mun palkkakin on toki reippaasti enemmän kuin 500e, niin 500e:n säästö kuussa onnistuisi helposti. Ei tarvitsisi mietiä mitään todellista.)
Me ollaan jo nyt niin säästäväisiä, ettei tuota 500 euroa kyllä helpolla kasaan saisi. Yhdellä autollakaan ei pärjättäisi, ehkä sitten kun muutetaan, mutta säästö toisaalta hukkuu sitten siihen, ettei enää saatais toisesta verovähennystä. Sama lehdissä. Mulle ei tuu mitään lehtiä, miehelle tulee jotain ammattilehtiä, mutta niistä saa verovähennyksen, eli siellä taas se säästö kuolisi. Siivoojan kanssa sama.
Mutta jos siis kuitenkin tosissaan pitäisi saada se kasaan, niin kyllähän noistakin luopumalla pikkuisen kertyy. Sitten vielä meidän olemattomista vaateostoista vois saada säästettyä, mun meikeistä ja voiteista. Ruuasta, ulkona syömisestä, lomista....
Ääh, epätoivoiselta kuulostaa, kun noista ei kyllä millään kerry niin paljon, meidän lomakin on kerran vuodessa kolme päivää, joten vaikka vaihdettais se johonkin tuttujen mökillä käymiseen, niin säästöä ei kuukautta kohti jää kuin pari kymppiä.
jälkeen jää 400e rahaa, joten varmaan muutettais tytön kanssa johonkin soluun, jos edes sellaista sais 200e/kk
Vähensin menoja omasta vaatetuksesta ja ostamalla halvempaa ruokaa.
Mitä jos jäätte työttömäksi molemmat aikuiset yhtäaikaa tai sairastutte vakavasti? Miten pärjäätte?
jo varmaan 300-400e/kk, ja eiköhän hoitomaksutkin tippuisi, ekarilainen vain ekariajan hoidossa ja pienempi saman.... siinä se 500e säästöä olisikin
Saatan pistää kuussa menemään satoja euroja niihin.
Toiseksi sitten turhat omat vaatehankinnat. Niihinkin menee satunnaisesti aika paljon rahaa.
Sitten vielä turhat ajelut autolla pois, samoin matkustelut.
Mitä jos jäätte työttömäksi molemmat aikuiset yhtäaikaa tai sairastutte vakavasti? Miten pärjäätte?
Kaikki ei välitä tuhlailla, vaikka rahaa olisikin. Jos elää säästeliäästi, niin on siitä vaikea löytää 500 € löysää. Mutta ei se aina liity tuloihin.
Katsottaisiin tarkemmin kaupassa mitä ostetaan, leipoisimme itse leivän, enemmän hyödynnettäisiin vanhempien ja anoppilan kasvimaiden satoa, vähemmän vaateostoksia ja shoppailukierroksia, lehtitilaukset jäihin, ravintolassa syömiset pois, kulkisin fillarilla aina töihin niin säästyisi nekin vähät polttoaineet. Kuntosaliinkin menee 80 egee kuussa, ja siitä voi luopua jos pakko on. Enemmän laittaisin kirpparille tuota poistuvaa vaatetta ja tavaraa myyntiin, enkä lahjottaisi hyvää kamaa eri keräyksiin. Alkoholista ja savukkeista ei tarvitse tinkiä, kun emme niitä harrasta juuri ollenkaan, harvoin saunaoluet tulee otettua. Tytön saunapilliskistä ei luovuta! :) Psljonkohan noilla tinkimisillä säästyy ?
siihen menee kaikkineen 780 euroa kuukaudessa
Siihen menee noin 500e kuukaudessa tai sitten jättää muutanan kampaajan väliin...
Ehkä ruokakaupassa voi kattoo myös tarkemmin, ja jättää pois karkit, mehut, kahvileipä, ja olurt. Ei noihin edellämainittuihin kauheesti mene.
Jäin äitiyslomalle ja tarkoitus on jatkaa hoitovapaalla ainakin vuosi. Tilikirjan mukaan kuukausimenomme ovat olleet 3000-4000/kk ja nyt pitäisi saada siitä viitisen sataa tingittyä.
Siinä mielessä varaa on, että emme ole viime vuosina pahemmin säästelleet. Esim. ruokaan on mennyt noin 800/kk. Uskoisin saavani sen alle 500 euron/kk, kun katson, mitä ostan + jätämme ulkona syömisen. Hesarin ja kirjakerhot lopetin jo, meneillään olevia lehtitilauksia en uusi. En aio ostaa vaatteita paitsi tarpeeseen. Jokavuotinen lomamatka jätetään välistä.
Jos rahat alkavat loppua, luovutaan toisesta autosta ja myydään keräilytavaraa, meillä on esim. astioissa kiinni tonneja.
Joista jotain olen tosin jo tehnyt (ei pakosti, mutta siksi, että rahat tuntuu hupenevan liian nopeasti) eli
* turhat lehtitilaukset pois
* ei ostella kirjoja, vaan käydään kirjastossa
* mies bussilla/kävellen/pyörällä työmatkat (aina ei tarvii ajella kallista bensaa) - itse siis muutenkin käytän julkisia työmatkoilla
* työpaikkaruokailun vaihtaminen eväiksi (ruokala: 6,35€ - eväät saa parilla eurolla), säästyy äkkiä 80-100 euroa/kk
* elintarvikkeiden hintojen tarkastelu, nykyisin ei paljon hintaa katsota.
Ruokakaupassa todella katsottaisiin, mitä ostetaan. Siis oltaisiin tosi tiukkia ja kaikki herkut, hedelmät, paremmat lihat jne. pois. Siitä saisi sen 400 Euroa/kk jo pois. Sitten voisin lopettaa pari lehtitilausta ja MTV3:n maksupaketin.
Toisaalta me säästetaan tällä hetkellä 600 Euroa/kk ja sitä yrittäisin jatkaa, koska voin vaikka nähdä nälkää, kun vaan pääsen matkustamaan silloin tällöin.
Ja säästää ruokakuluista.